Snabbkoll: Äger du din router?

Permalänk
Medlem

Köpte min router av bahnhof., så jag äger den. helt ok router förutom att den behöver startas om ca. 1 gång i kvartalet. helt plötsligt så går bandbredden från 1gbit till 0.5-2 mbit tills man startar om. mysko.

Permalänk

Aldrig kört med en ISPs router så länge jag bott själv. Presterar mätbart sämre än de routrar jag köpt själv.
Efter jag jobbade en kort stund på Bahnhof och lärde mig att kundtjänstmedarbetare har Admin åtkomst till enheterna som skickas ut så blev det garanterat aldrig en ISP router 🙃

Brukade köra med en Nighthawk R9000 men har nu uppgraderat till rackmonterat från Zyxel.

Permalänk

Kör en Gowin R86S-N305B med opnsense på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Har aldrig förstått vad som är så dåligt med deras router, och vilka inställningar man vill kunna komma åt för routing. Funkar fint både att öppna portar, ange egen DNS osv. Jag kan helt förstå om man vill installera och köra sin egen router, men att bara byta ut ISP's router med random annan hyllprodukt känns inte som att man vinner något.

Därför att Telia har åtkomst till din router (duvet, för supporten.
Uppdateringar är även ett gissel, nu är det visserligen lite annorlunda jämfört med köperoutrar men när uppdateringarna slutar komma efter 2-3 år så är routern elektronikskrot.

En gammal dator eller dedikerad OPN/PF-Sense-låda kan "aldrig" bli för gammal och du kommer alltid ha uppdateringar samt vet exakt vad du har och inte har

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Kör med Mikrotik till allt trådat och tror nog aldrig jag kört med en operatör levererad router.
Ubiquiti U6 pro till övrigt trådlöst.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

Använder en Belkin RT3200 med OpenWRT.
Den router som ISP erbjuder är urusel och har dålig täckning i huset.

Permalänk

Här är man ju knappast unik ser jag
Kör pfsense på en gammal sketen hp sff typ socket 775, men håller på att bygga ny 1u rackmonterat med j4125m som förhoppningsvis ska orka med jobbet tillsammans med Opnsense.

Har kört edgerouter X tidigare, men den ville ha en omstart minst 1gång i veckan! Till skillnad mot den mikrotik jag satte hos päronen som inte startats om (förutom vid strömavbrott) nån gång sen typ 2014

Naturligtvis har även jag kört både pfsense och opnsense i en vm under proxmox, men det var jobbigt om och när man var tvungen o starta om burken, så jag föredrar nog o köra baremetal hedanefter.

Permalänk
Medlem

Har nåt jäkla mög från Telenor

Permalänk
Medlem

Har en gammal router från Bahnhof sedan 2018, senaste månaderna har wifi börjat krångla. vi har 250/250 och trådat har jag detta hela tiden. Wifi har med 5 ghz typ 5/15 och med 2,4 ghz 20/10 typ. Vår smart tv krånglar för wifi är så segt. Känns som routern börjat ge upp.

Tips på bra routrar som är billiga?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D AIRFLOW | Moderkort: ASUS Prime Z790-P WIFI | Processor: Intel Core i7 13 700k 3.4 GHz | Processorkylare: Arctic Liquid Freezer II 280 A-RGB | RAM: DDR5 Corsair Vengeance 32 GB 5600 MHz | Grafikkort: Gigabyte GeForce RTX 4080 Gaming OC - 16 GB | Nätaggregat: NZXT GOLD C 1000 W | Hårddisk | WD Black SN850X 2 TB Gen 4

Permalänk
Medlem

Byggt om en gammal laptop, som jag kunde installera en 2-port PCI-E nätverkskort på och sen in i ett 19" chassi, sedan installerat opnsense.
Har kört det nu i mer än två år. Har varit sjukt stabilt.

För övrigt har jag alltid kört egen router. Sedan jag köpte min första WRT54G.

Permalänk
Medlem

Kör fortfarande med en Ubiquiti Edgerouter Lite som fungerar bra, men tyvärr har det slutat komma uppdateringar. Det ryktas om att Ubiquiti ska återuppta utvecklingen och släppa en OS version 3.0 inom kort, men jag har redan börjat förbereda mig för att ta steget till pfsense. Fördelarna med pfsense är många, men mängden inställningsmöjligheter skrämmer mig. Även om jag är hyffsat insatt i hur man ska konfigurera så vill jag inte lägga flera kvällar på att få allt att fungera. Om inte annat så kommer resten av hushållet inte vara nådiga om nätet ligger nere mer än några minuter.

Permalänk
Medlem

Äger väl teoretiskt sätt både min router som jag använder och indirekt även fiberkonverteraren med inbyggd router via bostadsrättsföreningen som själva äger fibernätverket i huset. Kan även vara så att jag är direkt ägare av fiberkonverteraren då jag tror det var medlemmarna själva som betalade för dem när det installerades.

Permalänk
Hedersmedlem

Den som används har jag köpt själv

De som ligger i förrådet är troligen Telias, de envisades med att skicka ut dem mot min vilja...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Kör Pfsense på en gammal Amd FX-6300. Har tuggat på i många år, stabilt som faen.

Permalänk
Medlem

Kör egna grejer, enbart ubiquiti

Permalänk
Testpilot

Kör med den från min ISP.

Hade tidigare en asus ac56u(?), men den blev riktigt trött och presterade faktiskt sämre än den jag fick med när jag tecknade abonnemanget för drygt två år sedan. Fick även en ny router på begäran med WiFi 6 utan extra kostnad när jag förnyade efter första året.

Prestandamässigt har jag inget behov av att byta: har inte behövt starta om annat än för uppdateringar och räckvidden på wifi räcker hela vägen till parkeringen. Enda jag kan klaga på är urvalet av DDNS som går att ställa in.

Vill egentligen sätta upp en egen router, men har inte orken att pilla med en dator för ändamålet. Och lite mer vettiga färdiga lösningar är alldeles för kostsamma numera, över 2 500 kronor om man kollar på något som inte är ompaketerat innehåll från 2018.

Lär tuffa vidare som jag gör idag den överskådliga framtiden, om det inte kommer en vrållkampanj på Asus-routrar som kan lätta upp plånboken 😁

Städade upp fetfinger-skrivande på mobilen.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Riktiga män, kör med eggen byggd router. Kom ihåg min första router, som var dual P90 som körde red hat emot bostreams ADSL lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kör en egen. Den man ”får” av ISP:n brukar tyvärr vara alldeles för nedlåst för mitt tycke. Jag vill kunna låtsas att jag kan en massa om min router 😁

Sista meningen är lite för träffsäker för mitt tycke. Kör med 2 st ASUS RT-AX92U i mesh, och signalstyrkan och hastigheten är kanon men stabiliteten urusel och frugan klagar. Mycket pill blir det, men inte mycket till framsteg. Har kanske ett eller två måndagsexemplar.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7700X // MB: ASRock X670E PG Lightning (AM5) // Chassi: Fractal Design Define S // PSU: Antec Truepower 650W // CPU-kylning: Noctua NH-U12A // GPU: ASUS Radeon RX 6800 XT TUF OC // RAM: Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL40 FURY Be // SSD: Intel 660p 1TB, Samsung 840 Evo 120GB // HDD: Seagate Barracuda 3TB // Monitor: Svive Pyx 34C801

Permalänk
Medlem

Kunde inte konfa min bahnhof router tillräckligt så jag köpte en egeb; Edgerouter X

Visa signatur

Windows 11 LTSC

Permalänk
Medlem

Klart man äger sin router, operatörernas låneroutrar kan man ju inte använda.

Permalänk
Medlem

Unifi Dream Machine Special Edition här. Fick en av Bahnhof vid tecknandet men den såldes så fort den kom innanför dörren. Vill varken ha ISPs grejer eller saker som ligger och skräpar.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

1: AM4 3600X, RTX 4060 OC, X570-I, 32GB 3200MHz, SF450, 34”
2: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3600MHz, SF750, 34”
3: AM4 3600, RTX 3070 OC, B550-I, 16GB 3200MHz, SF600, 34”

Permalänk

Körde egnköpta Ubiquiti produkter i förra boendet. Fungerade riktigt bra Kommer troligen köra liknande lösning igen när en skaffar hus med flera access punkter.

Visa signatur

7950X, X670E Hero, 64 GB 5200MHz
Macbook Pro M3 Max, 64 GB

Permalänk
Medlem

Har en pfsense dator som tuggar till router. Det är väldigt inne bland vanligt folk att man ska hyra sin router, men tycker ofta de är skit.

Permalänk
Medlem

Har alltid använt operatörens routrar och hade aldrig problem med dem.
När jag gick över till fiber märkte jag att Telenors router är mer nedstängd än Comhems var men det funkar helt okej.

Permalänk
Medlem

Har en ASUS ZenWiFi AX (XT8) och den fungerar utmärkt för mig, aldrig haft några problem. ASUS verkar göra en stor grej av att den är mesh-kompatibel och man ska köpa två eller ännu fler, men har ingen anledning för det, en räcker gott och väl för mig. Inte för att jag har någon erfarenhet av mesh, men det känns som om mesh bara skulle göra det hela mera komplext och i slutändan potentiellt mindre stabilt.

Permalänk
Medlem

Kör med en Ubiquiti Edgerouter X samt en Unifi AP-AC Lite för wifi

Visa signatur

Ryzen 3600 | MSI X470 Gaming plus max | MSI RX 6700 XT | 1TB Kingston NV2 , 120GB Intel ssd, 480GB Adata ssd | 32GB@3600 | EVGA Supernova G2 750w

Permalänk
Medlem

Jag ser ingen anledning att köpa någon utöver den man får med från operatören. Funkar WiFi? Ja. Funkar trådat? Ja. Får jag ut hastigheterna? Ja.

Check!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Öht aldrig provat telias router, har kört egen sedan dag ett.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Har aldrig kört med isp router. Började med iptables runt 98, sedan m0n0wall fram tills 2006, efter det pfsense.

Permalänk
Medlem

Jag äger min ASUS B535-525a 4G-router, fick den gratis i våras i samband med att Comviq hade kampanjpris för den som blev ny kund. Jag har kollat att jag verkligen äger den, så att den inte är ett lån. När jag hade Tele2 fiber så lånade jag en router av dem, men den skulle de ha tillbaka när jag bytte till Comviq 4G.