Google planerar stor rensning av skräpappar i Play Store

Permalänk
Melding Plague

Google planerar stor rensning av skräpappar i Play Store

Med högre krav på applikationer i Play Store kommer Google se till att endast appar av hög kvalitet finns i butiken.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det var på tiden.

Visa signatur

Här nere kan man skriva lite olika saker.

Permalänk
Medlem

Hoppas att vissa appar som innehåller enbart text får finnas kvar. Ibland smidigt med att ha spelguider helt offline eller snabbkommandon för olika program/OS.

Använder delvis filhanterare och texteditor på mobilen, men ibland är det skönt med en dedikerad app (även om den inte gör så mycket).

Permalänk
Medlem

Siffrorna låter ju lovande, min initiala reaktion var att det skulle bli en minskning på ett par tusen.

Permalänk
Medlem

Finns ju många applikationer som inte funkar alls innan man loggar in, blir ju svårt att veta om en applikation bara är en inloggningsskärm eller om det finns mer bakom

Permalänk
Medlem

bättre sent än aldrig. Är så trött på att reklamen till en hel del appar visar en sak och när man laddar ner appen så är självaste appen långt ifrån vad reklamen visade för den appen.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Snusfri

Bra.
Har vissa appar som är så totalt nerlusade med reklam att det är nästan helt omöjligt att använda dom.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Bra initiativ, om än det borde vara självskrivet.
- tummen upp!

Tillägg - ganska bisarr siffra 1,7 miljoner ”unika” applikationer.

Permalänk

Det är bra, frågan är dock vem som installerar dessa appar som nämns.

Jag ställer mig frågan om App verkligen behövs i alla fall.
Jag ser två stora anledningar till App.
1: Man behöver ha bra prestanda som i spel.
2: Man vill att Appen ska fungera Offline/dålig täckning. Där jag förvånas att det i större butiker i vissa städer kan vara usel mobiltäckning. Det borde tusan vara lagkrav på deras byggnader att inte dämpa mobilsignaler för mycket.

Resten, vad är problemet med webblösning som fungerar på alla html5 kompatibla webbläsare?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

bättre sent än aldrig. Är så trött på att reklamen till en hel del appar visar en sak och när man laddar ner appen så är självaste appen långt ifrån vad reklamen visade för den appen.

det är en helt annak sak och troligen inget de är ute efter alls, då de apparna betalar google (för reklam)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bra, frågan är dock vem som installerar dessa appar som nämns.

Jag ställer mig frågan om App verkligen behövs i alla fall.
Jag ser två stora anledningar till App.
1: Man behöver ha bra prestanda som i spel.
2: Man vill att Appen ska fungera Offline/dålig täckning. Där jag förvånas att det i större butiker i vissa städer kan vara usel mobiltäckning. Det borde tusan vara lagkrav på deras byggnader att inte dämpa mobilsignaler för mycket.

Resten, vad är problemet med webblösning som fungerar på alla html5 kompatibla webbläsare?

Var vi inte där för en ≈ 10 år sedan, när alla appar skulle vara homogena html5-appar? Gick det.?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rwkk:

det är en helt annak sak och troligen inget de är ute efter alls, då de apparna betalar google (för reklam)

Varför skulle en app betala för reklam?

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Var vi inte där för en ≈ 10 år sedan, när alla appar skulle vara homogena html5-appar? Gick det.?!

Mycket är webblösningar och man använder sin webbläsare.
Ta bankerna, de har utvecklat Appar. Jag förstår inte vitsen med dessa appar. På mobiltelefonen vill jag typ endast kunna kolla saldo eller flytta pengar från ett sparandekonto till transaktionskontot. Det är allt, vad tusan ska jag med en App för detta? Så är det även med mycket annat att det finns en webblösning som fungerar fint från mobilen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Mycket är webblösningar och man använder sin webbläsare.
Ta bankerna, de har utvecklat Appar. Jag förstår inte vitsen med dessa appar. På mobiltelefonen vill jag typ endast kunna kolla saldo eller flytta pengar från ett sparandekonto till transaktionskontot. Det är allt, vad tusan ska jag med en App för detta? Så är det även med mycket annat att det finns en webblösning som fungerar fint från mobilen.

Personligen - det känns säkrare med en app utgiven av ”min bank”, än att råka stava fel och besöka ryska trollfabrikens kopia….

Permalänk
Rekordmedlem

De ska alltså ta bort sina egna appar ? Deras huvudfunktion är ju datainsamling och reklamförsäljning så de bör ju kategoriseras som skräp.
Alla appar som förknippas med reklam eller spionerar på användaren på nått sätt borde ju åka.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Varför skulle en app betala för reklam?

levande AI appar..
app-utvecklarna reklamerar för appen såklart.

Permalänk

Okej... Då kan dom ju börja med att ta bort 99% av alla spel!

Visa signatur

Livet är som ett buggigt spel! Man gör allt man kan men endå går det åt hellvete!

Permalänk
Medlem

Tidigare när de rensat så har riktiga spel försvunnit, men reklam spelen fått vara kvar. Väldigt irriterande att betala för appar, och som senare blir borttagna. Om de gör appen oanvändbar med en uppdatering så borde man få tillbaka pengarna för den. T.ex så ger Microsoft Forza horizon 4 gratis om man har köpt ett DLC så man fortfarande kan spela spelet. Blir mer som en hyrtjänst på Google, när ens appar kan raderas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Personligen - det känns säkrare med en app utgiven av ”min bank”, än att råka stava fel och besöka ryska trollfabrikens kopia….

Klaянa kör jag via webbläsaren

Dock använder jag NextDNS samt blockerar .ru som lite extra säkerhet.

Föredrar också appar såvida de inte heter Temu eller Facebook.

Permalänk
Medlem

Känns som om de kunnat minskat antalet program med 90 procent och ingenting värdefullt skulle gå förlorat.

Permalänk

och där försvann alla miljoner "gratis"spel som vars ända jobb är att sälja lootlådor och typ noll innehåll.

fan på tiden

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Ja, det känns ju alltid som att när man söker efter en specifik sak, så listas alltid 10 andra snarlika grejer man inte letade efter, de flesta utan reviews och shady af dev names

Visa signatur

Fractal Design Define C | NH-D15 AMD | R5 5600X | TUF Gaming B550-Plus | 2x16GB Corsair DDR4@3200mhz | RTX 3060Ti | 2TB 980 Pro m.2 + 500gb 970 EVO m.2 | Steelseries APEX, Logitech G603 | Razer Blackshark Pro v2 | Dell 28" 1440p165 + Swedx 28" 2160p60 + Benq 24" 1080p60 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPION2000:

Okej... Då kan dom ju börja med att ta bort 99% av alla spel!

Låter bra men varför sluta där?
Ta bort 99.9% av ALLA program, blir ändå 1700st... som till 99% är webbappar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Det är bra, frågan är dock vem som installerar dessa appar som nämns.

Jag ställer mig frågan om App verkligen behövs i alla fall.
Jag ser två stora anledningar till App.
1: Man behöver ha bra prestanda som i spel.
2: Man vill att Appen ska fungera Offline/dålig täckning. Där jag förvånas att det i större butiker i vissa städer kan vara usel mobiltäckning. Det borde tusan vara lagkrav på deras byggnader att inte dämpa mobilsignaler för mycket.

Resten, vad är problemet med webblösning som fungerar på alla html5 kompatibla webbläsare?

Då ska specifika "Webappar" användas för att inte allt ska bli pyttesmått och att man måste hålla på och zooma och skrolla.
Och om man behöver specialutveckla en sida för mobilt användande så kan man lika gärna göra en vanlig app.
Dessutom så kommer man väl lättare åt alla funktioner i android för speciella sensorer mm om man gör en app jämfört med att köra det i webläsaren? Kan nog komma åt saker "djupare i systemet" än via appen.
Prestanda nämnde du men även då också kanske batteriförbrukning som också kanske blir bättre i en vanlig app?
Och så kan man få widgetar till appen.

Permalänk
Medlem

99% är ju skräp, så det blir mycket att rensa!

Permalänk
Medlem

De kunde ju återställa "AD free" filtret på samma gång, som fanns tidigare i Play Store. Så man slapp användra tredjeparts sök för att enkelt hitta gratisappar utan reklam.

Permalänk
Medlem

Jag har märkt att Play börjat klaga över appar från F-droid mer än vanligt, men inte alla appar därifrån.
T ex gillar play inte Skytube, men newpipe går bra!?

Visa signatur

5820k - 6950 XT

Permalänk
Skrivet av Darc:

99% är ju skräp, så det blir mycket att rensa!

kan faktiskt hålla med om detta. jag har kanske 5-10 appar installerade utöver det som kom med telefonen och de 5-10 är appar som existerat sen typ android 2 eller nå sånt som jag fortfarande har användning av och de flesta får fortfarande uppdateringar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

kan faktiskt hålla med om detta. jag har kanske 5-10 appar installerade utöver det som kom med telefonen och de 5-10 är appar som existerat sen typ android 2 eller nå sånt som jag fortfarande har användning av och de flesta får fortfarande uppdateringar.

Oj det var lite, jag har rensat en hel del och har nu 85 installerade utöver de inbyggda.

Permalänk
Skrivet av Sysop:

Oj det var lite, jag har rensat en hel del och har nu 85 installerade utöver de inbyggda.

jag är den personen som lätt hade klarat mig på 8-16gb lagringsutrymme.

hade såna modeller erbjudits me inte typ 10+ år gamal modell hade jag köpt det.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows