EU skickar brev till Meta – kräver ändring av vilseledande modell

Permalänk
Melding Plague

EU skickar brev till Meta – kräver ändring av vilseledande modell

Meta har nu fått ett formellt krav från EU om att ändra "betala eller spåras"-modellen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det framgår av pressmeddelandet, men inte av Sweclockers artikel, att detta handlar om en av tre olika utredningar om Meta.

Den juridiska grunden i det här fallet är konsumentlagstiftning, vilket handlar om hur konsumenter informerats. Exakta artiklar (EU-lagstiftningens motsvarighet till paragrafer i svensk lagstiftning) ges i pressmeddelandet. Denna utredning har tydligen drivits av en franska myndighet samt en del andra nationella myndigheter och koordineras nu av kommissionen.

Frågan om ifall det över huvud taget är Ok att ge ett betala-eller-datainsamla-alternativ under GDPR har annan juridisk grund och utreds av irländsk myndighet. Den tredje utredningen har grund i Digital Markets Act/Digital Services Act och drivs av kommissionen.

Min personliga åsikt om den här typen av nerdummade artiklar är att de saknar diskussionsvärde eftersom de saknar tillräckligt med detaljer för att gå att diskutera på något vettigt sätt.

Permalänk
Medlem

Ja det är inte lätt för Meta just nu.
Meta bötfällda i Nigeria.

Detta datainsamlande har gått fel från början.
Speciellt när de datainsamlande företagen gör det svårt för konsumenten att se var man stänger av sådana funktioner.
Skönt att förändringar är på väg.

Permalänk

Ingen ska kunna massövervaka oavsett ursäkt. Varken tjäna pengar (detta) eller allmänt rota i folks privatliv (chat control 2).

Permalänk
Medlem

Så länge de tjänar på att vilseleda så kommer de fortsätta. Hoppas utredningarna kommer fram till något som biter

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Så länge de tjänar på att vilseleda så kommer de fortsätta. Hoppas utredningarna kommer fram till något som biter

4% av omsättningen i böter lär vara kännbart även för Meta

Permalänk
Medlem
Skrivet av MegaMuztek:

4% av omsättningen i böter lär vara kännbart även för Meta

Det skulle man kunna tro.

Nu är det inte svenska siffror som eventuella böter baseras men det är ändå talande för hur fifflar med siffrorna här. Sker garanterat i andra länder med.

https://www.ratsit.se/5567626782-Facebook_Sweden_AB

För er som inte orkar läsa. Resultaträkning 2022: - 6.4 miljoner (6,418 KSEK). Om jag läser ut det här fel, då räknar jag med att bli rättad.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Det skulle man kunna tro.

Nu är det inte svenska siffror som eventuella böter baseras men det är ändå talande för hur fifflar med siffrorna här. Sker garanterat i andra länder med.

https://www.ratsit.se/5567626782-Facebook_Sweden_AB

För er som inte orkar läsa. Resultaträkning 2022: - 6.4 miljoner (6,418 KSEK). Om jag läser ut det här fel, då räknar jag med att bli rättad.

Omsättningen var ju ca 4, 4miljarder (4430 Msek) och om det var svensk omsättning så skulle det vara 4% av det i böter, inte av resultatet