Är ni mest beroende av datorn eller mobilen?

Permalänk
Medlem

Är ni mest beroende av datorn eller mobilen?

Något jag funderat på i takt med nyheter om att många tittar på sin smartphone flera timmar om dagen, etc.

Själv är jag 80-talist och kollar mobilen kanske 10-20 min totalt/dygn. Det är ringa/sms/bank-ID jag använder det till. Däremot är jag mer beroende av stationära datorn, och kan absolut få abstinens om jag varit borta några timmar från tagentbord & mus.

Hur är det för er?

Permalänk
Medlem

Född 90.
Definitivt mobilen, gör allt på den (fotografering, surf, YouTube, diverse chattar, någon social media ibland).
Datorn används bara för gaming för tillfället vilket är någon timme eller två några kvällar i veckan. Enstaka tillfälle per år för bildredigering också.

Kan vara nuvarande tillstånd som bidrar (tre barn i spannet 0,5 - 5 år). Hade gärna utfört surf/YouTube på datorn men kan inte gå iväg för det. Lättare att t.ex. passa på en promenad med barnvagn och inget barn kräver uppmärksamhet.

Skrivet på mobil under biltur (passagerare).

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7800X3D, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

Jag tror mobilen är ett mer fysiskt beroende och datorn mer ett mentalt. Om det låter logiskt.

Mobilen använder jag mest för Bankid, samsung wallet, parkering, buss, och samtal mm. Ibland röt-media.
Datorn använder jag för att slappna av och ha kul.

Abstinens kan jag få lite av dator då jag vill slappna av och "hitta hem" mentalt. Men av mobilen är det bara en frustration av att allt blir jobbigare att lösa i vardagen.

Visa signatur

Har jag uppgivit felaktig information? Rätta mig gärna, jag vet inte allt och kan ha fel.

Permalänk
Medlem

Helt klart min stationära PC. Min stationära är datorn som är i bruk mest av alla enheter.
Mobilen är oftast ett komplement till PCn i form av t ex Mobilt BankID och Freja ID, men även träningsappen i den. Lite svårt att ta med ~20 kilo dator på cykelturer på väldigt ojämna skogsstigar.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Hedersmedlem

Mobilen har tyvärr blivit en mer eller mindre bra ersättare till andra enheter som löser uppgiften bättre.

Fotar mer med mobilen än med mina systemkameror vilket har gjort att mitt fotointresse har dött och att jag har mängder med skräpbilder och få bra.

Föröka skriva något längre på en mobil funkar inte... därför har jag slutat skriva

Spela funka inte bra på mobilen.. men det hade jag i stort sett slutat med innan ändå.

Läsa på forum funkar okej, men mycket är ändå för att fördriva tid. Nörda in sig på något, samla information och planera projekt funkar dåligt.

Ändå sitter jag här på toa och skriver

Datorn är bättre och roligare
Kameran tar mer än dussinbilder i vidvinkel och medioker kvalitet
TV eller projektor slår alla enheter mindre än en 15" laptop
Ett par bra högtalare är trevligare än hörlurar vid längre användning

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Moderator
Moderator

Spenderar definitivt mer tid framför datorn, men fri från båda sett till beroende av skärmtid som tas upp här.
Aktiv skärmtid på mobilen är låg, men ser man till användningsområden och som verktyg så definitivt mer beroende av mobilen. Bland annat alla kortbetalningar, de flesta bankärenden, musik vid transport till fots eller bilen, GPS vid träning eller resande och mycket kommunikation med polare osv. sker där och svårt att ersätta/gå tillbaka.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Hör nog till samma kategori som OP, använder mobilen väldigt sällan och föredrar använda stationära PC:n när jag bara kan. Mobilen används mest för att ringa, bank-ID, swisha, google pay, kolla katt GPS (då man redan är ute på gården), ta nån bild då och då, läsa nyheter medans man väntar på pizza man beställt, kanske väderprognosen då och då.

Men resten går nog via dator, antingen via jobbdatorn eller hemmadatorn där man har 3 skärmar i båda fallen till befogande. Upplevelsen är bara så mycket bättre och skriver ju så mycket snabbare med tangentbord personligen så upplevelsen är bara (för mig), så mycket bättre. Tror inte jag besökt en enda gång sweclockers via mobilen (åtminstone aldrig forumdelen), möjligtvis nångång på jobbresa skummat igenom nyhetsartiklarna.

Visst kan man se det som att mobilen behövs till kompletterande saker som är svårt att ersätta med annat men om det gäller scenarier där båda kan användas för samma sak så får nog datorn prioritet bara jag har tillgång till den.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Skulle nog våga påstå att det är ingen av dom, hur jag konsumerar media spelar ingen direkt roll, dator, tv, mobil vad som funkar och spelar ingen roll vilken jag använder. Varierar ganska ordentligt vilken jag använder, vissa dagar är det 100% mobil medans vissa dagar kan det vara 90% dator eller tv.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag finner det närmast artfrämmande att göra saker på mobilen om alternativet till dator finns.

Permalänk
Medlem

Definitivt datorn. Mobilen har jag mest till att förvara bankid i och lyssna på musik.

Visa signatur

MSI X670E Gaming Plus, AMD Ryzen 7 7800X3D
AMD XFX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
32GB Corsair vengeance 6000MHz CL30, Arctic Freezer III 280
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. OpenSuse Tumbleweed Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem

Född 87, hatar mobiler och paddor och använder dem inte mer än nödvändigt. Känner mig mycket mer bekväm med mus och tangentbord och en stor fin skärm.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 1000D | AMD Ryzen 9 5950x 3.4 GHz(5 GHz boost) med Corsair iCue H170i Elite Capellix | Asus ROG Crosshair VIII Extreme | G.Skill Trident Z neo, 2x16GB 3600MHz C16 | ROG Strix LC GeForce 3090 Ti 24GB | 1x Seagate FireCuda 530 2TB, 1x Samsung 850 EVO 250GB, 1x Samsung 970 EVO 1TB, 2x 1TB HDD, 1x Seagate Ironwolf 16TB HDD | ASUS ROG Thor 1000W Platinum II | ASUS PG279Q & ASUS XG27AQM|

Permalänk
Medlem

Mobil används bara när det är enda alternativet (ute, finns inte tillgängligt på pc etc). Att göra något på mobilen om jag har tillgång till PC är ju bara galet, sämre på alla vis.

Permalänk
Medlem

Mobilen är telefon och kamera. Det är mycket sällan jag använder internet på den, mest kanske för att kolla väderprognosen eller nåt sånt, och det är väl till viss del för att skärmen är så liten och jag ser dåligt, vill inte ha med mig läsglasögonen överallt.
Datorn med 48" monitor är lagom stor och lätt att läsa på. Det enda beroendet jag har av datorn är för att sköta arbete, hobby, och för att hantera räkningar mm, lite nöjessurfande ibland.

Permalänk

85:a här.
Med tiden har ju telefonen blivit mer viktig då man använder den till allt, sociala medier, ringer, smsar, håller koll på GPS sändare, tar kort, Swishar, använder BankID till nästan allt.

Datorn blir använd när det ska betalas räkningar, spela spel, research och annat smått och gott.

Visa signatur

Asus ROG Swift PG348Q | MSI Tomahawk X570 WiFi | AMD Ryzen 5900X | Asus ROG 1000W | Corsair Vengeance 32GB DDR4@3200MHz | MSI GEFORCE® RTX 3080 VENTUS 3X OC EDITION | Fractal Design Meshify S2 | ASUS Xonar Essence STX | Noctua NH-D15 Cromax Black | WD Black SN750 nvme 1TB, KINGSTON KC2500 1TB, Samsung 850 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Vem är det som lagt denna tråd på framsidan med en helt annan frågeställning?

Detta är sedermera fixat. :) // MOD
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

På jobbet är jag extremt beroende av min mobil då jag kör distribution av gods och google maps används flitigt. Privat användning är nästan lika med noll förutom bank-id, swish och eventuellt lite slösurf ibland.

Hemma är jag rätt så beroende av datorn och det är min tillflyktsort så fort man är lite rastlös.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Om jag kan göra något på datorn istället gör jag det antagligen där eftersom en mus och tangentbord och stor skärm med 120+Hz inte går att jämföra med en mobil. Allt som allt sitter jag antagligen vid datorn mer, eftersom jag gör det på jobbet också.

Men livet hade funkat relativt smidigt utan datorn - inte utan mobilen. Så jag är absolut mer beroende av den.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk / AMD 7800X3D / 2x16 GB Kingston Fury 6000Mhz DDR5 / ASUS TUF RTX3080 10GB / Corsair RM850x Shift / + Samsung G80SD / Schiit Fulla 2 + Sennheiser/Massdrop 58X + XTZ Tune 4

Permalänk
Medlem

Tror ungefär lika. (Använder båda mycket).

Permalänk
Medlem

Definitivt datorn. Mobilen använder jag endast för BankID och telefonsamtal. Helt ointresserad av mobil teknologi och fanatisk motståndare till integritetshotande prylar.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

0 beroende. Enda gången jag kan känna någon form av "sug" är om jag fotat (dslr) och vill se hur bilderna blev.

Visa signatur

Asus Sabertooth X58 - Xeon X5680 - 12GB DDR3 - ASUS GTX1080 8GB

Permalänk
Medlem

Har under de senaste månaderna försökt att använda mobilen mindre... men det är inte så lätt som man kunde tro att vänja sig av med den.

Speciellt inte när man väl har börjat använda appar som Kivra och Bank-ID t.ex.

Permalänk
Medlem

Det har gått i vågor men mest mobil/surfplatta, kolla forum, sociala medier, dator är främst om det är nåt nytt spel på gång.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Snusfri

Datorn.
Mobilen används för BankID, Bank-prylar, sociala medier, fotografering och lite sådant, blir totalt 1-2h om dan skulle jag tro.
Datorn används mycket mer, spela, youtube, musik, rendering, osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Jag tycker mig inte ha ett mentalt beroende av mobilen, men väl ett fysiskt, eftersom man inte klarar sig utan internet nuförtiden, till det mesta. Men datorn går mer än mobilen till sånt som kräver internet. Jag är inte den som slösurfar med telefonen, utan använder den när jag måste, t.ex. swisha i en affär, köpa bussbiljett, betala i en parkeringsapp eller snabbt kolla saldot på mitt konto om jag står i affären och är osäker på vad jag har kvar på bankkortet. Men skulle jag tvingas välja dator eller telefon (t.ex. om jag reser bort över en helg och inte har plats till bägge i packningen) så skulle jag välja mobilen. Med den kan jag, förutom att ringa, ändå göra det viktigaste, typ svara på mail, läsa hemsidor osv. även om det är besvärligt.

Permalänk
Medlem

Mobil.
Banken, bankid, kontokort, samtal, sms mm.

PC använder jag mest till nöje

Permalänk

Mest mobilen där man idag sköter det mesta. Men även datorn till 3D CAD, bild och video redigering mm. Kör även laser och 3D printer via datorn. Men spela på dator har jag nog inte gjort sedan 2007.

Visa signatur

// Kempa

Permalänk
Medlem

Skulle jag välja en är det helt klart mobilen, privat iallafall. Datorn används men den är betydligt lättare att klara sig utan.
Dock räknar jag inte in servern eller tv-boxen i "datorn".

Permalänk
Medlem

76:a, suttit med internet innan det gick att "få tag på" i Sverige, minns när de drog Sunet och första dialupsen kom... skulle väl säga att jag är mindre beroende av Internet än de flesta, just på grund av hur ledsen man är hur det blivit en jävla kloak och sopstation idag, men eftersom man snart fyller 50 så är minnet totalt kefft. Utan mobilen med mina jävla listor och påminnelser skulle man vara som en senil 89-åring. Vettifan om jag ens skulle komma ihåg att duscha på morgonen om det inte stod på listan "att göra" Helt otroligt vad fort man blir osunt beroende...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit är inte längre bra, alls. Undvik.

Permalänk
Medlem

Datorn, utan tvekan! Man är ju dock - som många skriver - på sitt sätt beroende av båda. Telefonen används för bankärenden, SMS-koder, Authenticator och andra måsten, men datorn står för allt sällskap hehe. Får ångest bara av att tänka mig en vanlig vardag utan datorn..

Visa signatur

[Antec 1200][Corsair TX650W][Asus P5Q-E][Intel E8400][2x2GB Corsair XMS2 PC6400][Sapphire HD4850 512Mb][Zerotherm NV120]

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Jag använder min mobil på något vis majoriteten av dygnets vakna timmar. Generellt har jag nästan alltid på ett par hörlurar och lyssnar på podcasts eller videoessäer. Så egentligen så sitter jag inte med telefonen olåst och använder skärmen hela tiden. Använder inga sociala medier eller dylikt så det kräver inte så mycket av mina uppmärksamhet.
Datorn har egentligen helt och hållet övergått till mitt arbetsredskap eller när jag spelar. Sitter sällan och slösurfar vid datorn utan använder den mest när jag aktivt ska utföra en syssla.