RTX 5000-serien visas inte upp förrän 2025

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Alexraptor:

Känner ärligt talat noll sug efter en ny grafikkortsgeneration.

För en som trivs på 1440p, så finns det liksom inga spel idag, eller på horisonten, som behöver mer än vad som funnits på marknaden, de sista åren.

För oss som kör i UHD är det mer intressant, där krävs det fortfarande betydligt mer beräkningskraft. Men du har helt rätt för 2560x1440, där är det klart mer intressant med snabbare processorer.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem

Köpte precis ett 4060 som mellanlandning inför 5000-serien, blev detta kortet då jag ville prova Geforce Now (som det är halva priset på just nu för övrigt) ordentligt och än så länge täcker det mitt behov väldigt bra. Liiite tråkigt att 5000-serien inte hinner etablera sig ordentligt på marknaden innan jag tänkt handla, men när det som väl är dags tänker jag inte gå över 5070.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Härligt! Då hinner spelutvecklarna komma ikapp och optimerar för befintlig hårdvara

Precis vad jag tänkte skriva. 👍

Sen en undran till alla.
Har vi några trovärdiga rykten om något nytt med dom nya korten som inte är ändringar i kärna vi inte ser eller vad dom har för minne?
Jag tänker på DLSS 4 eller annan teknik.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Precis vad jag tänkte skriva. 👍

Sen en undran till alla.
Har vi några trovärdiga rykten om något nytt med dom nya korten som inte är ändringar i kärna vi inte ser eller vad dom har för minne?
Jag tänker på DLSS 4 eller annan teknik.

Kommer garanterat en dlss 4 som ger 30x prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De har ingen brådska pga ingen konkurrens och de vill hellre att chippen går till korten för AI där de tjänar mycket mer på

Ja alltså, man kan ju tänka sig att AMD och Nvidia i dagsläget är en duopol, där de rent praktiskt inte behöver konkurrera. Förutom det absolut kraftfullaste high-end segmentet där nvidia dominerar. I övrigt segmenterar båda företagen sina produkter så pass nära varandra att det är lite "skit samma" vad man väljer...

När det sedan kommer till marknadspris, då är det en annan historia kan jag tycka. Som en mid-range köpare (budget på 5000kr) tycker jag däremot att AMD har erbjudit mycket mer värde än Nvidia. Jag fick köpt ett RX6800 för samma pris som ett RTX3060Ti. I rasterisering är RX6800 till och med marginellt snabbare än ett 3070Ti. Strålspårningsprestandan är praktiskt taget identisk med 3060Ti. Däremot fick jag 16GB VRAM istället för 8GB, för praktiskt taget samma pengar.

Så tittar man på marknadspriser i den populära mellanklassen, kan jag ändå anse att AMD erbjuder mer "värde för pengarna". Och där fungerar varken RT eller DLSS-argumentet längre. För... RT-prestandan är ungefär densamma för samma pengar, dessutom vill man ofta inaktivera RT i denna prestandaklass. Nvidia måste dessutom tragiskt nog förlita sig på DLSS för att nå upp till samma prestanda som AMD erbjuder (sett till marknadspriserna). Och ifall man behöver uppskalning så gör FSR2.2+ och XeSS ett skapligt jobb ändå, även om DLSS ser bättre ut.

Med det sagt så förändras ju marknadspriser från dag till dag. Så det jag säger idag är kanske inte ens relevant för dagens priser, men samtidigt har det varit relevant och kan likväl vara relevant för morgondagens priser.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Snusfri
Skrivet av Alexraptor:

Känner ärligt talat noll sug efter en ny grafikkortsgeneration.

För en som trivs på 1440p, så finns det liksom inga spel idag, eller på horisonten, som behöver mer än vad som funnits på marknaden, de sista åren.

Ja, spelar man i 1440p så kanske det är lite onödigt.
Men vi är många som använder GPU till mycket annat än bara spel.

Som jag tex, render mycket med Iray och det krävs mycket VRAM och snabb GPU, samt gör en del Video encodes.
Sedan så spelar jag i 2160p HDR på min LG OLED C2 "42 och då vill man ha lite muskler.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Har vi några trovärdiga rykten om något nytt med dom nya korten som inte är ändringar i kärna vi inte ser eller vad dom har för minne?
Jag tänker på DLSS 4 eller annan teknik.

Det har pratats om uppskalade texturer, som ett sätt att minska storleken på spelen och VRAM-förbrukningen.

Visa signatur

Ryzen 9 5900X @ +100MHz & CO -23.5 | RTX 3070 @ 2GHz 16Gbps 956mV | 32GB @ 3600MT/s CL14

Permalänk
Medlem

Gör ingenting. Jag behöver ha i alla fall ett år på mig att smälta duminköpet av ett 4080S innan det kommer nya kort att dregla över.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Decster:

Det har pratats om uppskalade texturer, som ett sätt att minska storleken på spelen och VRAM-förbrukningen.

Det lät bra. Så länge skärpan på texturerna inte blir sämre.
Jag är en sådan som tar skarpa texturer före AA.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Härligt! Då hinner spelutvecklarna komma ikapp och optimerar för befintlig hårdvara

Eh vadå hinner komma ikapp ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Eh vadå hinner komma ikapp ?

Om utvecklarna måste förhålla sig till dagens hårdvara har dom längre tid på sig att optimera för den.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Skrivet av FarbrorBarbr0:

Gör ingenting. Jag behöver ha i alla fall ett år på mig att smälta duminköpet av ett 4080S innan det kommer nya kort att dregla över.

På vilket sätt är det ett duminköp? Vilket kort hade du innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

För oss som kör i UHD är det mer intressant, där krävs det fortfarande betydligt mer beräkningskraft. Men du har helt rätt för 2560x1440, där är det klart mer intressant med snabbare processorer.

Det går att köra 1440p på en 4k skärm utan problem. På min Eizo EV3240X ser spelen väldigt bra ut i 1440p eftersom skärmen skalar till perfektion. Jag spelar dock dom flesta spel i 4k.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

På vilket sätt är det ett duminköp? Vilket kort hade du innan?

Det var ett sånt där typiskt falla för frestelsen-inköp, bara. Mitt 3080 Ti hade det lite kämpigt att maxa ett par titlar, så trillade dit på att köpa ett 4080S på release. Insåg först då att jag redan kört igenom det jag egentligen ville spela för det närmaste halvåret. Kortet är på alla sätt och vis super, men kombinationen av saftig prislapp och ett i praktiken litet behov gör det till mitt kanske dummaste inköp.

Visa signatur

RTX 4080 Super | Ryzen 5800X3D | B550 | 32GB 3600 MHz | 1000W | W.11

Permalänk
Medlem

Sitter lugnt i båten då jag i dagsläget inte
stressar mitt 4090 speciellt ännu.

Men hade tänkt och uppgradera skärmen i vinter
till en LG 45 tums 5K skärm och då kanske det behövs
lite mer kraft.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Discokungen
Skrivet av landahl:

Det går att köra 1440p på en 4k skärm utan problem. På min Eizo EV3240X ser spelen väldigt bra ut i 1440p eftersom skärmen skalar till perfektion. Jag spelar dock dom flesta spel i 4k.

Går gör det ju men det syns rätt tydlig skillnad på 42", tyvärr.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jefe:

Sitter lugnt i båten då jag i dagsläget inte
stressar mitt 4090 speciellt ännu.

Men hade tänkt och uppgradera skärmen i vinter
till en LG 45 tums 5K skärm och då kanske det behövs
lite mer kraft.

Sitter själv med 3440 x 1440 och funderar över vilket grafikkort som krävs för stabila 60 fps med maxade inställningar oavsett spel. Sanningen är väl den att man aldrig kommer att vara nöjd nog?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: LG UltraGear 45GR95QE | Mus: Razer DeathAdder V3 Pro | Tangentbord: Logitech MX Mechanical

Permalänk
Medlem
Skrivet av corb06:

Man kan alltid vänta på nästa serie, den kommer garanterat vara snabbare. Och vem vet kanske billigare haha!!
Nä man måste ibland kliva på tågen också, kan inte bara stå och vänta och vänta. Helt plötsligt har halva livet gått och man har inte kunnat spela massa sköna spel i 4K med Ultra settings. Gått miste om massor av sköna speltimmar för att väntade och väntade på att grafikkort ska bli billigare igen.

Var en som rage-ade på att "vänta tills spelet kommer på rea" "imagine waiting one year to save 20 bucks"..
När man läser om nyheter konstant så ligger alltid något i loopen, men när man har en fungerande maskin så fungerar ju den utmärkt. Därför är det vettigt att bara köpa då och då, inte vänta på "rätt tillfälle" då det förmodligen inte varken blir märkbart bättre eller billigare. (Dock mätbart bättre!)

Permalänk
Medlem

Förvånad att de kommer så tidigt som nästa år, varför göra kort åt gamers när du kan sälja dem för mycket mer till AI center och mining....finns ju inte någon konkurrens att oroa sig för heller. Nvidia användare kommer inte byta till AMD hursomhelst så varför stressa .

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Förvånad att de kommer så tidigt som nästa år, varför göra kort åt gamers när du kan sälja dem för mycket mer till AI center och mining....finns ju inte någon konkurrens att oroa sig för heller. Nvidia användare kommer inte byta till AMD hursomhelst så varför stressa .

Eller också känner Nvidia att dom är fullkomligt ohotade, och det finns ingen anledning att ligga tre generationer framför närmsta konkurrent.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

De har ingen brådska pga ingen konkurrens och de vill hellre att chippen går till korten för AI där de tjänar mycket mer på

Well, AMD ryktas vänta med sin nästa serie som de förväntats släppa 2024 till iallafall visas upp i slutet av året istället för våren 2024, med "full" release 2025, men jo.. Hade man fått tillgång till TSMCs interna dokument hade man antagligen sett både nVIDIA och AMD dirigerat om sina respektive quotas för att producera färre chip för konsument-grafikkort och en rejält mycket större quota för AI chip-sets.. Ögh... Jag har väntat "nästa generation blir den jag ska köpa!" i snart ett decennium, om jag bara köpt ett VEGA 64 på NetonNet för under 3000kr alla de åren sedan... ..Och tagit "bitcoins" på mer allvar när de var värda enstaka ören stycket.. Aja.. mitt "legacy" AMD R9 380 grafikkort är fortfarande bra nog att generera 15-50fps i Star Citizen, vilket är ett rejält krävande spel.

Visa signatur

Detta kontot är så gammalt att det är numera 'myndigt' åldersvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Kommer garanterat en dlss 4 som ger 30x prestanda.

Nästa generation är säkert bildgenerering som man kan sätta ett mål så den genererar tillräckligt med bilder för att nå målet oavsett hur spelet spela

Deep Learning Refresh Rate
DLRR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Eller också känner Nvidia att dom är fullkomligt ohotade, och det finns ingen anledning att ligga tre generationer framför närmsta konkurrent.

Det också, vilket gör det ännu konstigare att de kommer så snabbt...

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Nooooooo! Nä men jag överlever, men hoppas de blir välgjort då med extra tiden.

Permalänk

Tittade på lite äldre kort jag köpte mellan 2000 till ca 2007 och då kunde det skilja under ett år mellan generationer. Nu börjar det närma sig 3 år mellan generationer.
Mest intresserad av en ny cpu då mitt 3080 klarar sig ganska bra och att jag oftast spelar äldre spel.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Hoppas det kommer inom en snar framtid.

Har nött på mitt gtx 780 nu och det börjar bli lite segt.

Visa signatur

Asus Tuf Gaming X670E-Plus - Amd 7800X3D Noctua D15 Chromax Black - Corsair 7200MHz cl34 - Palit 4080 Gamerock - Asus Rog Thor 850W 80+ Platinum - Sound Blaster AE-9 - Asus 26.5" ROG Swift PG27AQDM OLED 240Hz