Comhem/tele2 C2 modem LAN portar slutat fungera

Permalänk
Medlem

Comhem/tele2 C2 modem LAN portar slutat fungera

Hej

Har någon här råkat ut för att LAN portarna helt slutat fungera på Comhem C2 modemet?
Åkte på semester och plötsligt dog min kontakt med mina hemma datorer.
Trodde att det varit strömavbrott eller något men när jag kom hem var alla datorer fortfarande igång.
Men saknade internet. Kör mitt modem vanligen i bryggat läge. LAN lampan lyser inte på framsidan.
På baksidan lyster port 4 permanent grön. (brukade köra port 2) Den lyser även utan några kablar anslutna.
Alla försök att koppla upp mig via modemet till 192.168.100.1 ger noll resultat.
Ingen dator indikerar ens att jag är ansluten till något.

Testade att göra en reset av modemet via knappen på baksidan och kan då ansluta till den via Wifi och även logga in via 192.168.0.1 Även interfacet på modemet säger att inget är anslutet på LAN portarna.
Testade även att brygga modemet igen. Men gjorde ingen skillnad.

Lundis

Permalänk
Rekordmedlem

Men vad har du för router efter C2an för du har väl en router eftersom du har bryggat C2, vet du att routern fungerar ok ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har en ubuntu server/firewall men jag testade även att koppla min Windows maskin direkt till modemet bara för att utesluta att det inte var servern som krånglade. Självklart ändrat dhcp/manuellt mellan försöken.
Men fungerar ju som sagt inte heller att använda LAN portarna i router eller bryggat läge.

Lundis

Permalänk
Medlem

För mig låter det tyvärr som ett troligt hårdvarufel.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Jo det är jag rätt säker på att det är något som gått sönder i modemet.

Min ursprungliga fråga var mer om något annan stött på detta.
Har sökt runt på nätet men inte hittat någon med samma problem.
Får ringa tele2 på Måndag och hoppas de skickar ut ett nytt modem.

Typsikt att det händer helgen innan man börja jobba och man inte har samma möjligheter att felsöka.

Lundis

Permalänk
Medlem

Ville bara säga att det var hårdvaru fel. Tele2 skickade ut ett nytt modem och nu fungerar allt igen.

Lundis