Inferno Online går i konkurs

Permalänk
Melding Plague

Inferno Online går i konkurs

Anrika lan-hallen Inferno Online har inte finansiering för att fortsätta verksamheten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vilken era som går i graven.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+/R4K+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Medlem

Väntat, sånt här kommer tyvärr dö ut på sikt.

Permalänk
Medlem

När (typ) alla har tillfredställande internet uppkoppling och hårdvara, varför ska man gå någonstans? Dem pengarna man lägger på eventuella entre- och tim avgiften kan man lägga på läsk och käck hemma.

Permalänk
Medlem

End of an era!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

När (typ) alla har tillfredställande internet uppkoppling och hårdvara, varför ska man gå någonstans? Dem pengarna man lägger på eventuella entre- och tim avgiften kan man lägga på läsk och käck hemma.

Ett annat perspektiv är att de helt sjuka kostnaderna för en gamingdator idag gör att dessa ställen har en plats.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Testpilot
Skrivet av Bacon:

Ett annat perspektiv är att de helt sjuka kostnaderna för en gamingdator idag gör att dessa ställen har en plats.

Ett av de stora problemen är priset per timme på dessa ställen, speciellt för unga som inte har speciellt mycket en given månad att röra sig med. Nu verkar inte Inferno varit allt för blodigt vid en första anblick; 35kr/timmen eller 200kr för ett nattgibb. Men om man kollar på snittiden som läggs på spel ett givet dygn, då blir det fort väldigt dyrt och det tar inte lång tid innan pengarna lika gärna hade kunnat läggas mot en bättre begagnad egen maskin.

Sedan är det oftast märkbart dyrare om man ska börja käka eller köpa något att dricka på dessa ställen. Det lokala internetcafét tar 30 kronor för en Billys, 15 kronor för en burkläsk och kan tänka mig att godiset inte är billigt kontra en vanlig matbutik. Jag förstår att det inte är gratis att bedriva denna typ av verksamhet, men samtidigt lär man även kolla på kundbasen och köpkraften; jag ser inte hur dessa ställen ska överleva i längden utan att göra saker annorlunda.

Tråkigt minst sagt, då jag själv växte upp med att hänga på dessa ställen. Många roliga minnen med turneringar i CS och andra spel. Men det är väl just det också.. man lär erbjuda mer än bara en dator och lite snacks för en chans att överleva på sikt. I fallet med det lokala internetcafét slog de ihop sig med MyWay för kiosk-delen, samt den lokala rollspelsbutiken som håller till i källaren med kortspel, Warhammer och liknande saker. Det är även ofta turneringar, där sponsorer likt SteelSeries, Monster m.f. kliver in med fina priser. Det är en slags ungdomsgård, mer än ett regelrätt internetcafé.

Fixade lite meningsuppbyggnad mm.
Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MT/s | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | ROG RTX 3090 Ti >

B < M70Q G3 | i5 12400T | 16 GB 3200 MT/s >

Permalänk
Medlem

Inte helt oväntat.
Inte den socialaste eller köpstarkaste kundkretsen de riktat in sig emot.

Permalänk
Medlem

När io hade konkurrens så var det fräscha lokaler och man rengjorde datorplatserna efter rutin, sen köpte dom upp allt och slutade bry sig. Klart folk tycker de äckligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Ett annat perspektiv är att de helt sjuka kostnaderna för en gamingdator idag gör att dessa ställen har en plats.

Well samma kostnad har dessa ställen, vilket gör dom dyrare och då fortfarande lika relevanta som när datordelar va billigare.

Sen är inte datordelar allt för mycket dyrare idag än för säg 8 år sen. Ett 1060 kostade vid lansering runt 3000kr och ett 4060 idag går från 3400-4000kr.

Sen sure cpuer för 8 år sen blir 6th och 7th gen, runt 4000kr för i7or och idag får man en 14600k för runt samma pris och en 7800x3d som klår allt i spel ligger också runt 4000kr.

Så det ända som har gått upp med runt en tusenlapp är moderkort där man förr kunde få ett vettigt för runt 1000-15000kr och idag ligger dom runt 2000-2500kr.

Så är inte direkt stor skillnad.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Att Inferno online går i graven är väl inte direkt så konstigt, Mer fundersam över hur Esportalen.se bär sig och dess eventuella framtida excistens

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bacon:

Ett annat perspektiv är att de helt sjuka kostnaderna för en gamingdator idag gör att dessa ställen har en plats.

Det kan väl spela sin roll under kortare tid, men:
Människor är lata.
Man förlorar tid då man måste resa till och från klubben.
Man måste också åsidosätta en större del av oavbruten tid. (4-tim i rad).
Och detta är rörliga kostnader.
Till och med man går till såna ställe som en kampanj för en träff. Då måste man hitta folk som har samma möjligheter och spel smak.

Jag tror att marknaden för sådana klubbar kommer att minska på långa loppet.

Permalänk
Medlem

såhär i efterhand så gjorde ägarna som startade detta helt rätt som sålde av slutet i av 2017, tjänade fina pengar.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+/R4K+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk

Folk är för omständliga idag. Det hade säkerligen varit roligt att spela där tillsammans med andra, men glöm att få med polare. Det blir som bio, jag har många polare men få någon med all den procedur som det behövs för att planera ett biobesök är kört. Folk är mer spontana, gör det de känner för just nu.

Jag tänker annars att "spelhallar" typ endast kan drivas av kommun. Kommen äger huset, lite driftkostnad finns såklart, alla på plats förutom en chef är arbetslösa personer som gör praktik eller liknande. Datorer de har behöver inte alls vara kraftfulla, en 10år gammal speldator duger fint. Sedan har de lite mer aktiviteter.
Detta blir såklart en förlustaffär för kommen, men en satsning på ungdomar.

En privataktör som ska betala full lön till alla, full hyra etc. Ja, det blir tufft.

Permalänk

Trist men jag är inte förvånad, folk sitter hemma idag och har bra bredbandsuppkoppling. Jag har ju inte varit där på snart 15 år tror jag...

Permalänk
Medlem

Tråkigt men förväntat.

Permalänk
Medlem

När jag hade en bra gaming dator fortsatte jag gå till IO för att kompisarna var konsol spelare. Tycker det var kul att sitta tillsammans och spela.

Sen när dom köpte egna datorer slutade dom gå och även jag.

Permalänk
Medlem

Innebär det att Red Bull Gaming Sphere också försvinner? Var där för någon månad sedan. Så sjukt trevligt att dricka öl och spela på samma gång!

(RB Gaming Sphere ligger ju i samma lokal på Odenplan)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag tänker annars att "spelhallar" typ endast kan driva av kommun.

Och kommun bör ju ägna sig åt kärnverksamhet som vård, omsorg och skola.... Knappast "fixa lanhallar"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Och kommun bör ju ägna sig åt kärnverksamhet som vård, omsorg och skola.... Knappast "fixa lanhallar"

Varför inte? Dom står för sport arenor, museum och andra kultur/nöjes aktiviteter så varför inte e-sport? Med det argumentet så behöver man döda hela kultursektorn..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Problemet är väl Sverige har alldeles för få invånare för att driva många verksamheter som är populära och lönsamma i andra delar av världen. Även mentalitet för sociala aktiviteter skiljer enormt. Flertal städer runtom i världen har mer invånare än hela landet Sverige. Bara titta på nattlivet i Asien tex, för er som varit i något Asiatiskt land förstår ni att skillnaden är enorm. Här hemma blir grannarna sura för att någon pratar lite för högt ute på gatan efter 22.00, medans i andra delar av världen börjar nattlivet 22.00 och gatorna är fulla av människor. Hemma i Sverige vill folk helst hålla sig hemma och är jämförelsevis väldigt osociala och tråkiga, bortsett från de största städerna som Stockholm, Göteborg, Malmö och några fåtal studentstäder så existerar inte nattliv över huvud taget i Sverige, man får vara glad över en McDonalds är öppet efter midnatt. Det finns helt enkel inte tillräckligt med efterfråga för att hålla gaminghallar vid liv här i Sverige, och många andra nattaktiviteter för den delen.

Visa signatur

<AMD R9 7950X3D> <Asus RTX 4090 ROG Strix OC> <ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIF> <G.Skill 64GB (4x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5> <Kingston Fury Renegade M.2 NVMe SSD Gen 4 4TB> <ASUS ROG Loki 1000W SFX-L> <Lian Li O11 Dynamic XL ROG Certified Silver>

Permalänk
Medlem
Skrivet av DwarF:

Att Inferno online går i graven är väl inte direkt så konstigt, Mer fundersam över hur Esportalen.se bär sig och dess eventuella framtida excistens

Detta är missat i nyheten. Expressen skriver att även esportal.se går i konkurs. Hoppas sidan blir kvar, roligt med en näst intill svensk community med spelare.
Håller mina tummar att någon annan får för sig att driva sidan vidare. Att ett internetcafé (spelbar*?) lägger ner gör mig inget. Givetvis tråkigt, hade säkert utnyttjat det själv om det fanns i staden jag bor.

Visa signatur

''Man får betala för kvalitet och stabilitet'' //Pantburk 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ryzer:

Detta är missat i nyheten. Expressen säger att även esportsl.se går i konkurs. Hoppas sidan blir kvar, roligt med en näst intill svensk community med spelare.
Håller mina tummar att någon annan får för sig att driva sidan vidare. Att ett internetcafé (spelbar*?) lägger ner gör mig inget. Givetvis tråkigt, hade säkert utnyttjat det själv om det fanns i staden jag bor.

Snarare skönt att de försvinner. Oerhört dålig Anti-Cheat på Esportal, instabil klient (har förstört ett par Windows-installationer för mig), mycket problem vid spel, dålig respons från mods/admins vid problem under matcher, ingen förståelse för att deras klient orsakar problem för folk så att man t.ex. inte kan ansluta, få aktiva spelare.
Svårt att motivera sig själv att betala för Prime/Premium när det var så himla dåligt.

Visa signatur

Case: Fractal Design Define 7 CPU: AMD Ryzen 9 3900X CPU Cooler: Corsair iCUE H115i RGB PRO XT Graphics Card: ASUS ROG STRIX GeForce RTX 3080 10GB Gaming OC Motherboard: MSI MEG X570 UNIFY RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB Storage: WD Black SN850X 2TB, Samsung 970 EVO Plus 1TB, Samsung 860 EVO 1 TB PSU: Corsair HX1000i / 1000W OS: Windows 10 Pro 22H2 Mouse: Logitech G Pro X Superlight Keyboard: Logitech G915 Tactile Monitor: AOC 24G2U, Dell U2412M

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppendixSE:

Och kommun bör ju ägna sig åt kärnverksamhet som vård, omsorg och skola.... Knappast "fixa lanhallar"

Jag är politiker och ledamot i en Kultur- och fritidsnämnd, så jag kan dela med mig i hur jag ser på saken. Visst ska mycket resurser gå till kärnverksamheter som du listar. Men jag skulle aldrig stödja att alla resurser ska gå dit, då det resulterar i en säker död för kommuner. Även om man har bäst vård, omsorg och skola, men inget attraktivt utbud som faller under kultur och fritid så kommer människor inte flytta till kommunen eller bo kvar.

Nu är det ju svårt att formulera sig kortfattat då det inte är ett enkelt svar på hur allt hänger samman. Men bara för nämna några saker för ge perspektiv.

Människor mår bättre fysiskt och psykiskt av att röra på sig. Det resulterar i att lägga resurser på inomhushallar så man kan spela innebandy under vintern, eller skapa gångstråk längs vattnet för kunna traska med rullator och njuta av natur, motionsspår för morgonjogga med hunden, ha öppna gröna ytor för spela brännboll med kompisarna.

Sen har vi då ämnet kultur som också är viktigt för människor. Kultur i sig är ju lite känsligt ämne då det blir fort debatt i vad är kultur och huruvida X är bra medan Y är dåligt etc etc. En levande stad inom kultur kan ju omfatta bibliotek, standup, teater, dans, konsert, festivaler, diverse konstutställningar. Konst i sig är ju lätt att endast förknippa med tavlor i en konsthall. Men det kan ju även vara konstverk för berätta om historiska händelser, stora muralmålningar på fastigheter, öppna grafittiväggar där både nybörjare och mer erfarna kan skapa verk.

Tar vi bort allt ovanstående så visst kan vi tillskjuta mer miljoner till kärnverksamheterna. Men man ska också komma ihåg konsekvenserna av att ta bort det. Man kan ju se det som förebyggande åtgärder för att inte belasta vården i ännu större utsträckning.

Man kan tycka det är galenskap att kommun lägger resurser för en "lanhall". Men börjar man nysta i det så kanske det inte är så dum idé i slutändan. Du kanske når ut till en viss grupp människor som annars skulle sitta hemma och ta diverse droger som kostar samhället ännu mer och belastar vården. En plats på HVB-hem kan ju kosta 10 000kr/dag, drygt 3,6 miljoner per år och då är det ju endast för en individ. När man väl börjar nysta i sådana kostnader så kan det helt plötsligt vara ett alternativ att testa lägga X kronor på en "lanhall" och testa vad det ger för effekt.

Nu vart det mycket babblande från min sida och offtopic, men förhoppningsvis så ger det perspektiv och är inte bara "hålla sig till kärnverksamheten". Det krävs en ständig balansgång som är komplex.

Åter till nyheten så är det inte förvånande att dom tvingas kasta in handduken. Låg befolkning i kombination med att tillräckligt många har redan gamingdatorer med snabbt internet hemma gör nog att det inte finns tillräckligt stark efterfrågan.

Permalänk
Medlem

Har inte varit på någon lanhall sen 1999, visste inte ens att det fanns kvar någon.
Nu förtiden har väl alla bredband hemma så jag förstår inte att de kunnat överleva fram till nu.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, aldrig besökt någon av hallarna själv, men IO är ju väldigt ikoniskt. Men skulle aldrig få för mig att sitta i en stor hall och spela med andra. Antingen själv hemma där jag har allt jag behöver eller med kompisar som på gamla lan-tider.

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 11
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Var där rätt mycket för några år sen. Har en bra dator och en bra inkomst men ibland är det skönt att kunna gamea ostört i någon timmar, vilket kan bli svårt hemma med barn och sambo. Så jag tycker definitivt det borde finnas en marknad. Upplevde det inte heller som särskilt dyrt så jag är lite förvånad över konkursen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lauchen:

Var där rätt mycket för några år sen. Har en bra dator och en bra inkomst men ibland är det skönt att kunna gamea ostört i någon timmar, vilket kan bli svårt hemma med barn och sambo. Så jag tycker definitivt det borde finnas en marknad. Upplevde det inte heller som särskilt dyrt så jag är lite förvånad över konkursen.

Fast det låter ju som ett rätt nischat fall. Att sitta där och spela för att man inte vill bli störd av familjen hemma. Istället blir man störd av högljudda tonåringar och en påtaglig stank av svett och grillade ostmackor. Nä, detta är väntat, tänk själv vad hyran för lokalerna på Odengatan måste ligga på, sen lön till de anställda, underhåll av datorer. Om du dessutom upplevde priserna som "inte särskilt dyra" så kanske man dessutom tar för lite betalt och då blir det ju ännu svårare att få det att snurra. Hur du kan vara förvånad är för mig ett mysterium

Permalänk
Medlem

verkar som Inferno Online på Odenplan ändå blir kvar, snackas om uppköp då det går hyfsat bra just där.

Visa signatur

GAMING
G60SD OLED|NR200P|SF750|ROG STRIX B650E-I|RYZEN 7800X3D|DOMINATOR TITANIUM RGB 32GB|RTX 4090 XLR8|990 PRO 2TB|PLAYSTATION 5
MEDIA
AM6B+/R4K+|OLED77S90C|HT-A9M2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av norrby89:

Varför inte? Dom står för sport arenor, museum och andra kultur/nöjes aktiviteter så varför inte e-sport? Med det argumentet så behöver man döda hela kultursektorn..

Håller med