Ny htpc build med Intel Core i5-13400

Permalänk
Medlem

Ny htpc build med Intel Core i5-13400

Ville kolla med andra om den iGPU som ingår i Intel Core i5-13400 är kraftig nog att strömma 4K-material från en SMB-share till KODI på den htpc jag tänkte bygga. Vill ha den så lightweight som möjligt - inga grafikkort eller onödiga fläktar.

I övrigt får ni gärna hissa eller dissa vad jag tänkte köpa:
Webhallen build

-Cheers

Uppdaterat med PSU
Permalänk
Medlem
Skrivet av dalleen:

Ville kolla med andra om den iGPU som ingår i Intel Core i5-13400 är kraftig nog att strömma 4K-material från en SMB-share till KODI på den htpc jag tänkte bygga. Vill ha den så lightweight som möjligt - inga grafikkort eller onödiga fläktar.

I övrigt får ni gärna hissa eller dissa vad jag tänkte köpa:
Webhallen Build

-Cheers

Nätdel finns inte i din build.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazisten:

Nätdel finns inte i din build.

Just det - fixar det så klart. Tack!

Permalänk
Snusfri

Väldigt overkill imho.
Ska du bara köra Kodi så skulle jag köra på en Nvidia Shield Pro för typ en sjättedel av priset som kommer göra jobbet minst lika bra, om inte bättre.

Har själv en Shield Pro som jag är grymt nöjd med, inte knorrat på något alls jag slängt på den som 4K bluray osv.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt overkill imho.
Ska du bara köra Kodi så skulle jag köra på en Nvidia Shield Pro för typ en sjättedel av priset som kommer göra jobbet minst lika bra, om inte bättre.

Har själv en Shield Pro som jag är grymt nöjd med, inte knorrat på något alls jag slängt på den som 4K bluray osv.

Jag är väl lite old school kanske men jag gillar att ha hela flexibilteten av en fullfjädrad PC så man kan slösurfa och göra annat också. Tack ändå för tipset!

Permalänk
Medlem

Egentligen räcker det med en N100 för att köra KODI 4K.
Det finns hårdvarusupport för i stort sett alla codecs så det behövs inte mycket CPU.
https://forum.kodi.tv/showthread.php?tid=375492

Intel N100 har en TDP på 6W så att bygga en helt fläktlös borde vara tämligen enkelt.
Min 10 år gamla HTPC är fläktlös och har en I7-4770T med TDP på 45W.
Nu var det ju länge sedan den utnyttjades som HTPC, den är numera server för allt som jag vill ha igång dygnet runt som Home Assistant, Unifi server m.m.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Så 12.6k för en mediaspelare med surffunktion? Låter spontant som väldigt overkill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Väldigt overkill imho.
Ska du bara köra Kodi så skulle jag köra på en Nvidia Shield Pro för typ en sjättedel av priset som kommer göra jobbet minst lika bra, om inte bättre.

Har själv en Shield Pro som jag är grymt nöjd med, inte knorrat på något alls jag slängt på den som 4K bluray osv.

Det beror väl på. Köpte en mediaspelare med Android, Zidoo Z9X Pro, men blev mäkta besviken. 4k filmerna var gråa och tråkiga. Detta eftersom min projektor inte stödjer HDR och är bara en HD projektor, och enheten var värdelös när det kom till HDR -> SDR konvertering. Kollade upp och det krävs visst en dator för att konvertera HDR -> SDR bra. Så jag testade med en min slimmade bärbara dator. Vilken skillnad det blev! Dock orkade den inte med, så jag slängde ihop gamla delar från en dator jag hade och med ett 1080Ti som låg liggandes.

Nu kör jag alltså med en rätt så overkill dator tror jag, vet inte vad som krävs (men läst att att man skall ha minst en Nvidia 1070 om man kör MadVR). Det är ju rätt komplicerat det där vad som krävs för GPU eller CPU beroende på var man gör. Typ skala upp till 4k från HD eller tvärtom, HDR->SDR, SDR->HDR, m.m.. Jag är inte hundra på vad som kräver en god GPU eller inte.

Jag kör dock inte MadVR som mediauppspelare, utan jag använder mig av Kodi, och MPV som spelare under Kodi. Externa spelare kan nämligen användas av Kodi, men får sitta och pilla lite i terminalen för att ställa in det. Sen kör jag Linux också, men skulle gärna vilja testa MadVR nån gång (som bara fungerar under Windows).

Edit
Vill bara tillägga att inget av det här är direkt inledningsvis användervänligt att ställa in och sätta upp om man inte är van användare.
Man får leka med konfigurations-filer m.m.. när det kommer till MPV, som är en rätt flexibel spelare som kan använda sig av shaders för olika ändamål. Jag kör dock enkla inställningar.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Har själv en 10700T(?) som är grunden till min htpc
Den funkar bra med 4K.

Problemen är därefter gällande vilka saker du skall spela upp. T.ex. gällande DoVi

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

Precis, om han sitter på en TV med 4k och Dolby Vision, och har massor med filmer i 4k format med HDR10/DV, så gissar jag på att det kanske är lite onödigt med en dator.

Linux har haft det lite svårt för HDR. Dock så finns det HDR support nu hos KDE i Linux (beta). Är inte hundra om det fungerar med Nvidia kort dock, då deras drivrutiner är i efterkälken. Så jag får ut HDR10 på min teve som stödjer Dolby Vision från min Linux dator med AMD gpu, och märker en stor skillnad när man har HDR aktiverat i operativsystemet (Display Konfiguration i KDE). På så vis strömmar systemet hela tiden HDR10 till teven.
Testade köra Spider-Man Far From Home, som har Dolby Vision samt HDR10 i formatet med MPV. Dock är jag osäker på om strömmen är Dolby Vision eller HDR10 (troligtvis det senare).
Plockade upp min Z9X och körde samma material på teven, märker dock ingen skillnad.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem

Slutade med att jag slog till nu även om jag inte fick ett direkt svar på om integrerad GPU är god nog men eftersom många tyckte det var overkill så tolkar jag det som att det kommer räcka fint! Uppgraderade dock till en i5-14500. Upptäckte jag redan hade en SSD på 2TB som jag glömt bort till ett annat projekt så jag kunde plocka bort M.2-disken från varukorgen. Min nuvarande htpc, som klarat att köra fullHD, har jag haft i snart 10 år och jag tror jag kan ha denna i ytterligare 10 år så för mig känns det inte som onödigt overkill om man slår ut kostnaden per år.

Får återkomma med rapport

Permalänk
Medlem
Skrivet av dalleen:

Slutade med att jag slog till nu även om jag inte fick ett direkt svar på om integrerad GPU är god nog men eftersom många tyckte det var overkill så tolkar jag det som att det kommer räcka fint! Uppgraderade dock till en i5-14500. Upptäckte jag redan hade en SSD på 2TB som jag glömt bort till ett annat projekt så jag kunde plocka bort M.2-disken från varukorgen. Min nuvarande htpc, som klarat att köra fullHD, har jag haft i snart 10 år och jag tror jag kan ha denna i ytterligare 10 år så för mig känns det inte som onödigt overkill om man slår ut kostnaden per år.

Får återkomma med rapport

Inte bara overkill, utan totalt onödigt. Men det är dina pengar och om du blir nöjd så spelar det ju ingen roll, eller hur?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Medlem

Om någon är intresserad så kan jag rapportera att det blev en suverän liten htpc. Säkerligen overkill men den lämnar lite utrymme att växa i om man vill slänga i ett dedikerat grafikkort och låta exempelvis barnen använda den för gaming eller vad man nu kan komma på. Case:t lämnar utrymme för en stor AiO om man vill men den Noctuafläkt jag körde med funkar utmärkt och är tyst som graven. Även PSUn är dödstyst. Case:ts inbyggda fans är också väldigt tysta. Och den är banne mig snygg i bänken under TVn med en diskret vit LED bakom gallret. Dessutom är ju Fractal ett svenskt bolag som jag nu förstått(?). Härligt att köpa svenskt och manualen är suverän!

Det enda jag som vanligt strular med är ASUS drivrutiner för Win11. I detta fall var det exakt samma om för min stora PC - Intel serial IO som var den sista pusselbiten. Saknar ni en enda drivrutin till ASUS MB så är det med högsta sannolikhet just denna. Löste det vid min förra build genom att installera Armoury Crate - som är en gudomlig skitapplikation - som hittade vad det var. Sen kan man avinstallera den direkt efter. Sen är det ju det där med Windows 11 - som jag lärt mig älska att hata - hittar den inte en nätdrivrutin så stannar hela skiten om man inte kör:

"
Hit shift + F10 > then type/write OOBE\BYPASSNRO and hit enter.

It'll restart and when you get to the same screen you'll see something like "Continue with limited setup" and you can proceed to installing Windows without a connection.
"

Anyway - tack för all input!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

Det beror väl på. Köpte en mediaspelare med Android, Zidoo Z9X Pro, men blev mäkta besviken. 4k filmerna var gråa och tråkiga. Detta eftersom min projektor inte stödjer HDR och är bara en HD projektor, och enheten var värdelös när det kom till HDR -> SDR konvertering. Kollade upp och det krävs visst en dator för att konvertera HDR -> SDR bra. Så jag testade med en min slimmade bärbara dator. Vilken skillnad det blev! Dock orkade den inte med, så jag slängde ihop gamla delar från en dator jag hade och med ett 1080Ti som låg liggandes.

Använde du Dolby Vision VS10 för konverteringen?
Jag har inte själv nån SDR bildvisare men VS10 ska göra ett bra jobb för detta.
Realteks SOC har däremot stora problem med just färgkonverteringen Rec.2020 till Rec.709

Du kan läsa mer här
https://www.avsforum.com/threads/zidoo-z9x-rtd1619-thread.314...

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem

@eFoppa Om jag vill minnas så jag använde VS10 konverteringen, då jag testade massor med olika konfigurationer och det blev inge bra.
Min projektor stödjer inte Rec.2020, utan bara Rec.709.

Edit: Ska se om jag kan nån kväll gå ner och testa lite mer genom att dubbelkolla, men jag är skeptisk.

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arghuleh:

@eFoppa Om jag vill minnas så jag använde VS10 konverteringen, då jag testade massor med olika konfigurationer och det blev inge bra.
Min projektor stödjer inte Rec.2020, utan bara Rec.709.

Edit: Ska se om jag kan nån kväll gå ner och testa lite mer genom att dubbelkolla, men jag är skeptisk.

Jag har som sagt enbart HDR-enheter så kan inte kontrollera men att döma av forum på nätet så verkar som sagt Realtek SOC ha stora problem med färgerna vid konvertering medan Vs10 ska göra ett bra jobb.
Men jag har ingen aning 😅 Hoppas det löser sig

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5

Permalänk
Medlem
Skrivet av eFoppa:

Jag har som sagt enbart HDR-enheter så kan inte kontrollera men att döma av forum på nätet så verkar som sagt Realtek SOC ha stora problem med färgerna vid konvertering medan Vs10 ska göra ett bra jobb.
Men jag har ingen aning 😅 Hoppas det löser sig

Det har ju löst sig.
Kör ju med HTPC (Linux med Kodi som mediahanterare, och MPV som spelare).

Visa signatur

[AMD 64 Winchester 3500+][Asus A8R-VMP (skitkort!)][Kingmax 4x512MB ram][Hitachi 160G SATA][Sapphire X1950XTX 512MB DDR4 PCIe][Soundblaster X-Fi Platinum][Nesteq NA 4501 450W][Hyundai L90D+ 19]