Permalänk

Elproblematik på grabbens rum(?)

Ibland när grabben slår på sin grenkontakt innehållande all sin datorutrustning går strömmen i hans och angränsande rum. Men bara ibland. Jag tycker inte han har orimlig mängd elektronik i sitt grenuttag, dator med några år på nacken, två skärmar och några såna här LED-remsor typ, jag tycker inte det borde vara så hög belastning så att säkringen ska gå?
Jag är långt ifrån en el-expert, nån som har tips på vad man kan felsöka? Är det en kass grenkontakt? Eller är det nån pryl som ibland inte funkar som den ska när strömmen slås på? Eller problematik med elen på något vis i lägenheten?

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av oRBIT2002:

Ibland när grabben slår på sin grenkontakt innehållande all sin datorutrustning går strömmen i hans och angränsande rum. Men bara ibland. Jag tycker inte han har orimlig mängd elektronik i sitt grenuttag, dator med några år på nacken, två skärmar och några såna här LED-remsor typ, jag tycker inte det borde vara så hög belastning så att säkringen ska gå?
Jag är långt ifrån en el-expert, nån som har tips på vad man kan felsöka? Är det en kass grenkontakt? Eller är det nån pryl som ibland inte funkar som den ska när strömmen slås på? Eller problematik med elen på något vis i lägenheten?

Kort och gott handlar det om inrusningsströmmarna till nätdelarna i grejerna kopplade till nätgrenen. Troligen löser detta sig helt om ni delar upp grejerna på två grendosor.

Inrusningsströmmen i ett stort datornätagg är i storleksordningen flera hundra ampere eller kanske tom tusen ampere men då under mycket kort tidsförlopp, typ microsekunder.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Ibland när grabben slår på sin grenkontakt innehållande all sin datorutrustning går strömmen i hans och angränsande rum. Men bara ibland. Jag tycker inte han har orimlig mängd elektronik i sitt grenuttag, dator med några år på nacken, två skärmar och några såna här LED-remsor typ, jag tycker inte det borde vara så hög belastning så att säkringen ska gå?
Jag är långt ifrån en el-expert, nån som har tips på vad man kan felsöka? Är det en kass grenkontakt? Eller är det nån pryl som ibland inte funkar som den ska när strömmen slås på? Eller problematik med elen på något vis i lägenheten?

Just när man ansluter t.ex. ett nätaggregat till en dator så laddas dess kondensatorer väldigt snabbt, så det blir under ett ögonblick en rejäl strömspik.
Det är möjligt att det helt enkelt är det som är problemet; att säkringen är lite på gränsen att räcka till om man slår på strömmen till ett gäng apparater precis samtidigt.

Det låter som att detta slås på/av regelbundet, är det nödvändigt? Om nej så kanske man bara kan låta bli, annars kanske sprida ut det så att man inte slår på så många grejer med en enda strömbrytare sådär.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Vad är det för typ av säkring? Gammal porslinssäkring/automatsäkring?

Slår man av/på allt med grenkontakten så rusar det in en hel del ström i nätdelar/kondensatorer mm som vida överstiger 10A. Kortvarigt, men inte sällan så räcker det för att lösa ut säkringar. Prova ändra om i uttagen så allt inte slår på samtidigt eller låt bli att bryta strömmen till allt.

Är det en automatsäkring så kan man prova att byta till en ny, dom slits med åren.. ev kan man gå på med en något kraftigare (13A). Det kan räcka för att slippa problemen..

Visa signatur
Permalänk

Datorn är arvegods från mitt gamla jobb, tror modellen heter HP Z240, inte hundra dock i skrivande stund. Det är Intel Xeon processor i hursomhelst. Ifall det är nått tips rörande strömförbrukningen...

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Skrivet av Trigger:

Vad är det för typ av säkring? Gammal porslinssäkring/automatsäkring?

Slår man av/på allt med grenkontakten så rusar det in en hel del ström i nätdelar/kondensatorer mm som vida överstiger 10A. Kortvarigt, men inte sällan så räcker det för att lösa ut säkringar. Prova ändra om i uttagen så allt inte slår på samtidigt.

Är det en automatsäkring så kan man prova att byta till en ny, dom slits med åren.. ev kan man gå på med en något kraftigare (13A). Det kan räcka för att slippa problemen..

Vi bor i hyreslägenhet så det är ett sånt där säkringsskåp med brytare.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av oRBIT2002:

Vi bor i hyreslägenhet så det är ett sånt där säkringsskåp med brytare.

Man kan byta för att prova om det hjälper, dock inget man får göra själv. Måste du betala hantverkare för det så hade jag nog låtit bli…

Sluta använda grenkontakten för av/på så är problemet löst

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@oRBIT2002 lösningen är som sagt att slå på mindre åt gången snarare än att byta ut något. Säkringar fungerar som tänkt och är inte defekta. Datorn lär inte vara problemet.

Det som är ett problem är användandet av grendosa med hög kapacitiv last kopplad.

Det finns regler för t ex Usb enheter om hur mycket kapacitet som får finnas per enhet vid inkoppling, det hjälper dock inte om man kopplar in 80 enheter i samma USB-hubb.

Samma sätt med grendosan. Köp en till grendosa och slå på dosorna 1 sekund mellan dessa så kommer det gå fint. Sitter de i serie så måste dosan som sitter i vägguttaget slås på först.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin