Kan man ha bank ID på en linux desktop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Håller med, hade tjafs med min teleleverantör igår som tagit bort möjligheten att logga in på mina sidor med hjälp av vanlig inloggning, skyller på säkerhet bla bla bla.. Så överdriven säkerhet s"ska vissa av oss få lida för och inte får vara med.. Strax efter så skulle jag beställa ett usbminne+ powerbank från teknikdelar, så kräver de i slutet av transaktionen det där jäkla bankid.. Börjar sakta men säkert hata bankid!

Kör Linux Mint sen flera år på själva surfdatorn.. Windows kommer INTE in i en dator igen, efter de fuckade upp gränssnittet i o med Vista fick jag nog.. Den där smörjan appel tillverkar ska vi inte ens prata om..

Så är det så att jag kan inte installera fler appar i min Galaxy J5, fast den har 8Gb internt och jag bara har 4 appar för geocaching installera så är det fullt..

Alla Linux användare borde höra av sig till bankid support o tjata på dom, om tillräckligt många behöver det på Linux-plattform så bör träskallarna väl ändra sig.

Du bedömer alltså Windows idag, utifrån hur det var för snart 20 år sedan när Vista släpptes? Det enklast möjliga är att köpa en "riktig" telefon och använda Mobilt BankID. BankID på fil måste ha använts av en kraftigt dalande minoritet de senaste tio åren.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

@vilzen. Det behöver inte nödvändgtvis kosta så många kr i dessa ek inflationstider ! jag har kört med gammal Samsung Galaxy s5 i väldigt många år med LineageOs MicroG, inte så länge sedan köpte gammal felfri Samsung Galaxy S10 utav en jobbar kompis för 500 kr. Det första gjorde när fick tid var att installera LineageOs MicroG vers 20, Mobilt Bankid funkar bra på den !

Permalänk
Inaktiv

Sådant jäkla generalfel att BankId hanteras av privata företag. Dels blir tjänsten pissig då det inte får vara just en tjänst utan skall vara en förtjänst. Sen kostar den för mycket att använda för de som gör mindre applikationer så det står ivägen för ett enhetligt säkerhetstänk/skydd.

Staten borde gå in och styra upp den här skutan så allt hamnar på rätt spår med en bra fungerande tjänst för alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Den där smörjan appel tillverkar ska vi inte ens prata om..

Hmmm

Skrivet av vilzen:

Så är det så att jag kan inte installera fler appar i min Galaxy J5, fast den har 8Gb internt och jag bara har 4 appar för geocaching installera så är det fullt..

Brukar gå att installera appar på en iPhone åtminstone. Du kanske får, jag vet inte, ta bort någonting från din telefon.

Det är extremt osannolikt att de kommer lägga några större växlar på att fixa BankID till Linux eftersom att alla kör det på sin telefon istället. Det kan du också göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@vilzen. Det behöver inte nödvändgtvis kosta så många kr i dessa ek inflationstider ! jag har kört med gammal Samsung Galaxy s5 i väldigt många år med LineageOs MicroG, inte så länge sedan köpte gammal felfri Samsung Galaxy S10 utav en jobbar kompis för 500 kr. Det första gjorde när fick tid var att installera LineageOs MicroG vers 20, Mobilt Bankid funkar bra på den !

Du får en ny mobil med Android 13 Go och NFC för 1000 kr för övrigt.

Eller så kan han leta upp ett MicroSD så kanske han kan installera sina geocachingappar dit. Massor med folk har nog mindre microsd-kort som bara ligger och skräpar (typ 16-64 GB).

Permalänk
Medlem
Skrivet av It-nisse:

@vilzen. Det behöver inte nödvändgtvis kosta så många kr i dessa ek inflationstider ! jag har kört med gammal Samsung Galaxy s5 i väldigt många år med LineageOs MicroG, inte så länge sedan köpte gammal felfri Samsung Galaxy S10 utav en jobbar kompis för 500 kr. Det första gjorde när fick tid var att installera LineageOs MicroG vers 20, Mobilt Bankid funkar bra på den !

Har funderat på att köpa en begagnad lur, så ha bara bankid på den ena, vill inte släpa runt på en lur med så känslig information.. Vet inte om den måste ha tillgång till wifi / mobilnätet för att lira..

"LineageOs MicroG vers 20," som du beskriver vet jag inte ens vad det är, låter avancerat..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345099:

Sådant jäkla generalfel att BankId hanteras av privata företag. Dels blir tjänsten pissig då det inte får vara just en tjänst utan skall vara en förtjänst. Sen kostar den för mycket att använda för de som gör mindre applikationer så det står ivägen för ett enhetligt säkerhetstänk/skydd.

Staten borde gå in och styra upp den här skutan så allt hamnar på rätt spår med en bra fungerande tjänst för alla.

Håller nog med här, eftersom så många tvingas ha eländet borde detta skötas av samma gäng som håller på med pass och körkort..

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Du får en ny mobil med Android 13 Go och NFC för 1000 kr för övrigt.

Eller så kan han leta upp ett MicroSD så kanske han kan installera sina geocachingappar dit. Massor med folk har nog mindre microsd-kort som bara ligger och skräpar (typ 16-64 GB).

Har redan sen länge ett microSD i luren där alla bilder samt databasen för C:geo ligger.. Tyvärr går det inte att installera apparna på kortet, bara förvara bilder o annat.

Visa signatur

Har jobbat som Serviceingenjör Digital Systems Services som blev uppköpt av Compaq, skruvar nu mest för egna behov.. Ägnar mig fotografi istället..
..Använder ibland när jag skriver lite ovanliga beskrivningar, jag är ordblind så då blire som det blir i texten ibland! :p

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Alla Linux användare borde höra av sig till bankid support o tjata på dom, om tillräckligt många behöver det på Linux-plattform så bör träskallarna väl ändra sig.

Problemet är att alla linuxanvändare redan HAR hört av sig till BankID och de skiter i vad vi tycker.
Dels är linuxanvändarna inte ens en procent av de som användaer dator (här räknar jag smartphones som "datorer", annars är det 3 %).
Så varför ska BankID anstränga sig och göra något som bara 1 % av deras användare har nytta av?

Jag, som linuxanvändare, tycker att det suger - men jag förstår att få företag vill satsa på Linux så länge marknadsandelen är så liten.

Ett annat problem är supporten.
Ett spelföretag (kommer inte ihåg vilet) släppte för första gången ett spel som gick att installera i linux (utan Vine).
Resultatet blev:
2 % av alla användare körde linux.
20 % av alla som kontaktade supporten körde linux.
Då är det inte ekonomiskt försvarbart att utveckla för linux.
Tänk dig själv att sitta i någon support och en kund som har problem säger att de kör linux:
- Vilken linuxversion kör du?
- Jaha, Open SUSE, och vilken skrivbordsmiljö?
- GNOME, hm... vilka extensions använder du?
- Och kör du Xor geller Wayland?
- Och vilka delar av SystemD använder du?
.
.
.

Även om jag älskar linux så vet jag att det är en mardröm att supportera linux i allmänhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anthra:

Problemet är att alla linuxanvändare redan HAR hört av sig till BankID och de skiter i vad vi tycker.
Dels är linuxanvändarna inte ens en procent av de som användaer dator (här räknar jag smartphones som "datorer", annars är det 3 %).
Så varför ska BankID anstränga sig och göra något som bara 1 % av deras användare har nytta av?

Jag, som linuxanvändare, tycker att det suger - men jag förstår att få företag vill satsa på Linux så länge marknadsandelen är så liten.

Ett annat problem är supporten.
Ett spelföretag (kommer inte ihåg vilet) släppte för första gången ett spel som gick att installera i linux (utan Vine).
Resultatet blev:
2 % av alla användare körde linux.
20 % av alla som kontaktade supporten körde linux.
Då är det inte ekonomiskt försvarbart att utveckla för linux.
Tänk dig själv att sitta i någon support och en kund som har problem säger att de kör linux:
- Vilken linuxversion kör du?
- Jaha, Open SUSE, och vilken skrivbordsmiljö?
- GNOME, hm... vilka extensions använder du?
- Och kör du Xor geller Wayland?
- Och vilka delar av SystemD använder du?
.
.
.

Även om jag älskar linux så vet jag att det är en mardröm att supportera linux i allmänhet.

Android använder Linuxkärnan, så om du räknar smartphones så är andelen mycket, mycket större ärn 1%

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon345099:

Sådant jäkla generalfel att BankId hanteras av privata företag. Dels blir tjänsten pissig då det inte får vara just en tjänst utan skall vara en förtjänst. Sen kostar den för mycket att använda för de som gör mindre applikationer så det står ivägen för ett enhetligt säkerhetstänk/skydd.

Staten borde gå in och styra upp den här skutan så allt hamnar på rätt spår med en bra fungerande tjänst för alla.

Ja, för statens/kommuners/landstings IT- satsningar är ju felfria? FKassan, stockholms skolplattform, landstingens journalsystem (faxarna är kvar...), statens tidigare satsning på e-leg. Listan är dock mycket längre än så. Sverige har en "fin" tradition av misslyckade IT-projekt.
Staten är helt enkelt inte särskilt bra på att "styra upp" saker. Det är kortsiktigt, grumliga intressen (korta mandat), ingen vill ta personligt ansvar. Mycket enkla beslut går ej att göra utan föregående möten, konsultationer och utredningar. Jag har haft den tveksamma förmånen att ha kontakt med bland annat Boverket och Trafikverket.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dunde:

Ja, för statens/kommuners/landstings IT- satsningar är ju felfria? FKassan, stockholms skolplattform, landstingens journalsystem (faxarna är kvar...), statens tidigare satsning på e-leg. Listan är dock mycket längre än så. Sverige har en "fin" tradition av misslyckade IT-projekt.
Staten är helt enkelt inte särskilt bra på att "styra upp" saker. Det är kortsiktigt, grumliga intressen (korta mandat), ingen vill ta personligt ansvar. Mycket enkla beslut går ej att göra utan föregående möten, konsultationer och utredningar. Jag har haft den tveksamma förmånen att ha kontakt med bland annat Boverket och Trafikverket.

Säger inte att statligt är felfritt. Jag säger att privat i detta fallet är hundra resor värre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av vilzen:

Håller nog med här, eftersom så många tvingas ha eländet borde detta skötas av samma gäng som håller på med pass och körkort..

Säkerhetsmässigt spelar det nog ingen roll då staten i grunden ändå upphandlar en lösning från den privata sektorn.

Den som inte vill ha en kvalificerad telefon eller surfplatta vill ju bara vara krånglig. Bankid på Windows och macOS går inte ens att använda till allt idag.

Vi kan se på eleg-utredningen, där landade förslaget på ett fysiskt kort med NFC och tillhörande mobilapp. NFC betyder i praktiken att bara mobiler med de två stora kommersiella operativsystemen kommer ha stöd. Finns ingen kravställning för alternativa operativsystem i utredningen.

Permalänk
Medlem

#19101614

Inte riktigt desktop men ändå.
Installera LDPlayer och kolla om det fortfarande fungerar med Mobilt BankID samt QR avläsning utav innehållet på skärmen.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pege75:

En nyfiken fråga. Hur kommer det sig att du vill slippa använda mobilen? BankID på fil eller kort är inte speciellt smidigt år 2023, speciellt när BankID endast stödjer Mac och Windows.

För att jag inte har en fungerande och vill använda min dator att köpa en... Ska jag springa ner på stan (12 mil bort) för att köpa en skittelefon som stödjer bankid, så jag kan köpa en fungerande modell jag vill ha?

Bankid på fil funkar inte alls längre efter senaste windows update, utan man måste gå in till ett bankkontor och får det på kort.
Swedbank är ett skämt och deras nya kort är för tunna, så det går knappt använda dem alls längre i äldre apparater så man måste ta om flera gånger innan det ens tar chippet

Och nej jag ska inte ha blip skiten. Läs aftonbladets nfc artikel så ser du vad du kan göra mot blip-kortsägare i tunnelbanan med en stark nog antenn. Aftonbladet tog dock bara en bråkdel av ett öre från alla och gav tillbaka det sen med RÅGE. (1000x)

Varför är bankerna så inkompetenta at de inte kan göra en linux application som funkar?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

...
Bankid på fil funkar inte alls längre efter senaste windows update, utan man måste gå in till ett bankkontor och får det på kort.
Swedbank är ett skämt och deras nya kort är för tunna, så det går knappt använda dem alls längre i äldre apparater så man måste ta om flera gånger innan det ens tar chippet
...

BankID på fil fungerar för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

För att jag inte har en fungerande och vill använda min dator att köpa en... Ska jag springa ner på stan (12 mil bort) för att köpa en skittelefon som stödjer bankid, så jag kan köpa en fungerande modell jag vill ha?

Bankid på fil funkar inte alls längre efter senaste windows update, utan man måste gå in till ett bankkontor och får det på kort.
Swedbank är ett skämt och deras nya kort är för tunna, så det går knappt använda dem alls längre i äldre apparater så man måste ta om flera gånger innan det ens tar chippet

Och nej jag ska inte ha blip skiten. Läs aftonbladets nfc artikel så ser du vad du kan göra mot blip-kortsägare i tunnelbanan med en stark nog antenn. Aftonbladet tog dock bara en bråkdel av ett öre från alla och gav tillbaka det sen med RÅGE. (1000x)

Varför är bankerna så inkompetenta at de inte kan göra en linux application som funkar?

Provade hämta hem en ny bankid på fil nyligen (Swedbank och Sparbankerna) och det var inget problem. Länge varit uppenbart att de inte kommer vidareutveckla bankid för Windows/MacOS däremot, så några nya funktioner får du inte.

Du kan beställa en telefon med hemleverans för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Och nej jag ska inte ha blip skiten. Läs aftonbladets nfc artikel så ser du vad du kan göra mot blip-kortsägare i tunnelbanan med en stark nog antenn. Aftonbladet tog dock bara en bråkdel av ett öre från alla och gav tillbaka det sen med RÅGE. (1000x)

Du kan inte jämföra NFC på plastkort med hur det funkar i en mobil. Ett betalkort har med flit funktionen att de tillåter dragning för små belopp utan PIN, något du säkert märkt när du handlat för små summor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Och nej jag ska inte ha blip skiten. Läs aftonbladets nfc artikel så ser du vad du kan göra mot blip-kortsägare i tunnelbanan med en stark nog antenn. Aftonbladet tog dock bara en bråkdel av ett öre från alla och gav tillbaka det sen med RÅGE. (1000x)

Är ju dock lätt att skydda sig mot, antingen en plånbok/korthållare som är RFID skyddad (i metall), skyddsfodral till kortet eller störningskort som man har i plånboken. Finns många produkter som man kan använda för att slippa det bekymret.
Har själv en https://secrid.com/en-global/miniwallet-original-black/ sedan flera år sedan för just den anledningen.

Vill man inte köpa något så kan man ju göra en själv: https://www.instructables.com/Simple-RFID-Blocking-Wallet/

Permalänk
Medlem

Inte ens det statliga e-ID:et som är i planeringsstadiet hos DIGG är garanterat att vara platformsoberoende, då det inte är något som specificerats i lagstiftning.

Vad jag menar är att Bank-ID, på Android, nu för tiden kräver en telefon med Google Play Services, för att appen ens ska fungera. Vad exakt kräver appen "GPS" för? Läsa av koden i passet i realtid. . . genom att skicka bilddatan över nätet till USA. Den funktionen kunde implementerats lokalt och utan Google via ett library fritt utgivet på Github men. . . Man måste scanna den koden efter man redan fysiskt scannat sitt pass med NFC dessutom, så det är ett helt arbiträrt steg.

Nu kanske någon undrar "varför ska man bry sig om det?", men för i helvete, varför ska man behöva ha Google i sitt liv för att sitt e-ID ska fungera alls?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Är ju dock lätt att skydda sig mot, antingen en plånbok/korthållare som är RFID skyddad (i metall), skyddsfodral till kortet eller störningskort som man har i plånboken. Finns många produkter som man kan använda för att slippa det bekymret.
Har själv en https://secrid.com/en-global/miniwallet-original-black/ sedan flera år sedan för just den anledningen.

Vill man inte köpa något så kan man ju göra en själv: https://www.instructables.com/Simple-RFID-Blocking-Wallet/

Väldigt god poäng. Men de flesta vad jag har sett har kortet i telefonskalet. Skyddar inte alls.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Nu kanske någon undrar "varför ska man bry sig om det?", men för i helvete, varför ska man behöva ha Google i sitt liv för att sitt e-ID ska fungera alls?!

Du kan köpa en begagnad iPhone för 600 kr istället.

Ja, vill du inte använda en telefon med GApps eller iOS som telefon får du bära runt på flera enheter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Väldigt god poäng. Men de flesta vad jag har sett har kortet i telefonskalet. Skyddar inte alls.

Det är väl deras problem, men det är väl snart ett icke-problem, då bankerna håller på att pusha folk till att ha kortet i mobilen istället, för vill du ha ett fysiskt kort så måste du be om ett.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Väldigt god poäng. Men de flesta vad jag har sett har kortet i telefonskalet. Skyddar inte alls.

– Nej, vi känner inte till någon incident där en konsument fått sitt korts chip avläst på trådlös väg, säger Kicki Westerståhl, på organisationen Konsumenternas Bank-och finansbyrå.

– Inte vad jag vet, men är det möjligt att det kan förekomma, men är så pass ovanligt i så fall att det inte uppmärksammats. Marknaden är kraftigt avsvalnad gällande kortbedrägerier generellt, avslutar Jan O. Olsson på Polisens IT-brottscentrum.

https://www.pcforalla.se/article/1719036/skimming.html

Tillverkare av plånböcker i plåt kramar oljan ur en orm.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion