Kan jag uppgradera min tv med HDMI 2.0 till 2.1?

Permalänk
Medlem

Kan jag uppgradera min tv med HDMI 2.0 till 2.1?

Min tv är en Samsung med modellkoden UE75KS8005. Anledningen till att jag behöver HDMI 2.1 är att jag tänker köpa en ny dator och jag vet att HDMI 2.0 inte klarar av bandbredden på nya grafikkort. Går det att uppgradera HDMI eller går det att lösa på något annat sätt utan att köpa en ny TV?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valkaras:

Min tv är en Samsung med modellkoden UE75KS8005. Anledningen till att jag behöver HDMI 2.1 är att jag tänker köpa en ny dator och jag vet att HDMI 2.0 inte klarar av bandbredden på nya grafikkort. Går det att uppgradera HDMI eller går det att lösa på något annat sätt utan att köpa en ny TV?

Nej! Du får köpa ny isåfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valkaras:

jag vet att HDMI 2.0 inte klarar av bandbredden på nya grafikkort.

Vilken upplösning och refresh rate har du tänkt lira i?

Permalänk
Medlem

Även om grafikkortet har HDMI 2.1 fungerar det med HDMI-enheter som "bara" har version 2.0. Så det ska inte vara några problem att koppla in TVn till en ny dator.

Visa signatur

Citera eller nämn gärna mig (@ToJa92) om du svarar på något jag skrivit.
Uppskattar du eller blir hjälpt av ett inlägg jag skrivit är jag tacksam om du gillar det.

Permalänk
Medlem

Som nån annan skriver.. Tv klarar av 4k/60hz. Så hdmi 2.0 är ju för det. Så det hade inte spelat nån roll om du nu hade kunnat byta ut till Hdmi 2.1. Skärmen klarar inte av högre 60hz uppdatering

Permalänk
Bildexpert 📺

@Valkaras: Du kan fortfarande köra din befintliga TV med 4K/60 som mest Om du vill åt modernare funktioner som exempelvis 4K/120 och 4K/144 samt VRR behöver du köpa en ny TV som har de funktionerna på plats från början.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vilken upplösning och refresh rate har du tänkt lira i?

Jag är nöjd med 4k och 60 Hz, om jag bara vill ha det räcker det med HDMI 2.0 då oavsett vilket spel jag vill spela?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valkaras:

Jag är nöjd med 4k och 60 Hz, om jag bara vill ha det räcker det med HDMI 2.0 då oavsett vilket spel jag vill spela?

Så är det. Man behöver bara HDMI 2.1. för att ta emot den högre bandbredden som krävs för 4K 120Hz och över.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
99:e percentilen

Det finns ingen TV eller grafikkort som "har" HDMI 2.0 eller HDMI 2.1. @Laxpudding brukar upprepa det varje gång den här frågan ställs, men stackarn kanske slutligen har kommit till insikten att motstånd är meningslöst, med tanke på svaret ovan. ツ

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valkaras:

Jag är nöjd med 4k och 60 Hz, om jag bara vill ha det räcker det med HDMI 2.0 då oavsett vilket spel jag vill spela?

Om du vill ha 4K/60 behöver du 4K/60 och du har redan kapaciteten för 4K/60. Man behöver inte alls blanda in HDMI-versioner i det hela. Utgå från funktionen och du har redan funktionen.

Om du däremot senare vill ha 4K/120 och VRR måste du köpa ny TV eftersom det kräver helt ny hårdvara. Det är inget du kan uppgradera i traditionell mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valkaras:

Jag är nöjd med 4k och 60 Hz, om jag bara vill ha det räcker det med HDMI 2.0 då oavsett vilket spel jag vill spela?

Spelet har ingenting med det hela att göra. 4k@60 är 4k@60 oavsett vilken färg det är på pixlarna du skickar. Och både din tv och ditt graffikkort klarar 4k@60 över hdmi.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valkaras:

Min tv är en Samsung med modellkoden UE75KS8005. Anledningen till att jag behöver HDMI 2.1 är att jag tänker köpa en ny dator och jag vet att HDMI 2.0 inte klarar av bandbredden på nya grafikkort. Går det att uppgradera HDMI eller går det att lösa på något annat sätt utan att köpa en ny TV?

Läser jag om din trådstart igen (alltid bra, för ibland tappar man bort sig i diskussionerna) är det uppenbart att du fått det till det där alldeles bakvänt. Eller kanske bara vecklat in tankegångarna kring HDMI-versioner, något som sker alldeles för ofta.

Ditt nya grafikkort kan köra 4K/120 över HDMI och allt där under. Din TV som klarar 4K/60 maximalt är där under. Alltså finns det ingenting som kan bli fel.

Pratar vi bandbredd klarar ditt nya grafikkort 48 Gbps över HDMI. Din TV klarar max 18 Gbps. Då kör grafikkortet den signal som TV:n fungerar med, vilket är 4K/60 och 18 Gbps. Inte svårare än så.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Efter att ha läst det ni skriver så förstår jag att jag kan behålla min gamla TV och inte måste köpa en ny då jag uppgraderar min dator

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Valkaras:

Tack för alla svar! Efter att ha läst det ni skriver så förstår jag att jag kan behålla min gamla TV och inte måste köpa en ny då jag uppgraderar min dator

Din TV fungerar precis som den alltid gjort och nytt grafikkort förändrar ingenting för TV:n som är kvar på sin vanliga kapacitet. Detta är det normala för i stort sett allt du använder ihop med datorn.

Precis som ifall du haft en gammal 1080p/60-skärm. Den fungerar fortfarande exakt som innan i 1080p/60 även om grafikkortet klarar så mycket mer.

Likadant som din gamla USB-prylar. Även om du köper en ny dator med USB-portar som är 10, 20, 40 ggr snabbare etc. kommer dina gamla USB-prylar fortfarande fungera som innan med den kapacitet de en gång var byggda för.

Det är först när du vill att din TV ska svara mot den modernare kapaciteten som grafikkortet ger du måste köpa ny TV. Precis som när du vill ha USB-hårddiskar etc. som tuffar på i samma fart som modernare USB. Förstå då måste du köpa ny hårdvara eftersom det inte går att få gammal hårdvara att bli som ny hårdvara. Din fråga och särskilt rubriken kunde tolkas som en fråga kring detta.