Modifierad mjukvara för Zon tangentbord, Keyboard3 och Keyboard4

Permalänk
Medlem

Modifierad mjukvara för Zon tangentbord, Keyboard3 och Keyboard4

Tjena Sweclockers!

Trillade över ett Zon keyboard3 på Blocket, tyckte det både var snyggt och kul med hotswap för framtida moddande

Men! vem på Zon tog beslutet om att lansera en produkt utan Win-tangenten på vänstersidan?
Och i en mjukvara där man stoltserar med möjligheten att kunna byta funktion på vilken knapp man vill och ha flera lager av layouts, men den vänstra FN knappen får man inte byta funktion på. Bullshit!

Storytime!

Innan jag köpte tangentbordet gjorde jag en del research, Zon Keyboard 3 är mer eller mindre samma tangentbord som Protoarc x RoyalAxe R108, fanns några fler varianter också med obskyra namn.
I dessa recensioner såg jag att man hade möjlighet att byta funktion på den vänstra FN-knappen, som är Win-knapp på det tangentbordet.

När jag startade upp tangentbordsmjukvaran första gången och ser att det är blockerat att byta funktion på knappen kändes det som en riktig kalldusch, det går ju inte att lära om sig att använda Win-knappen på fel sida.

Mama didn't raise no quiter!

Jag kunde inte ge mig, jag har sett i recensioner på Youtube som visat att knappen på den platsen går att byta funktion på.
Det är 100% mjukvara!
Efter lite research hittade jag även att så var fallet.
En användare på Github, RieGan, har dekompilerat programmet och när jag läste igenom koden så stod det klart att ändringen var lättare än jag trott.
Programmet bryr sig inte ett dugg om vilket tangentbord som kopplas in, den läser in konfigurationen ifrån en fil och om konfigurationen säger att det är en FN knapp via sitt "tangentvärde", så blir den knappen blockerad ifrån att ändra funktion på.

Så, en snabb ändring att ta bort kontrollen för värdet 167837696.
Efter det var det fritt fram att öppna mjukvaran, trycka på knappen och byta funktion till Win, Eureka!

Inte nog med det, mjukvaran skriver konfigurationen till tangentbordet!
Så när du kopplar in tangentbordet till en annan dator så är vänstra FN-knappen fortfarande en Win-knapp.
Supersmidigt om man använder samma tangentbord till både privat och jobbdator.

---

Guide!

Nog med historia, en liten genomgång på hur man ställer in Win-funktionen.
Ladda ner mjukvaran ifrån Zon's hemsida och installera.
https://www.zon.gg/downloads/ZON_HoV_keyboard3.exe

Ladda ner min modifierade index.js fil här:
https://1drv.ms/f/s!ArTo9qE4XTqmjNZbE9VbPRWE8i3L6g?e=j4IxOr

Ersätt sedan index.js filen under:
C:\ZON_wireless_keyboard Driver\resources\app\dist\

Starta sedan programmet och klicka på vänstra FN-tangenten som nu blivit upplåst.

Tryck på tangentbords ikonen bredvid och scrolla längst ned för att hitta "Win" och tryck Confirm.
Du är klar!

Har testkört detta på ett Keyboard3, men i min modifierade fil är fixen applicerad för både Keyboard3 och Keyboard4, eller yc400_k403t_uk och yc400_k401t_uk som de egentligen heter.
---

Jag hoppas detta hjälper någon annan i samma situation.

Jag väl också passa på att skänka några ord till Zon, Heaton och Netonnet.
Ni har verkligen snubblat på mållinjen här, trådlöst med både 2.4Ghz, BT och kabelanslutning, Hot swappable och hela paketet.
Ni hade kunnat ha produkten som blev insteget för hela norden till custom tangentbord.

Hade ni bara haft en enda person hos er som förstod Javascript så hade detta inte blivit en irritation.
Jag köpte mitt billigt på blocket, men hade jag köpt det i butik och inte haft några IT-kunskaper hade jag lämnat tillbaka det direkt.

Tack för ordet!

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

Tjena Sweclockers!

Trillade över ett Zon keyboard3 på Blocket, tyckte det både var snyggt och kul med hotswap för framtida moddande

Men! vem på Zon tog beslutet om att lansera en produkt utan Win-tangenten på vänstersidan?
Och i en mjukvara där man stoltserar med möjligheten att kunna byta funktion på vilken knapp man vill och ha flera lager av layouts, men den vänstra FN knappen får man inte byta funktion på. Bullshit!

Storytime!

Innan jag köpte tangentbordet gjorde jag en del research, Zon Keyboard 3 är mer eller mindre samma tangentbord som Protoarc x RoyalAxe R108, fanns några fler varianter också med obskyra namn.
I dessa recensioner såg jag att man hade möjlighet att byta funktion på den vänstra FN-knappen, som är Win-knapp på det tangentbordet.

När jag startade upp tangentbordsmjukvaran första gången och ser att det är blockerat att byta funktion på knappen kändes det som en riktig kalldusch, det går ju inte att lära om sig att använda Win-knappen på fel sida.

Mama didn't raise no quiter!

Jag kunde inte ge mig, jag har sett i recensioner på Youtube som visat att knappen på den platsen går att byta funktion på.
Det är 100% mjukvara!
Efter lite research hittade jag även att så var fallet.
En användare på Github, RieGan, har dekompilerat programmet och när jag läste igenom koden så stod det klart att ändringen var lättare än jag trott.
Programmet bryr sig inte ett dugg om vilket tangentbord som kopplas in, den läser in konfigurationen ifrån en fil och om konfigurationen säger att det är en FN knapp via sitt "tangentvärde", så blir den knappen blockerad ifrån att ändra funktion på.
<Uppladdad bildlänk>

Så, en snabb ändring att ändra värdet på knappen ifrån en FN knapp till en Win-knapp.
Efter det var det fritt fram att öppna mjukvaran, trycka på knappen och byta funktion till Win, Eureka!

Inte nog med det, mjukvaran skriver konfigurationen till tangentbordet!
Så när du kopplar in tangentbordet till en annan dator så är vänstra FN-knappen fortfarande en Win-knapp.
Supersmidigt om man använder samma tangentbord till både privat och jobbdator.

---

Guide!

Nog med historia, en liten genomgång på hur man ställer in Win-funktionen.
Ladda ner mjukvaran ifrån Zon's hemsida och installera.
https://www.zon.gg/downloads/ZON_HoV_keyboard3.exe

Ladda ner min modifierade index.js fil här:
https://1drv.ms/f/s!ArTo9qE4XTqmjNZbE9VbPRWE8i3L6g?e=j4IxOr

Ersätt sedan index.js filen under:
C:\ZON_wireless_keyboard Driver\resources\app\dist\

Starta sedan programmet och klicka på vänstra FN-tangenten som nu blivit upplåst.

<Uppladdad bildlänk>

Tryck på tangentbords ikonen bredvid och scrolla längst ned för att hitta "Win" och tryck Confirm.
Du är klar!

<Uppladdad bildlänk>

Har testkört detta på ett Keyboard3, men i min modifierade fil är fixen applicerad för både Keyboard3 och Keyboard4, eller yc400_k403t_uk och yc400_k401t_uk som de egentligen heter.
---

Jag hoppas detta hjälper någon annan i samma situation.

Jag väl också passa på att skänka några ord till Zon, Heaton och Netonnet.
Ni har verkligen snubblat på mållinjen här, trådlöst med både 2.4Ghz, BT och kabelanslutning, Hot swappable och hela paketet.
Ni hade kunnat ha produkten som blev insteget för hela norden till custom tangentbord.

Hade ni bara haft en enda person hos er som förstod Javascript så hade detta inte blivit en irritation.
Jag köpte mitt billigt på blocket, men hade jag köpt det i butik och inte haft några IT-kunskaper hade jag lämnat tillbaka det direkt.

Tack för ordet!

Så himla trevligt om det finns en lösning för det men jag får det inte att fungera.

Jag har låst upp tangenten och byter som du visar på bilden men den går inte in. Om jag ändrar andra tangenter så ändras dom som de ska, men inte fn-tangenten. har version Keyboard3 som du. Det blinkar till men den fastnar inte. Vad tror du det kan vara då? Något mer i js-filen som måste ändras?

Vore ju trevligt att få igång win på den sidan. Byter ibland och kör detta som main, annars har jag till andra datorer.

Håller med dig att de missade en möjlighet att bli stora med detta tangentbord. Tycker brytarna är sköna (fast har verkligen ingen erfarenhet om massa andra) och det är synd att det blir fördröjning och missade tryckningar med trådlöst och viloläge.

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Så himla trevligt om det finns en lösning för det men jag får det inte att fungera.

Jag har låst upp tangenten och byter som du visar på bilden men den går inte in. Om jag ändrar andra tangenter så ändras dom som de ska, men inte fn-tangenten. har version Keyboard3 som du. Det blinkar till men den fastnar inte. Vad tror du det kan vara då? Något mer i js-filen som måste ändras?

Vore ju trevligt att få igång win på den sidan. Byter ibland och kör detta som main, annars har jag till andra datorer.

Håller med dig att de missade en möjlighet att bli stora med detta tangentbord. Tycker brytarna är sköna (fast har verkligen ingen erfarenhet om massa andra) och det är synd att det blir fördröjning och missade tryckningar med trådlöst och viloläge.

My bad, pillade med flera olika versioner av programmet.

Har lagt upp en ny nu, där alla tangenter är upplåsta.
Samma länk.

Det är ingen fara att byta funktion på FN tangenterna, man kan välja tangenten och trycka Reset bara så kommer FN funktionen tillbaka

Visa signatur

AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henkezd:

My bad, pillade med flera olika versioner av programmet.

Har lagt upp en ny nu, där alla tangenter är upplåsta.
Samma länk.

Det är ingen fara att byta funktion på FN tangenterna, man kan välja tangenten och trycka Reset bara så kommer FN funktionen tillbaka

Tack. Nu fungerade det ju asbra. Hoppas fler med zon kan lösa det också. Kanske på reddit eller något också om du inte har redan gjort det. fast då kanske inte filen ska vara på en onedrive. (kanske blir för mycket trafik då?)

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. Få tillbaka Arial-fonten, ändra tema (Jultema), m.m.
Installera Custom SweC UserCSS

Permalänk
Medlem

Grymt bra jobbat, Tack för ditt grävande och pulande! 😎👌

Nu kan jag äntligen använda det här tangentbordet utan att bli galen.

Permalänk

Wow, jag är så glad nu Tack för detta! Det fungerade klockrent!

Jag har tittat efter att köpa nytt tangentbord då jag tröttnat på min fulfix att knyta om Alt som windows-knappen. Fulfixen innebar också att win och alt knappen på högersidan av mellanslag bytte plats. Jag har fortfarande inte lärt om mig att trycka på rätt knapp när jag ska göra ett @.

Nu slipper jag att köpa nytt tangentbord

Permalänk

Har ni kvar filen? Behöver göra detta på ett keyboard1 är detta möjligt?

Visa signatur

| Gigabyte GA-MA770T-UD3| Phenom II 965 x4 @ 4Ghz | Radeon HD5850 1GB @ core900 mem1100 | 8 gb Corsair 1333 mhz |

Permalänk
Skrivet av Jesper32135463:

Wow, jag är så glad nu Tack för detta! Det fungerade klockrent!

Jag har tittat efter att köpa nytt tangentbord då jag tröttnat på min fulfix att knyta om Alt som windows-knappen. Fulfixen innebar också att win och alt knappen på högersidan av mellanslag bytte plats. Jag har fortfarande inte lärt om mig att trycka på rätt knapp när jag ska göra ett @.

Nu slipper jag att köpa nytt tangentbord

Har du kvar programvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av J.Andersson:

Har ni kvar filen? Behöver göra detta på ett keyboard1 är detta möjligt?

Skrivet av jimmy_maxout:

Här finns programmet att hämta: https://web.archive.org/web/20230107210440/https://www.zon.gg...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jimmy_maxout:

Hittade på min backup när jag kikade runt lite idag! ZON Keyboard 3 Mjukvara <--

Skrivet av Goppi:

Fungerar verkligen nerladdningen från web archive? Resulterar bara i en 1kb stor fil när jag försöker ladda ner därifrån i alla fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ludde:

Hittade på min backup när jag kikade runt lite idag! ZON Keyboard 3 Mjukvara <--

Fungerar verkligen nerladdningen från web archive? Resulterar bara i en 1kb stor fil när jag försöker ladda ner därifrån i alla fall.

Nedladdning från web archive verkar fortfarande fungera för mig, långsamt men blir en fullt fungerande fil till slut. Däremot kanske inte det bästa sättet att distribuera filen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Goppi:

Nedladdning från web archive verkar fortfarande fungera för mig, långsamt men blir en fullt fungerande fil till slut. Däremot kanske inte det bästa sättet att distribuera filen.

Haha, vadå? Wayback machine är grym! The hero we need but don't deserve.

Provade igen nu, och då fungerade det, men bara när jag högerklickade och valde "Save Link As" istället. Bra att veta för er andra som haft samma problem!

Permalänk
Medlem

Backup på mjukvaran?

Permalänk
Medlem
Skrivet av defnics:

Backup på mjukvaran?

Finns på den här sidan!

https://web.archive.org/web/20230107210440/https://www.zon.gg...

Du ska högerklicka på länken "download" och öppna det i ett nytt fönster för att kunna ladda ner korrekt!