Modifierad mjukvara för Zon tangentbord, Keyboard3 och Keyboard4
Tjena Sweclockers!
Trillade över ett Zon keyboard3 på Blocket, tyckte det både var snyggt och kul med hotswap för framtida moddande
Men! vem på Zon tog beslutet om att lansera en produkt utan Win-tangenten på vänstersidan?
Och i en mjukvara där man stoltserar med möjligheten att kunna byta funktion på vilken knapp man vill och ha flera lager av layouts, men den vänstra FN knappen får man inte byta funktion på. Bullshit!
Storytime!
Innan jag köpte tangentbordet gjorde jag en del research, Zon Keyboard 3 är mer eller mindre samma tangentbord som Protoarc x RoyalAxe R108, fanns några fler varianter också med obskyra namn.
I dessa recensioner såg jag att man hade möjlighet att byta funktion på den vänstra FN-knappen, som är Win-knapp på det tangentbordet.
När jag startade upp tangentbordsmjukvaran första gången och ser att det är blockerat att byta funktion på knappen kändes det som en riktig kalldusch, det går ju inte att lära om sig att använda Win-knappen på fel sida.
Mama didn't raise no quiter!
Jag kunde inte ge mig, jag har sett i recensioner på Youtube som visat att knappen på den platsen går att byta funktion på.
Det är 100% mjukvara!
Efter lite research hittade jag även att så var fallet.
En användare på Github, RieGan, har dekompilerat programmet och när jag läste igenom koden så stod det klart att ändringen var lättare än jag trott.
Programmet bryr sig inte ett dugg om vilket tangentbord som kopplas in, den läser in konfigurationen ifrån en fil och om konfigurationen säger att det är en FN knapp via sitt "tangentvärde", så blir den knappen blockerad ifrån att ändra funktion på.
Så, en snabb ändring att ta bort kontrollen för värdet 167837696.
Efter det var det fritt fram att öppna mjukvaran, trycka på knappen och byta funktion till Win, Eureka!
Inte nog med det, mjukvaran skriver konfigurationen till tangentbordet!
Så när du kopplar in tangentbordet till en annan dator så är vänstra FN-knappen fortfarande en Win-knapp.
Supersmidigt om man använder samma tangentbord till både privat och jobbdator.
---
Guide!
Nog med historia, en liten genomgång på hur man ställer in Win-funktionen.
Ladda ner mjukvaran ifrån Zon's hemsida och installera.
https://www.zon.gg/downloads/ZON_HoV_keyboard3.exe
Ladda ner min modifierade index.js fil här:
https://1drv.ms/f/s!ArTo9qE4XTqmjNZbE9VbPRWE8i3L6g?e=j4IxOr
Ersätt sedan index.js filen under:
C:\ZON_wireless_keyboard Driver\resources\app\dist\
Starta sedan programmet och klicka på vänstra FN-tangenten som nu blivit upplåst.
Tryck på tangentbords ikonen bredvid och scrolla längst ned för att hitta "Win" och tryck Confirm.
Du är klar!
Har testkört detta på ett Keyboard3, men i min modifierade fil är fixen applicerad för både Keyboard3 och Keyboard4, eller yc400_k403t_uk och yc400_k401t_uk som de egentligen heter.
---
Jag hoppas detta hjälper någon annan i samma situation.
Jag väl också passa på att skänka några ord till Zon, Heaton och Netonnet.
Ni har verkligen snubblat på mållinjen här, trådlöst med både 2.4Ghz, BT och kabelanslutning, Hot swappable och hela paketet.
Ni hade kunnat ha produkten som blev insteget för hela norden till custom tangentbord.
Hade ni bara haft en enda person hos er som förstod Javascript så hade detta inte blivit en irritation.
Jag köpte mitt billigt på blocket, men hade jag köpt det i butik och inte haft några IT-kunskaper hade jag lämnat tillbaka det direkt.
Tack för ordet!
AMD Ryzen R9 3900X | Gigabyte Aorus Ultra X570 | Corsair 64GB | RTX 3080 Ti