Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hmm okej.. får besluts ångest. Men tänker att om jag börjar med en express och om jag inte blir nöjd har möjligheten att köpa en switch med en ap. Eller är det dumt? Bättre att köpa en router, switch och ap?

Min plan är att köpa en cloud gateway max eller något liknande med 2.5ghz i framtiden och använda UXn som AP. Som instegsmaskin tycker jag den har varit suverän och jag känner ingen stress att uppgradera. Skönt att ha allt i ett och få prova på. Den tar också upp minimalt med utrymme samtidigt som den ser diskret och snygg ut. Ingen stor strömadapter heller, bara som en telefonladdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr-knox3000:

Hmm okej.. får besluts ångest. Men tänker att om jag börjar med en express och om jag inte blir nöjd har möjligheten att köpa en switch med en ap. Eller är det dumt? Bättre att köpa en router, switch och ap?

En Ubiquiti Networks Unifi 6 Plus och Expressen är ganska lika i pris.

Efter som en Express går att göra om till en AP, så skulle du kunna testa och se om det funkar för dig. Om det täcker ditt behov så sparar du lite pengar. Är den inte stabil nog så kan du köpa en Cloud Gateway Ultra och använda Expressen som en AP.

Om täckningen är ok med Expressen och du ändå vill ha en Ultra/Max vid ett senare tillfälle så behöver du inte köpa en POE adapter/switch, då Expressen drivs av en egen strömkälla (men då gäller det att du har ett uttag i närheten).

Jag har ingen egen erfarenhet att hänvisa till, men kollar man länken jag postade tidigare i denna tråden där flera klagar på problem med Expressen så skrev en till exempel:

FYI, the Cloud Gateway Ultra has been solid at both locations I have it set up for the past nearly 3 weeks. Highly recommend CGU over UX.
RE: I repurposed UX as an AP: It's been rock solid as an AP.
Live and learn!

Så den verkar vara stabil som AP. Både UniFi Express och U6+ är listade att ha upp till 140 m² täckning.

UniFi Express:

vs

U6+

Permalänk
Medlem

På 100 kvm bör man nog fundera på 2 APs. Den räckvidd de listar skulle jag inte lita på, särskilt om man har väggar i sin bostad. Visst, man kan testa men man bör vara beredd på att det inte är tillräckligt.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Den räckvidd de listar skulle jag inte lita på, särskilt om man har väggar i sin bostad.

Jorå, de orkar nog sända för att täcka, problemet är att man vill ha två-vägs kommunikation. Klienterna ska orka sända också och de har oftast små antenner och ingen vidare sändarstyrka. (har själv 3 ap:or på 130kvm)

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

På 100 kvm bör man nog fundera på 2 APs. Den räckvidd de listar skulle jag inte lita på, särskilt om man har väggar i sin bostad. Visst, man kan testa men man bör vara beredd på att det inte är tillräckligt.

Skrivet av Mindfighter:

Jorå, de orkar nog sända för att täcka, problemet är att man vill ha två-vägs kommunikation. Klienterna ska orka sända också och de har oftast små antenner och ingen vidare sändarstyrka. (har själv 3 ap:or på 130kvm)

Och jag kör en (1) U6LR på ca 2x70kvm, sittandes centralt på övervåningen, och har god täckning i hela huset samt en bra bit utanför 😜. Invändigt enbart träbjälklag och gipsväggar, och sedan blandad tegel/träfasad utvändigt. YMMV.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Och jag kör en (1) U6LR på ca 2x70kvm, sittandes centralt på övervåningen, och har god täckning

Vad håller du för fart med det? Jag har kapat tråd (borsett från till ap:or och nas), men helt rätt ymmv och vad man har för behov.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av mille74:

Och jag kör en (1) U6LR på ca 2x70kvm, sittandes centralt på övervåningen, och har god täckning i hela huset samt en bra bit utanför 😜. Invändigt enbart träbjälklag och gipsväggar, och sedan blandad tegel/träfasad utvändigt. YMMV.

Visserligen imponerande, men inte riktigt jämförbart med att få täckning på 1 våning på 100 kvm tyvärr.

Sedan beror det ju också givetvis på vilken prestanda man kräver.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Vad håller du för fart med det? Jag har kapat tråd (borsett från till ap:or och nas), men helt rätt ymmv och vad man har för behov.
<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av blunden:

Visserligen imponerande, men inte riktigt jämförbart med att få täckning på 1 våning på 100 kvm tyvärr.

Sedan beror det ju också givetvis på vilken prestanda man kräver.

Nu har vi förvisso enbart 100/100 mot Internet, men även i skrymslet längst bort får jag >400 Mbps länk över wifi. Screenshots från skrymslet (aka förrådet i källaren) 😎. Men som sagt alla hus presterar olika (aka ymmv här 😜)

Förtydligande, korrektur
Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, rtx2660s
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Konsolgrävare

Happy Holidays, Exclusive Offers & Free Shipping

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Konsolgrävare

https://eu.store.ui.com/eu/en?category=accessories-rack-mount

Nu har dom släppt fler rack alternativ med nya tillbehör.

SVINdyr shipping dock 😒

Visa signatur

Vardagsrum📺: Rotel RC-1590 | Rotel RB-1590 | Dynaudio Contour S 3.4 LE | LG OLED65CX | PlayStation 5 PRO | PlayStation Portal | Nintendo Switch | Xbox Series X | Steam Deck 512GB | Nvidia Shield TV Pro | Panasonic DP-UB820 |

Laptop💻: Lenovo Legion 7 | RTX 3080 | Ryzen 7 5800H | 32GB | 1TB | 27GR95QE-B OLED 240Hz | Sennheiser PC38X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av tyvar1:

https://eu.store.ui.com/eu/en?category=accessories-rack-mount

Nu har dom släppt fler rack alternativ med nya tillbehör.

SVINdyr shipping dock 😒

Vänta någon vecka så finns det hos svensk Dist med "billig" pallfrakt

Klickade själv hem en Flex Mini 2.5G med fri frakt nu, förberedande tills man kan motivera en UDM Pro Max. Alvedonvarianten av UDM håller inte riktigt för gig

Visa signatur

- Xbox One Series X -
- Mac Mini M1 -
- MacBook Pro 14 M3 Pro -
- iPhone 15 Pro -

Permalänk
Medlem

Ser ut att vara samma erbjudanden som under BF. Saknar fortf, udm SE/pro max och poe switchar Ser ut att bli fullpris på de där.

Visa signatur

... zzZZzzzZzzzzzZzzz ....

Permalänk

Hej!

Jag har Edgerouter 6p, kanske dags byta till annat nytt, men vet inte vilken?

Tips?

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av zer0diabetes:

Hej!

Jag har Edgerouter 6p, kanske dags byta till annat nytt, men vet inte vilken?

Tips?

Unifi Cloud Gateway Ultra.
Behöver du fler portar och POE kan du bara slänga in den Switch från Unifi som passar dig bäst

Permalänk
Medlem

Någon som har koll på om det fungerar att använda andra tillverkares kameror via ONVIF till Ubiquitis routrar som stödjer inspelning t.ex. Ultra Max som har plats för inbyggd SSD eller är man låst till deras egna kameror?

Permalänk
Skrivet av KAN1N:

Unifi Cloud Gateway Ultra.
Behöver du fler portar och POE kan du bara slänga in den Switch från Unifi som passar dig bäst

Tusen så tack mycket!

Visa signatur

| AzireVPN | Protonmail | Anonym filuppladdning: ? |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Reckie:

Någon som har koll på om det fungerar att använda andra tillverkares kameror via ONVIF till Ubiquitis routrar som stödjer inspelning t.ex. Ultra Max som har plats för inbyggd SSD eller är man låst till deras egna kameror?

Hittade det här iaf. Så det verkar fungera

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Jag har nu kört med mitt Unify i någon månad, det var lätt att sätta upp osv men jag kan tycka räckvidden är något dålig. Kan jag göra något i inställningarna för att försöka få till det bättre?
Jag har satt upp ett WIfi för 2,4ghz band och ett för Wifi 6/7.
Detta är inställningarna just nu, jag är ganska grön på nätverk överlag så har ni några tips.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Jag har nu kört med mitt Unify i någon månad, det var lätt att sätta upp osv men jag kan tycka räckvidden är något dålig. Kan jag göra något i inställningarna för att försöka få till det bättre?
Jag har satt upp ett WIfi för 2,4ghz band och ett för Wifi 6/7.
Detta är inställningarna just nu, jag är ganska grön på nätverk överlag så har ni några tips.
<Uppladdad bildlänk>

Vilken AP, är det U7 Pro?
Hur är den placerad? Ska helst sitta i taket så antennerna riktas ”rätt”. Alternativt på väggen riktad in mot den yta du villa ha bra mottagning på.

Stäng av mesh funktionen.
Du kan även köra 30db på DFS i 5Ghz bandet. Då får man ”lite” bättre täckning.

Annars är alternativet att ha två AP om det ska täcka en större yta.

Min U7 Pro Max täcker en 60kvm lgh utan problem genom två väggar (ej betong). Och då sitter den i taket i ett rum i hörnet av lägenheten typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Det beror ju lite på planlösningen.

Men i vårt fall så har vi 3 våningar samt en trädgård.

Jag kör 3 accesspunkter

1 bottenplan
1 ovanvåning
1 på fasaden som täcker trädgården och resten av huset.

Fungerar alldeles utmärkt förutom i källaren där det finns lite blindspots.

Villa från -30 och mycket tegel,betong och sjösten.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Men i vårt fall så har vi 3 våningar samt en trädgård.

Jag kör 3 accesspunkter

1 bottenplan
1 ovanvåning
1 på fasaden som täcker trädgården och resten av huset.

Fungerar alldeles utmärkt förutom i källaren där det finns lite blindspots.

Villa från -30 och mycket tegel,betong och sjösten.

Har liknande setup som dig och håller med. Jag bor på 250m2 (2 plan) och vi har två U6E på vardera plan samt en U6 Mesh utomhus. Den ena sonen spelar över Wi-Fi och får ut 1.5Gbit/1.3Gbit i nästliggande rum (WiFi 6 AX200). På baksidan via U6 Mesh ligger hastigheten runt 6-700 upp/ner. Har varit inne på att sätta upp fler men har mer och mer insett att behovet inte finns.

Totalt sett kör jag:

1. Router - UDM SE
2. Switch 1 - XG24
3. Switch 2 - Flex
4. AP x2 - U6E
5. AP x1 - U6 Mesh
6. Kameror x3 - Bullet G5
7. Kameror x2 - Turret G5
8. Kamera - Doorbell G4

Galet nöjd med hur allt lirar. Bra hastighet och riktigt stabilt. Riktigt najs med SSH möjligheter mm i router. Det enda jag saknar är bättre hastighet med IDP/IDS påslaget. Har 10/10Gbit via Bahnhof.

Visa signatur

Citera så jag hittar tillbaka...

#1: 5700X3D, 4070, X570-I, 64GB 3600MHz, SF600, 34”
#2: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”
#3: 5700X3D, 3070, B550-I, 32GB 3600MHz, SF750, 34”

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Undersök vilka kanaler grannarna kör på och välj ledig eller där det är minst konkurrens om luftrummet.

Ändra Transmit power till custom och testa dig fram till lämplig styrka (klienterna ska orka sända tillbaka också oftast det som är svaga länken).

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Vilken AP, är det U7 Pro?
Hur är den placerad? Ska helst sitta i taket så antennerna riktas ”rätt”. Alternativt på väggen riktad in mot den yta du villa ha bra mottagning på.

Stäng av mesh funktionen.
Du kan även köra 30db på DFS i 5Ghz bandet. Då får man ”lite” bättre täckning.

Annars är alternativet att ha två AP om det ska täcka en större yta.

Min U7 Pro Max täcker en 60kvm lgh utan problem genom två väggar (ej betong). Och då sitter den i taket i ett rum i hörnet av lägenheten typ.

Ja det är U7 Pro, placerad i tak.
Okej, stängt av det.. Men vad menar du 30db? hittar inget där jag kan sätta 30 ?

Jo den tanken har väl funnits men jag trodde att denna AP skulle täcka bättre än min förra AX3000 router.

Skrivet av Mindfighter:

Undersök vilka kanaler grannarna kör på och välj ledig eller där det är minst konkurrens om luftrummet.

Ändra Transmit power till custom och testa dig fram till lämplig styrka (klienterna ska orka sända tillbaka också oftast det som är svaga länken).

Hur kan jag undersöka vilka kanaler grannarna kör på?
Okej tack för tips

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donkey:

Absolut. Det är ju dock stor skillnad på föera våningar respektive att ha 100 kvm på en våning, som det väl var tal om i fallet som diskuterades då.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

[..]

Okej tack för tips

Du har en flik som heter radios i kontrollern och sedan environment. Där kan du få en lista på alla accesspunkter som en accesspunkt sett senaste dygnet, vilket innebär bilar och bussar som bara passerat också. Och du kan också köra Wifi analyzer på Android. Eller airport utility på iphone.

Permalänk
Medlem

Grund att tänka på för optimera UniFi Wi-Fi.

https://help.ui.com/hc/en-us/articles/360012947634-Maximizing...

Sedan är allas tankar här i tråden guld värda.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5950x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM ECC, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av sher!kan:

Punkt 4 och 5 på sidan @iller länkade.

Visa signatur

Amd o Apple

Permalänk
Medlem

Sitter och fnular på att eventuell uppgradera nätet hemma lite och kör sedan tidigare en AP-AC-Pro samt en Flex mini, båda utan att ha någon controller utan APn körs bara via telefonen via något förenklat sätt.

Funderar nu på att köpa följande
https://www.inet.se/kundvagn/visa/T1Q1AUk2VfPppvNPtw5BNVzf3l4/dazuni

UCG Ultra verkar alla rekommendera och även om intresset för kameror finns så finns inte pengarna så ser inget behov av en Max i nuläget utan vi lär få uppgradera i framtiden isåfall.

Switchen är väl den jag är mest fundersam över. Det verkar finnas olika switchar i ish samma prisklass och jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden är. Vi behöver PoE portar för att driva nuvarande flex mini samt AP där den senare för nuvarande har en PoE injektor. Tanken på 1-2 APs till har väckts då vi skulle vilja ha täckning på gården också. Dottern växer och frun pratar om att skaffa en minidator åt henne med enstaka funktioner så jag spanar lite på en RPi och dessa verkar också gå att driva via PoE så 4 portar har jag i varje fall plan för. Noterar att det finns en Lite switch som har just 4 PoE portar och desstuom verkar stödja 2 olika standarder i form av at och af, vad nu det betyder men jag ser inget liknande på Ultrans specifikation. Betyder det att https://www.inet.se/produkt/5480087/ubiquiti-unifi-switch-lit... vore ett bättre köp trots att det verkar som att Lite är mindre "pro" än Ultra i övrigt? I det store hela är prisskillnaden 400kr så kanske är det bara dumsnålt att inte köpa Ultran om den är mycket bättre?

Ja funderingarna är många men kanske är även svaren det?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daz:

Sitter och fnular på att eventuell uppgradera nätet hemma lite och kör sedan tidigare en AP-AC-Pro samt en Flex mini, båda utan att ha någon controller utan APn körs bara via telefonen via något förenklat sätt.

Funderar nu på att köpa följande
https://www.inet.se/kundvagn/visa/T1Q1AUk2VfPppvNPtw5BNVzf3l4/dazunihttps://cdn.inet.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/T1Q1AUk2VfPppvNPtw5BNVzf3l4/dazuni

UCG Ultra verkar alla rekommendera och även om intresset för kameror finns så finns inte pengarna så ser inget behov av en Max i nuläget utan vi lär få uppgradera i framtiden isåfall.

Switchen är väl den jag är mest fundersam över. Det verkar finnas olika switchar i ish samma prisklass och jag blir inte riktigt klok på vad skillnaden är. Vi behöver PoE portar för att driva nuvarande flex mini samt AP där den senare för nuvarande har en PoE injektor. Tanken på 1-2 APs till har väckts då vi skulle vilja ha täckning på gården också. Dottern växer och frun pratar om att skaffa en minidator åt henne med enstaka funktioner så jag spanar lite på en RPi och dessa verkar också gå att driva via PoE så 4 portar har jag i varje fall plan för. Noterar att det finns en Lite switch som har just 4 PoE portar och desstuom verkar stödja 2 olika standarder i form av at och af, vad nu det betyder men jag ser inget liknande på Ultrans specifikation. Betyder det att https://www.inet.se/produkt/5480087/ubiquiti-unifi-switch-lit... vore ett bättre köp trots att det verkar som att Lite är mindre "pro" än Ultra i övrigt? I det store hela är prisskillnaden 400kr så kanske är det bara dumsnålt att inte köpa Ultran om den är mycket bättre?

Ja funderingarna är många men kanske är även svaren det?

Unifi EU Store är Ultra billigare än Lite.
Ultra har 8 PoE(+) och Lite 4 PoE(+). Max total PoE effekt på på Ultra är 202W och på Lite är 52W.
Ultran kan också drivas av PoE++ så den är mer flexibel.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prelatur:

Unifi EU Store är Ultra billigare än Lite.
Ultra har 8 PoE(+) och Lite 4 PoE(+). Max total PoE effekt på på Ultra är 202W och på Lite är 52W.
Ultran kan också drivas av PoE++ så den är mer flexibel.

Man blir lätt lite lurad på ultran. Utgångspriset är utan nätadaptern. Om man ska ha den som huvudswitch behöver man minst den minsta nätdelen.