Permalänk
Medlem

Bästa antivirus?

Hej precis köpt dator och använder just nu antiviruset Norton gaming gratis period.

Hört nu att Norton är dåligt och gör datorn slö!
Vilka antivirusprogram är dem bästa nu 2025 och mest prisvärda?

Ska tilläggas att jag laddar ner mkt mods mm på olika hemsidor!

Tack i förhand för svar!

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Det inbyggad i Windows duger gott, sålänge man inte klickar på absolut allt man hittar

Permalänk
Medlem

Det handlar väl egentligen om en smaksak i slutändan. Men jag har alltid kört Avast Premium Security på alla mina enheter + familjens alla enheter och det funkar klockrent. Sätter den alltid på "tyst-läge". Overkill? Ja kanske men samtidigt så vill jag ha det extra skyddet. Har inte upplevt att datorn är slöare eller liknande, vilket jag tydligt märkte när jag testade bitdefender för ett antal år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Det inbyggad i Windows duger gott, sålänge man inte klickar på absolut allt man hittar

Håller med, kör själv Windows Defender på min privata och på jobbet.

ESET har fungerat bra för mig men jag orkade inte ladda ned senaste versionen då jag installerade om datorn senast.

Permalänk
Skrivet av Edde s:

Hej precis köpt dator och använder just nu antiviruset Norton gaming gratis period.

Tack i förhand för svar!

Bästa antimalwareprodukten är en kombination av att inte vara naiv, att ha bra och fungerande backup på allt viktigt, och att ha bra passiv säkerhet: Håll din maskin och alla programvaror uppdaterade. Använd till vardags ett konto som är vanlig användare och ”kör som” en separat användare med adminbehörighet när du måste. Windows gör redan det sista steget i stor utsträckning tack vare UAC, men det skadar inte att det är lite svårare att exekvera saker än att bara råka trycka OK.

Vill du sedan köra en tredjeparts antimalwareprogramvara kan du naturligtvis göra det, men svaret på vad som är bäst beror på frågan ”mot vad?” Hoten skiftar över tid och olika skyddsteknologier fungerar olika bra mot olika angrepp.

Permalänk
Medlem

Jag kör också ESET Internet Security och jag är nöjd. Jag använder det på tre enheter, två datorer och en mobiltelefon.

Ska jag var ärlig så vet jag inte hur pass mycket bättre det är, om ens något, jämfört med Windows inbyggda. Det fungerar bra och jag har aldrig fått något virus på någon av mina enheter, men det hade jag kanske sluppit med Windows inbyggda också.

Permalänk
Medlem

Jag använder TREND MICRO. Fungerat riktigt bra i flera år för all mina enheter. Men du måste köpa det online. Annars skulle jag rekommendera ESET

Permalänk
Medlem

Kör själv med Windows Defender även om den inte är bäst. Här finns en bra jämförelse.

https://www.av-comparatives.org/tests/summary-report-2024/

Permalänk
Medlem

Windows Defender plus sunt förnuft fungerar utmärkt.

Permalänk
Medlem

Jag skulle också intyga att det inbyggda i Windows är helt okej.
Ska du skaffa något skulle jag rekommendera Eset Nod32 som drar extremt lite från datorn och samtidig har skyddat mig från ett eller två virus om året åtminstone.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edde s:

Tack i förhand för svar!

Jag skulle nog också rekommendera det inbyggda i kombination med adblocking i webbläsaren

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av Edde s:

Tack i förhand för svar!

det där med att Antivirus "slöar ner datorn" är lite av en föråldrad stereotyp från tidigt 2000 tal när rammängd betydligt mindre och den faktiska rampåfrestningen har generellt inte gått upp något nämnvärt medans den genomsnittliga rammängden i datorer gått upp mångfaldigt i jämförelse.

sen kommer givetvis att sätter du på en manuell full scan på hela datorn ja då kommer datorn slöas ner men skillnaderna mellan olika AV är generellt rätt liten i just de fallen.

jag har kört Bitdefender Free i ett antal år hittills och är än sålänge nöjd med den har t.om stoppat en del nedladdningar av infekterade spelmoddar även från t.ex Nexusmods som i övrigt är en legit modsida och generellt har rätt bra koll på vad de hostar för man hitta nån mod som verkade kul till typ skyrim eller Fallout 4 som egentligen var ett nedpackat malware.

Skrivet av tcntad:

Skrivet av Pincett:

Windows Defender plus sunt förnuft fungerar utmärkt.

till er bägge nu skrev han ju att han ofta laddar ner moddar från olika sidor.

och alla moddar/modsidor är inte alltid infektionsfria.

så att man råkar klicka på en länk till en mod som heter typ en bokstav/tecken fel från en faktiskt legit sida är väldigt lätt hänt.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det där med att Antivirus "slöar ner datorn" är lite av en föråldrad stereotyp från tidigt 2000 tal när rammängd betydligt mindre och den faktiska rampåfrestningen har generellt inte gått upp något nämnvärt medans den genomsnittliga rammängden i datorer gått upp mångfaldigt i jämförelse.

sen kommer givetvis att sätter du på en manuell full scan på hela datorn ja då kommer datorn slöas ner men skillnaderna mellan olika AV är generellt rätt liten i just de fallen.

jag har kört Bitdefender Free i ett antal år hittills och är än sålänge nöjd med den har t.om stoppat en del nedladdningar av infekterade spelmoddar även från t.ex Nexusmods som i övrigt är en legit modsida och generellt har rätt bra koll på vad de hostar för man hitta nån mod som verkade kul till typ skyrim eller Fallout 4 som egentligen var ett nedpackat malware.

till er bägge nu skrev han ju att han ofta laddar ner moddar från olika sidor.

och alla moddar/modsidor är inte alltid infektionsfria.

så att man råkar klicka på en länk till en mod som heter typ en bokstav/tecken fel från en faktiskt legit sida är väldigt lätt hänt.

Har använt mig av Windows Defender sedan release runt 2006/2007 och innan dess en blandning av Norton Security, Avast och annat blaha. Jag laddar precis som Edde s ner massvis med moddar, seglat piratskepp och varit inne på andra suspekta sidor av ren nyfikenhet men med det lilla sunda förnuftet som fortfarande finns kvar i gubben har jag aldrig fått ett enda virus. Tur eller annat som spelar in det vet jag inte men jag rekommenderar fortfarande Windows Defender och lite förnuft bakom tangentbordet.

Permalänk
Medlem

Använder mig av Microsofts inbyggda, och laddar manuellt upp "skumma" filer till Virustotal.com för att få en genomsökning med flera antivirus.

På ännu äldre och slöare datorer har jag använt Malwarebytes och Bitdefender Free - Bitdefender är enligt min högst subjektiva och oomfattande undersökning den lämpligaste för äldre datorer, mindre systempåverkande än Windows egna.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave