Permalänk
Medlem

hål i 3d-studio

När jag vill göra hål i saker brukar jag använda
compound objects -> Boolean

Oftast funkar det bra... men ibland så blir det ett hål, men utan väggar. Det blir bara ett hål rakt in i tomma intet.

Hur undviker jag det?

Permalänk
Vila i frid

Hmm, det har jag aldrig råkat ut för.
Blir det så när du rendrerar oxå ?
Det är inte bara en lite grafik bugg medans du arbetar ?

Permalänk
Medlem

jo.. Det blir så när jag renderar också.

Permalänk
Medlem

Du kanske kan visa en bild på ditt problem? Kan vara lättare att svara då..

Det jag kan tänka mig av din förklaring att Objektets "normals" blir fel.. Då kan det ju bli så. Prova ge den ett material som är 2-Sided och se om du kan se objektet då.

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"

Permalänk
Medlem

Den översta är inte renderad och den undre är renderad.
Det lixom blir ett hål, men hålet får inge väggar... Det lilla hålet ar som jag vill ha det.. men det andra blir det något error på.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att du har valt Subtraction som Operation?? Operationen Cut gör nämligen det som har hänt på din högtalare..

Visa signatur

"My lifestyle determines my deathstyle!"

Permalänk
Medlem

Jag är säker...
Subtraktion (B-A) valde jag.
Om jag gör om så att jag väljer Subtraktion (A-B) så händer precis samma sak.

Är det bara jag som råkat ut för detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mechatronic
Jag är säker...
Subtraktion (B-A) valde jag.
Om jag gör om så att jag väljer Subtraktion (A-B) så händer precis samma sak.

Är det bara jag som råkat ut för detta?

Nej jag har också råkat ut för detta, dock så har jag tyvärr inte någon lösning på ditt problem och skulle själv också gärna velat haft det

Visa signatur

Fd. "Redbull" här på forumet.

Permalänk

Det är ett problem som ofta uppstår när man använder bolean i mer komplexa modeller. En lösning till problemet kan vara att använda sig av bolean i olika ordningar. dvs du vill ha tre hål i ett objekt 1:a och 2:a blir bra, men det tredje blir det fel på. då kan man prova att göra det i ordningen 2:a, 3:e och 1:a så kan det fungera.

Visa signatur

Total Annihilation!!

Permalänk
Medlem

Ett annat sätt är att först sammanfoga av alla "håltagningsobjekt" till ett enda och bara köra en boolean op.

Edit: sammanfoga dem inte med en bool op. utan genom mesh editing (har inte tillgång till programmet just nu, så jag kan inte ge en tutorial-lösning)