Permalänk
Medlem

jag får inte EAC att funka med min SCSI brännare (enda cd'n jag har i). Det står att det inte hittar några spår. Fast jag kan spela låtarna(inte i EAC då)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
jag får inte EAC att funka med min SCSI brännare (enda cd'n jag har i). Det står att det inte hittar några spår. Fast jag kan spela låtarna(inte i EAC då)

Hmm. Vilket ASPI-layer kör du med? Du kan nämligen välja i EAC.

Ta också en titt på de övriga "flikarna" i Drive Options.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Hmm. Vilket ASPI-layer kör du med? Du kan nämligen välja i EAC.

Ta också en titt på de övriga "flikarna" i Drive Options.

hur kollar jag vilken ASPI-layer jag kör med då?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndCon
denna guiden är bra för att styra upp aktuella saker och då kan det vara lite onödigt att fylla tråden med annat drävel.

syftet slutfört, bra Kennel...

Tack, men nu tycker jag iofs inte att de har fyllt tråden med "annat drävel". Det är alltid nyttigt med andra människors kommentarer så länge de är så civiliserade som de har varit här.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
hur kollar jag vilken ASPI-layer jag kör med då?

I EAC Options/Interface. Om "Native Win32 interface for Win NT & 2000" är markerat och du inte kan välja "Installed external ASPI interface" får du installera ett externt layer. Läs mer här:

http://aspi.radified.com/

Permalänk
Medlem

Kastar in en liten fråga här som rör ämnet :):

Hur bra är Coding Technologies mp3PRO-encoder i sammanhanget?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JiBe
Kastar in en liten fråga här som rör ämnet :):

Hur bra är Coding Technologies mp3PRO-encoder i sammanhanget?

Mp3pro har aldrig varit tänkt som en konkurrent till MP3 eller Musepack vad gäller "arkiveringskvalitet". Mp3pro är lämpad för mycket låga bitrates (<96 kbit) med sin s.k. "Spectral Band Replication". Faktum är att Mp3pro endast stöder 32, 40, 48, 56, 64, 80 och 96 kbit i stereo. För mycket låga bitrates är den nog inte så tokig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
I EAC Options/Interface. Om "Native Win32 interface for Win NT & 2000" är markerat och du inte kan välja "Installed external ASPI interface" får du installera ett externt layer. Läs mer här:

http://aspi.radified.com/

tjoho, nu funkade det, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Här finns ett par olika versioner av PsyTel-encodern:

http://www.inf.ufpr.br/~rja00/

Föresten... Vet du vart man kan finna senaste versionen? 2.1 eller något sånt...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Annorax
Föresten... Vet du vart man kan finna senaste versionen? 2.1 eller något sånt...

Jag tror nog du kan hitta den senaste versionen på sidan jag länkade till. I annat fall ta en titt i AAC-forumet på Project Mayhem:

http://www.hydrogenaudio.org/forums/forumdisplay.php?forumid=...

Permalänk
Medlem

Trevlig guide!
Testade själv, märker faktist ingen skilnad på wav'en och mp3'n, däremot wav'en och orginal-cd'n (!).
Testade även göra waven till mp3 med Audio Catalyst 2.0, cbr på 256kbit, tycker den låter i princip likadant som den jag encodade med lame.
Använde iofs en väldigt dålig låt att testa med (har lite ont om audio-cd), och jag hadde lurarna i min pioneerstärkare som inte har världens underbaraste ljud kanske.
Ska testa senare med en riktigt låt och koppla ur förstärkaren får se om det blir någon skilnad, om jag får ork till det dvs

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaViruz
Trevlig guide!
Testade själv, märker faktist ingen skilnad på wav'en och mp3'n, däremot wav'en och orginal-cd'n (!).

Men hur spelar du då upp det hela? Spelar du original-CD'n i din stationära CD-spelare och wav:en genom ljudkortet?

Permalänk
Medlem

Spelar upp båda genom ljudkortet (digitalt för cd'n, för jag orkar inte leta på min analoga kabel)
Stationär cd har jag ingen
Med det digigala menar jag det inbyggda stöd som windows har för audio över IDE bussen.
Jag märkte även nu att MONO knappen var intryckt på förstärkaren, när jag tryckte ut den blev det ju även skilnad på AC mp3'n och lame mp3'n

Permalänk
Medlem

alltså, när jag spelar in så blire nått konstigt brus med i bakgrunden... i wav filerna alltså, nån som vet nått vad det kan vara?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaViruz
Jag märkte även nu att MONO knappen var intryckt på förstärkaren, när jag tryckte ut den blev det ju även skilnad på AC mp3'n och lame mp3'n

Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn
alltså, när jag spelar in så blire nått konstigt brus med i bakgrunden... i wav filerna alltså, nån som vet nått vad det kan vara?

Hmm. Det har jag aldrig varit med om.
Hur gjorde du egentligen. Instalellerade du ett APSI-layer eller inte?

Du skulle inte kunna lägga upp en liten snutt av en wav med detta brus?

Permalänk
Medlem

-

DaviruZ

Ladda hem och testa "fatboy.wav" t.ex som finns att hämta på:
http://lame.sourceforge.net/download/samples/

Hör du ingen skillnad då mellan lame o xing (audiocatalyst) så måste du nog gå till örondoktorn

btw på just detta exempel fatboy.wav (fatboy slim - kalifornia) så ser man verkligen musepacks storhet genom att höjja bitraten precis där det behövs.

["lite musepack reklam"]
;]

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel

Hmm. Det har jag aldrig varit med om.
Hur gjorde du egentligen. Instalellerade du ett APSI-layer eller inte?

Du skulle inte kunna lägga upp en liten snutt av en wav med detta brus?

jupp installerade ett ASPI layer (ForceASPI 1.7)

http://hem.privataccess.nu/pp12104/annat/fel.wav

EDIT: Nu ska det funka

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn

jupp installerade ett ASPI layer (ForceASPI 1.7)

http://hem.privataccess.nu/pp12104/annat/fel.wav

EDIT: Nu ska det funka

Hmm, det sprakar, inte alls bra undrar vad fan det kan vara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mental

Hmm, det sprakar, inte alls bra undrar vad fan det kan vara

det gör jag med

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn

jupp installerade ett ASPI layer (ForceASPI 1.7)

http://hem.privataccess.nu/pp12104/annat/fel.wav

EDIT: Nu ska det funka

Testa att rippa med NT:s egna CD-ROM-interface i stället för med ASPI?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Annorax
Testa att rippa med NT:s egna CD-ROM-interface i stället för med ASPI?

går inte alls då, hittar inga spår då

Permalänk
Medlem

Det finns nått som klår Lame-kådad 320 kbps MP3a med hästlängder... och det är MPEG Plus

www.mpplus.org

Visa signatur

"The desire for perfection is that desire wich always makes every pleasure appear incomplete, for there is no joy or pleasure so great in this life that it can quench the thirst of our soul..." - Dante Alighieri

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mega-C
Det finns nått som klår Lame-kådad 320 kbps MP3a med hästlängder... och det är MPEG Plus

www.mpplus.org

Jo, vi har ju diskuterat det i denna tråd redan och mpegplus, numera kallat Musepack och tidigare kallat mpc, är onekligen ett bättre format än MP3, men att det skulle ge högre kvalitet än en 320 kbit Lame-MP3:a är fel. Det ger däremot likvärdig kvalitet vid en lägre bitrate.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn

jupp installerade ett ASPI layer (ForceASPI 1.7)

http://hem.privataccess.nu/pp12104/annat/fel.wav

EDIT: Nu ska det funka

Ja, usch. Det lät ju inte direkt kul

Vad har du för moderkort eller rättare sagt vad har du för chipset? Jag funderar på att det kanske är VIA's chipset-drivrutiner som ställer till det om det är de du använder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Ja, usch. Det lät ju inte direkt kul

Vad har du för moderkort eller rättare sagt vad har du för chipset? Jag funderar på att det kanske är VIA's chipset-drivrutiner som ställer till det om det är de du använder.

Jo, kanske, jag kär har ju Abit KT7A så man kanske skulle ta å uppdatera VIA drivrutinerna...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thrawn

Jo, kanske, jag kär har ju Abit KT7A så man kanske skulle ta å uppdatera VIA drivrutinerna...

Ja, prova det. Om jag har lärt mig en sak genom att äga ett moderkort med VIA-chipset så är det att det alltför ofta är VIA's mjukvaruavdelning som livet surt för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Ja, prova det. Om jag har lärt mig en sak genom att äga ett moderkort med VIA-chipset så är det att det alltför ofta är VIA's mjukvaruavdelning som livet surt för mig.

har lagt in Via 4in1 4.37 nu... men jag måste sova nu, återkommer imorgon!

Permalänk
Medlem

-

Märkligt nog har jag faktistk aldrig stött på några som helst problem med mitt moderkort gällande via-trubbel.

Skulle inte kunna vara mer nöjd med detta moderkort

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kennel
Jo, vi har ju diskuterat det i denna tråd redan och mpegplus, numera kallat Musepack och tidigare kallat mpc, är onekligen ett bättre format än MP3, men att det skulle ge högre kvalitet än en 320 kbit Lame-MP3:a är fel. Det ger däremot likvärdig kvalitet vid en lägre bitrate.

Mpeg Plus ger full scale kådning som varit möjlig sen första versionen av codec till den.
Samtidigt så kör den en mer avancerad form av VBR som inte ens Lame använder sig utav.

Jag ser MPEG Plus ett nytt steg i generationen av ljudkomprimering.

Visa signatur

"The desire for perfection is that desire wich always makes every pleasure appear incomplete, for there is no joy or pleasure so great in this life that it can quench the thirst of our soul..." - Dante Alighieri

Permalänk
Medlem

Det hjälpte inte det minsta med VIA 4in1. Sen provade jag att installera nått som hette PCI Latency 0.19. Men då gick det inte ens att lyssna på musik, det blev något otroligt störande...