Permalänk
Medlem

IRQL error?

Jag och min "kompis" har båda fått ett error medelande som det står så här på:
IRQL_NOT_LESS_THAN_OR_EQUAL

och vi fattar inte vad de innebär och datorn startas om hela tiden efter ett tag då detta kommer upp igen som en form av bluescreen.
det enda som vi har som är samma på datorerna är AMD Athlon XP 2000+ processorerna samt INNO3D geforce 4 ti4200 128mb.
och jag fattar inte vad som kan vara fel, men det är antagligen samma fel som vi har. kan det vara ett produktionsfel på processorerna? eller vad kan de vara.

jag har i alla fall löst mitt problem tillfälligt genom att ställa ner min FSB till 100 för då funkar min prickfritt, men vi har inte testat de på honoms ännu.(om detta nu kan hjälpa er hjälpa mig)

men i alla fall vore tacksam för svar och framför allt hjälp med hur man får bort detta eller/och vad som är fel.

Permalänk
Medlem

om ni har xp, tanka fixen för det på swec.'s filarkiv...

Visa signatur

K M K !

Permalänk
Medlem

men det står att jag inte har det språket som den är till för...kan inte någon fixa en annan patch för svenska eller vad de nu är jag har...

Permalänk
Medlem

Har ni använt kylpasta och monterat cpu-fläns och fläkt riktigt?
Vad har ni för nätaggregat? - märke och ampere på spänningarna.

Funkade det bra innan och vad har ni ändrat?

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

jag har inte ändrat någonting...och jag vet inte vilket nättagg jag har men det
är det man får med till SHuttle SK-41G och det är 200W mer vet jag inte...

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet så testa provisoriskt med ett annat nätaggregat. Sedan är ju dom lådorna väldigt små, så det är viktigt att ha hyfsat bra luftgenomströmning i lådan, för att inte överhetta CPU:n och grafikkortet. Ni kan också testa att köra med öppen låda.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk

Nåt vaj med irq till graffet tror jag... kolla bios...

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

en shuttle skall hållas stängd, annars funkar inte luftgenomströmningen. Jag har samma modell som trådskaparen och kan säga att värmeproblem får man inte i den här modellen.'

Titta i event viewer och se vad den säger om ditt problem.
IRQL_NOT_LESS_THAN_OR_EQUAL är något som var vanligt till creatives ljudkort förut.

Visa signatur

(\_/)
(='.') • warpdrive - svenska citatdatabasen
(")-(")

Permalänk
Medlem

Det är inte så att ni kör på "Optimized Defaults" och minnena pallar inte.
Fundera på om ni gjorde något före den började generera fel.
Alla fläktar snurrar?

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

Alla fläktar snurrar och jag har inte ändrat något, det har inte heller han

jag vet dock inte vad du menar med "Optimized Defaults"?
jag har Default inställningarna i BIOS om det är de du undrar.

Permalänk
Medlem

I BIOS kan man ställa "Optimized Default" och då snabbar man upp datorn något. Problem kan uppstå om inte minnen, grafikkort osv hänger med.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator

Permalänk
Medlem

ok..men jag hittade inte de i BIOS, under vilken så kallad undermeny är de?

jag är inte precis duktig på detta

Permalänk
Medlem

Det står inte på en undermeny utan på huvudsidans högra halva. Men kör inte detta, få den att funka ordentligt med Fail-Safe defaults och 133 FSB.

Visa signatur

Det fanns ett liv före Internet
Barton 2600+@3200+, Zalman CU-Fläns,Win XP PRO, Leadtek NCR18D Pro, 1 GB PC 3200 RAM, Powercolor 9800 Pro Artic VGA Cooler, SB Audigy Player 5.1, IBM 60GB, Plextor 24x, Iiyama 19" 451 VM PRO, Chieftech 340w, BB 8/1, Äntligen en tyst dator