Permalänk
Medlem

Hårdiskproblem

Jag har precis köpt en ny hårdisk, en samsung 160GB 7200 RPM. Jag har en del problem med den som jag ska försöka förklara så bra som möjligt här nedan:

Jag satte in den i SLAVE det första jag gjorde, då stog det någonting i stil med "DISK BOOT ERROR INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER"

Då tänkte jag i den logiska tankegången att modekortet försökte boota från den nya disken, så jag bytte plats på den nya och gamla så den nya hamnade på MASTER och den gamla på SLAVE. Då fick jag igång datorn och formaterade disken så den gick att använda, sen kopplade jag ur datorn för att sätta på chassit igen. När jag startade datorn fick jag fram samma skärm som tidigare när det stog "DISK BOOT ERROR..." fast denna gång stog det "PRESS ANY KEY TO REBOOT". Jag fick helt enkelt inte igång datorn och jag lyckades inte komma in i BIOS. Då Drog jag ur disken och satte min gamla på MASTER igen och då funkade datorn helt normalt igen,

Vet någon vad felet kan vara? Själv tror jag inte att det är något fel på disken utan att jag gjort något fel någonstans, hjälp mig!

MVH//Martin

Visa signatur

AgrajaG

Permalänk
Medlem

Har du byglat den nya hårddisken till slave?

Permalänk
Medlem

Hmmm....nej, jag tror inte det, det är första gången jag drar i en ny disk, så jag är inte 100% säker

Visa signatur

AgrajaG

Permalänk
Medlem

"Jumper" titta på hddn där du trycker in kablarna, brukar finnas en liten plupp som sitter på några pinnar och klämmer in sig, sen brukar det stå hur man gör den till slave typ vart/hur man sätter den/dem

Visa signatur

www.pirog.se, din pirogs pirog

Permalänk
Medlem

Så, nu är det fixat och allt fungerar som det ska=) Tack ska ni ha! *bockar och bugar*

Visa signatur

AgrajaG