Permalänk
Medlem

"processorns Långsmma tröskelväde"

Hej!
Gick in i inställningarna för grafikkortet (geforce 7800gt) för att kolla tempen och såg då detta värde, "processorns Långsmma tröskelväde". I en box under står det 115C. Vad är detta? Man kan också kryssa för en ruta om att man ska medelas när tröskelvärdet överskrids.

Betyder deta att mitt rafikkort ska klara temperaturer upp till 115C eler vad menas med detta?

Permalänk

E nog att vid 115C så throttlar (stavning?) den ner lite för att få ner tempen... Detta värde bör sänkas till en 80C eller nåt i den stilen...

Permalänk
Medlem

Äsch, jag tror att de som tillverkar grejjorna vet vad dom klarar. Kör på original.

Permalänk

på mitt 6800 Ultra ligger det på 127 C. GPUn var uppe i 115 när min Silencer 5 brann upp.

Visa signatur

| Antec P182 | Corsair HX 520W | Gigabyte P35 DQ6 | C2Q Q6600 | Corsair XMS2-6400 4096MB |
| Gainward Geforce 8800GTS 640MB | Asus Xonad D2X |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hundralapp
på mitt 6800 Ultra ligger det på 127 C. GPUn var uppe i 115 när min Silencer 5 brann upp.

Haha, lesden för grafikkortet men det där lät lite småkul det där... sorry...
Var bör tempen ligga utan att det ska vara någon större risk?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haeffner
Haha, lesden för grafikkortet men det där lät lite småkul det där... sorry...
Var bör tempen ligga utan att det ska vara någon större risk?

Eh va? Vad är kul?
För övrigt brukar väl de flesta rekommendera att ligga under 70 i load. 65 kanske. Lägre är såklart bättre. Mitt 7800GTX idlar på 58 nu. Går väl upp i 70 i load kanske? Det är onormalt högt. Men hysterin om temperaturer är galen. Jag skickade in mitt 6800GT på retur hos komplett. De sa att de körde det med en kåpa över för att maximera värmen, då gick kortet över 100 grader och funkade så.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

mitt tröskelvärde ligger på 145 och det kan inte ändras

Permalänk
Medlem

Ändras kan det inte, det ligger inprogrammerat nånstans skulle jag tro. Så drivrutinerna vet när den ligger på gränsen.

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem

Värdet hämtas ifrån Bios på kortet.

Visa signatur

AMD A64 X2 4200+ (E6)| Asus A8R MVP | BFG 8800GTX | Twinmos 2x1GB | WD Raptor 150 | OCZ 520W Powerstream | Audigy 2

Permalänk

hmm.. "låt det vara original" ?! 127 grader?!?!
Ett grafikkort "kan" ju utsättas för dessa temps men dom slits ju typ 50ggr så fort med sånna värden... varför inte förlänga gfx:t liv typ 3 år samtidigt som att du kan köra det upptill 20% snabbare med en bättre kyllösning?? (dyra e dom inte heller)
Tom saker som inte blir så väldigt varma på moderkortet har jag suttit och satt kylflänsar på, nätverks-chippet-Ljud-chippet-sydbryggan-SATA-kontrollern, vet inte om det gjorde nån nytta prestandamässigt men varma blir dom allihop så jag har iaf förlängt livslängden

Grejen är,, värme = DÖD enkelt uttryckt

Visa signatur

| Corsair 5000D AirFlow | Intel i7 13700KF @5.7Ghz | EK Custom Loop, 2x 360 rads, D5 200 Pump/Res, GPU Vector Strix RTX 3080/3090 D-RGB - Nickel + Plexi, CPU Velocity D-RGB - Nickel + Plexi, 10x 120mm EK Vardar EVO RGB's | MSI Z690 Unify-X | Corsair Vengeance 32GB DDR5@7800Mhz CL38 Hynix-A | ASUS RTX 3080 ROG STRIX OC +150/800 | Samsung Nvme's 990 Pro 1TB+970 EVO Plus 1TB+960 EVO 500GB | Phanteks RevoltX 1200W | Sound BlasterX AE-5 | LG 27GL850+Dell U2715H |

https://valid.x86.fr/3dt1sg
https://www.3dmark.com/3dm/69131159

Permalänk
Medlem

Japp. Bara för att graffets throttle temp ligger där så betyder det inte att graffet är så varmt vet du. Och dessutom så tror jag inte att Haeffners graffe har varit uppe i den tempen. Han bara frågade bara vad som menades med det. Om det skulle vara så att det skulle komma upp i den tempen så får han se till att byta kylning, men IF IT AINT BROKE WHY FIX IT?