Varannan dator klarar inte Vistas Aero Glass

Permalänk
Melding Plague

Varannan dator klarar inte Vistas Aero Glass

<font style="font-size: 10pt"><b>Varannan dator klarar inte Vistas Aero Glass</b></font> <small class="small">måndag 13 februari av <a href="mailto:nyhet@sweclockers.com">Jonas</a></small><br>
Enligt en undersökning utförd av Jon Peddie Research kommer bara cirka häften av alla datorer idag klara av Windows Vistas nya 3D-gränssnitt Aero Glass, rapporterar <a href="http://idg.se/ArticlePages/200602/12/20060212233347_MD/200602..." target="_blank">IDG</a>. Den främsta anledningen till detta är att de flesta integrerade grafikkort som finns inte stöder Aero Glass. Enligt IDG vet ingen exakt vad som krävs för att kunna köra Aero Glass, men förmodligen kommer det kräva fullt Direct X 9-stöd och 256 MB grafikkortsminne.
<br />
<br />Det sistnämnda låter väl tilltaget, men framtiden får utvisa vad som krävs. Få datorer har så pass mycket grafikkortsminne idag, och det verkar tveksamt att Microsoft skulle låta en av Vistas största försäljningsargument vara få förunnat. Apple som har ett liknande 3D-gränssnitt säljer ju idag datorer med endast 32 MB grafikkortsminne.
<br />

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

varför ska Aero glass kräva 256mb grafikminne, de är ju fruktansvärt mycket för en fönsterhanterare

Permalänk
Medlem
Citat:

Apple som har ett liknande 3D-gränssnitt säljer ju idag datorer med endast 32 MB grafikkortsminne.

Är det så konstigt att ett liknande från ms kräver 256MB när det är ett gäng nötter som programmerar skiten?

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

så jävla rätt... Nötter det är vad dom är!!!

Visa signatur

AM2+ Gigabyte DS3 780 - AM2 5200+ X2 2.7 GHZ - 4096 MB DDR2 PC6400

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milo
så jävla rätt... Nötter det är vad dom är!!!

Så det är därför de (MS) är ett utav de största företagen i världen och drar in miljarder om året?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Så det är därför de (MS) är ett utav de största företagen i världen och drar in miljarder om året?

Nej det är för att dom var med alldelles från början och skapat kanske det största monoplet i världen(?)

Visa signatur

PSN: ZlimJim (adda gärna)
Live Olimp (adda gärna)
Wii Vetifan :P

Permalänk
Medlem

är det någon som har en bild på hur det ser ut?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Seriöst, så mycket för ett OS, har bara 64 mb's grafikkortsminne
Tycker det är dåligt, tänk när man ska spela, det börjar bli dags att utveckla grafikkort med 1-2 gigs minne

Visa signatur

"Radeon äger väl alla kort just nu, men om du ska slänga ut den summan pengar på kort rekomenderar jag att vänta några måndader tills Geforce FX kommer. Kommer hamna på samma pris som 4600 resp 9700PRO idag. Och du kommer få ett kort nära 2x radeon kortet!" Den 19 december 2002 skrevs denna lögn här på Sweclockers.

Permalänk
Medlem

Vistas systemkrav är väl släppta sen länge tillbaka? Den här nyheten och systemkraven dök ju upp i en tråd i forumet för lääääängesen. Så det borde väl inte vara nån överraskning?

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kadafi
är det någon som har en bild på hur det ser ut?

Lite Vista-bilder:
http://www.winsupersite.com/showcase/

Permalänk
Medlem

Brukar man inte uppge minimumkraven. Som för XP är det väl en P2 300 eller något med ett 4MB grafikkort.
Detta är minimum 256MB?

Permalänk
Medlem

Borde dom inte kunna göra ett OS som är ruskigt bra optimerat samt är säkert (Tycker Win xp är stabilt nog iaf.) istället för att försöka sega ner allt så förbannat.

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nurbs
Lite Vista-bilder:
http://www.winsupersite.com/showcase/

Gulligt. Dock sjukt dåligt om de inte har kunnat optimera det bättre.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Inaktiv

Nej jag vet!

Vi sätter oss alla ner och lipar för att våra GAMLA datorer inte klarar NYA operativsystem och sen bakåtsträvar vi så mycket vi bara kan!

Inte direkt som att Vista är en rättighet. Känner mig personligen inte så intresserad av att lägga hela mitt grafikminne på ett os men jag har iaf möjligheten.

Permalänk
Medlem

Citat från http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200509/28/200509282329...

"Konceptet som Microsoft kallar "multi tiered data protection", och ingår i Windows Vista, innefattar bland annat kryptering av hela hårddisken. För att läsa datan på disken kan det krävas en krypteringsnyckel som återfinns i en tpm-krets i datorn, skriver the Inquirer."

Känns som att det börjar bli lite väl extremt med Win Vista - Krypetingar m.m. Dock låter det bra men bör inte detta försämra prestandan på datorn eftersom det bör ju ta längre tid att krypetra och dekryptera filer från HDD än om man inte skulle ha haft den funktionen.

Permalänk
Inaktiv

Ser ganska häftigt ut ändå.

Permalänk
Medlem

typiskt mircosoft.... dom ska alltid suga xP

Permalänk

Vad säges om att microsoft lägger ner utvecklingen av allt äckel som finn si systemet som ser snyggt ut och bara gör ett bra OS helt rent utan 3d fönster och de ena och de andra.
Så länge det fungerar och inte snor en massa resurser för att se snyggt ut så skulle jag då vara glad.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tim_Beluga
Vad säges om att microsoft lägger ner utvecklingen av allt äckel som finn si systemet som ser snyggt ut och bara gör ett bra OS helt rent utan 3d fönster och de ena och de andra.
Så länge det fungerar och inte snor en massa resurser för att se snyggt ut så skulle jag då vara glad.

Eh, behåll XP eller 2k då.
Dom flesta vill använda hårdvaran dom betalt för.

Permalänk
Avstängd

onödigt'' säger jag bara =P. Ingen kraft kvar i datorn å spela med

Permalänk
Medlem

Vistas vektorgrafik ska ändå inte kräva 256MB ram, det är då många som kör mindre, dock är 256MB rekommenderat. 3D effekterna ska man väl inte behöva använda för den delen.

JaniXmen

TPM accelererar även krypteringen, den gör lite mer än att hålla krypteringsnycklarna säkra.

Permalänk
Medlem

Vad bra, något som motiverar dyra grafikköp utan att behöva skylla på ett spelberoende:D.

Visa signatur

|AMD x2 3800| Asrock DualSata2 | 2048MB pc3200 | Gainward 7900gt | P120S 250GB | WD 200GB | Silverstone ST40F 120mm | Samsung SyncMaster 959NF | Scythe Ninja , Polar freezer|

Permalänk
Medlem

Ah, känner på mig att man kommer kunna göra som med XP, ta bort det förbannade blåa/gröna temat och köra med oldchool win2k stuket.

Känns som det kvittar, Vista är lika spännande some hundskit på gräsmattan.

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Tror nog inte Vista drar mer än xp om man stänger av allt krims krams:)
Men det blir nog ingen uppgradering till Vista för min del. Nöjjer mej med Xp tills det är för gammalt för att funka. sen får vi ser vad det blir

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Så länge som man har möjlighet att stänga av det så kan det väl finnas, men jag tycker nog att det borde gå att sköta det där utan att behöva ha 256 MB grafikminne.

Visa signatur

Opteron 146 2000 MHz @ 2400 MHz, ASRock 939Dual, 4*512 MiB Corsair Value PC3200 @ 200 MHz, Leadtek GeForce 6800LE @ 395/725 MHz 16,1/6, 1*Samsung F1 1TB, 2*Samsung P120 250 GB, M-Audio Audiophile 2496

Permalänk

Det är ju bara en MÖJLIGHET att köra med 3D-kraffs å grejer. Man måste ju inte (hoppas jag ) Jag kör på Windows standardutseende nu i XP och kommer garanterat göra det även om jag nu skulle byta till Vista.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk
Medlem

lite oft men hittade denna bland alla screens, http://www.winsupersite.com/images/showcase/vista5270_033.jpg

Varför ska ISP'erna lagra vad vi gör på nätet när microsoft kommer ta hand om den biten
Det kommer säker vara förvalt för alla dessa miljoner människor som installerar IE7 att skicka url'arna till microsoft.

Utseendet ser jäkligt jobbigt ut föressten, mer och mer "lull lull", tur att det går köra klassisk look.

Visa signatur

Är det inte jag, så är det någon annan...
WGS84 Lat/Long: N 60º 23' 28.12" E 15º 40' 14.24"
RT90: X=6697030, Y=1492584

Permalänk

Har aldrig förståt varför folk vill ha ett grått stelt OS som win 2k. Minns när XP kom då gnälldes det nått så jävulskt att XP var så barnsligt och färgglatt.

Samma debatt är redan här om Vista.

Suck säger jag bara.

Visa signatur

En sån där datamaskin är det jag har.

Permalänk
Medlem

Battlefield och jag har aldrig förstått varför man vill använda windows om man vill använda themes på windowmanagern och customisera, många byter tom till en tredjeparts skrivbordshanterare under winxp, bara byta operativsystem om man vill ändra utseendet så jävligt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JaniXmen
Citat från http://mikrodatorn.idg.se/ArticlePages/200509/28/200509282329...

"Konceptet som Microsoft kallar "multi tiered data protection", och ingår i Windows Vista, innefattar bland annat kryptering av hela hårddisken. För att läsa datan på disken kan det krävas en krypteringsnyckel som återfinns i en tpm-krets i datorn, skriver the Inquirer."

Känns som att det börjar bli lite väl extremt med Win Vista - Krypetingar m.m. Dock låter det bra men bör inte detta försämra prestandan på datorn eftersom det bör ju ta längre tid att krypetra och dekryptera filer från HDD än om man inte skulle ha haft den funktionen.

Är väl inget fel med det?
Även idag finns det krypteringsmöjligheter i XP. Att man tar nytta av TPM är ju bara bra ur säkerhetssynpunkt och det är ju fortfarande frivilligt och något som du gör för att förhindra att andra kommer åt din data.

Ang. artikeln du länkar till är den löjlig. Är väl självklart att inget annat OS kan läsa dina dokument du har i vista om du har krypterat disken?
Är ju inte direkt så att windows kan gå in på en linuxpartition om den är krypterad.

Vill du köra krypterat men ändå använda ett annat OS också så får du köra det andra operativsystemet på en annan hårddisk. Eller partition borde räcka fint det med.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyhet
Enligt en undersökning utförd av Jon Peddie Research kommer bara cirka häften av alla datorer idag klara av Windows Vistas nya 3D-gränssnitt Aero Glass, rapporterar IDG. Den främsta anledningen till detta är att de flesta integrerade grafikkort som finns inte stöder Aero Glass. Enligt IDG vet ingen exakt vad som krävs för att kunna köra Aero Glass, men förmodligen kommer det kräva fullt Direct X 9-stöd och 256 MB grafikkortsminne.

Öh... så de menar att hälften av alla datorer idag har 256 MB grafikminne och direct x 9 stöd?

Tvivlar på att det drar i närheten utav 256 MB, är väl snarare så att man rekommenderar det för att kunna göra andra saker med grafikkortsminnet också.