Permalänk
Medlem

Köpa minne på Ebay?

Har en Dell Inspiron 640m som behöver uppgraderas på minne. Nu har jag 1x512mb och plats för ett kort till. Blev dock lite besviken när jag fick reda på att man endast kan uppgradera med dell's egna minnen och dem kostar lite mer än andra märken gör.

Tänkte mig ett Dell minne på 1024mb eller 512 beroende på pris, men kan man lita på Ebay eller liknande sidor? Eller borde jag hålla mig till Dell's hemsida?

Såg några på ebay som hade bra feedback av andra som köpt minne och priserna skillde sig avsevärt mycket gjämfört med dell's. Men vad jag lade märke till var att utseendet på minnena skillde sig så blev lite osäker.

Här är priset på 1024mb från dell http://accessories.euro.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=se&...

Och här är det på ebay som verkar lovande men är osäker. http://cgi.ebay.com/Dell-Inspiron-6000-9300-1GB-1024MB-Memory...

Ni som har ögon för minnen kan väll säga om detta är ett kompatibelt och framförallt bra minne till min dator?

Notera att 512mb minnet från dell även är kompatibelt med 9300 och min dator. Men kollar man 1024mb minnet står det endast 9300?

Permalänk
Medlem

Skojar du med mig eller?

Varflör skulle det inte funka med tex kingston ihop med minnena som sitter i? Vad ger dell för orsak för att det inte skulle funka?

Hade det varit jag hade jag antingen köpt av ett annat fabrikat (= 1 från dell (orig) och en från annat) eller bytt ut och enbart kört med tex två kingston.
I vilket fall så kommer du betydligt billigare undan...

Edit: Minnena som du länkar till ser ju precis som du skrev inte ens lika ut. Den som finns på dells hemsida är "vanlig" medan den som du hittat på ebay är mindre för att passa i en laptop. Därmed inte sagt att det är fel gjort av dell, finns datorer som kör med vanliga minnen.

Så öppna upp din burk, leta fram minnet och skriv av specen som finns på minnet och köp likadana från nån nätbutik.

Permalänk
Medlem

Glömde säga att jag har en bärbar dator och angående det där med att man bara kan använda dell's minnen och inga andra så var det det svaret jag fick av en kille i en datorbutik när jag frågade efter minne till min dell laptop.

Men om andra minnen fungerar så är det kanon.

Permalänk
Medlem

Jo, jag förstod at det var en laptop det rörde sig om

Och jag skulle inte gå på den killens ord.

Jag förstår inte vad det skulle vara som inte tillåter dells minnen att samköras med andra fabrikat. Enda orsaken till det är, imho, att mjölka folk på pengar och inget annat.

Kolla bara upp att garantin inte påverkas av att du plockar bort bottenplattan (om det är en nyare dator) innan du börjar.

Permalänk
Hedersmedlem

http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp?Mfr%2BProductli...

Passar garanterat, 100 pund för 1gb (~1300-1400 med frakt och moms). Tar runt ett dygn från att du beställer till att du får leverans.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem

Nästan 5'000:- för 1GB minne? Är dem gjorda i guld eller?

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp?Mfr%2BProductli...

Passar garanterat, 100 pund för 1gb (~1300-1400 med frakt och moms). Tar runt ett dygn från att du beställer till att du får leverans.

Stort tack ska du ha alfin!

Edit: En liten detalj bara. Vad skilljer de båda minnerna åt förutom priset?

DDR2 PC2-4200 • CL=4 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR2-533 • 1.8V • 128Meg x 64

DDR2 PC2-5300 • CL=5 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR2-667 • 1.8V • 128Meg x 64

Tänkte välja den som är dyrast men vill bara veta vad som skiljer minnerna åt? Båda är som sagt på 1gig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otacon
Stort tack ska du ha alfin!

Edit: En liten detalj bara. Vad skilljer de båda minnerna åt förutom priset?

DDR2 PC2-4200 • CL=4 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR2-533 • 1.8V • 128Meg x 64

DDR2 PC2-5300 • CL=5 • UNBUFFERED • NON-ECC • DDR2-667 • 1.8V • 128Meg x 64

Tänkte välja den som är dyrast men vill bara veta vad som skiljer minnerna åt? Båda är som sagt på 1gig.

Det ena minnet är 533MHz medan det andra är 667MHz, du behöver den typ som stöds av ditt moderkort.

Sedan har dem olika CL-värden (CAS Latency) vilket anger hur snabbt minnescontrollern kan söka i minnet; ett lägre värde = snabbare. Vet inte så mycket om det så där finns säkert någon annan som kan berätta mer om det

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
http://www.crucial.com/uk/store/listparts.asp?Mfr%2BProductli...

Passar garanterat, 100 pund för 1gb (~1300-1400 med frakt och moms). Tar runt ett dygn från att du beställer till att du får leverans.

Vad är det för fel på dessa? Är väl samma, eller är jag ute och cyklar?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lucifr00
Vad är det för fel på dessa? Är väl samma, eller är jag ute och cyklar?

1) Från Crucial kommer sakerna hem till dörren, snabbt!
2) Crucial garanterat att minnet fungerar utan problem. Om det mot förmodad inte fungerar, byter de ut till en ny modul utan kostnad.

Vad det hela handlar om, är den extra service/trygghet du får från Crucial värd några extra hundralappar?

Otacom: Det är två olika hastigheter på dem, BÅDA är garanterade att fungera på Inspiron 640m, men kolla upp vilken typ du har i nu (exempelvis med hjälp av CPU-Z) och beställ samma typ.

Visa signatur

"En gång ingen gång, två gånger en gånggång"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alfin
1) Från Crucial kommer sakerna hem till dörren, snabbt!
2) Crucial garanterat att minnet fungerar utan problem. Om det mot förmodad inte fungerar, byter de ut till en ny modul utan kostnad.

Vad det hela handlar om, är den extra service/trygghet du får från Crucial värd några extra hundralappar?

Otacom: Det är två olika hastigheter på dem, BÅDA är garanterade att fungera på Inspiron 640m, men kolla upp vilken typ du har i nu (exempelvis med hjälp av CPU-Z) och beställ samma typ.

Och det är skillnad från datorbutiker hur?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och det är skillnad från datorbutiker hur?

,

Förstår heller inte varför just crucial skulle vara bättre än andra. Har man livstids garanti (vilket man har på några märken) så är det ju mot just sånt, och frakten kan man ofta tala sig ur att få betala själv (om man ens får betala den själv i första början...)

Angående minnena böär tilläggas att det är olönt att köpa snabbare minnen än de som sitter i eftersom de båda minnena kommer att ställas ner till den långsammaste frekvensen.

Har du tex en pc3200 och en pc4200 så kommer de att köras efter 3200-minnets begränsningar.

Permalänk

Tips är att kolla Kingstons sida, här direktlänk till sidan om just Dimension 640m

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator_new/modelsinfo.a...

Kingstons artikelnummer kan du sen skriva in direkt på t ex Dustinhome och få fram priser.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CSM101
,

Angående minnena böär tilläggas att det är olönt att köpa snabbare minnen än de som sitter i eftersom de båda minnena kommer att ställas ner till den långsammaste frekvensen.

Har du tex en pc3200 och en pc4200 så kommer de att köras efter 3200-minnets begränsningar.

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att jag bör köpa ett till 1x512mb minne istället för ett 1x1024mb minne? Är det inte bättre ju mer minne man har?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otacon
Tack för svaret. Men vad menar du med CPU-Z?

Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att jag bör köpa ett till 1x512mb minne istället för ett 1x1024mb minne? Är det inte bättre ju mer minne man har?

CPU-Z är ett program som tar fram en massa information om din dator, bara googla efter det.

Nej, han pratar om hastigheten på minnet, inte storleken; att det inte är lönt att köpa ett snabbare minne än det som sitter i datorn eftersom det inte kommer bli snabbare än den "långsammaste länken".

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Erlesand
CPU-Z är ett program som tar fram en massa information om din dator, bara googla efter det.

Nej, han pratar om hastigheten på minnet, inte storleken; att det inte är lönt att köpa ett snabbare minne än det som sitter i datorn eftersom det inte kommer bli snabbare än den "långsammaste länken".

Nu förstår jag Hittade programet CPU-Z och tyckte det var hur bra som helst. Max bandwidth på mitt minne var DDR2 PC2-4300 så antar att jag ska välja det andra minnet på DDR2 PC2-4200?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otacon
Nu förstår jag Hittade programet CPU-Z och tyckte det var hur bra som helst. Max bandwidth på mitt minne var DDR2 PC2-4300 så antar att jag ska välja det andra minnet på DDR2 PC2-4200?

Tror det ska gå bra eftersom det inte är så stor skillnad på 4200 och 4300, men hittar du 4300 så ta dem istället så är du säker på att det fungerar optimalt iaf

Visa signatur

Fujitsu-Siemens Xi1546 - Core 2 Duo @ 1.83GHz, 1024MB DDR2 @ 533MHz, 120GB SATA, ATI Mobility Radeon X1800
Dell XPS M1730 - Core 2 Duo @ 2.50, 4096MB DDR2 @ 667MHz, 2 x 180GB HDD, 2 x nVidia 8800M GTX SLI

Permalänk
Medlem

Tack för svaret alla! Tar och beställer från Crucial så får jag hålla tummarna att datorn ska bli lite snabbare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Otacon
Nu hänger jag inte riktigt med. Menar du att jag bör köpa ett till 1x512mb minne istället för ett 1x1024mb minne? Är det inte bättre ju mer minne man har?

Oj, glömde bort tråden!

Vet inte om du förstått det jag menade men jag ska förklara.

Minnen grupperas i olika kategorier. Dels efter hur stora de är (256,512,1024 etc) och dels efter hur snabba de är (pcxxxx) och dels efter tex ddr, ddr2 osv.

Därför kan man tex ha minnen på 512 men i olika hastighet, tex pc 3200, 4200, 4300 etc.

När man ska kombinera minnen så går det prima att mixa hur som så länge det är rätt huvudgrupp (DDR vs DDR2)

Så du kan köra med minnen som är olika snabba och olika stora utan problem för det mesta. Det som händer är att det är det långsammare minnet som "sätter gränsen".

Därför kan det vara onödigt att köpa 1024 MB PC5600 när man ska köra den ihop med ett minne på 1024 MB PC3200, då det är den senare som kommer vara aktuella minnesfrekvensen vid användandet.

Finns lite andra saker med som spelar in men detta är i _stora_ drag hur det ligger till.

Och den kommer bli snabbare med mer minne

Permalänk
Medlem

Tack för gratis lektionen om hur minnerna fungerar. Kommer garanterat att komma till hands i framtida uppdateringar

Permalänk

dell använder väl bara kingston minnen?

Visa signatur

ris är nyttigt för hälsan