Datorn vägrar starta efter uppgradering till E6600

Permalänk
Medlem

Datorn vägrar starta efter uppgradering till E6600

Har just inhandlat mig en E6600. Galet glad "springer" jag hem till datorn, öppnar chassiet tar bort fläkten och processorn, brer på ett tunt fint lager Zalman pasta på fläkten och nya processorn. Sätter tillbaka processorn och fläkten och hör 3 "klick" på fläkten. Sätter tillbaka alla andra kablar och startar datorn. Chassifläkt och processorfläkt startar men stängs av inom en sekund.

Kollade att fläkten satt på ordentligt, Ja det gör den, Kollar om kabeln till fläkten sitter på ordentligen, Ja det gör den, Sätter i alla andra kablar lite extra hårt.

Inget händer, chassifläkt och prollefläkt somsagt startar men stängs av direkt.

Moderkort : http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010100936

Processor : http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010096988

Minnen : http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010070271

Nätagg : 350W

Grafikkort : http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010101921

Hårdisk : http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010095244

Om ni undrar något säg till bara.
Hjälp skulle verkligen uppskattas!

MVH Richard

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Testat rensa CMOS? (Se manualen).

Visa signatur

[ Adopt, Adapt and Apply ]

Permalänk
Medlem

Provat stoppat tillbaka den gamla CPUn och flashat till senaste BIOS? Prova sedan C2D igen.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

akke : Ska läsa lite i manualen, Tack.

Korgan : Ska testa att sätta tillbaka gamla CPUn efter mammas kollega varit här, Vad betyder att "flasha" BIOS?

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Kan det inte vara nätagget som inte orkar med peaken vid start?
Annars så håller jag med Korgan.

Edit: Förlåt men, du kanske inte har gjort fel själv?
Kanske satte dit den fel och bara pressa?

Visa signatur

Phanteks Enthoo EVOLV | i5 4460 | Noctua NH-U9B SE2 |
Corsair 12GB@1866mhz | GTX 970 | SSDs: 3x120 raid, 1x 256 Win10

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hej111
akke : Ska läsa lite i manualen, Tack.

Korgan : Ska testa att sätta tillbaka gamla CPUn efter mammas kollega varit här, Vad betyder att "flasha" BIOS?

uppdatera biosen betyder det!!! kanske skulle ta o läsa på lite innan du springer o köper nya prylar?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raptordisken
uppdatera biosen byter det!!! kanske skulle ta o läsa på lite innan du springer o köper nya prylar?

Finns inget i hans system som pekar på att han/hon inte "läst på". Det skall funka, om det inte gör det kommer han/hon hit, och ber om hjälp, varpå han/hon möts av sånna som dig(Eller ja, några normala som försöker hjälpa till, men det är inte det som sticker ut), "sånna som dig" är sånna som börjar en mening med "uppdatera biosen byter det!!!" och avslutar det på nått konstigt/korkat/otrevligt sätt.

On topic; att "flasha" är att uppdatera bioset, som du kanske förstått så var det vad Mr. Raptor försökte säga dig. (Fast förstår om du inte fattade det då hans försök att säga det resulterade att han skrev 4 "random" ord i total oordning) Men att uppdatera bioset brukar lösa problem, även om det inte löser just detta så är det aldrig fel då det förbättrar prestandan/löser problem i allmänhet. Det "kan" vara ditt nätagg som är lite klent, men ett 350watt skall räcka för den hårdvaran, kan ju dock skilja från agg till agg så testa med ett annat om du kan.

Hoppas det löser sig!:)
(Nu har jag gnällt klart)

Permalänk
Avstängd

Möter såna som mej??? såna som mej som är grymt trött på att se 1000000 trådar varje dag om och om igen så knip igen så kanske vi slipper dessa never ending trådar!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raptordisken
Möter såna som mej??? såna som mej som är grymt trött på att se 1000000 trådar varje dag om och om igen så knip igen så kanske vi slipper dessa never ending trådar!!

forumet har väl ändå som en av sina främsta funktioner att erbjuda hjälp. dessutom är det ingen som tvingar dig att vara här. kila över till xtremesystems istället, där det är klart mindre antal "hjälptrådar".

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raptordisken
Möter såna som mej??? såna som mej som är grymt trött på att se 1000000 trådar varje dag om och om igen så knip igen så kanske vi slipper dessa never ending trådar!!

Men detta är ett forum där man hjälper andra, har alltid varit det. Men den senaste tiden har det smugit sig in diverse avskum på Sweclockers(tex du). Om man är skadad nog att klaga på folk som vill ha hjälp med mysteriska problem så kan man ta sig över till Lunarstorm, där är ditt beteende normalt, där kan ni "skrika" till varandra om och om igen hur mycket allt suger.

Permalänk
Hedersmedlem

*raptordisken avstängd*

Det är fortfarande inte tillåtet att registrera om sig.. det var väl drygt trettionde gången jag stängde av samma person nu.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*raptordisken avstängd*

Det är fortfarande inte tillåtet att registrera om sig.. det var väl drygt trettionde gången jag stängde av samma person nu.

hård du va Du !!!

hur kollar du in att han reggat om dig IP eller lite svårt atty kolla om man inte har dynamiskt

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thompi8
hård du va Du !!!

hur kollar du in att han reggat om dig IP eller lite svårt atty kolla om man inte har dynamiskt

Vi vet allt

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Vi vet allt

Hehe bra det

Visa signatur

MIn dator: Intel i7 4770k@4,6ghz, Gtx 780, 32gb ddr3 1866 ,4,25tb hd
Min Htpc: Intel i7 2600k@4,6ghz 1*gtx 760 ,16gb ddr 1600 ,4tb hd

Permalänk

Jag antar att den gamla processorn var en P4:a (Prescott) och core2duo drar inte mer än P4, så jag tror inte riktigt att det är nätaggregatet. Jag lutar mer åt att BIOS behöver uppdateras till en revision med bättre core2duo-stöd (vilket flera redan nämnt).
Du kan ju också göra en CLEAR CMOS som även det nämnts tidigare i tråden.
Hoppas att det hjälper.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Tackar, för alla svar, håller på o uppdatera BIOS nu. Wish me luck m8's

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Vi vet allt

Är det som jag inbillar mig eller har det börjat krylla av gapiga lunarfjantar på swec det sista??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Är det som jag inbillar mig eller har det börjat krylla av gapiga lunarfjantar på swec det sista??

Offtopic, men visst, det har varit en sjyst nedförsbacke i ett par år tyvärr. Det kan iofs vara jag som börjar bli gammal och gnällig. Det känns definitivt som om medelåldern sjunkit, med ökad mängd oseriösa kommentarer som följd. Nu har ÖÄ återkommit, det kanske kan stävja det till viss mängd.

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Jag har nu satt tillbaka den gamla p4:an och försökt uppdatera BIOS dock vet jag inte om jag lyckats för nu efter jag har startat om datorn kan jag inte öppna AsusUpdate. Testade iaf att sätta tillbaka E6600:an igen, men när jag startade hända precis samma sak igen, fläktarna startar men stängs av efter 2 sek. Kan det fortfarande vara BIOS som är nyckeln? Isåfall kanske någon kunde vara snäll och skriva mer exakt hur jag ska uppdatera...

MVH Richard

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

Vad, mer exakt kunde, eller kunde du inte göra med P4'an på moderkortet?
Bootade datorn alls? Bootade den till Windows? Kunde du surfa, eventuellt ta dig till support siten för att tanka ner grejerna för en bios flash?
AsusUpdate är, om jag inte minns fel, deras online, windows verktyg för att flasha med, något jag är mycket skeptisk mot. Flash genom windows har antagligen gjort fler till ägare av moderkort med icke fungerande bios, än virus.

Kan du boota till cd, eller floppy, gör en bootbar model av densamma, med verktyg för att flasha i dos, och gör det den vägen. Tanka ner vad som behövs från en annan dator, om det behövs.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

"Vad, mer exakt kunde, eller kunde du inte göra med P4'an på moderkortet?
Bootade datorn alls? Bootade den till Windows? Kunde du surfa, eventuellt ta dig till support siten för att tanka ner grejerna för en bios flash?
AsusUpdate är, om jag inte minns fel, deras online, windows verktyg för att flasha med, något jag är mycket skeptisk mot. Flash genom windows har antagligen gjort fler till ägare av moderkort med icke fungerande bios, än virus."

Jag testade bara att starta AsusUpdate i windows med P4:an efter att ha försökt uppdatera BIOS tidigare med AsusUpdate, men det funkade inte.

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem

P5VD2-X , bios bör vara här , och här borde vara senaste bios flash verktyget för dos. Bör, eftersom ingen vet hur länge länkarna är giltliga. Asus har en dålig vana att skrota länkar, när de designar om sin site. Eftersom P4'an uppenbarligen bootar till windows, ska det inte vara några problem att köra en bootskiva med de här filerna på. Lycka till.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
P5VD2-X , bios bör vara här , och här borde vara senaste bios flash verktyget för dos. Bör, eftersom ingen vet hur länge länkarna är giltliga. Asus har en dålig vana att skrota länkar, när de designar om sin site. Eftersom P4'an uppenbarligen bootar till windows, ska det inte vara några problem att köra en bootskiva med de här filerna på. Lycka till.
B!

Tack för din vänlighet B!
Uppskattas verkligen

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16