Permalänk
Medlem

Hjälp en noob :>

hallå :>

funderar på att överklocka mitt ram minne.
här är all info

DIMM5: Hyundai HYMD232 646B8J-D43
DIMM6: Hyundai HYMD232 646B8J-D43

Uppdateringsfrekvens Reducerad (7.8 us), Self-Refresh
Tillverkningsdatum Vecka 3 / 2004
Serienummer FFFF0438h
Modulvolt SSTL 2.5
Modultyp Unbuffered
Modulstorlek 256 MB (1 rank, 4 banks)
Modulnamn Hyundai HYMD232 646B8J-D43
Modulhastighet PC3200 (200 MHz)
Modulbredd 64 bit
Minnestyp DDR SDRAM
Felsökningsmetod Ingen

Minnes synkning
@ 200 MHz 3.0-3-3-8 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 166 MHz 2.5-3-3-7 (CL-RCD-RP-RAS)
@ 133 MHz 2.0-2-2-6 (CL-RCD-RP-RAS)

Minnesmodulsfunktioner
Write1/Read Burst Inget Stöd
Registered DQMB Inputs Inget Stöd
Registered Address/Control Inputs Inget Stöd
Redundant Row Address Inget Stöd
Precharge All Inget Stöd
On-Card PLL (Clock) Inget Stöd
Early RAS# Precharge Inget Stöd
Differential Clock Input Stöds
Buffered DQMB Inputs Inget Stöd
Buffered Address/Control Inputs Inget Stöd
Auto-Precharge Inget Stöd

Minnesmodulstillverkare
Produktinformation http://www.hynix.com/eng/02_products/01_dram/index.jsp
Företagsnamn Hynix Semiconductor Inc.

alltså kortfattat: 2 st 256 = 512 MB (PC3200 200mhz DDR SDRAM)

skit utrustning som ni kan se.. har en tempratur på datorn som ligger mellan 27-35 grader, undrar hur mkt det är möjligt att överklocka och hur jag ska göra ^________________^

är tacksam för alla svar :>

btw, moderkort är FUJITSU SIEMENS D1627-C, cpu är Intel Pentium 4, 3000 MHz (15 x 200). och min bios typ är Phoenix (03/12/04). Vet inte om denna info är så jävla intressant, men slängde in den endå.

Permalänk
Medlem

Skulle inte rekommendera dig att klocka den märkesdatorn.

Visa signatur

E6600 || Gigabyte 945GZM-S2 || Kingston PC-4200 1024mb || MSI Radeon X1950PRO 512mb || Samsung Spinpoint 260gb || Nonamer 350W || Razer DeathAdder || QPAD XT-R || Logitech G16

Permalänk
Medlem
Citat:

FUJITSU SIEMENS D1627-C

Detta säger väl så mycket att den inte går att klocka pga. att det är en märkesdator.

Märkesdatorer är låsta i bios(kan finnas vissa som inte är) som gör att du inte kan höja din FSB etc.

Visa signatur

Amd64 3500+, Epox NDA3+, 2048 Kingston/Corsair ValueR, 160gb, x800xt AGP, TT Tsunami.
Citera och jag hittar tillbaka...

Permalänk
Medlem

fan

fan! var det jag trodde.

vet en del kompisar som är imba haxxzorg leets som har lyckats trots det att de har märkesdatorer.

finns det något alternativt sätt?

Permalänk
Medlem

Gå in i bios och prova clocka hittar du inga inställingar, så är de bara att lada hem clockgen.. Bara prova sig fram och se om de funkar men du ska nog inte öka allt för mycket. SEN rekomenderar jag inte att du gör det.

Här hittar du ClockGen; http://www.cpuid.com/clockgen.php

/mvh

Visa signatur

 MacBook Pro 15 i7

Permalänk
Medlem

allt går o klocka one way or another, behöver väl inte vara så leet för att göra det, allt SKA inte klockas heller, speciellt en märkdesdator...

blir för varmt osv ...

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

geeh, tack för all hjälp :>

tror jag skiter att överklocka mitt ram, men är det någon annan del som inte är lika känslig?

Permalänk
Medlem

hehe, klocka hur mycket du vill, men knasar det är det upp till dig...

clockgen, eller SetFsb kan du använda, du måste dock hitta vilken PLL ( klockgenerator) du har....

sen kan du klocka va du vill, men eftersom du varken kan höjja spänningen till cpu minne eller nåt överhuvudtaget, så kommer det inte så så bra, inte värt det

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.

Permalänk
Medlem

uppskattar alla svar och så, men känns lite surt när ni skriver typ "gör så här och såhär men pajjar det skyll fan inte på oss".

hur stor är risken för att det skulle skita sig?

Permalänk
Medlem

Datorns "tid att leva" minskas. Ibland kan komponenter bli för varma och dö.
Och till dina kompisar, som säger jag har överklockat en märkes dator.
- Roligt för dig då, hoppas den mår bra

Visa signatur

Cooler Master Cosmos S | Corsair HX 750W | Asus P7P55D Evo | Core i5 750 @ 3.89ghz | Noctua U12P SE | Asus 7970 DCII | 8GB G.skill 2133Mhz

Permalänk
Medlem

möjligen att nån som KAN klocka och är insatt i datorer överhuvudtaget, kanske finner det en liten "utmaning" att ska minsann skrämma upp den här gamla räven no mather what!

men för en vanlig svensson som kanske inte ens vet hur man öppnar burken, så kommer inte klockningen göra nåt överhuvudtaget, för dina 200mhz som du kanske kommer få utan att höjja nån slags spänning what so ever... kommer du inte få ut nåt av på en gammal P4.

den är inte mycket till världen längre, och om man tänker på vad det är för burk sitter det väl nåt gammal 9200Pro, eller Fx5200 kort i den, så it aint worth the shizzle..

Visa signatur

Intel i7 920@ ???? | Inno3d 8800GT OC Edition| 3GB Corsair 1600@7-8-7-20 | DFI UT-X58 | TT ToughPower 850W
Vattenkylning: D-Tek FuZion V2, MCW60, PA120.3, DDC-Ultra, Ek's Multires.