Permalänk
Medlem

Misslyckad flasning

Hejsan alla glada!

Nu är det så att mitt moderkort misslyckades med flashningen när jag körde via windows. ASUS Update sa inget om något fel.
Men vid boot visade det sig att hela skiten rasat .... zzz... ASUS....

Så jag undrar ifall det finns någon sajt där dom säljer reservdelar, så som BIOS. Mitt bios är Winbond W39V040CPZ458222002613LAFA (vad alla siffror nu betyder).

Lite off topic men;

Sen så undrar jag om någon av er har ett bränt ASUS M2N4-SLI eller bara vill bli av med moderkort. Kan betala någon slant för sakerna. Har nämligen tänkt ta lös bioset.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att reseta/nollställa bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag kommer inte ihåg adressen, men jag vet att jag sett en webshop/butik/serviceställe dit man kunde skicka sitt bioschip och få det flashat (eller köpa ett färdigflashat kanske?).

Visa signatur

Athlon64 3000+@250x10=2500mhz (ska högre) C7000B-CU| 2x512 Vitesta pc4000 | m-atx MSI K8NM FISRB | Powercolor x800pro VIVO @545/540 | 2x120gb | DVD-RW | Antec Sonata 2 | Superpi 36s

Permalänk
Hedersmedlem

Följer det inte med en sådan där failsafe bios till ASUSkorten? Det där med att man kan sätta in mobocd:n och på så sätt rädda bios?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Basep
Jag kommer inte ihåg adressen, men jag vet att jag sett en webshop/butik/serviceställe dit man kunde skicka sitt bioschip och få det flashat (eller köpa ett färdigflashat kanske?).

http://www.eksitdata.com/

Visa signatur

Powered by AMD 3900X

Permalänk

Dom nyare asus korten har nåt som heter crash free bios, fast jag hade ett a8n-sli deluxe innan som också hade nåt liknande fast det hette något annat!! Synd bara att jag glömt vad det heter men du borde kunna rädda det ändå!!

Edit: Du har Crash free bios på ditt mobo så det ska gå att rädda!!

http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1266&l1=3...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
Dom nyare asus korten har nåt som heter crash free bios, fast jag hade ett a8n-sli deluxe innan som också hade nåt liknande fast det hette något annat!! Synd bara att jag glömt vad det heter men du borde kunna rädda det ändå!!

Edit: Du har Crash free bios på ditt mobo så det ska gå att rädda!!

http://www.asus.com/products.aspx?modelmenu=2&model=1266&l1=3...

Då är frågan hur man kirrar bioset.
För jag har inte kvar skivan som följde med datorn :/

Har ingen floppy heller för den delen och inget USB minne.

edit:

Följer det inte med en sådan där failsafe bios till ASUSkorten? Det där med att man kan sätta in mobocd:n och på så sätt rädda bios?

svar; svårt att boota från CD:n då det är svart som natten. Kommer inte ens till kontrollen av sakerna i datorn.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY

Följer det inte med en sådan där failsafe bios till ASUSkorten? Det där med att man kan sätta in mobocd:n och på så sätt rädda bios?

svar; svårt att boota från CD:n då det är svart som natten. Kommer inte ens till kontrollen av sakerna i datorn.

Jo, men jag har för mig att skivan bootar upp oavsett. Kommer inte ihåg hur det var, men kolla i manualen .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Jo, men jag har för mig att skivan bootar upp oavsett. Kommer inte ihåg hur det var, men kolla i manualen .

får väll ta och bränna ladda ner och bränna ut på en skiva. Se ifall det funkar.

Värsta fall så kostar det 170kr att få ett nytt bios

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
får väll ta och bränna ladda ner och bränna ut på en skiva. Se ifall det funkar.

Värsta fall så kostar det 170kr att få ett nytt bios

170kr och en massa arbete! Ladda ner manualen eller sök i Asus forum så kommer du att få reda på hur man gör. Jag har aldrig behövt göra det själv men jag antar att man behöver cd´n som följde med mobot,fast det finns förmodligen att tanka ner. Jag brukar köra flashningar och liknande via dos menyn, tycker att det känns säkrast så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pierre232
170kr och en massa arbete! Ladda ner manualen eller sök i Asus forum så kommer du att få reda på hur man gör. Jag har aldrig behövt göra det själv men jag antar att man behöver cd´n som följde med mobot,fast det finns förmodligen att tanka ner. Jag brukar köra flashningar och liknande via dos menyn, tycker att det känns säkrast så!

Massa och massa vet jag ej. Tycker det verkar rätt lätt att göra.

Har laddat ner bios och bränt ut på skiva. nu är det dags att testa ifall det går vägen ..

edit: Det var nattsvart me min egna skiva som jag brände ut.
Då ska man bara hitta en skiva som varit borta i 3 månader.

edit2: Hittade skivan, och den vill inte köra igång. Testade ha igång datorn i 5 min utan något som helst resultat.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk

Titta i manualen, det kanske står nåt där .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

Fixa en floppy och gå in i bios. och starta därifrån. Och du ska ha ett bios som heter 1203 det senaste från asus.

Visa signatur

Phenom 2 4 GHZ Graffe 6950 900 / 1375 resten är tiptop. väntar på nästa cpu av AMD.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har för mig att det står exakt hur man gör på deras hemsida och i manualen, men är inte säker

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Citat:

To recover BIOS from support CD with floppy disc
1.Remove any cd in the optical drive, and then turn on the system

2.Insert the floppy disc with the original or updated BIOS file to the floppy disc.

3.The utility displays following message and automatically checks the floppy disc for the original or updated BIOS.

*bildtext*
Award Bootblock BIOS v1.0
Copyright (c) 2000, Award software inc.

BIOS ROM checksum error
Detecting IDE ATAPI DEVICE ...

*bildtext slut*

Notice, when no CD is not found, the utility checks the optical drive for original BIOS or updated BIOS file . The utility then updates the corrupted BIOS file.

Warning, DO NOT SHUT DOWN THE COMPUTER WHILE UPDATING THE BIOS!

4. Restart the system after the utility completes the updating process.

Ett till .

Citat:

Recovering the BIOS from the USB flash disk

1. Insert the USB flash disk that contains BIOS file to the USB port

2. Turn on the system.

3. The utility will automatically checks devices for the BIOS file. When found, the utility reads the BIOS file and start flashing the corrupted BIOS file.

4. Restart the system after the utility completes the updating process.

Från Asus manual, tog ett tag att skriva det . Men hoppas det hjälper

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Ett till .

Från Asus manual, tog ett tag att skriva det . Men hoppas det hjälper

okey, får försöka hitta ett USB minne, värsta fall får jag väll köpa ett.

Floppy har jag inte haft på 5 år

Har haft ett USB minne, har inte sett det på 1 - 1½ år så jag tvekar att jag kommer hitta det nu.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk

Hör av dig om det funkar

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Hör av dig om det funkar

Vette fan, får det inte att funka för mig :/
Får varken bild eller något. Står bara och varvar fläktarna.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk

Testa och starta upp datorn , och sen trycka alt + f2 och ha i USB minnet med bioset . Kom ihåg att minnet måste vara formaterat i FAT 32/16/12.

Här har du manualen iaf . Står i kapitel 4 nånstans : http://www.speedyshare.com/313277435.html

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk

De sätt som är känt för att fungera om man bortser från BIOS-recovery via CD är just en automatiserad flashning med hjälp av en floppy, flash-utility, en autoexec.bat samt en txt-fil där txt-filen kommer stå för själva programmeringen.

@ECHO OFF

awdflash 12345678.BIN /py/sn/f/cc/r

Ungefärligt scenario i txt-filen:

@ECHO OFF

awdflash_8.83.exe ASUSxxxx.bin/program Yes/save No/flash/clear Cmos/reboot

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Testa och starta upp datorn , och sen trycka alt + f2 och ha i USB minnet med bioset . Kom ihåg att minnet måste vara formaterat i FAT 32/16/12.

Här har du manualen iaf . Står i kapitel 4 nånstans : http://www.speedyshare.com/313277435.html

Har testat din metod utan lyckat resultat. USB Minnet är av FAT32 och märket är något noname shofräs.

Såhär är det med datorn när jag startar;

Alla fläktar drar igång. Alla enheter börjar ladda, MEN skärmen får ingen bild, tangentbordet blinkar inte, alla fläktar står på full load bara.

Det är som att moderkortet brunnit. Fast det är omöjligt om det funkade innan reboot..

edit; börjar ge upp hoppet för detta moderkortet nu .... ska det bara jävlas med mig.

Testade att köra med 2 minnesmoduler men de gick lite bra som vanligt. NATTSVART !

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Det är som att moderkortet brunnit. Fast det är omöjligt om det funkade innan reboot..

Om moderkortet brunnit/kortslutet så tror jag hela kortet brukar vara dött (då drar inga externa enheter igång).
Det kan vara fel på något minne som får de symptom som du får, har du flera minneskapslar så pröva och ta bort någon av dem

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Har testat din metod utan lyckat resultat. USB Minnet är av FAT32 och märket är något noname shofräs.

Såhär är det med datorn när jag startar;

Alla fläktar drar igång. Alla enheter börjar ladda, MEN skärmen får ingen bild, tangentbordet blinkar inte, alla fläktar står på full load bara.

Det är som att moderkortet brunnit. Fast det är omöjligt om det funkade innan reboot..

edit; börjar ge upp hoppet för detta moderkortet nu .... ska det bara jävlas med mig.

Testade att köra med 2 minnesmoduler men de gick lite bra som vanligt. NATTSVART !

Ja fick exakt samma symtom med mitt a8n32sli deluxe.. Dock var de inte efter flashning utan de blev abrupt stop bara efter att ha haft på datorn en natt. Trodde att allt var frid och fröjd med vattenkylningen och allt men inte då =/. Ännu har ja inte testat att felsöka brädan men ingen postning sker och inte heller nån blinkning från på keyb.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
Alla fläktar drar igång. Alla enheter börjar ladda, MEN skärmen får ingen bild, tangentbordet blinkar inte, alla fläktar står på full load bara.

Jag har precis fått igång min dator med exakt det problemet du beskriver, fast min dator slutade bara att fungera plötsligt, trodde först det var grafikkortet. Lånade en kompis grafikkort och då startade datorn, men när kompisen provade mitt grafikkort så startade hans dator med det, jag bytte tillbaka och det funkade fortfarande inte. Fick en känsla av att det kanske var nätagget pga att mitt grafikkort är ganska hungrigt på ström. Köpte nytt nätagg, startar datorn utan hdd:s och dvd, kommer in i bios ... (mitt grafikkort). När jag sedan kopplar in resten så får jag det ursprungliga felet igen med det nya nätagget (!). Kopplar ur hårddiskar+dvd igen, resettar BIOS, provar starta datorn igen, funkar. Kopplar in hårddiskarna och dvd:n och datorn funkar som vanligt. Vet fortfarande inte vad som var fel på datorn, men nu verkar den funka igen och antagligen var det bios restten som fick den att funka .., skumma grejer ...

Visa signatur

Spel (2010): | Asus P5Q | Q9450 @ 3,6Ghz | OCZ DDR2 2x2048MB | 2xSapphire 6950 2GB CF | Corsair HX620W | Intel X25-G2 + VelociRaptor 150 | Fractal R3 | Dell 3007WFP-HC | Vista 64

WHS (2010): | Asus A8N32-SLI | Opteron 170 @ 1,4 Ghz - 1.1v | 2x512 OCZ Platinum Rev2 | no gfx | Tagan 480W | Raptor 74 + 2x2TB WD RE4-GP + 3x1TB Samsung F1 | Sonata 2 | WHS

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testat att reseta/nollställa bios?

Har du testat detta? Fick aldrig svar på det :=/

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Ja fick exakt samma symtom med mitt a8n32sli deluxe.. Dock var de inte efter flashning utan de blev abrupt stop bara efter att ha haft på datorn en natt. Trodde att allt var frid och fröjd med vattenkylningen och allt men inte då =/. Ännu har ja inte testat att felsöka brädan men ingen postning sker och inte heller nån blinkning från på keyb.

Hade samma problem med mitt a8n32-sli deluxe och jag skickade in det till komplett å dom flashade bara om det så funkade det igen ^^

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Har du testat detta? Fick aldrig svar på det :=/

ett par gånger har jag gjort det.

Slet batteriet över en natt och jumpra om så CMOS stod på clear.

Så det bööör inte ligga kvar ström i plankan som kan hålla något igång.

Givetvis hade jag slitit Nätkabeln till nätagget.

edit: hockexx, jag har varit i kontakt med dom som sålde mig mitt moderkort. Dom vill inte retunera och flasha om.

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GimlY
ett par gånger har jag gjort det.

Slet batteriet över en natt och jumpra om så CMOS stod på clear.

Så det bööör inte ligga kvar ström i plankan som kan hålla något igång.

Givetvis hade jag slitit Nätkabeln till nätagget.

edit: hockexx, jag har varit i kontakt med dom som sålde mig mitt moderkort. Dom vill inte retunera och flasha om.

Elakt av dom tycker jag. Har du ringt supporten ? Hör vad dom har att säga. Då menar jag Asus support.

Visa signatur

Ryzen 5900X | 32GB G.Skill CL14 3866MT/s | 7900 XTX | Asus Strix X470-F

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hockexx
Hade samma problem med mitt a8n32-sli deluxe och jag skickade in det till komplett å dom flashade bara om det så funkade det igen ^^

Tack för den du hockexx

De jävliga var just att de var många/är många som hade/har haft problem med a8n32 dock är de en skitbra planka även om nu vcore m.fl borde ha gått längre. Skrivit om mina ***TRE*** A8n32's tidigare men here goes.

Nr1 Abrupt stop.... DÖD (Denna kunde man alltså försökt anstränga sig mer med)
Nr2 PCI-E slot 1... DÖD
Nr3 Den ja har nu

Planka Nr 4 förra sommaren blev mitt DFI RDX200 CF-DR som för sjuttsingen aldrig fick ett proper bios, fast de var ju i detta skede man ansträngde sig med ICFX-3200 RD600 istället. Tro de eller ej men de blev billigare att köpa denna från Canada (Ebay) istället för här i Sverige. Snart tar denna över efter servern's NF7'a, hehe :D.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

låter som att asus verkligen har lyckats bra med att leverara felfria plankor på senare tid.

har dom börjat slänga iväg billiga komponenter på moderkorten?

Visa signatur

[ Station - | Corsair Obsidion 650D | MSI Z87-G45 | 2xGTX 970 | SSD 250GB 4,5 TB HDD | 16 GB DDR3 1600 MHz | i7 4770k | Corsair H80 | 2x22" Benq LED ]