Datorägare kan bli skyldiga att betala tv-avgift

Permalänk

Öh jag fattade inte riktigt ska man betala om man har tv mottagare till datorn eller om man bara har internet ?

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

Och varför ska jag, civ.ing. student med CSN och en hyra på 3800, som inte äger en TV, aldrig laddar ned upphovsrättsskyddat material, och inte heller har något intresse av att se på SVT behöva betala licens till SVT bara för att de väljer att lägga ut sitt material på Internet? Det är absurt. Jag kanske ska lägga ut lite konst som jag gjort på min privata hemsida och sen fakutrera alla som är anslutna till Internet för att de här tillgång till den, känns det bra?

Samma sak gäller ju när jag köper DVD-skivor, betalar skatt för alla "pirater" men får, till skillnad från kasset-avgiften fortfarande inte använda skivan till "piratändåmål".

Hela den här nya tidens lagstiftning kring licenser hit och straffskatter relaterat till media och Internet dit sätts helt godtyckligt av våra folkvalda politiker som varken har viljan eller förmågan att sätta sig in i hur tekniken fungerar och hur den kan användas. Gissa om jag har alvarliga planer på att flytta från det här landet efter examen. Och då har jag inte ens räknat med den dubbla lönen i ex.vis Tyskland i slutändan. Känns tråkigt, för jag vill ju leva i Sverige och bidra till att ge tillbaka allt man fått tagit del av när man växt upp, som gratis utbildning och sjukvård. Men när man gång på gång blir besviken på bristande insikt och intelligens hos landets ledning, påtvingade avgifter som saknar förankring, populistiska lagar frampressade av stora företag med ekonomiskt intresse i lagstiftningen, kan jag inte annat än blicka mot ett friare land...

Visa signatur

AMD X2 4000+ | 4096 MB | 320 GB RAID1 | Vista x64 / Ubuntu x64 || VIA EPIA 800 512 MB / Ubuntu server

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Statligt ägt och kommunalt betalt = kommunistiska ideal.
Visst blir allt så mycket bättre om vi skippar det fria utbudet och fri marknadskonkurrens?

Naiva, blåögda, förståndshandikappade och godtrogna medborgare blir naturligtvis aldrig bedragna av staten och självklart är allt du hör och ser på TV helt sant!

Ja i Sverige är det ju en helt annan sak?
Här skulle det ju aldrig hända att till exemepl stora ekonomiska intressenter, från andra sidan det stora havet, hotar våran justitieminister (dåvarande Thomas "Bend Over" Bodström) så att han skickar polisen till att godtyckligt beslagta några grabbars datorutrustning ...

Helt sant! Jag kan ju bara säga att jag tycker utbudet är kass, sen får ju alla andra själva uttrycka sin egen mening i denna smakfråga ...

Helt fel. Idealet är, den som lyckas sno åt sig så mycket så möjligt av det som staten (eller någon annan) äger, den vinner. Störst är bäst och det är den största som ska bestämma.

Källan ljuger ju aldrig heller. En brand är aldrig anlagd.

Stora ekonomiska intressenter har väl aldrig påverkat nyheterna.

Bara för att du tycker utbudet suger innebär det inte att majoriteten (demokrati) gör det.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Öh jag fattade inte riktigt ska man betala om man har tv mottagare till datorn eller om man bara har internet ?

Internet. Problemet är hur lagen ska tolkas när ett helt kanalutbut strömmas över nätet.

Permalänk
Medlem

Alltså om detta är sant så har idiotin i Sverige nått ett riktigt rekord.

Klart att folk som inte har tv utan bara en dator blir upprörda , men jag undrar vad alla företagare kommer att säga.
99% av alla företag har ju datorer och internet.

PÅ något sätt börjar jag se ett litet mönster här.

Först så går man ut med att man vill att så många ska ha dator , för annars så kommer Sverige att halka efter (ingick om jag inte har fel som en del i det så kallade kunskapslyftet).
Sedan så ska allt mer av bank och samhällstjänster göras via dator och internet, så att man till slut blir "tvingad" att ha en dator.

När sedan alla "fåren" är fast i fällan så kommer man med detta förslag.

Man kan väl också ta emot tv via mobiltelefon, i så fall har vi en ny inkomstkälla till.

Man borde kanske skrota allt och gå över till att stå på taket och använda flaggsignaler istället

Visa signatur

Antec P180/ Asus A8N-E / A64 X2 3800+ / 2x512 Corsair value select / Gainward GS 7800GT /SB audigy 2 /Antec neopower 480W

Permalänk
Medlem

Hopas dom skämtar! Det är nog jävla illa att man ska behöva betala pengar till BOXER och dessutom behöva betala TV avgift.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en lång tråd så jag vet inte om något redan varit inne på detta. Men jag förundras över en sak.

Varje gång det snackas tv-avgift så verkar huvudmotiveringen vara "amen det är våran skylldighet att skattefinansiera program till minoriteter (typ nyheter till samer, värdelösa barnlåtar om bajs och övrig skit som andra kanaler av någon anledning inte känner lusten att göra)

Men om man nu ska hålla med att program för samer, finlandssvenskar, hörselskadade, pensionärer är våran gemensamma skyldighet så kan jag fortfarande inte i min vildaste dröm få ihop det att dessa minoriteter kommer att använda datorn till att se på dom?

Agda 89 kommer ju aldrig att sätta sig vid sin sibaköpta/sonsonbyggda dator och se på antikrundan...så varför ens erbjuda tjänsten och sen förvänta sig att folk ska betala?

Permalänk

Hehe..jag har redan röstat med fötterna. Det bästa jag gjort i mitt liv.

Våga rösta med fötterna!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deterministic
Helt fel. Idealet är, den som lyckas sno åt sig så mycket så möjligt av det som staten (eller någon annan) äger, den vinner. Störst är bäst och det är den största som ska bestämma.

Källan ljuger ju aldrig heller. En brand är aldrig anlagd.

Stora ekonomiska intressenter har väl aldrig påverkat nyheterna.

Bara för att du tycker utbudet suger innebär det inte att majoriteten (demokrati) gör det.

Deterministic, vad bubblar du om?
Vad syftar du på? Vems ideal pratar du om?
Vad är din poäng?

Skaffa en ordbok, och tänk igenom vad du skriver så att jag kan förstå dig.

Och poängterade jag inte tidigare just att det är upp till var och en att avgöra själva vad dom vill slösa bort sina liv med? Jag tittar inte på SVT men du får förstås gärna göra det.

Visa signatur

(\__/)
(='.'=) This is Bunny. Copy and paste
(")_(") Bunny into your signature to help him gain world domination (yes we have cookies)

Permalänk
Avstängd

THIS IS MADNESS!!!

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Avstängd

Gör sidorna till betalsidor för fan, det är ju kriminelt annars.. folk från utlandet kan ju snylta medans vi betalar.

Jag börjar sympatisera med terrorister om inte EU domstolen kommer och bränner ner skiten.

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Det är ju ganska enkelt att slippa avgiften, ring eller maila till dom och säg att du har sålt din TV el. digitalbox och bestämt dig för att leva som eremit. Finns inte ett smack dom kan göra. Har funkat bra för mig de senaste 17 åren

Visa signatur

Intel Core i5 12600K | MSI Pro Z690-A DDR4 Wifi | MSI RTX 3080 Ventus 3X Plus | 4x8 GB G.SKILL Trident Z RGB 3200MHz | Samsung 970 EVO 500GB | Seasonic Focus+ Gold 750W | Corsair Obsidian 500D | LG 34GN850

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomjut
Det är ju ganska enkelt att slippa avgiften, ring eller maila till dom och säg att du har sålt din TV el. digitalbox och bestämt dig för att leva som eremit. Finns inte ett smack dom kan göra. Har funkat bra för mig de senaste 17 åren

Funkar väl inte riktigt om man HAR ett internetabonnemang?

SR ligger väl redan på nätet helt och hållet? Men där har ingen klagat!

Visa signatur

Medlem i signaturgruppen Appleanvändare för ett fritt SweClockers.
Erik Petterssons blogg om webbutveckling

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flashen
Helt sjukt...

Snart kostar de väll pengar att andas med

Det är väl bara en tidsfråga!

De har inte äns VM hockey kvar. Det var väl det man titta på.

Sen håller jag med, varför ska man vara tvungen att betala, när man har en TV?
De som vill ha det får väl köpa det helt enkelt.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

betalar redan tv-licens så bryr mig inte särskilt mycket ur ekonomisk synpunkt. Men tycker fortfarande att det är förjävligt! SVT m.fl är en massa klåpare! Tycker att dom får finna andra sätt att finansiera sina små helt ointressanta program. Det enda jag kollat på SVT sen jag flyttade och började betala var melodifestivalen.. 511:- var 3:e mån är rena rånet!

511*4 = 2044:- /år. !! Ja, dom höjde avgiften nu sen årsskiftet med 12:-/mån
Dom som vill ha SVT, SR, UR och allt vad det nu än är borde kunna få välja det själva.

Visa signatur

"640 kB borde vara tillräckigt för vem som helst"
Bill Gates, Microsoft, 1981

Permalänk
Hedersmedlem

Detta låter väl som ett jättebra förslag. Alla som har företag som är verksamma på internet skulle ju kunna börja skicka ut fakturor till privatpersoner med internetuppkoppling. Onoff, siba, yamaha och google skulle man kunna få räkningar från exempelvis. Och de andra miljontals företagen som är verksamma på internet... Vad sägs om det? 2 miljoner räkningar (per pers) till privatpersoner i månaden...

Är det ens lagligt att ta betalt för en tjänst man inte bett om, tackat ja till eller utnyttjar? Ratiotjänst äger inte internet vad jag vet, så varför skulle de ens kunna få ställa ett sådant krav?

Och som tidigare sagts så kan det nog bli lite problem med rättigheter om de skulle streama ex. en fotbollsmatch. För de kan ju inte precis låta bli att streama just det materialet då man faktiskt har betalt för den tjänsten.

EDIT: stavar som en kratta...

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Avskaffa TV-licensen

Detta diskuteras just nu livligt bland ca. 17000 medlemmar i gruppen "Avskaffa TV-licensen" på Facebook. Kontakt har tagits med politiker och media. Gå med och diskutera för att påverka du också!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dos3000
Och varför ska jag, civ.ing. student med CSN och en hyra på 3800, som inte äger en TV, aldrig laddar ned upphovsrättsskyddat material, och inte heller har något intresse av att se på SVT behöva betala licens till SVT bara för att de väljer att lägga ut sitt material på Internet? Det är absurt. Jag kanske ska lägga ut lite konst som jag gjort på min privata hemsida och sen fakutrera alla som är anslutna till Internet för att de här tillgång till den, känns det bra?

...

Nu glömmer du bort att det finns fler utbildningar än till civilingenjör. Flera av dessa har så låg utbildningstakt att man kan hinna med att jobba vid sidan om. Eller rent av läsa två inriktningar samtidigt.

Sen så är civilingenjörsutbildningen endast (ca 5 år). Inte så stor del av ditt liv när du bott tillsammans med dina föräldrar i nästan 20 år. Sen är det inget som hindrar dig från att bo kvar hemma under din utbildning. Eller att du bor ihop med flickvän/syskon/kompis... Sen så drar du säkert på dig onödiga avgifter. Som en dator till exempel. Det har du ju garanterat tillgång till på alla tekniska högskolor. Likaså med internet.

Säger inte att avgiften är rättvist utformad eller att den inte går att utforma på annat sätt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PanzarPaw
Deterministic, vad bubblar du om?
Vad syftar du på? Vems ideal pratar du om?
Vad är din poäng?

Skaffa en ordbok, och tänk igenom vad du skriver så att jag kan förstå dig.

Och poängterade jag inte tidigare just att det är upp till var och en att avgöra själva vad dom vill slösa bort sina liv med? Jag tittar inte på SVT men du får förstås gärna göra det.

Det idealet du försöker säga att kommunisterna har. Samt att du försöker överföra det kommunistiska idealet på svt.

Hela poängen är att jag tycker att folk vräker ur sig vilket strunt som helst utan att ens tänka efter först. Detta inkluderar även dina senaste inlägg i denna tråd.

Att du kanske inte förstår vad jag skrev kan bero på att jag börjat tröttna på att svara på ogenomtänkta inlägg och var kanske en smula kortfattad.

Var och en har rätt till sin ringa åsikt. Jag tycker bara inte man ska sprida/skapa falska sanningar som du gjorde.

Om du tycker jag stavar illa så får du gärna påpeka var så att jag kan bättra mig i fortsättningen.

Permalänk

Detta är helt jäkla idiotiskt.

Som någon sa tidigare så kan vem som helst i hela världen se sändningarna isf.

Utlandssvenskar mm kommer alltså undan gratis.

Låt dom som vill se tv sändningarna via nätet få en personlig kod mot att man betalar tv licens.

Låt överhuvudtaget ingen som inte betalt tv.licens få möjligheten att se på SVT. Inför programkort även för dom "fria" kanalerna.

Sen skulle jag också vilja se att dom slår isär TV och Radio licensen. Jag ser nästan aldrig på TV hemma, kanske 1 gång i månaden. Radio däremot lyssnar jag ofta på.

Visa signatur

Antec SLK3000 | Asus P4P800 | P4C Northwood HT 2,6ghz @ 3,5ghz + Big TT | 2x512mb Corsair TWINX PC4400 | Sapphire ATI Radeon 9800pro [R360] + VF700 |
Intel P4 Överklocknings DB | ATI Radeon 9200 Vmod | ArneAnkas 3dMark 2001 DB |

Permalänk
Medlem

Jaha, då var det dags att helt sluta kolla på den statliga propaganda maskinen då.
Ser ju i stortsett bara på discovery, TV6 och eurosport när det är snooker...

Vad tycker EU om detta monopol missbruk då?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Dom får släpa mig till domstol om dom så vill! Jag tänker INTE betala!

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Är de dumma på riktigt eller? Blir så jävla förbannad, de söker sig till där det finns massor med folk och lägger upp skit som ingen är intresserad av bara för att kunna kräva pengar...

Varför sätter de inte en högtalare på en bil och åker igenom landet och städer och sänder sin skit och på så vis har ju alla som hört minsta ordet av det som kräktes ut ur högtalaren skyldighet att betala "tv-avgift".

Det här är nå jädra påhitt bara för att de ska kunna kräva mer pengar, de kan väl inte inbilla sig att de kommer få fler lyssnare / tittare på sina totalt BS kanaler bara för att de lägger ut det på internet, jag betalar ingen tv-avgift för jag har ingen tv, ingen radio heller för den delen, men jag har dator, och OM jag ska betala en licens för att få använda den så okej, det KANSKE jag kan gå med på, men aldrig i livet en tv-licens

Visa signatur

Star Citizen #75162

Permalänk
Medlem

Nej NU JÄVLAR I PISSTRÄSKET går de förbannade asen bakom Sveriges största SKITFÖRETAG för långt! AVGÅ Hamilton! Du är inte skapt för att sköta ditt jobb! Jag vet inte vem som är det men du och dina närmsta är med detta bevisade odugliga!

Lägg ner därefter SVT om de inte vill konkurera med 4:an mfl på lika villkor! Puplic service... right. Den har jag inte sett på länge. SVT fyller inte sin funktion idag och är politiskt vinklade(vilka är det inte nu för tiden egentligen?) Inte heller trakaseritjänst från Kiruna(som aldrig varit annat än konstgjord andning för stadens arbetsmarknad) fyller en funktion genom att bete sig som ett gestapo.

Till er som försvarar SVT och licensen, Visst kul. Men då kan ni betala för det själva som abonenter. Jag vill slippa! Denna förlegade avgift funkar inte idag. Hade jag kunnat ha en TV med enbart TV4, Animal Planet och Discovery Channel hade jag gladeligen betalat för det och att SVT tillsammans med andra skitkanaler så som Canal+ och 5:an som tillvall. Får jag med SVT1/2 försvinner intresset av att betala JÄVLIGT fort. Det här systemet med licensen vi har idag måste göras om grovt. Den är varken modern eller passande för det informationsrika samhlle vi har idag! Innan nätet jomen visst men idag har den överlevt sig själv tack vara som tidigare nämnts i tråden SVTs lednings politiska kopplingar! Hur annars kan detta pasera politikerna obemärkt utan att det reds ut och görs om för att passa dagens samhälle?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr_krut
THIS IS MADNESS!!!

No, this is SWWWEEEEEEEEDEEN

Permalänk
Hedersmedlem

känner att detta kräver motaktioner. Lite civil olydnad (vilket INTE behöver innebära lagbrott). Vi får väl vänta och se vad som händer, men om detta blir verklighet så bör man ju kunna spela in sin egen musik och spela upp den utanför SVTs byggnader och sedan fakturera dem för att någon där inne hört musiken. Eller fylla luft i en flaska som man sedan släpper ut utanför deras kontor som man också fakturerar för. Det har kanske ingen effekt om en människa gör detta, men när folk börjar göra detta lite överallt i Sverige kan man säkert få media med sig.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 7 5700X3D • Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alleand
Agda 89 kommer ju aldrig att sätta sig vid sin sibaköpta/sonsonbyggda dator och se på antikrundan...så varför ens erbjuda tjänsten och sen förvänta sig att folk ska betala?

Rättelse: Agda är 87 år gammal och inget annat

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives

...

Men har du inte missuppfattat läget nu? SVT vill utöka sin tjänst till att strömma sin tjänst över internet. Med nuvarande lagstiftning så finns det en risk för att datorer med internetkoppling kommer att omfattas av denna lag när nya tjänster läggs till. Detta har alltså inte med SVT att göra utan frågan är hur lagen ska tolkas.

Du borde inte blanda ihop SVT med en lagtolkingsfråga. Dessutom borde du inte skriva jag, utan du borde skriva i mitt hushåll eftersom licensen kan innefatta fler än en person.

Vad du borde skrivit är:

Så här kan vi inte ha det. Kan inte nuvarande regering ändra lagarna så att... därför att jag tycker...

Eller borde du skrivit:

Varför ska de strömma sina sändningar? Det tycker jag inte ingår i deras arbetsuppgift därför att...

Kan påpeka att jag inte heller tycker om licensen i dess nuvarande form, men jag tycker ändå att alla ska ha tillgång till TV och radio.

Permalänk

Spekulation: Enda anledningen till att Rikab (Radiotjänst i Kiruna AB) finns är av arbetsmarknadspolitiska skäl. Om Rikab inte hade funnits i Kiruna skulle den för länge sedan lagts ner och istället skulle pengarna har tagits in med hjälp av skatten. Nu när det är högkonjunktur i Kiruna och det är stor brist på vissa yrken vore det ett gyllene tillfälle att lägga ner företaget, det fyller inte sitt syfte längre. Allt snack om att det skulle vara "politiskt oberoende" är löjleväckande när ledningen är politiskt tillsatt och således lever på politikernas goda välvilja, tjänster och gentjänster någon? Påståendet om "fritt från kommersiella intressen" är ett hån. Hur många är det som har hört "programmet presenterades i samarbete med..." eller sett diverse företagslogotyper i samband med sportevanemang? De flesta som tittar på SVT.
Allt handlar om arbetstillfällen. Skulle Rikab läggas ner skulle det garanterat bli en massa snack (av politikerna). De som från callcentret i Kiruna terroriserar oss medborgare är ändå mest yngre som garanterat kan få andra jobb, speciellt nu när det är högkonjunktur i stålbranschen och gruvan går riktigt bra.
Flera av de som jobbar på CSN i Kiruna jobbar övertid kvällar och helger på Rikab och skulle gott kunna se till att jobba upp sin egen lön på CSN.
Den delen som återstår får helt enkelt lära sig att livet är hårt.

För att anknyta till trådens ämne tycker jag att det är bra om SVT sätter ut hela programutbudet på nätet. Redan nu kan man se de flesta program som sänds 30 dagar bakåt och jag har använt mig av den möjligheten, tro det eller ej, men SVT sänder program som intresserar mig som ung vuxen man. De gör riktigt bra (vinklade, ej politiskt oberoende) dokumentärer, täcker upp de flesta större sportevenemang (om inte fritt från reklam).

Rationalisera bort alla kontrollanter. Säg upp alla på callcentret i Kiruna.
Lägg TV-avgiften på skatten och lägg ner Rikab!

Visa signatur

Tjo Göingar!

Permalänk
Medlem

Kul, så fort man inte tillåter piratkopiering skyller man på att marknaden måste anpassa sig, sedan när det väl händer att SVT flyttar ut till nätet, ja då klagar man.

VISST, jag skulle gärna slopa hela avgiften och lägga ner skiten. Det är helt enkelt för dyrt för det man får(sorry).

Jag tycker att man borde få välja, och inte betala 150 kr i månaden för några kanaler som skall vara "gratis". då är det bättre att de kör med reklam och går vidare. eller kanske betal kort? tex. 1000 kr = XXX antal timmar av TV tittande?? eller 1 års avgift på ett smartcard?? det finns andra lösningar, men de är som mycket annat i detta land, en statlig Parasit.

Man får ju inte ens ett tack för att man betalar deras löner. Snacka om att inte vara marknadsmedveten.. (monopoler brukar iof. funka så).

Permalänk

Släpper SVT ut alla sina program på internet så får de göra det, men de skall fan inte tvinga oss som inte vill se skiten behöva betala för det. Tror SVT att jag skaffade dator för att se på deras program? I så fall borde jag väl istället haft en tv?

Nej, ge istället de som betalar TV-licens en ett användarnamn och kod så att de kan logga in på SVT:s programstreaming och se hur mycket de vill. Jag som inte har TV och ger fan i SVT skall inte tvingas att betala för något jag inte vill ha.

Permalänk
Medlem

Alla extrautgifter är tortyr. När man går och köper sig en TV eller en dator vill man inte tänka på att man ska ta den lite mindre/sämre produkten för att det tillkommer en helt meningslös räkning sen.

USCH