Permalänk
Medlem

liten fråga om hdd

Jag tänker uppgradera min nuvarande hdd, en maxtor 6Y120L0 på 120GB till en Hitachi Deskstar T7K500 320GB 7200rpm 16MB SATA2
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=HIT7K500... från datorbutiken.com.
(Är det ett bra köp val?)

Min fråga är. Kan jag lägga över det som är på min gamla hdd till den nya eller måste jag installera om allting?
Och om jag måste installera först måste jag koppla bort den gamla hdd då eller kan jag bara sätta den som slave?

moderkortet är ett abit fatal1ty AN9 32X.

Och nåt som borde vara i köpråd. Jag letar efter nytt chassi också.
Är Antec NINE HUNDRED Ultimate Gamer Case without PSU/utan nätagg (https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=ANTNINEH) något bra?

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Hedersmedlem

Köp en Samsung istället, de är en del svalare och lite tystare, och lägg på ett par hundringar på en 500GB, och du behöver inte om installera om du inte vill, och du kan lägga över de filer du vill ha på den nya.
Vill du däremot nyinstallera windows rekommenderar jag att du tar backup på allt du vill behålla innan du börjar röra i systemet (gamla hårddisken), och innan du börjar installationen tar du bort strömkabeln till din gamla hdd, så du bara har den nya i när du installerar.

Tillsammans med ett bra nätagg är detta chassie ett bra val, speciellt hdd-upphängningarna är riktigt bra

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Ok.
Men det är ju det att jag inte vill ominstallera om jag inte behöver det.
Jag undra då alltså om jag kan föra över HELA den gamla hdd (windows xp includerat) till den nya utan att det skiter sig?

och vilken samsung rekommenderar du/ni eller är denna https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SAMHD501... bra?
Och räcker en 480W PSU långt om jag vill ha en till hdd?

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Hedersmedlem

Den disken har jag (nåväl en likadan;) ) hör inte att den startar systemet, (har en Sonata III låda), och ja det skall funka med ditt aggregat

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok tack för tippset.
Jag tolkar ditt förra inlägg som att det inte ska vara några problem att lägga över xp från den gamle hdd till den nya.

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, men det du skall tänka på är att du kan få problem med de filer som ligger under "mina dokument" (pga filrättigheter/inloggning) så lägg ut de filer du vill spara på DVD, eller i en annan mapp på hårddisken

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok.
Men i och med att jag kommer kopiera som jag gör finns det nån chans att xp säger stopp när den märker att det är en annan hdd?
Jag kommer ju först tilldela en partition till den nya hdd innan jag för över allt. sen ska det väl bara att byta jumper på dom båda?

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Hedersmedlem

Hohoho! stopp och belägg, kolla vad jag skrev om tillvägagångssättet, så får du minst problem, ivf om du skall nyinstallera ditt OS

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

hmm.
Jag fattade det med att koppla bort strömmen och skapa backup. men efter man startat den nya hdd en gång med den andra urkopplad så ska det inte vara några problem om man vill formatera den gamle och använda den igen?
Eller?
problemet är att jag vill använda mitt xp som det är nu...

Hmm.
kanske ska ny installera det på den nya om det ska va så mycket problem :(...

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram

Permalänk
Hedersmedlem

Om du skall använda det du har nu så låt allt vara, koppla bara in den nya, gå in i diskhantering (högerklicka på den här datorn, välj Hantera), väl där hittar du diskhantering, där du sedan kollar efter en ny hddenhet, högerklicka på den för att initiera densamma, sedan delar du upp den (partitionerar) om du vill det, annars formaterar du den bara

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

ok tack för tipsen ändå.

Visa signatur

MB: ASUS Prime X570-P
CPU: AMD Ryzen 5 3600X
GPU: SAPPHIRE Radeon RX5700 XT Nitro+ 8G OC
32GB ram