Stationär minidator med Linux pressar priserna

Permalänk
Melding Plague

Stationär minidator med Linux pressar priserna

Asus ultraportabla dator Eee PC har ruskat om industrin rejält det senaste året och den taiwanesiska datorjätten är inte sena med att fortsätta på samma spår. Nu planerar företaget att lansera en stationär dator i samma serie.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som att de inte kommer lyckas lika bra med en stationär variant. Jag är iaf inte lika villig att kompromissa bort vissa saker när jag sitter hemma som när jag är ute på resande fot.

Permalänk
Medlem

Neiijj! Vart är marknaden på väg, vi behöver ju fler stora strömslukande datorer med 1000w nätagg!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Vi på swelockers är nog inte målgruppen för dessa datorer dock

Permalänk
Medlem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
Vi på swelockers är nog inte målgruppen för dessa datorer dock

Precis all elektricitet som det övriga samhället spar slukar vi på Sweclockers

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Kan vara bra att ha som tunn klient till datorerna i garaget så man slipper lyssna på skiten. Sen var den ju inte jätteful heller, vilket är ett plus. Dock hade jag velat se en med dubbla skärmutgångar...

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Avstängd

hm

en stationär dator med kraften hos en bärbar.

Stationär=bra prestanda men fast på ett ställe

Bärbar=dålig prestanda men mobil

kan tänka mig reklamkanpanjen för denna dator
"är du trött på kompremisser, antinge det ena eller det andra
Goda nyheter, med dom moderna minidatorerna har du både skitprestandaden hos en bärbar kombinerat med en stationärs inmobilitet

Vad väntar du på, häng med in i framtiden där vi inte kommer kunna göra nått, varken spela feta spel eller bära runt på våra datorer

Minidatorn Det sämsta från 2 världar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Det sämsta från 2 världar

... Alla måste inte ha monsterprestanda...
Dator är billig och strömsnål och räcker för dom flesta (inte på sweclockers kanske)
Finns säkert en marknad för dessa också.
EDIT: Typo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
hm

en stationär dator med kraften hos en bärbar.

Hitils har man behövt välja bort anting det ena eller det andra

Stationär=bra prestanda men fast på ett ställe

Bärbar=dålig prestanda men mobil

kan tänka mig reklamkanpanjen för denna dator
"är du trött på kompremisser, antinge det ena eller det andra
Goda nyheter, med dom moderna minidatorerna har du både skitprestandaden hos en bärbar kombinerat med en stationärs inmobilitet

Vad väntar du på, häng med in i framtiden där vi inte kommer kunna göra nått, varken spela feta spel eller bära runt på våra datorer

Minidatorn Det sämsta från 2 världar

Helt rätt Svullo90!

Visa signatur

1)Antec 900,q6600 @ 2.8ghz, 2gb , asus striker extrem, 8800GTS 512mb, 24" HP 2408H
2)AMD 3800+@ 2.6, 2gb, Gigabyte GA-K8NF-9, Ati 2600pro 256mb, Samsung 17" LCD Syncmaster 740BF
3)HP dv6599eo, T7300,2gb,8400gs

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Applet
... Alla måste inte ha monsterprestanda...
Dator är billig och strömsnål och räcker för dom flesta (inte på sweklocker kanske)
Finns säkert en marknad för dessa också.

jo men den har ju inga fördelar mot en bärbar
alls

men man vet alldrig
I tider där filmer om en silversurfare slår igenom är allt möjligt. Kanske blir världens hitt

Permalänk

Jag tycker att tillverkarna borde bestämma ett standardmått på lådorna, det kan finnas två mått. dessa ska då ha ett par hål, som skärmtillverkarna ska (om de vill) sätta på baksidan och voalla: iMac! Nä men serri, det skulle vara skitbra.

Skulel faktiskt kunna tänka mig en sådanhära. Asbra för mig som inte kan koncentrera mig på skolan, och vips så var läxorna gjorda.

Permalänk
Medlem

jag tycker den verkar intresant, så länge man kan hålla kablarna nere så skulle jag kunna tänka mig att ha den till sovrums tvn.
den såg helt okej ut.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Mjo precis, se det inte som att den har dålig prestanda. Se det som att den är billig, snygg och smidig.

Vore kul med lite specifikationer, sen tror jag att det är svårare att byta ut windows på stationära datorn än på bärbara för många.

Om inte prestandan är för kass så tror jag att den har riktig potential. Ramet och hårddisken är jag orolig för. Ramet är enkelt att uppgradera (för oss i alla fall, om det går vill säga) men hårddisken som antagligen är av 2.5" är det svårare att trolla med. SSD i all ära men för att de ska platsa i en stationär budgetdator så är de nog lite för dyra.

Ser gärna en atom i denna (i alla fall runt den prestandan), men denna skulle väl antagligen komma med den stora mängd budgetprocessorer som asus (visst var det asus?) köpte från AMD? Eftersom flash är så tungt för dagens processorer så kan man inte snåla för mycket på processorn på en surfdator längre (svenssons vill ofta ha flash)

Permalänk

Jag skulle vilja se VIA i dessa datorer, så de får lite kött på benen.

Permalänk
Inaktiv

Vill ha.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag skulle vilja se VIA i dessa datorer, så de får lite kött på benen.

Denna kanske skulle passa

http://blog.wired.com/gadgets/2007/10/200-everex-gree.html

Permalänk

Tycker den verkar trevlig som andrahands dator, visst skulle förmodligen hellre köpt en bärbar men denna har ändå potential!

Visa signatur

.: Phenom II 940 @ 3Ghz Scythe Ninja 2 | 8192Mb DDR2 800 MHz | Nvidia GTX 275 | 5 TB| Gigabyte Odin GT 800W | Logitech Mx518 Razer Destructor| Saitec Eclipse II| Eizo 2431WK :.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Jag tycker att tillverkarna borde bestämma ett standardmått på lådorna, det kan finnas två mått. dessa ska då ha ett par hål, som skärmtillverkarna ska (om de vill) sätta på baksidan och voalla: iMac! Nä men serri, det skulle vara skitbra.

Det finns.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Hade varit nice som köksdator eller för toan

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Vill ha.

Ja.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Hade varit nice som köksdator eller för toan

Rolf

Permalänk
Medlem

Skulle kunna tänka mig köpa en sån här, designen var ju nice om ni frågar mig.

Permalänk

Bra att ha som surfdator, så slipper man ha gamingdatorn igång hela dagarna
Köper nog 2... en som mini server 24/7 och en till surf/kontor 10tim/dag.

Fattas bara en htpc för mig, men det blir nog att borra hål i väggen, skaffa trådlös mus/tangetbord + fjärr. Så använder jag "speldatorn" till htpc.

Permalänk
Medlem

Någon som vet vad det är för GPU i dessa småttingar?

Funderar på att köpa en ASUS Eee eller MSI Wind senare i år och undrar vilka av följande spel de kan orka köra.

Fallout 1&2
Baldurs gate 1&2
StarCraft och Warcraft 2
Quake 1
Counter Strike 1.6
BF1942

Permalänk
Medlem

Skaffar hellre den bärbara modellen då, känns meningslöst med en "fast" surfdator. Vill ju kunna dra med mig en sån, eller bara ha den i knät i soffan typ.

Permalänk
Medlem

Men det kvar vara bra till en enkel filserver, ts eller vent.

Permalänk
Medlem

Ser ingen anledning till att köpa en sådan här dator. Små bärbara är dock intressanta.

Permalänk
Medlem

Den borde vara hur tyst som helst och prestandan borde räcka alldelles utmärkt för tant Agda som betalar räkningar på internet och spelar patians. För oss mer avancerade användare så kanske den kan fungera som htpc (dock är avsaknaden av dvd spelare ett litet problem) eller som en enkel server.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Kom igen nu speltillverkare släpp nu ett gäng enklare (men fortfarande roliga) spel till linux för dessa datorer så vi snart slipper använda oss av MS OS bara för vi spelar spel!

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberhof
Kom igen nu speltillverkare släpp nu ett gäng enklare (men fortfarande roliga) spel till linux för dessa datorer så vi snart slipper använda oss av MS OS bara för vi spelar spel!

absolut, de kunde göra spel "förr" i tiden och då borde de väl kunna göra det nu också.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

En fördel mot den bärbara varianten är väl ergonomin.
Den lilla skärmen med det lilla tangentbordet bådar inge gott. Med en stationär kan du ju koppla in vad du vill och utforma arbetsplatsen bättre.
Jag skulle kunna tänka mig att köpa den stationära till mina föräldrar som surfar lite, skriver lite i Word and that's about it