HP MediaSmart Server EX470

Permalänk

HP MediaSmart Server EX470

Jag funderar på att skaffa mig en server och först tänkte jag att bygga ihop den själv men nu har jag kommit på att det troligen blir billigare och smidigare om jag köper en färdig.

Är det någon som har HP MediaSmart Server EX470 och kan förklara för och nackdelar med den?

Permalänk
Medlem

HP MediaSmart Server EX470 är ingen NAS.

Permalänk

Oj jag som tänkte fel
Men för och nackdelar någon?

Permalänk
Medlem

+ Snyggt och trevligt chassi
+ Drivebays
+ Fläktkylt och klart

- Windows i grunden
- Handikappat låtssas Windows-server

Som tur kan man installera vad man vill

Permalänk
Hedersmedlem

Jämfört med många andra NAS-enheter är den definitivt billig. Men operativsystemet är det ju lite hejj och hå med, personligen skulle jag nog slänga in Openfiler till exempel. Jäkligt trevlig NAS-appliance med inbyggd LDAP-server och en hel del trevliga funktioner. Prestandan med denna lär bli riktigt bra med ett Linux/Unix-baserat operativsystem och tre hårddiskar.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk

okej så ni rekommenderar denna server fast med t.e.x Ubuntu istället?
vad menas med LDAP-server?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
okej så ni rekommenderar denna server fast med t.e.x Ubuntu istället?
vad menas med LDAP-server?

Testa denna länk:
http://en.wikipedia.org/wiki/Lightweight_Directory_Access_Pro...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
okej så ni rekommenderar denna server fast med t.e.x Ubuntu istället?
vad menas med LDAP-server?

Den korta versionen är att man kan autensera mot servern med användarnamn/lösenord via Samba och sedan få specifik åtkomst till mappar som du bestämmer. Exempelvis kan du fixa så att din tjej ser allt du ser förutom mappen med baddräcktsbilder på Cindy Crawford från mitten på 90-talet..

Du kan även låta andra tjänster bara autensera mot LDAP-servern utan att någon tjänst används på den fysiska servern.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Den korta versionen är att man kan autensera mot servern med användarnamn/lösenord via Samba och sedan få specifik åtkomst till mappar som du bestämmer. Exempelvis kan du fixa så att din tjej ser allt du ser förutom mappen med baddräcktsbilder på Cindy Crawford från mitten på 90-talet..

Du kan även låta andra tjänster bara autensera mot LDAP-servern utan att någon tjänst används på den fysiska servern.

hehe okej.
Kommer denna MediaSmart Server se ut som en nätverksdisk eller är det enda sättet att hämta saker från den är att logga in genom något program?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Insanewithmybody
hehe okej.
Kommer denna MediaSmart Server se ut som en nätverksdisk eller är det enda sättet att hämta saker från den är att logga in genom något program?

Det beror helt på vilken programvara du väljer att installera. Kör du Windows (någon version) delar du ut mappar som vanligt, kör du en ren Ubuntu-installation tex måste du konfigurera samma sak med Samba. Kör du en appliance som Openfiler har du ett webbgränssnitt att utföra ändringar med.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
WiFi: Grandstream GWN7660 :: GWN7630LR :: GWN7662 :: GWN7660LR

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Det beror helt på vilken programvara du väljer att installera. Kör du Windows (någon version) delar du ut mappar som vanligt, kör du en ren Ubuntu-installation tex måste du konfigurera samma sak med Samba. Kör du en appliance som Openfiler har du ett webbgränssnitt att utföra ändringar med.

Jag har tänkt att köra Windows Home Server med tanke på det är det programmet som ingår...

Permalänk

Connectorn lägger upp en mapp som heter något i stil med "Shared Folders" (vill minnas att den som default återfinns på skrivbordet) och i denna återfinns de delar av diskpoolen som är strukturerade under t. ex Music, Videos, Photos etc. Dessa kan man även styra själv. Således mappar man inte upp dem som konventionella nätverksdiskar utan WHS löser det själv via connectorn. Eftersom diskarna är samlade i en pool lär det bli lite opraktiskt att ha dem som en enda nätverksdisk men det lär inte vara omöjligt att lösa det om så önskas. Räkna dock med att utrymmesangivelser m.m blir missvisande. På servern går det att rota fram de delade mapparna i poolen via My Computer, så att mappa upp dem bör gå. Dock utgår behovet enligt mig eftersom WHS löser det själv på alla klientdatorer.

Visa signatur

|| --- ||

Permalänk
Medlem

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=196317
där står det mera. jag ska beställa min i veckan från dustinhome tillsammans med en 1tb disk och ett 1 eller 2gb minne som ska stoppas i istället för det 512mb minnet som sitter i nu (obs bara en minnesplats). Det ska tydligen snabba upp den rätt mkt om man kör mkt via remotedesktop mm.