Permalänk
Medlem

En liten noob fråga här som jag gärna vill ha svar på

När man installerar nya drivrutiner, måste man ta bort dom gamla innan då? Eller skrivs dom gamla bara över när man installerar dom nya?

Tack på förhand

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Yahu
Hehe, man kan ju inte göra annat än att skratta. När Zepto - för en gångs skull - håller vad de lovar tidsmässigt, så är det UPS som lovar lite för mycket och levererar lite för lite.

Man undrar ju var detta ska sluta.

Gissar på att du har ganska mycket oflax. UPS brukar vara pålitliga. I alla fall i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ortmon
När man installerar nya drivrutiner, måste man ta bort dom gamla innan då? Eller skrivs dom gamla bara över när man installerar dom nya?

Man ska helst ta bort de gamla drivrutinerna innan man installerar de nya.

...och förresten, hur var det med din FPS-mätning i Crysis och Hellgate London?

Permalänk
Medlem

Ganmah:
Jo angående memtest, det var ganska korkat av mig. In all fairness så har jag faktiskt inte ens sett min datorn än så det var inte mitt fel. Bor på Irland och levererade den till en polare i Sverige som fick den igår och som började installera OP och uppdatera drivare m.m.
Ska se den inatt när jag kommer till Sverige.

Woho...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Gissar på att du har ganska mycket oflax. UPS brukar vara pålitliga. I alla fall i Sverige.

Jag vet inte, känns som om jag ligger låååååååååååååångt ner på deras prio-lista. Ringde dem för ungefär en timme sen, ska tydligen ha den innan 17. Tillåt mig tvivla.

Visa signatur

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Fullt tillåtet med Zeptos leveranshistoria.

Den är i alla fall ute för leverans. Rekommendation är att ringa UPS igen och se varför den inte är levererad.
Om den är försenad så skall det ju stå i trackinginformationen också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Fullt tillåtet med Zeptos leveranshistoria.

Den är i alla fall ute för leverans. Rekommendation är att ringa UPS igen och se varför den inte är levererad.
Om den är försenad så skall det ju stå i trackinginformationen också.

Ringde nyss, de hittar tydligen inte hem till mig. Konstigt med tanke på att hela mitt förbannade hus - ja, till och med garage och förråd - är markerat på bl.a eniro. Får själv hämta upp datorn hos dem i Bromma.

Visa signatur

Tack för mig.

Permalänk
Medlem

Hah? Seriöst?

Deras service kanske varierar kraftigt beroende på chaufför.

Jag ringde direkt när jag fick min trackingnummer av UPS. ÖÄÅ fungerar tydligen inte på deras adressinformation. Ringde upp direkt och ändra. Dom sa dock att det inte skulle vara något problem men om adressen innehåller många Svenska bokstäver så kan det kanske vara ett problem.

EDIT:

Hade nog krävt pengarna tillbaka från Zepto då du fick sticka och hämta den själv.
Jag menar, man betalar inte 200 plus för att sticka till Bromma och hämta den.
Inte Zeptos fel, självklart. Men du har inte fått servicen du betalde för.

Permalänk
Medlem

orkade inte skapa en egen tråd så jag skriver här istället.

läste på ett annat forum, där det kan förekomma tvivelaktiga rykten, att det fanns frågetecken kring hur "zepto sveriges" ekonomi såg ut samt hur detta påverkar garantier och annat. är det någon som hört samma eller kan dementera? tydligen ska det vara dåligt med pengar i företaget samt att ledningen hoppat av/bytts ut. jag vill verkligen understryka att detta bara är något jag hört, inte något jag vet och att det är därför jag behöver svar.

Permalänk
Medlem

Sådär. Nu har man skickat in sin trasiga nox som man har haft 3 veckor ur funktion. Jag vill verkligen inte vänta mer än en vecka innan jag får den tillbaka. Det som stör mig allra mest är att zepto kommer vinna i slutänden för att när den fungerar kommer man vara hur nöjd som helst. Men det förtjänar dom fan inte!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huffe
orkade inte skapa en egen tråd så jag skriver här istället.

läste på ett annat forum, där det kan förekomma tvivelaktiga rykten, att det fanns frågetecken kring hur "zepto sveriges" ekonomi såg ut samt hur detta påverkar garantier och annat. är det någon som hört samma eller kan dementera? tydligen ska det vara dåligt med pengar i företaget samt att ledningen hoppat av/bytts ut. jag vill verkligen understryka att detta bara är något jag hört, inte något jag vet och att det är därför jag behöver svar.

Läste något om Svenska dotterbolaget kursat och blivit uppköpt av moderbolaget igen. Vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huffe
orkade inte skapa en egen tråd så jag skriver här istället.

läste på ett annat forum, där det kan förekomma tvivelaktiga rykten, att det fanns frågetecken kring hur "zepto sveriges" ekonomi såg ut samt hur detta påverkar garantier och annat. är det någon som hört samma eller kan dementera? tydligen ska det vara dåligt med pengar i företaget samt att ledningen hoppat av/bytts ut. jag vill verkligen understryka att detta bara är något jag hört, inte något jag vet och att det är därför jag behöver svar.

Det snackades om det för över ett år sedan här på forumet, men det stämmer inte riktigt. Svenska Zepto gick dåligt (tror att det var en franchisetagare) och köptes tillbaka / upp av danska Zepto och kontoret flyttades från Vellinge till det danska högkvarteren (inklusive personalen).

Zeptos ekonomi kan du läsa om här:

http://zepto.dk/Investor/Default.aspx

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Det snackades om det för över ett år sedan här på forumet, men det stämmer inte riktigt. Svenska Zepto gick dåligt (tror att det var en franchisetagare) och köptes tillbaka / upp av danska Zepto och kontoret flyttades från Vellinge till det danska högkvarteren (inklusive personalen).

Zeptos ekonomi kan du läsa om här:

http://zepto.dk/Investor/Default.aspx

Ett årsgammalt rykte som väckts till liv igen alltså. Då kanske jag inte ska tänka så mycket mer på det utan beställa istället.

Permalänk
Medlem

En liten noob fråga här som jag gärna vill ha svar på

När man installerar nya drivrutiner, måste man ta bort dom gamla innan då? Eller skrivs dom gamla bara över när man installerar dom nya?

Visa signatur

Zepto Nox A15: Intel C2 Duo P9500 2,53 Ghz - Nvidia GeForce 9600M GT 512 MB GDDR3 - 8 GB RAM - 7200rpm - 320GB HDD - 1680x1050 - 15,4"

Permalänk
Medlem

någon som köpt sin nox/mythos utan operativsystem och sen lyckats installera ett själv???

Visa signatur

Bärbar: Zepto Mythos A15 :: Intel C2D P9500 2,53Ghz 1066Mhz 6MB :: WSXGA+ 1680x1050 :: NVIDIA 9600M GT 512MB GDDR3 :: 4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ :: Vista U 64 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 6-Fi
Hah? Seriöst?

Deras service kanske varierar kraftigt beroende på chaufför.

Jag ringde direkt när jag fick min trackingnummer av UPS. ÖÄÅ fungerar tydligen inte på deras adressinformation. Ringde upp direkt och ändra. Dom sa dock att det inte skulle vara något problem men om adressen innehåller många Svenska bokstäver så kan det kanske vara ett problem.

EDIT:

Hade nog krävt pengarna tillbaka från Zepto då du fick sticka och hämta den själv.
Jag menar, man betalar inte 200 plus för att sticka till Bromma och hämta den.
Inte Zeptos fel, självklart. Men du har inte fått servicen du betalde för.

Sitter nu med min Mythos i knät. Fan så sexig den är!

Och de där 200:- orkar jag inte bråka om. Visst hade UPS kunnat sköta det snyggare, men jag klarar mig ändå. Önskar bara jag hade ett OS redo... tror jag får ett i posten imorgon.

Visa signatur

Tack för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabban
någon som köpt sin nox/mythos utan operativsystem och sen lyckats installera ett själv???

Tjo. Jag köpte en Mythos utan operativssystem och jag har lyckats installera OS, inga problem alls. Har du något problem eller du kanske bara undra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hydrate
Tjo. Jag köpte en Mythos utan operativssystem och jag har lyckats installera OS, inga problem alls. Har du något problem eller du kanske bara undra?

jaa.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80342...

något speciellt man behöver göra??
hade egentligen tänkt köra med en vista direkt men min kompis som har skivan har åkt på semester såklart...

Visa signatur

Bärbar: Zepto Mythos A15 :: Intel C2D P9500 2,53Ghz 1066Mhz 6MB :: WSXGA+ 1680x1050 :: NVIDIA 9600M GT 512MB GDDR3 :: 4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ :: Vista U 64 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabban
jaa.
http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=80342...

något speciellt man behöver göra??
hade egentligen tänkt köra med en vista direkt men min kompis som har skivan har åkt på semester såklart...

Nox har väl SATA hårddisk, beroende på vilken version av XP du har så kan det saknas nödvändiga drivrutiner på windows skivan. Kolla följande länk.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=289178

Testa att söka på; installera, xp , sata, eller nåt i den stilen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huffe
Nox har väl SATA hårddisk, beroende på vilken version av XP du har så kan det saknas nödvändiga drivrutiner på windows skivan. Kolla följande länk.

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=289178

Testa att söka på; installera, xp , sata, eller nåt i den stilen.

tack. får antagligen vänta tills min kompis kommer hem från semestern så jag kan låna hans vista.
för det kan väl inte vara något med att hårddisken inte är formaterad eller något sånt? så man behöver göra det via en annan dator.

Visa signatur

Bärbar: Zepto Mythos A15 :: Intel C2D P9500 2,53Ghz 1066Mhz 6MB :: WSXGA+ 1680x1050 :: NVIDIA 9600M GT 512MB GDDR3 :: 4 GB (2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ :: Vista U 64 ::

Permalänk
Medlem

En fråga till personer som har valt avbetalningsmetoden. Hur lång tid tog det hur gick ni tillväga? Har själv inte fattat hur jag ska göra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ortmon
En liten noob fråga här som jag gärna vill ha svar på

När man installerar nya drivrutiner, måste man ta bort dom gamla innan då? Eller skrivs dom gamla bara över när man installerar dom nya?

Eh, jag svarade på din fråga när du ställde den förra gången, längst upp på den här sidan... ^_^'

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jabban
någon som köpt sin nox/mythos utan operativsystem och sen lyckats installera ett själv???

Jag installerade vista 64 ultimate själv, utan problem. Se bara till att ha alla drivisar till datorn på en skiva eller usb pinne innan du drar igång.

Permalänk

Tjena. alla på sweclockers, är ny här så här är en fråga.
har beställt en Nox nu, eller det var i förra veckan
Nox A15 - WXGA black Geforce 9601/10-08
Intel C2 DUO P8600 2,40 GHz 1066M 1
(2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ 1
250GB SATA 2,5" 7200 RPM - HDD 1
SATA DVD-RW DL 1
Zepto Zpro2 BGN 1
MS Windows Vista Home Premium 32b 1
6 Cell Nox/Orion black 1
Online rabat Nox A15 Power DK 1
On-site service 1 år - Next busin
Summa ca 13000kr.
fick leverans besked 1 oktober ska den lämna zepto, vad toror ni om specen och om leveransen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hisko
En fråga till personer som har valt avbetalningsmetoden. Hur lång tid tog det hur gick ni tillväga? Har själv inte fattat hur jag ska göra

Jag beställde på kredit, bockade i att jag önkade det och sen efter någon dag efter beställning kom ett mail med frågor ang önskad avb tid etc. Det är då de gör kreditkollen med hjälp av dina uppgifter i detta mail.

Därefter skickades det papper, 3 ex som skulle fyllas i.
Ett ex var mitt, de andra två skulle skickas till Zepto DK för snabbast hantering. Och en kopia på ID/körkort skulle antingen skickas med i brevet, eller mailas till Zepto SE.
Magnus var den som jag hade kontakten med så jag mailade min ID kopia till honom varpå han skickade en bekräftelse på att han fått den.

Att skicka post DK-SE o tvärtom tar lite tid iaf i somras så bara posthanteringen kan du ju förvänta dig en vecka kanske en o en halv tom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ladytech
Jag beställde på kredit, bockade i att jag önkade det och sen efter någon dag efter beställning kom ett mail med frågor ang önskad avb tid etc. Det är då de gör kreditkollen med hjälp av dina uppgifter i detta mail.

Därefter skickades det papper, 3 ex som skulle fyllas i.
Ett ex var mitt, de andra två skulle skickas till Zepto DK för snabbast hantering. Och en kopia på ID/körkort skulle antingen skickas med i brevet, eller mailas till Zepto SE.
Magnus var den som jag hade kontakten med så jag mailade min ID kopia till honom varpå han skickade en bekräftelse på att han fått den.

Att skicka post DK-SE o tvärtom tar lite tid iaf i somras så bara posthanteringen kan du ju förvänta dig en vecka kanske en o en halv tom.

I måndags svarade jag på mailet men har inte fått nått hemskickat än. Bor i Malmö, borde väl inte ta så lång tid?

Permalänk

Är zepto pålitliga?

Har gått o gnetat ett tag för o köpa en nox, fattiglapp till student som man är...
Tänkte beställa idag, men innan så ringde jag min gamle vän som precis köpt en nox och undrade vad han hade att säga. Han sa bara "köp inte nått från zepto". Han fick tydligen vänta nästan en hel månad efter utsatt leveransdatum. Han skulle dock bli kompenserad med en gratis väska. Han hade inte heller fått 9-cells batteriet som han beställt utan endast ett 6-cells.
Det har nu tydligen gått ytterligare en månad och han har varken fått batteriet eller väskan som utlovad. Det som tycktes vara ännu värre är att laddaren totaldog för ett par dagar sedan. Efter att han nu krånglat med zeptos support med långa dyra väntetider ett par dagar så har det fortfarande inte löst sig. Det enda positiva han hade att säga var att det tydligen var en trevlig supportsnubbe som han kom fram till efter all väntan.

Så nu är frågan... Är det smart att köpa noxen som verkar vara en bra prisvärd dator med bra prestanda o riskera att hamna i samma dynga?

...eller ska man titta åt annat håll?

Någon som har bättre erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Jag satt mig och kollade igenom min mailväxling med Zepto för att få ihop en tidslinje.

Jag la min order den 14 Juli. Fick Mail ang. kreditköp den 15e, den 16 fick jag bekräftelse på att köpet/krediten var godkänd. Och avtalet skickades ut från Zepto.
Den 16e Juli har jag fått bekräftelse på min ID kopia kommit fram. Den 24e: bekräftelse på att avtalet kommit fram och registrerats.

Det är nu jag kommer fram till att det ursprungliga lev.datumet inte håller...28Juli.

Hör om förseningar etc här på forumet. Den 13e Augusti skickas massmail ut ang försening 1-2 dagar (vilken nämns här på forumet med) och kompensation i form av en väska. Väskan böt jag ut mot snabbaste UPS lev. och sen fick jag rabatt på 1500kr då de hade sänkt priserna, så min gick från 13k till 11.5k kr.

Den 21a Augusti får jag leveransbesked från Zepto och UPS. Noxen skulle vara mig tillhanda dagen efter fredagen den 22 Augusti.
Och det var den.

Jag har inte upplevt några problem med den, den flåsar på, men det stör inte så länge jag ignorerar det. Det sitter ju faktiskt ett bra gfx i den. Tgb har funkat tipptopp.

Min åsikt är den : Nox/Mythos vart så poppis att i kombo med deras underleverantörers problem att lev. så har ett släp uppstått. Släp är j-gt svåra att bli av med när man har flera produkter att få fram samtidigt.
Det dom där emot kunde ha gjort mycket bättre är informera köparna om vad som händer och varför. Det kunde dom gjort så snabbt dom misstänkte att det kunde bli så. Och folk hade förstått.

Släpet ser fortfarande ut att existera, en handfull har fått sin beställning någorlunda i tid som jag förstått det. De flesta har fått vänta, och Zepto har varit tysta.

Orkar du vänta på en välbyggd och kraftfull, lagom slim och snygg att se på NOX, så lägg din beställning.
Vill du inte/kan inte vänta.. gå och kläm på datorerna du funderar på först. Se gärna till att få klämma på en NOX med (finns tex på..ComputerCity?) så du kan avgöra vad som passar dig och vilken kvalite du får.

<3 min NOX

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pappa björn
Tjena. alla på sweclockers, är ny här så här är en fråga.
har beställt en Nox nu, eller det var i förra veckan
Nox A15 - WXGA black Geforce 9601/10-08
Intel C2 DUO P8600 2,40 GHz 1066M 1
(2x2GB) DDR2 PC6400 800MHZ 1
250GB SATA 2,5" 7200 RPM - HDD 1
SATA DVD-RW DL 1
Zepto Zpro2 BGN 1
MS Windows Vista Home Premium 32b 1
6 Cell Nox/Orion black 1
Online rabat Nox A15 Power DK 1
On-site service 1 år - Next busin
Summa ca 13000kr.
fick leverans besked 1 oktober ska den lämna zepto, vad toror ni om specen och om leveransen.

Jag hade ändrat till ett vista premium 64b istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ladytech
Jag satt mig och kollade igenom min mailväxling med Zepto för att få ihop en tidslinje.

Jag la min order den 14 Juli. Fick Mail ang. kreditköp den 15e, den 16 fick jag bekräftelse på att köpet/krediten var godkänd. Och avtalet skickades ut från Zepto.
Den 16e Juli har jag fått bekräftelse på min ID kopia kommit fram. Den 24e: bekräftelse på att avtalet kommit fram och registrerats.

Det är nu jag kommer fram till att det ursprungliga lev.datumet inte håller...28Juli.

Hör om förseningar etc här på forumet. Den 13e Augusti skickas massmail ut ang försening 1-2 dagar (vilken nämns här på forumet med) och kompensation i form av en väska. Väskan böt jag ut mot snabbaste UPS lev. och sen fick jag rabatt på 1500kr då de hade sänkt priserna, så min gick från 13k till 11.5k kr.

Den 21a Augusti får jag leveransbesked från Zepto och UPS. Noxen skulle vara mig tillhanda dagen efter fredagen den 22 Augusti.
Och det var den.

Jag har inte upplevt några problem med den, den flåsar på, men det stör inte så länge jag ignorerar det. Det sitter ju faktiskt ett bra gfx i den. Tgb har funkat tipptopp.

Min åsikt är den : Nox/Mythos vart så poppis att i kombo med deras underleverantörers problem att lev. så har ett släp uppstått. Släp är j-gt svåra att bli av med när man har flera produkter att få fram samtidigt.
Det dom där emot kunde ha gjort mycket bättre är informera köparna om vad som händer och varför. Det kunde dom gjort så snabbt dom misstänkte att det kunde bli så. Och folk hade förstått.

Släpet ser fortfarande ut att existera, en handfull har fått sin beställning någorlunda i tid som jag förstått det. De flesta har fått vänta, och Zepto har varit tysta.

Orkar du vänta på en välbyggd och kraftfull, lagom slim och snygg att se på NOX, så lägg din beställning.
Vill du inte/kan inte vänta.. gå och kläm på datorerna du funderar på först. Se gärna till att få klämma på en NOX med (finns tex på..ComputerCity?) så du kan avgöra vad som passar dig och vilken kvalite du får.

<3 min NOX

Håller med att det är en underbar dator när man väl får den. Själv gick det hur smidigt som helst för min mythos att landa hos mig, tyvärr skicka jag in den igår för en dålig vänster högtalare samt en rassligt tangentbord. Trots det är jag villig att ge 10/10. Man får väldigt mycket för pengarna.

Visa signatur

See you when hell has frozen...
Zepto Mythos