Bästa spelen till Dos?

Permalänk
Medlem

Tibia!

Visa signatur

STAY FRESH!

Permalänk
Medlem

descent....

Permalänk

Day of the tentacle

Visa signatur

Awaken Mustakrakish the Lake Troll
5950x, 3090 FE

Permalänk

cheops labyrint på en 486 i skolan. fick tag på det igen för ett tag sedan, hehe.
leisure suite larry 2, 3. (Big-O-Gulp!).
doom.
quake.
toshinden 2
screamer
quest for glory
heart of china
red baron
trash rally
death rally
cruise for a corpse
pinball dreams
lure of the tempress
future wars
day of the tentacle
the dig

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Allix
Tibia!

är väll inget dos spel?

Nethack, Adom, [enter random rogue-like-game].
Street rod 1 och 2.
som nämnt, 4d sports boxing, även stunt rally(har jag för mig det hette, vector bilspel som är galet ).

gamla hederliga prince of persia, testdrive serien, elder scrolls 1 och 2.

fyller på med mer när sinnet kommer fram till några

Visa signatur

i7 14700k, 32gb ram, massa lagring, Windows 11, Fractal Design North
Citera så jag hittar tillbaka :)

Permalänk
Medlem

Simon the sorcerer .. det får man inte glömma

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB, 1x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Full Throttle!!

Permalänk
Medlem

Vet att flera av de här redan nämnts, men de är så bra så de förtjänar en extra omnämning

Command & Conquer
Stunts
Prince of Persia
Little Big Adventure
Paratroopers
The Dig
One Must Fall 2097

Permalänk
Medlem

The elder scrolls: Arena
The elder scrolls 2: Daggerfall + Battlespire
Doom
Indiand Jones fate of atlantis
Dune

Edit: Glömde Daggerfall

Permalänk
Medlem

X-Com Enemy Unknown

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snux
X-Com Enemy Unknown

Hävlar vad man satt och nötte det dygnen runt då

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: Asus AS1104T - 1x12TB, 1x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk
Medlem
Permalänk

Streetroad, föregångaren till streetlegal

Permalänk
Medlem

TIM The Incredible Machine
Scorched Earth

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem

4.Z
3. C&C
2. Shadow warrior
1. Duke nukem 3D

Permalänk

Red Alert

Permalänk
Medlem

Janes: Advanced Tactical Fighter (flysimulator med rätt tjock manual )
Silent Hunter Ubåtssimulator - många timmar under stilla havets yta med en av mina polare. Havet var i 3D tror jag, fast skeppen i 2D, såg skitskumt ut när de svängde.
Team Yankee Pansarvagnspel, kör in i skogar var riktigt läskigt kommer jag ihåg

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Heroes of Might and Magic II måste ju nämnas.

Håller med...

Visa signatur

[Intel Quad 9450 @ 3.30] [Asus Rampage Formula] [2x2048 Crossair PC6400]
[Powercolor HD 4870 Crossfire] [Corsair TX750]
[Seagate Barracuda 320 GB]

Permalänk
Medlem

Många, många av de nämnda men måste ju tillägga Street Rod 2!
Ettan var helt OK men 2:an ägde

Visa signatur

Fujitsu Esprimo Q510

Permalänk

Beneath a steel sky. Det absolut bästa point and click jag har spelat med assköna Matrixreferenser såhär i efterhand. En riktigt bra historia om ett futuristiskt samhälle där du spelar en förvirrad man som bara vill ta sig ut. Lätt ett av de bästa spelen genom alla tider och de som inte har spelat det har fan missat något STORT.

Permalänk
Medlem

Istället för att bara skriva namnen kan ni även säga vad som var bra med spelen

Permalänk
Medlem

Några av de DOS-spel som har en särskild plats i mitt hjärta är:

Indiana Jones and the fate of Atlantis
Monkey Island 1 och 2
Dark Forces
Simcity 2000
X-Wing
Civilization

Permalänk
Medlem

Kommer ihåg när man satt som liten och spelade The Adventures of Captain Comic, det va tider de...=)

Visa signatur

[Stationär dator] - [ Antec Plus 1080 ] [ Antec 430w ] [GA-EX38-DS4] [ Intel E8400 @ 3,60Ghz ] [ Sapphire HD 4850 ] [2x2 GB Ram 800 Mhz] [ Seagate 500gb ] [ Western Digital 160gb ] - [HTPC] - [MSI K8n -neo4-F] [x-silence 300w] [AMD 64 3700+] [Sapphire x1950 pro] [500gb HD] - [Bärbar] - [ASUS A6RP] [Server] - [MSI KT3V] [AMD Athlon XP 2400+] [Radeon 9550] [500 GB s-ATA]

Permalänk

Ultima Underworld

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Avstängd

Dessa måste med på listan:
*Toon Struck
*Terminal Velocity
*Mass Destruction

Är ganksa säker på att de var för dos. Jag har förresten köpta uytgåvor av de två sista någonstans.

Visa signatur

Desktop:NZXT H440 Black/Blue - MSI X99S SLI Plus - i7 5820k @ 4.5Ghz - Noctua NH-D15 - Crucial 32GB @ 2400 CL14 - Asus GTX 780 Ti - Asus GTX 470 - Lycom Firewire 400 LP kort - 2x Samsung 850 Pro 1TB - Seasonic 1200w 80+ Platinum Laptop: Macbook Pro Retina (Late 2013) - 1TB SSD - 16GB RAM - 2.6Ghz Intel i7 - nVidia 750 GT

Permalänk
Medlem

X-COM 2: TFTD var också en riktigt bra strategi-/taktik-grej. Annars har väl de flesta nämnts. Death rally kanske jag inte såg.

Visa signatur

kärlek.

Permalänk
Medlem

Death Rally
Wacky Wheels

Visa signatur

I been away since 1945

Corsair TX 650W | ASRock P67 Extreme 4 | Intel Core i5 2500K 3,3GHZ | Corsair 2x4GB DDR3 | Gigabyte GeForce GTX 560 Ti OC 1GB | Corsair SSD Force Series 60GB

Permalänk
Medlem

Dos-spel som jag kommer ihåg särskilt, och som jag kommer på såhär nu:

Monkey Island 1 och 2, Sam & Max, Day of the Tentacle, m.fl. LucasArts-äventyr (behöver knappt kommenteras, äventyrsspel i en klass för sig)
Beneath a Steel Sky (mer kul äventyr)
Ports of Call (rederi-managementspel)
Tie Fighter (grymt rolig starwars-rymdsimulator, tycker inte att någon efterföljare riktigt har levt upp till samma standard vad gäller stämning och känsla)
Cyberdogs (isometrisk skjutare)
Skyroads (litet rymdskepp som man genom hoppande skall navigera genom allt klurigare banor)
Wacky Wheels (DOS-världens motsvarighet till mario kart)
Sim City, Sim City 2000 (Kommentarer överflödiga)
Stunts / 4D Sports Driving (Grymt kul bilspel med bitvis kluriga banor med allehanda hinder. Inkl baneditor. Trackmania påminner lite om detta på sätt och vis.)
Doom / Doom II (Måste räknas som ett av de första FPSen som riktigt slog igenom. Id fortsätter i mångt och mycket i Wolf3Ds fotspår, men med ny miljö och mer avancerad låtsas-3D-motor. Särskilt kul i multiplayer.)
Duke Nukem 3D (Riktig klassisker, grymt kul FPS med nästan-3D-motor, ett gäng udda spelmekaniska effekter och politiskt inkorrekt på alla vis. Måste vara ett av de bästa FPSen baserat på ren spelglädje, särskilt i multiplayer.)
Quake (FPS med riktig 3D, bortsett från just detta kanske det inte var så speciellt, men väldigt kul ändå, särskilt i multiplayer.)
The Incredible Machine (Lös problem genom att konstruera maskiner med ett gäng mer eller mindre udda byggstenar.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skulle nog säga Crusader - No Remorse och uppföljaren No Regret som var långt före sin tid i både grafik, ljud och spelmekanik och som skulle glänsa idag om de bara gick att spela, har skivorna här någonstans måste nästan prova att få igång det nu!

http://en.wikipedia.org/wiki/Crusader_(computer_game)

Hoppas nu bara att Starbreeze återupptar serien och bibehåller den nostalgiska stilen...

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 5800X3D - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - AMD RX 6950 XT - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Gah vad jag saknar den tiden! Vilka spel, säg ett spel idag som man kan sitta lika länge vid utan att tröttna. Nu handlar allt bara om grafik :/

Crusader no remorse och no regret om jag inte minns fel var riktiga pang spel
ufo 1 och 2

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White