Problem med installation av Samsung SpinPoint F1

Permalänk
Medlem

Problem med installation av Samsung SpinPoint F1

Hej!

Är lite ovan på detta med hårddiskar nu för tiden, men så här är iallafall fallet: Har köpt en SpinPoint F1 1TiB, och satt denna i min dator på en kontakt som heter "sata1" på moderkortet, och i nätdelen. Jag har en IDE-disk som systemdisk, och den här nya SATA-disken skall användas för lagring. Dock så får jag inte disken att synas i varken BIOS eller i något operativsystem. Mitt moderkort (ASUS A7V600 VIA KT600) stödjer endast SATAI, men det skall tydligen den här disken klara av också. Dock finns det väldigt dålig dokumentation för just detta. Det finns möjlighet att sätta på jumpers (som inte skickades med till disken, så det har jag inga), eller någon slags mjukvaruändring som gjorde så att disken kördes i SATAI-läge. Nu undar jag, om någon har fått det att fungera, och isåfall hur du lyckades få det att fungera. Alla tips välkomnas.

mvh. Andreas

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Du måste nog skaffa en jumper och prova dej fram vilka pinnar den ska sitta på för att få ner den till sata1 läge.
Hade samma problem hos polaren då han kör ett äldre moderkort från tiden då sata kom och där fick jag prova mej fram vilka pinnar jumpern skulle sitta på för att få disken att hittas av moderkortet. Dålig dokumentation där med...verkar som tillverkarna tar för givet att alla kör på sata2.

Edit = Alternativt sätta nån typ av tunn ståltråd mellan pinnarna för det jumpern gör är väl att sätta pinnarna i kontakt med varandra för att aktivera läget om jag inte har helt fel....dock på egen risk. Jumper rekomenderas

SATA 1 = 150MB/s
SATA 2 = 300MB/s

Permalänk

Trist, officiella sidan är www.samsunghdd.com men jag hittar absolut noll om SATA där. Det är bara beskrivningar om hur man byglar om disken för att den ska uppfattas som liten (30GB, 8GB m.m).
Förstår inte vilken mjukvara man ska använda heller, jo men i FAQen hittar man nåt!

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs...

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

japp.. satte dit en jumper idag enligt de "universiella" anvisningarna på hemsidan, men det gjorde ingen skillnad alls. fortfarande inga livstecken (mer än att den snurrar så klart).

känns konstigt att det skulle funka med mjukvarufix när varken BIOS eller OS ens kan se disken.. någon som vet mer eller har provat?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Är du säker på att inte SATA-kabeln är kass?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har du provat alla byglar?
När jag satte i ny disk i polarens maskin fick jag prova mej fram vilken bygel den skulle sitta på...sätta den på en och starta maskinen, slå av och sätta den på en annan och starta maskinen. Så fick jag hålla på 3 gånger tills jag hittade rätt och maskinen detecterade hårdisken.

Permalänk
Medlem

Aktiverat SATA i bios??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nvmuppen
Aktiverat SATA i bios??

Se mitt första inlägg!

Permalänk
Medlem

Hittar ingen inställning för SATA i BIOS. Har povat jumpern på alla ställen nu, och inget fungerar (har bara 2x2 pins). Har även testat ny SATA-kabel, och det var ingen framgång. Kanske skall prova den där mjukvarufixen då. Skall man köra helt utan jumper då tros?

Visa signatur

smaaland

Permalänk

Ja, om standard är utan jumper så ska du så klart köra utan det.
Men har du testat Hutil som Jookeer säger?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
Hej!

Är lite ovan på detta med hårddiskar nu för tiden, men så här är iallafall fallet: Har köpt en SpinPoint F1 1TiB, och satt denna i min dator på en kontakt som heter "sata1" på moderkortet, och i nätdelen. Jag har en IDE-disk som systemdisk, och den här nya SATA-disken skall användas för lagring. Dock så får jag inte disken att synas i varken BIOS eller i något operativsystem. Mitt moderkort (ASUS A7V600 VIA KT600) stödjer endast SATAI, men det skall tydligen den här disken klara av också. Dock finns det väldigt dålig dokumentation för just detta. Det finns möjlighet att sätta på jumpers (som inte skickades med till disken, så det har jag inga), eller någon slags mjukvaruändring som gjorde så att disken kördes i SATAI-läge. Nu undar jag, om någon har fått det att fungera, och isåfall hur du lyckades få det att fungera. Alla tips välkomnas.

mvh. Andreas

-----------------------------------------------------------
Köp dig ett styrkort för s-ata, det där moderkortet är gammalt plus att via suger balle på s-ata, skulle jag gissa så antar jag att du inte fått till det ordentligt med inställningarna, men som sagt.. köp ett styrkort och stäng av vias horribla lösning, det kommer ge dig mindre huvudvärk

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem

Kolla jookeer`s inlägg!

Permalänk
Medlem

har inte lyckats ännu. verkar dock som att mitt moderkort inte stödjer automatisk "nedklockning" till SATA150, och det verkar vara det som är problemet. har läst massa andra forum om folk med samma moderkort som INTE lyckats med HUTIL, så problemet verkar vara moderkortet. funderar dock på att köpa ett sata-kontrollerkort nu istället. någon som vet något billigt som fungerar bra till PCI (ej PCIe)?

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
har inte lyckats ännu. verkar dock som att mitt moderkort inte stödjer automatisk "nedklockning" till SATA150, och det verkar vara det som är problemet. har läst massa andra forum om folk med samma moderkort som INTE lyckats med HUTIL, så problemet verkar vara moderkortet. funderar dock på att köpa ett sata-kontrollerkort nu istället. någon som vet något billigt som fungerar bra till PCI (ej PCIe)?

---------------------------------------------------
Japp, precis som jag trodde

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s33786651&o=produkt_pri...

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av godspeed
---------------------------------------------------
Japp, precis som jag trodde

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s33786651&o=produkt_pri...

Tack godspeed. Men kan jag inte lika gärna då köpa ett som klarar SATAII-hastighet? Eller kommer moderkortet inte klara av det? Eftersom disken är SATAII så blir den ju prestandamässigt bättre om man skulle få det att fungera.

Visa signatur

smaaland

Permalänk
Medlem

Jag har ett knippe såna diskar och alla måste ställas in på SATA-1 eftersom dom alla är från fabrik inställda på SATA-2 och funkar då inte med SATA-2 chipset. Har 2 mobon med bara SATA-1 och dessa diskar funkar inte där förrän man ställt in diskarna på SATA-1 med HUTIL och därefter funkar diskarna perfa på båda korten.

Låter otroligt sunket att Asus tillverkar mobon med SATA-1 chipset som INTE klarar SATA-1. Om så vore, finns säkert en hel del info mha Google som kan ge ledtrådar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Anderch
Tack godspeed. Men kan jag inte lika gärna då köpa ett som klarar SATAII-hastighet? Eller kommer moderkortet inte klara av det? Eftersom disken är SATAII så blir den ju prestandamässigt bättre om man skulle få det att fungera.

-------------------------------------
Jo det kan du göra, är iofs lika bra men jag tänkte bara att det var billigt mest:)

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk
Hedersmedlem

Ta det lugnt där jookeer.

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
Jag har ett knippe såna diskar och alla måste ställas in på SATA-1 eftersom dom alla är från fabrik inställda på SATA-2 och funkar då inte med SATA-2 chipset. Har 2 mobon med bara SATA-1 och dessa diskar funkar inte där förrän man ställt in diskarna på SATA-1 med HUTIL och därefter funkar diskarna perfa på båda korten.

Låter otroligt sunket att Asus tillverkar mobon med SATA-1 chipset som INTE klarar SATA-1. Om så vore, finns säkert en hel del info mha Google som kan ge ledtrådar.

-------------------------
Det handlar mest om att moderkortets s-ata krets inte hajar vad det är för disk, ergo, moderkortet är gammalt

Visa signatur

fanns inte plats för alla mina leksaker här:(

Permalänk

hade själv nyss problem med hd, en seagate 1,5TB, lösningen var att uppdatera bios till senaste

Visa signatur

shintel + novideo stationär, shintel + novideo bärbar, Ayymd bärbar 4 teh memez
One of my absolute top games: Natural Selection 1, a Half-Life 1 mod
1. Install HL1 2. Follow instructions: https://www.ensl.org/articles/1086 skim: https://www.ensl.org/articles/464 Warning: Bring thick skin for salty vets! ^^
Också: PlanetSide 2 https://en.wikipedia.org/wiki/PlanetSide_2