Säljstart för Geforce GTX 400 först den 6 april

Permalänk
Medlem

Jag har en teori om att de försöker lura AMD på lanseringsdatumet. Så att AMD inte vet när de ska sätta in sin prissänkning :P.

Hade inte en prissänkning på 5xxx-serien dödat Fermis lansering? Bara en gissning från en som inte är insatt. Men som man sätt nu så är det gränsfall om det är någon mening med att köpa nvidias motsvarighet mot 5xxx-serien. Skulle även en smärre prissänkning ske...

Permalänk
Medlem

ja har ati 5870, men sålänge nvidia älskarna får sina kort fungerande är dem nog glada:)

Visa signatur

-PC- HAF932 - i7 920d0 oc 3.8ghz - P6TDELUXE v2 - Asus 7950 3GB TOP - Samsung 830 128gb - 2xWD 1TB Black - Asus Xonar Essence STX - Logitech G400 - Sennheiser pc360G4me - Logitech Z5500 - S27a950d 120hz - 2233RZ 120hz
GAME | Dota2 | Age of Conan
Youtube: http://www.youtube.com/user/b4nto

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nautilus011
OJ vad mycket flames jag fick när jag i nov/dec förra året skrev att jag trodde att det skulle dröja tills april/maj innan Fermi kunde inhandlas i den lokala datorbutiken.

Även om jag personligen kommer att invänta v2 med fullt antal CUDA-cores. Och då också jämföra benchtest mellan Nvidia - ATI.

Jag fick också mothugg, trots att det knappast krävdes någon Einstein, för att förstå varthän det barkade.
Om Nivida haft något på gång, vid den tidpunkten, hade dom slagit på stora PR-trumman så det dånat, det gjorde dom inte, så för mig var saken klar.
Nvidia är ovanligt tyst inför denna lansering, vilket jag också tycker är ganska talande.
Så länge korten ligger ganska nära ATI:s i prestanda och inte blir alltför mycket dyrare, tror jag de flesta som föredrar Nvidia, kommer kunna bli rätt nöjda med sitt köp, men någon ATI-krossare blir det inte.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av necry
ja har ati 5870, men sålänge nvidia älskarna får sina kort fungerande är dem nog glada:)

Ombrandade rebrands av G92?

OnT: Detta börjar likna Tejas lite som aldrig släpptes pga komplicerad arkitektur (Netburst) och enorm värmeutveckling. Preliminära siffror tyder på att GTX 470 blir lite slöare än HD 5870 samtidigt som den drar mer ström.

EDIT: typos

Permalänk

känns som om det börjar bli dags att hypa inför hd 6000 serien ist. 28 nm liksom

Permalänk

Man skulle ju kunna skriva en tunnare bok med alla nyheter om GTX 4xx snart...

Visa signatur

Chassi: Dark Base 900|CPU: i7 6800k|Moderkort: Gigabyte X99P|Grafikkort: Gigabyte RTX 3080 Gaming|Minne: Corsair Vengeance 32BG|Nätagg: beQuiet! Dark Power 850W|OS: Windows 10 64-bit

Permalänk

Magkänslan säger mig att nått är fel med Fermi... Den kretsen kommer nog tyvärr bli en besvikelse.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostmork
Man skulle ju kunna skriva en tunnare bok med alla nyheter om GTX 4xx snart...

Haha

"Boken om GTX 4XX, historierna, myterna och legenderna om grafikkortet som aldrig lyckades hitta ut till butikerna"

Jag hade lätt köpt den boken om man kunnat få den signerad av några Nvidia Fanboys

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Haha, detta är så sjukt roligt!!

Hoppas det presterar medelmåttigt oxå! 6 månader för att få ut ett kort som med nöd och näppe presterar likvärdigt med AMD's kort.

Nvidia sticker som en drag-racebil med sina påståenden om sitt kioskvältarkort hösten 2009. Våren 2010 är det dax att lansera kortet(som skulle lanserats till julen 2009, fniss xD) vilket kan liknas med att Nvidia kört sin drag-racebil rakt in i en lyktstolpe och får bogsera den över mållinjen!

Nu får ju faktiskt nvidiaklacken erkänna att det är humor i detta!

Permalänk
Medlem

Det spelar nog ngen roll att kortet

är 6 månder försent
troligtvispresterar det inte som förväntat
är sämre specad än lovat
osv osv

Så kommer korten sälja som smör. Har aldrig i mitt liv läst så mycket nyheter och varit med om att ett företag som har fått så mycket medial uppmärksamhet på senare tid som nvidia (möjligen Apple). Många har nog avvaktat med sina köp i väntan på dessa kort och det var en av nvidias mål vilket jag tror de har lyckats med. Återstår att se men det är vad jag tror.

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Avstängd

När charlie sa att tidigast släpp blir i april-maj så blev det ett fanboy-bråk på 200+ komentarer där alla förklarade hur dum och okunnig han är.
Få se nu, vad va det han förutspådde....
Förseningar, check
Stor och dyr krets, check
Problem vid tillverkning (dålig yield), check
Strömtörstig, check
Varmt kort, check
Dyrt kort, check
Dålig prestanda, hmm blir det en check?? hehe
så av alla 1000-tals gissningar man har läst verkar han få 100% rätt

Visa signatur

P182. i5 750@4,01. 5770. 4GB corsair 1600mhz. win7 ultimate 64.X-25 g2 160GB. noctua nh-u12p.
Foto: D5100. 18-55mm.50mm1,8. sb800.

http://corruptio.blog.com/

Permalänk
Medlem

Jag anser självklart att 11 dagar försening i dator världen inte är något att hänga upp sig på. Men hela fermi historian har juh gjort att försening på kortet är känsligt.

När jag sa i oktober 2009 att "fermi kommer ni få vänta till Maj 2010" så blev jag informerad om hur fermi kommer ta marknaden med storm i December precis före julhandlen. nVIDIA fanboysen vägrade helt enkelt inse att dom hade tabbat sig. Alla rykten stämde från ATI fanboy skribenterna. Det var Q2 2010 tidigast.

Men folk här inne tror att nVIDIA har ett sammarbete med Gud själv och kan trolla. Att dom låg me en fermi redo och retades med folket och skulle släppa den i december precis före jul.

ATI - nVIDIA 1-0.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av myslex
Nvidia the way its meant to be failed.

Tror fan inte på 6:e april heller, blir nog lansering den 14:e augusti för fermi. Hur jävla fånigt det än låter, är det inte helt omöjligt.

Är fan glad att jag för 3 veckor sen bestämde mig för ett 5870 istället för att vänta på den här skiten, uppskjutning på uppskjutning.

Jag har väntat på mitt XFX5970 i över en månad och Dustin fortsätter att ändra leveranstiden 10 dagar i taget, så det är inte bara Nvidia som har leveransproblem..

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem

Är en trogen nvidia ägare. (bara ägt ett ati-kort i hela mitt liv)
funderar på att uppgradera mitt grafikkort innan sommarn. så får ta och kolla på lite tester av gtx 470 får se hur det presterar mot 5870 och hur prisbilden ser ut.

Annars får jag nog med sorg i hjärtat ta och köpa mig ett 5870 man kan ju inte vara så dum så att man köper något som presterar sämmre och kostar mer. så nice är inte ens nvida.

men jag klarar mig nog någon/några månader till med nuvarande setup

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på när folk säger att dom väntar sig att GT100 skulle bli så mycket bättre bara för att det är 6 månader (försenat) senare än ATI 5xxx serien.

Tror knappast dom förbättrat/ändrat om arkitekturen än det som avsågs att släppas i samband med win7. Det är nog snarare så att dom fått kämpa med att få ett fungerande kort. Skulle tippa på att ATI och Nvidia kan ha startat utvecklingen av dessa nya kort ungefär samtidigt. Nvidia stötte på problem och ATI "fick ut" sina kort. Visst kan ju varit så att Nvidia blev tagna på sängen av 5xxx serien och kände sig tvingade att pressa fram prestanda som då dom kanske inte hade. Men va vet jag (vi)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Jag som sett fram emot en lansering så fort som möjligt, bara fortsätta vänta då

Visa signatur

WS: [i5 2500k@4.5ghz, 16gb ram, HD6870]@Win 7 / Debian
Laptop: [Samsung 700Z5C-S02]
@Win 8

Om du har smak för elektronisk musik: soundcloud.com/skepth

Permalänk
Avstängd

Bra att dom väntar tills det finns kort tillräckigt att sälja i butik..Lansering betyder skit om det inte finns kort att sälja (tänker på ATi)..

Alla kids sluta QQ över 2 veckor...Ni kommer vara glada när ni faktiskt kan köpa kortet utan att behöva vänta 1 månad på leverans som man fick göra med ati vid lansering..

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Skrevs det inte om det här för någon vecka sedan när de ändrade datum för NDA:n också?
NDA flyttades med 3 dagar till den 29:e tror jag och säljstarten till 6:e april?
Känns lite sent att bli upprörd över den nyheten igen en vecka senare.

Faktum var att jag blev lite förvånad när Sweclockers nyligen skrev att deras Fermi Test skulle komma tidigt på lördag morgon, men de borde väl veta vad de har skrivit under på.

Visa signatur

Det var enklare förr att skilja Asus moderkort åt:
Asus A7V -> Asus P5Q Pro -> Asus M4A88TD-V EVO/USB3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
Men folk här inne tror att nVIDIA har ett sammarbete med Gud själv och kan trolla.

Tycker vibbarna på SweC till största delen är i motsatt riktning, dvs att nvidia står i förbund med hinhåle himself. Att en helt ny arkitektur kommer ut 6 månader senare än konkurrentens nyaste chip som bygger på en gammal arkitektur tycker jag inte är konstigt. nvida kunde däremot varit mer öppen med sin information om hur det ligger till och inte visa up fake kort osv. det tycker jag var ett stort misslyckande. Jag tror att korten kommer att prestera ungefär likvärdigt. Sen föreslår jag att alla SweC fanboys tar vara andra och Friggebo i hand och sjunger We shall over come 0:01 på lördag.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Bra att dom väntar tills det finns kort tillräckigt att sälja i butik..Lansering betyder skit om det inte finns kort att sälja (tänker på ATi)..

Innan jul fanns det inga fermi att köpa alls heller på utsatt lanseringsdatum?(Tänker på nvidia)
Nu finns det heller inga fermi?Ens på utsatt 3-5 gånger försenat datum?Vem har ingen tillgång på kort?Skrattar åt nvidiacirkusen:))
Vem whinar mest med fakta på bordet?

Alla kids sluta QQ över 2 veckor...Ni kommer vara glada när ni faktiskt kan köpa kortet utan att behöva vänta 1 månad på leverans som man fick göra med ati vid lansering..

Visa signatur

Asus Commando Q6600@3,6GHZ Coolermaster Gemini2 8GB Corsair Dominator Intel X25-V 40GB Samsung 250gb Gainward GTX295(på garantibyte) Win 7 Home Premium X64.......

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har väntat på mitt XFX5970 i över en månad och Dustin fortsätter att ändra leveranstiden 10 dagar i taget, så det är inte bara Nvidia som har leveransproblem..

De behöver inte ha leveransproblem bara för att du ska ha ett kort från en bestämd leverantör.

Köp det här kortet så får du det snabbt. Fjanterier...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=1A1-G000005...

Hur var det nu?! Jag har för mig att det ångades på rejält från visst håll att nvidia är så tysta över hela lanseringen för att de skulle göra en till G80. Alltså att de skulle slå alla med storm med sitt nya kort.
Det här kläcktes ur från några vid årsskiftet i en av alla dessa Fermitrådar.

Här får man i alla fall bekräftat igen och åter igen att om man ska köpa nytt grafikkort är det nästan aldrig lönt att vänta på nästa släpp. Köpa ska man göra när man behöver nytt. Själv kommer jag vänta till hösten minst och för det första ska det finnas spel ute som är värt att köpa nytt grafikkort för.

Vilka spel är det som ni folk skall köpa nytt grafikkort för, highendkort menar jag då.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarkSix
Jag tror att korten kommer att prestera ungefär likvärdigt. Sen föreslår jag att alla SweC fanboys tar vara andra och Friggebo i hand och sjunger We shall over come 0:01 på lördag.

Det här var nog den vettigaste kommentaren rörande samtliga nyheter om releaser av olika grafikkort här på SweC på ett bra tag... Förr var det Apple vs PC... Och nu ATi vs Nvidia... jisses, varför inte bara köpa det man själv tycker är bäst / visar sig bäst på testerna och sen bara ge f*n i vad andra köper?
Inte direkt så att priserna går ner för att det köps fler av ett visst kort, och har man uttalat sig så bör man redan äga ett, och då är det ju ändå meningslöst...

...We shall oooooveeer coooooome....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Catman
Bra att dom väntar tills det finns kort tillräckigt att sälja i butik..Lansering betyder skit om det inte finns kort att sälja (tänker på ATi)..

Alla kids sluta QQ över 2 veckor...Ni kommer vara glada när ni faktiskt kan köpa kortet utan att behöva vänta 1 månad på leverans som man fick göra med ati vid lansering..

Hur vet du att Nvidia inte kommer ha problem att leverera propert med kort i volymer på hyllorna? Kom ihåg att två veckor inte duger till att tillverka- eller leverera volymer av kort. Om något borde väl AMD's lansering av HD5000-seriens tuffingar visa detta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
De behöver inte ha leveransproblem bara för att du ska ha ett kort från en bestämd leverantör.

Köp det här kortet så får du det snabbt. Fjanterier...

http://www.alina.se/Produkt.aspx?site=prisjakt&T2=1A1-G000005...

Hahaha..

Så att EN leverantör har några kort från EN tillverkare innebär att det är god tillgång?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk

Var har vi spec på de nya GTX korten?

Permalänk
Medlem

bl.a sweclockers har ju kort redo for test , så sålänge de inte tvingat på alla 2 veckors extra nda så kommer det komma recensioner innan korten släpps.

det är ju bra imo , tråkigt att behöva vänta extra länge på korten , men nu får alla upphetsade typer i alla fall chansen att läsa recensionen innan de går och köper kort hejvilt med ögonbindel på.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Inaktiv

Om nu inte datumet för när NDA släpps skjuts fram, så vet vi ju ändå det viktiga snart. Om NDA skjuts frammåt är det läge att oroas, att de skjuter fram datumet är inget att oroa sig för. Oroa er för att få tag i ett kort istället.

EDIT: Devildoll han före med typ samma budskap.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hahaha..

Så att EN leverantör har några kort från EN tillverkare innebär att det är god tillgång?

Nej men det räcker för att täcka upp efterfrågan i alla fall tydligen eftersom inte lagren på korten är tomma, eller hur?

Om du nu behöver kortet snabbare eftersom du gnäller på leveransproblemen, varför inte köpa från ett ställe som har kortet då?
Gnälla för gnällandets skull kanske?

Sen finns det fler kort än endast 5 om du ens bemödat dig att kolla runt.

Det finns i alla fall 5-6 olika ställen som har kort, snabbt räknat. Räcker inte det?

Som sagt, gnäll för gnällandets skull när du enkelt kan lösa problemet om du nu är så sugen på nytt kort som du får det att låta.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Grrr!
Jag vill spela BC2 så *pip* gärna just nu, och tänkte skaffa mig ett fermi.

WHY ARE YOU DOING THIS TO ME NVIDIA - WHYYYYY?

Visa signatur

AMD 5900x | ASUS 3080GTX | ASUS Xonar Essence STX | 32GB | Fractal R5
Xtrfy XG1-R LED | Logitech G502 v2 | Sennheiser HD650 | Audio Engine A5+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hahaha..

Så att EN leverantör har några kort från EN tillverkare innebär att det är god tillgång?

Testa Prisjakts sökfunktion:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1377#rparams=k=s509882...

Visa signatur

| Ryzen 5800X | ASUS X570 TUF | 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600 CL16 | Asus RTX 3080 Strix OC | 2x Samsung 970 Evo 1TB M2 SSD | Seasonic 850W Focus Gold modulärt || Kylning: Corsair H115i PRO, 9x 140mm Be Quiet! Silent Wings 3 PWM || Skärm: ASUS MG279Q || Chassi: Fractal Design Meshify 2 Dark TG