Permalänk

Sista kollen för datordelar.

http://www.inet.se/kundvagn/visa/710007/dator

Nu hade jag tänkt beställa dessa delar. Min fråga är om de fungerar ihop osv.

Tack på förhand!

Edit: Tänkte även installera windows XP på den, kan det ge problem till vissa komponenter?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Vad hade du tänkt köra för spel? Ska du köra typ CoD och liknande får du allt lägga mer pengar på ett tyngre grafikkort, annars kommer det att lagga.
Dessutom kommer inte grafikkortet passa med moderkortet eftersom grafikkortet är DDR2 och moderkortet är DDR3.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk

jaha okej, får ändra det då. Det är bara för surf

Är detta mer passande?
http://www.inet.se/kundvagn/visa/710013/nya

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Verkligen!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Skrivet av Captain_Spock:

Verkligen!

Låter bra!

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem

Ska verkligen AMD ha 3st minnen, kör dom inte på 2 i taget som intel 1155 och likande? Du får kolla på hemsidan til Asrock om det finns drivrutiner til XP för det moderkortet/styrkrets.

Visa signatur

Main: Acer X32FP Fortress II Ryzen 5900X ROG Strix B550-F Wifi II RTX 3080 Ducky Shine 6 SH HD650 O2 amp + DAC Audioengine 2+ Samsung 970 Evo Plus 1TB + Kingston FURY Renegade 2TB
Server: Lian Li PC-V354B X11SCH Xeon E-2176G 64GB ECC RAM LSI 9207-8i
Media: Sony KD-65XF9005 Sony HT-ZF9 nVidia Shield TV pro 2019
nVidia Shield TV pro 2015 SSD Yamaha HS-5

Permalänk
Skrivet av roosterx:

Ska verkligen AMD ha 3st minnen, kör dom inte på 2 i taget som intel 1155 och likande? Du får kolla på hemsidan til Asrock om det finns drivrutiner til XP för det moderkortet/styrkrets.

OS - Microsoft® Windows® 7 / 7 64-bit / Vista™ / Vista™ 64-bit / XP / XP Media Center / XP 64-bit compliant verkar ju som att det går med XP...

Men vad menar du med 3 minnen?

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

OS - Microsoft® Windows® 7 / 7 64-bit / Vista™ / Vista™ 64-bit / XP / XP Media Center / XP 64-bit compliant verkar ju som att det går med XP...

Men vad menar du med 3 minnen?

Han menar nog att du funderar på att beställa:
Corsair 3GB (3x1024MB) CL9 1333Mhz XMS3

dvs 3 stycken 1024 MB minnen

Jag vet inte hur det är med Asrocks moderkort men vad det gäller ASUS moderkort brukar det stå angivet på produkt hemsidan vilka minnen och kombinationer av minnen som föredras. Datorn går inte sönder om man gör fel, men det kan hända att den helt enkelt inte startar.

I så fall får du köpa till ett fjärde eller låta det det tredje minnet vara bokmärke i någon bok eller nått.

Men det kan hända att just det moderkortet tillåter udda antal minnen, men det är bäst att kolla upp det först.

Du kan använda 2x2 Gb utan problem i XP, det är bara det att de inte kan utnyttjas fullt ut.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk
Skrivet av a4magkar:

Han menar nog att du funderar på att beställa:
Corsair 3GB (3x1024MB) CL9 1333Mhz XMS3

dvs 3 stycken 1024 MB minnen

Jag vet inte hur det är med Asrocks moderkort men vad det gäller ASUS moderkort brukar det stå angivet på produkt hemsidan vilka minnen och kombinationer av minnen som föredras. Datorn går inte sönder om man gör fel, men det kan hända att den helt enkelt inte startar.

I så fall får du köpa till ett fjärde eller låta det det tredje minnet vara bokmärke i någon bok eller nått.

Men det kan hända att just det moderkortet tillåter udda antal minnen, men det är bäst att kolla upp det först.

Du kan använda 2x2 Gb utan problem i XP, det är bara det att de inte kan utnyttjas fullt ut.

Okej du menar så, men då kan jag ju helt enkelt köpa några andra, som de jag nyss lade in då antar jag.
Nu borde det väl inte vara några problem med att beställa?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/713062/fixad

Visa signatur

Kvistfritt kvastskaft

Permalänk
Medlem
Skrivet av fricke313:

Okej du menar så, men då kan jag ju helt enkelt köpa några andra, som de jag nyss lade in då antar jag.
Nu borde det väl inte vara några problem med att beställa?

http://www.inet.se/kundvagn/visa/713062/fixad

Det borde gå bra; jag kollade
http://www.asrock.com/mb/memory/M3A770DE.pdf
men den är från augusti 2010 så det är förmodligen därför just exakt det minnet inte finns med.

Av recensionerna av minnet så är det ju flera som har använt det till AMD-moderkort, så det vore konstigt om det inte fungerade.

Visa signatur

AMD Ryzen R7 3800x, XFX rx 480 4 Gb, AX370-Gaming K3, 16 Gb Corsair DDR4 3000M, Seasonic Prime 750W Platinum, Seagate Barracuda 7200.12, Fractal Design Core 3500: OS: Windows 10

Permalänk

Bara LGA1366 har tripple channel på minnena. Alla andra kör dual channel. Antalet stickor ska vara två eller fyra. Vad har grafikkortets typ av VRAM att göra med vad moderkortet stöder för RAM? Mig veterligen kör mitt GTX 570 GDDR5 och inte DDR3, vilket är vad mitt moderkort stödjer som internminne.