Störningar i Bildskärm, behöver hjälp!

Permalänk
Avstängd

Störningar i Bildskärm, behöver hjälp!

Bildskärmen är en BenQ G2222HDL @ 1920x1080:60Hz, även samma sak händer med sambons Optiquest Q22wb @ 1680x1050:59 & 60Hz

Jag har som "rullande" flimmer på min bildskärm, mestadelen syns när det är gråskaliga bakgrunder osv. mot det mörkare hållet.
Testade igår att koppla in sambons skärm i min dator och vice versa, utan lyckat resultat! Det är konstaterat att det inte är skärmen eller kabeln...
Då sambon har perfekt bild med min skärm och min kabel, medans jag har samma störningar med hennes. Grafikkortet blev utbytt när jag misstänkte att det höll på att gå åt skogen, vilket det visade sig att det inte var naturligtvis... Jag är helt slut på idéer själv!

Kan det möjligtvis vara så att det är nättagget som inte riktigt är OK?

Specs på min rig:

Chassi: CM 690II Advanced
Mobo: Asus Crosshair IV
CPU: AMD X6 1090T @3,92GHz (Dock samma sak på stock)
GFX: Asus Radeon HD6970 2GB DCII (2 veckor gammalt, innan dess var det ett Sapphire Radeon HD6870 1GB Reference)
RAM: 4GB Corsair XMS3 PC12800 CL9
PSU: Silver Power 620W Modular med 80+ Bronze (SP-SS620M)
HDD: Seagate Barracuda 750GB 16MB 7200RPM + WD Green 1TB 64MB 5400RPM

Kylning:
6st 120MM fläktar inkopplade från olika tillverkare, samt 2st CM 140MM som tillhör chassits orginalsetup.

Permalänk
Medlem

det är nog för att grafikkortet visar högre frekvens än vad skärmarna klarar av eller så är det skärmkabel som behöver bytas
(min bror har en skärm som han först körde med vga kabel dvi till vga adapter ditsatt också i alla saker jag testadekan vara den med men nu var det kabeln blev likadant som för dig han bytte till hdmi problemet försvann direkt testade den kabeln på 3 andra skärmar hände likandant även på ett så gammalt kort som ATI x800 256 mb)

Visa signatur

Ryzen 7 5700x3d, MSI B450 Tomahawk Max, 2x16 gb kingston reaper rgb 3600 mhz Gigabyte rtx 4060 ti Eagle OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, 2x Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb, 1x Samsung PM9A1

Permalänk
Avstängd

Hur kan ett grafikkort visa högre frekvens än vad bildskärmen klarar av när det är inställt på att den ska dölja dom frekvenser som inte bildskärmen stödjer OCH det är inställt på 60Hz, vilket är det högsta som skärmen klarar? När det dessutom faktiskt kvarstår även när grafikkortet är utbytt? Det rimmar inte enligt mig...

Men det där med att byta kabel kan jag köpa, dock så har sambon som sagt inte problemen med min skärm och min kabel, så det är ju bevisligen i min dator som problemet ligger!