Permalänk

Datorn stänger inte av sig!

Min kära dator stänger inte av sig om man inte håller inne power-knappen i 5sek. Om jag bara väljer "stäng av" eller liknande så stänger den nästan av sig (några lampor/fläktar lyser fortfarande) för att sedan bara starta om. Hur löser jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av camparn:

dra ut kontakten håll inne power knappen i 2 dygn när sladden är urdragen sedan sätt in sladden igen och starta datorn

Va rolig du är.

Till trådskaparen. Lite information om vad för prylar du har i datorn hade varit vettigt.

Visa signatur

Intel 7700K @ 5,1ghz (Binned) | Custom H2O Loop | Asus Maximus IX Hero | 32GB Corsair @ 3200mhz | GTX 3080 | Samsung 960 EVO 500GB | Samsung 870 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 2TB | Soundblaster Z-Xr | Asus ROG Swift PG279Q | Corsair 850W-HX | Thermaltake The Tower 900

Permalänk
Medlem

du har inte kopplat reset sw till power sw?

Permalänk
Medlem

Håller med Shauni. Kolla så att du kopplat alla chassi sladdar rätt på Moderkortet.

Permalänk
Skrivet av mrfisse:

Va rolig du är.

Till trådskaparen. Lite information om vad för prylar du har i datorn hade varit vettigt.

Skrivet av shauni:

du har inte kopplat reset sw till power sw?

Skrivet av Ascina:

Håller med Shauni. Kolla så att du kopplat alla chassi sladdar rätt på Moderkortet.

Trodde inte delarna skulle spela någon roll, sitter på ett Gigabyte Z68X-UD3H-moderkort med en i5 2500k samt 8gb 1600MHz (corsair dominator?) Det där riktigt billiga iaf, samt ett GTX 480.

Jag tänkte också att jag hade kopplat reset sw till power sw och tvärtom, men det konstiga är att kanske varannan gång så stänger datorn av sig medan resten av gångerna så startar den om. Så det är inte ALLTID så att den startar om, bara ibland :S

EDIT: Har kollat nu och alla sladdar sitter rätt.

Permalänk
Medlem

Hur fick du det här problemet?
Har det alltid varit så här?
Vad gjorde du innan du fick problemet?

Permalänk
Medlem

Lät ju skoj, jag skulle precis beställa samma moderkort och processor.......

Permalänk

Har samma problem, sitter doc på helt andra komponenter. Jag kör windows 8 så tror det är en bugg där i mitt fall.

Permalänk

Har du kollat så allt är rätt jordat?

Permalänk
Skrivet av panpo98:

Hur fick du det här problemet?
Har det alltid varit så här?
Vad gjorde du innan du fick problemet?

Jag vet inte om det var när jag bytte chassi eller nätaggregat som jag fick detta problemet (eller om jag fick det någon annan gång), det har varit såhär kanske en månad. Kan ha varit mobo+cpu+minne-bytet, men är inte säker på det heller. Innan jag fick detta problem så stängde jag bara av datorn genom startmenyn utan problem, nu måste jag i kanske 60% av fallen hålla inne powerknappen för att stänga av datorn (vilket stör mig mycket eftersom varje gång jag gör det så resettas bios och jag måste gå in och överklocka datorn igen).

Skrivet av hau5mau5:

Lät ju skoj, jag skulle precis beställa samma moderkort och processor.......

Jag är inte säker på att det just är de som är problemet, kan vara nätagget också :S

Skrivet av ActaL:

Har du kollat så allt är rätt jordat?

Hur menar du? Att jag har datorn i en jordad kontakt?

Tack för hjälpen alla!

Permalänk
Medlem

1. Att datorn tappar bios inställningarna låter som något hänt med hårdvaran.
Nollställ bios ordentligt. Glöm inte att dra ur strömkabeln när du gör det så att du inte behöver vänta i en hel evighet. Vänta med överklockningen tills du fixat felet. Ställ in andra saker i bios (tex datum tid) och spara så att du inte får andra problem som tex att den stannar och tjata på dig varje gång du startar datorn tills du gjort det.

Riva ut / isär allt. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Vänta med att koppla med så många saker som möjligt så att det inte visar sig vara nån strunt sak som tex kringutrustning, SATA/IDE kabel osv eller kontakten du satt dom som . Folk har get upp och köpt ny dator och upptäckta att det var tex tangentbord, mus osv som de flyttade över från gamla datorn.

2. Installera om Windows. Inget hindra dig från att ha gjort flera misstag samtidigt. Är du lat så kan du låna/köpa en annan hårddisk och göra det på men ta bort alla andra hårddiskar tills du installerat klart så att du inte får ännu mer problem. Drivrutiner laddar du ned själv från tillverkarnas hemsidor. De man får via Win 7 eller Win Uppdate kan vara dåliga eller fattas inställningar.

3. Du skrev aldrig nätaggets märke modell och ålder.

Permalänk
Skrivet av panpo98:

1. Att datorn tappar bios inställningarna låter som något hänt med hårdvaran.
Nollställ bios ordentligt. Glöm inte att dra ur strömkabeln när du gör det så att du inte behöver vänta i en hel evighet. Vänta med överklockningen tills du fixat felet. Ställ in andra saker i bios (tex datum tid) och spara så att du inte får andra problem som tex att den stannar och tjata på dig varje gång du startar datorn tills du gjort det.

Riva ut / isär allt. Moderkort och processorn också. Kontrollera noggrant (efter fel, skador, distanserna sitter rätt mellan moderkortet/chassit, böjda pinnar i kontakter mm) och sätta ihop ordentligt.

Vänta med att koppla med så många saker som möjligt så att det inte visar sig vara nån strunt sak som tex kringutrustning, SATA/IDE kabel osv eller kontakten du satt dom som . Folk har get upp och köpt ny dator och upptäckta att det var tex tangentbord, mus osv som de flyttade över från gamla datorn.

2. Installera om Windows. Inget hindra dig från att ha gjort flera misstag samtidigt. Är du lat så kan du låna/köpa en annan hårddisk och göra det på men ta bort alla andra hårddiskar tills du installerat klart så att du inte får ännu mer problem. Drivrutiner laddar du ned själv från tillverkarnas hemsidor. De man får via Win 7 eller Win Uppdate kan vara dåliga eller fattas inställningar.

3. Du skrev aldrig nätaggets märke modell och ålder.

Tack för hjälpen, ska testa detta.

Hade ett Corsair VX450W innan men det blev för slött när jag köpte ett GTX 480 och s1155, så bytte ut det mot ett zalman 750W-agg (modulärt, inte säker på exakta namnet). Det är bara 1-2 mån gammalt.

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte ominstallerade Windows så är det säkert detta som gör att det strular, så gör det. Detta bör man alltid göra vid så stora hårdvarubyten.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag har ett liknande problem med min Dell Vostro 200. När man försätter den i viloläge hamnar den ibland i vänteläge, ibland stängs datorn av helt (inga lampor är på eller något) men lämnar fläktarna på, och ibland går den in i äkta viloläge. Väldigt störande. När man startar upp datorn efter det att den varit avstängd med fläktarna på, går dessa upp i toppvarv ända tills man drar ut kontakten och kräver ett par kabelryckningar till innan den fungerar ordentligt. Att plocka ut bios-batteriet brukar dock lösa problemet.

Visa signatur

Tyan Trinity S1854 | PIII 933/133/256 | 128MB PC133 | GF2 MX440 | V2 SLi 12MB | SB Live! CT4670 | Saitek Cyborg | Interstate '82 🕹🥳

Världen: never talk about yourself
Swec: Jag jag jag

Permalänk
Medlem

Jag har haft liknande problem med mina bärbara ASUS-datorer och har förstått det som att det i de fallen rörde sig om en felaktig drivrutin för "snabbknapparna". Datorerna gick inte att stänga av utan att man höll inne power och dödade dem. Ibland fungerade det men oftast inte. Bytte windows och nu fungerar den kvarvarande av de två utan problem, har INTE installerat drivrutiner till snabbknapparna utan är nöjd såhär.
Jag har också haft problem med den stationära men tror det hade med något sleep-läge att göra.

Hoppas allt löser sig!

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Om du inte ominstallerade Windows så är det säkert detta som gör att det strular, så gör det. Detta bör man alltid göra vid så stora hårdvarubyten.

Skrivet av Q4Rspwn:

Jag har ett liknande problem med min Dell Vostro 200. När man försätter den i viloläge hamnar den ibland i vänteläge, ibland stängs datorn av helt (inga lampor är på eller något) men lämnar fläktarna på, och ibland går den in i äkta viloläge. Väldigt störande. När man startar upp datorn efter det att den varit avstängd med fläktarna på, går dessa upp i toppvarv ända tills man drar ut kontakten och kräver ett par kabelryckningar till innan den fungerar ordentligt. Att plocka ut bios-batteriet brukar dock lösa problemet.

Skrivet av Videoapan:

Jag har haft liknande problem med mina bärbara ASUS-datorer och har förstått det som att det i de fallen rörde sig om en felaktig drivrutin för "snabbknapparna". Datorerna gick inte att stänga av utan att man höll inne power och dödade dem. Ibland fungerade det men oftast inte. Bytte windows och nu fungerar den kvarvarande av de två utan problem, har INTE installerat drivrutiner till snabbknapparna utan är nöjd såhär.
Jag har också haft problem med den stationära men tror det hade med något sleep-läge att göra.

Hoppas allt löser sig!

Hittade problemet, det var windows (eller ssd-disken) som krånglade, testade med en annan hdd och då fungerade allt fint BARA SÅ NI VET