Kan man lita på CDON och deras THOR-datorer?

Permalänk
Medlem

Kan man lita på CDON och deras THOR-datorer?

Efter 3 år är min pålitliga gaming-laptop på fallrepet, och jag planerar att köpa en ny, stationär speldator.

Det finns onekligen en hel del fina erbjudanden hos CDON (http://cdon.se/hemelektronik/speldatorer_-_thor) just nu, men efter att ha kollat runt lite är jag inte så säker på om jag kan lita på företaget. Kampanjsidan ovan har stavfel och motsägelsefulla beskrivningar; en recension nämner att tillbehör saknades när datorn kom; och jag läste nyligen en tråd på det här forumet, därTHOR Jords-datorn inte ens gick att starta.

Vad tycker ni clockers om CDON:s datorutrustning? Är det någon här som har köpt en THOR-dator?

Kuriosa:
Datorn som jag planerar att köpa är: http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_... . Om beskrivningen stämmer, så får man tangentbord, mus, och musmatta "på köpet", samt en skärm om man skriver in koden som visas på kampanjsidan.

Permalänk
Vila i frid

Lixom, datorn är byggd med generella enskilda komponenter och inget är "fabriksspecifikt" dvs det finns inget som säger att det inte skulle funka. Nackdelen med att köpa en färdigbyggd dator om man inte är "teknisk lagd" är att grafikkort etc kan skaka loss under frakten och att man inte har färdigheter att kontrollera innanmätet innan man startar den första gången.

Permalänk

CDON är bra skit.
Har funnits länge och har TV reklam (eller haft?)

Vad är det som gör dig osäker på företaget? Stavfel? Lulz.

Personligen så har jag haft bra erfarenhet av deras kundtjänst när det varit något, men så är jag kanske jag bara är bra på att föra mig med ord.

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

CDON är ju ett relativt väletablerat företag så jag tror nog man kan lita på dem. Men deras Thor-datorer ser väldigt prisvärda ut på pappret så man kan ju undra om de säljer dem med förlust för att locka kunder eller vad de håller på med?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk

Hahahaha
Så sjuk meningen blev..

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

Jag skulle absolut kunna tänka mig att beställa en dator av dem för att prova. Aggressiv prissättning, känt företag med garanti. Enda infon jag riktigt saknar (som även Komplett oftast missar) är hur de gör med cpu-kylare. Knappast någon här som vill ha en high-end dator med stock-cpu-kylare??

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

CDON är ju ett relativt väletablerat företag så jag tror nog man kan lita på dem. Men deras Thor-datorer ser väldigt prisvärda ut på pappret så man kan ju undra om de säljer dem med förlust för att locka kunder eller vad de håller på med?

Om man tittar på den här: http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_...

10490kr med ssd+mekanisk, OS, gtx670, 2500k, ett tangentbord och en mus. Dessutom ingår en skärm för 1000kr.

Det går inte att bygga ihop en likadan själv för det priset.

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk

Jag har beställt massa små-saker från CDON i många år nu, typ some högtalare,spel, headset,mus,tangentbord. och det enda som dom kan bättra på är frakttiden. men det är inget jag bryr mig om för dom priserna dom har så är det värt att vänta. o blir det problem för dom på något sätt så är det ju så. så kan det bli för alla. och varför dom har så bra priser nu i början kan ju vara för att Thor-datorerna är nya. men cdon är ju annars billigast på allt

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolpopz:

Om man tittar på den här: http://cdon.se/hemelektronik/thor_einride_-_intel_i5-2500k_-_...

10490kr med ssd+mekanisk, OS, gtx670, 2500k, ett tangentbord och en mus. Dessutom ingår en skärm för 1000kr.

Det går inte att bygga ihop en likadan själv för det priset.

Men visst förstår jag kritiken vissa har, bilden säger tydligt i7

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Men visst förstår jag kritiken vissa har, bilden säger tydligt i7

Jag förstår inte vad du menar. Ja, bilden visar i7

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolpopz:

Jag förstår inte vad du menar. Ja, bilden visar i7

Och texten säger i5 på två ställen, kunde då inte bilden också sagt i5? Varför slänger de upp en felaktig bild?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Och texten säger i5 på två ställen, kunde då inte bilden också sagt i5? Varför slänger de upp en felaktig bild?

Jadu... det kan man undra

Jag provade plocka ihop samma delar som ingår i Thor Einride och skärmen som man också får med. Priset hamnade på 13462kr

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk

CDON är säkert smarta när det gäller affärer Dom har säkert bra deals med dom som dom köper ifrån. och för att komma långt med en produkt måste man skansa(Vetifan hur det stavas ). dom satsar stort på detta. för vem skulle köpa deras datorer om det är 500kr billigare att bygga själv?Så dom säljer billigt så folk köper där och så folket ska få ögonen på dom. och inte Inet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WowÄlaskarn:

CDON är säkert smarta när det gäller affärer Dom har säkert bra deals med dom som dom köper ifrån. och för att komma långt med en produkt måste man skansa(Vetifan hur det stavas ). dom satsar stort på detta. för vem skulle köpa deras datorer om det är 500kr billigare att bygga själv?Så dom säljer billigt så folk köper där och så folket ska få ögonen på dom. och inte Inet.

En av anledningar till att man bygger själv är ju för att det oftast blir billigare då. Men i detta fallet är det tvärtom.

Visa signatur

[Fractal deisgn define R3 ] [ i5 3570K ] [Gigabyte gtx 670 2gb oc] [ 8gb vengeance 1600MHz ] [ Gigabyte z77X UD3H ][ sg 1tb 7200rpm ] [ Ocz ZS 750w ] [ win 7 pro ] [Benq xl2410t ]

[ XPS 1530 ] [ T7500 2.20Ghz ] [ 2gb ram ddr2 ] [ 8600M GT ] [ 250gb 5400rpm ] [ LG 1440x900 ] [ xp-32bit ]

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, seriösa som oseriösa.

Jag kommer att köpa min dator på Inet istället. Tillbehören (tangentbord etc) köper jag begagnat. Allt som allt blir det kanske 1.500 kr dyrare, men då slipper jag oroa mig. Om någonting inte fungerar i framtiden, så kan jag också vara säker på kundservicen.

Helt enkelt lägger jag ned 1,5 k för att slippa bekymmer och stress. Har ingenting emot att mekka lite då och då, men jag klarar inte av att gå igenom ännu en byråkratisk labyrint av trasig utrustning och dålig kundservice.

Permalänk
Medlem

Jag köpte en Thor Veor av anledningen till att jag inte kan bygga alls och för att det var billigare än inets färdiga datorer. Sen hade de en deal när jag köpte så att jag fick Diablo 3 med headset, mus och tangentbord på köpet (grejer för 1800:-). Sålde headsetet så datorn kostade mig allt som allt knappt 10.000:- Det priset var helt oslagbart jämfört med inet och vad jag kunde se så hade de i princip kopierat delarna i deras Taursmodeller rakt av (en sådan tänkte jag köpa först). Diablo 3 hade jag ändå tänkt köpa och det var som sagt gratis så det var ytterligare en sak som gjorde att jag valde denna datorn.

Tyvärr är det ett märkligt problem som kom efter någon vecka (skrev en tråd om det) http://www.sweclockers.com/forum/22-microsoft-windows/1114957-problem-nar-windows-7-startar-hjalp/

Nu behöver ju inte datorn vara trasig för det men det är ju typiskt, jag köpte en färdig dator för att det bara skulle vara att tuta och köra.

Däremot så är det första gången när en dator strular som jag känner att "äh skit samma, jag har ju garanti". Jag har alltid köpt begagnat eller delar förut och när det strular då så får man alltid den där lilla klumpen i magen och frågar sig "vad är det för fel nu då?". Om jag inte löser detta så skickar jag in skiten bara, har ju garanti.

Permalänk

Jag kan tilläga att om man får ett skadat paket från någon affär, så är det posten o dom som packar allt som ni ska slå på skäften, Har varit på prao 2 gånger där dom packar och sånt. Dom slänger in sakerna i korgarna som skräp. Va en Datorskrivare som dom bara slängde in. så blir det trasigt paket så skyl på posten