Permalänk

Starta webbutik!?

Hej, jag tänkte starta en webb - butik. Där vart jag säljer t.ex fläktar, kablar, verktyg, hdd's helt enkelt en liten datortillbehörsaffär, och nu till saken. Tror ni det är något att få lite extra för ? Dvs, tjäna kanske nån hundring på det i månaden? Har kunskap till all kodning etc.

Så, vad tror ni? Och vad skulle ni vilja se i lager?

Permalänk

Det tar ett tag innan man går i förtjänst när man startar eget, inget man gör i en handvändning bara för att "tjäna lite extra".

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk

Är i dagsläget 15 år, och gör det lite vid sidan för att dra in lite extra i månaden.

Permalänk

Får man ens ha en webbutik och sälja saker när man är omyndig?

Visa signatur
Permalänk

Känner en kompis, som har en hemsida och säljer Iphoneskal, godisremmar etc

Permalänk
Skrivet av benzinlol:

Är i dagsläget 15 år, och gör det lite vid sidan för att dra in lite extra i månaden.

Då ska du nog lära dig lite om marknadsföring och försäljning först.
Det är vanligt att butiker går minus i början, just för att lägga ner pengar i marknadsföring osv.

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

Dessvärre funderar du på en marknad där det finns många riktigt stora aktörer som man inte kan konkurrera med som egenföretagare. Datorkomponenter är varor med låga marginaler och om du inte kan köpa in riktigt stora volymer har du inte en chans att konkurrera prismässigt. Och går du i skolan och vill driva ditt företag vid sidan om kommer din servicenivå eller skolgång bli lidande. Det låter nog som hårda ord men det kan förhoppningsvis bidra till lite eftertanke.

Permalänk
Medlem

Äsch, strunt i vad de ovan säger om att lära sig först och skaffa sig erfarenheten sen. Kör på! Det som kan gå fel är att du får slå igen och du är en erfarenhet rikare och bättre förberedd inför nästa satsning, som kommer att behandla lite mer pluring. Satsa inte mer än du har råd med och planera redan från början in tid så att studier inte blir lidande.

Rock on!

PS. Jag vill se en ny Djungelapa.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Det verkar finnas olika projekt via skolor osv där man startar upp egna småföretag på olika sätt, eller iaf testar affärsidéer. Kolla lite sånt.

Om du vill tjäna nån hundring extra i månaden tror jag en investering i en gräsklippare (alternativt låna farsgubbens) och höra runt i grannskapet är en säkrare metod. Men, ack så mycket tråkigare.

Det de andra här säger är dock säkert sant i stor utsträckning. Du kan nog inte konkurrera med de stora återförsäljarna och nå den stora kundgruppen.

Det du däremot kan göra är att dra nytta av geografisk närhet och lättillgänglighet och personliga service. Kruxet är dock att du troligtvis inte har kapital att skaffa och hålla ett lager, utan får beställa från leverantör när du får en beställning.

Men, du kan ju börja med att hjälpa gamlingarna att installera och köpa möss, webcams och installera drivrutiner och ta en lite mindre summa för det.

Att ge sig på något större vid 15 års ålder tror jag kan bli en rejäl utmaning då det är en hel del matematik och ekonomi inblandad. Dock ej sagt att du inte klarar av det.

Visa signatur

Spelar mestadels Arma 3, men även sådant som Factorio och Rimworld.