Spillt cider på Qpad MK-80, knappar tröga. Vad göra?

Permalänk

Spillt cider på Qpad MK-80, knappar tröga. Vad göra?

Spillde läsk på mitt fina mk-80-tangentbord, och efter att ha rengjort det så mycket jag kunnat så är vissa knappar otroligt sega och studsar inte upp efter att man tryckt ned dem (tangentbordet blir obrukbart eftersom a-tangenten inte fungerar). Försökte skruva upp tangentbordet men efter att lossat på alla skruvar på baksidan så märkte jag att tangentbordet även är fast-"limmat" och inte går att öppna alls.

Det är inte själva tangenterna som är tröga utan switcharna som sitter under (det blåa då det är ett cherry mx blue-tangentbord)

Någon som vet om det finns något att göra eller om det blir till att slänga det?

Permalänk

låt det ligga och dra i i t-röd nån dag och låt sedan torka i 1-2 veckor.

räcker säkert med kortare torktid iom att t-röd dunstar fort men jobbigt att chansa och bränna usb portarna...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Ta loss knappen, ta ett sugrör, dra i lite vatten i sugröret, sätt sedan valfritt finger på andra änden av sugröret så att vattnet inte rinner ut.

Sedan sätter du sugröret mot switchen, släpper lite på fingret så att vatten ringer ut ur sugröret, tryck sedan febrilt med sugröret på switchen. Gör såhär tills du känner att switchen börjar fungera igen. När switchen fungerar igen så är det bara att göra samma visa med rengöringssprit så att allt vatten dunstar bort snabbare och switchen blir renare invändigt.

Permalänk

Gjorde nu som rouge of darkness sa och droppade t-röd i tgb (efter att jag lyckats snickra upp det trots allt!) och fick efter lite tryckande en fungerande a-knapp:

Får stå och torka nu

Permalänk

Testade och efter lite tryckande så har knappen fastnat igen, lyckas inte få bort det trots att jag dränker knappen i tröd

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Testade och efter lite tryckande så har knappen fastnat igen, lyckas inte få bort det trots att jag dränker knappen i tröd

Han skrev ju att du skulle låta det ligga och dra

Permalänk
Skrivet av slusk:

Han skrev ju att du skulle låta det ligga och dra

Lade det nu halvt i en kastrull med t-röd så att "a" iallafall är dränkt, hoppas jag inte dör av luften över natten bara kör öppna fönster