Problem med trådlöst på Thomson tg784

Permalänk
Medlem

Problem med trådlöst på Thomson tg784

Jo det är såhär att det är något som är lite mysko med mitt thomson tg784 modem, kör jag enheter på trådlöst som laptop etc så får jag inte ut mer än 1mbps i uppkoppling av någon anledning, har varit inne i routern och kollat runt och det jag ser är detta på den trådlösa delen.

Gränssnittstyp: 802.11g
Faktisk hastighet: 5.5 Mbps
Band: 2.4G Hz

Den faktiska hastigheten studsar mellan 1mbps och 54mbps titt som tätt, så fort jag gör en inställning i det trådlösa modemet så rättar den till hastigheten och den håller sig där i runt 5 minuter innan den kastar ner sig själv till 1mbps igen, blir inte klok på varför i helsike den gör såhär och undrar om det är någon som kan ha någon ide på vad problemet är. Jag vet att hatet mot thomson modemen är stora här på sweclockers men modemet i sig funkar som det skall annars så jag har inga planer på att lägga ut några pengar på ett nytt modem.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kan bero på störningar kolla om det är andra nät runtomkring dig

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det kan bero på störningar kolla om det är andra nät runtomkring dig

Har precis bytat över den från kanal 6 till kanal 11 så får se om det hjälper annars så har jag fan slut på ideer om vad det kan vara, teknikern på BBB som jag pratade med började jiddra något om att har du en trådlös enhet långt ifrån modemet som har anslutning så kan det förekomma störningar och visst det kan jag gå med på men inte att den droppar från 54mbps till 1mbps.

Permalänk
Medlem

Då Tg784 inte stödjer mer än b/g standarden altså upp till 54mbit på det trådlösa (teoretiskt) och tumregeln är ungefär att man får 1/4 av det i praktiken. Så att räkna med några direkta hastigheter trådlöst är bara att glömma, sen är även TG784 ett väldigt gammalt modem och BBB borde kunna erbjuda dig ett nyare med iaf b/g/n standard och bättre räckvidd. Enligt mina upplevelser är även räckvidden på TG784 under all kritik. Men kanalbyte som du har gjort är helt klart något att börja med.

Visa signatur

Stationär: Fractal Design Define Mini, ASUS M4A78LT-M. AMD Phenom II X6 1090T @3.8ghz, 6GB DDR3 1033Mhz, HDD1 150GB. HDD2 150GB, HDD3 500GB, Corsair TX650W, XFX AMD HD7850 2GB GDDR5.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vcz:

Då Tg784 inte stödjer mer än b/g standarden altså upp till 54mbit på det trådlösa (teoretiskt) och tumregeln är ungefär att man får 1/4 av det i praktiken. Så att räkna med några direkta hastigheter trådlöst är bara att glömma, sen är även TG784 ett väldigt gammalt modem och BBB borde kunna erbjuda dig ett nyare med iaf b/g/n standard och bättre räckvidd. Enligt mina upplevelser är även räckvidden på TG784 under all kritik. Men kanalbyte som du har gjort är helt klart något att börja med.

Om jag skall vara helt ärlig så skiter jag i om jag får ut några direkta hastigheter på det trådlösa men jag vill kunna lira med polarna över nätet när dom är här då vi sitter och multiplayar rätt mycket och det laggar röven ifall man bara får ut 1mbps

Permalänk
Medlem

Har nu testat lite olika kanaler på modemet och jag får fortfarande inte ut den hastighet jag skall på det trådlösa den sparkar ner sig själv till 1-5.5mbit efter en liten stunds användande. Någon som har mer ideer på vad det kan vara?

@Vcz det var detta dom skickade ut då det innefattar ip telefoni med vilket är ett av kraven jag måste ha på modemet.

Permalänk
Rekordmedlem

Då kanske du får ansluta en accesspunkt eller byta ut 784an.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kanske du får ansluta en accesspunkt eller byta ut 784an.

Känns lite irreterande att få hem ytterligare en router då detta blir femte routern dom skickade ut... (första var en zyxel som man inte kunde spela något på då den vägrade öppna portar, andra var en likadan för att se ifall det var samma fel på denna, tredje var en thomson med bruten antenn och fjärde blir ju denna som måste bytas ut i så fall...)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Destromath:

Känns lite irreterande att få hem ytterligare en router då detta blir femte routern dom skickade ut... (första var en zyxel som man inte kunde spela något på då den vägrade öppna portar, andra var en likadan för att se ifall det var samma fel på denna, tredje var en thomson med bruten antenn och fjärde blir ju denna som måste bytas ut i så fall...)

Jag sa inte byta ut, utan skaffa en accesspunkt om du är nöjd med hur thomsonen funkar i övrigt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag sa inte byta ut, utan skaffa en accesspunkt om du är nöjd med hur thomsonen funkar i övrigt.

Då måtte jag vara blind för det jag quotade från dig så sa du byta ut tg784an anyhow skall inte ha någon access punkt skall bara vara ett modem det var därför jag ville ha ett modem med inbyggd router så jag kunde bli av med min netgear router.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Då kanske du får ansluta en accesspunkt eller byta ut 784an.

Skrivet av Destromath:

Då måtte jag vara blind för det jag quotade från dig så sa du byta ut tg784an anyhow skall inte ha någon access punkt skall bara vara ett modem det var därför jag ville ha ett modem med inbyggd router så jag kunde bli av med min netgear router.

Jag skrev "eller"
Hursomhelst så kanske din isp har nån bättre modell om du frågar dem? Det man vill ha om man bara ska ha en burk är väl främst Gbit kablat och 5GHz wifi för att det interna nätet ska funka bra.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Jag skrev "eller"
Hursomhelst så kanske din isp har nån bättre modell om du frågar dem? Det man vill ha om man bara ska ha en burk är väl främst Gbit kablat och 5GHz wifi för att det interna nätet ska funka bra.

Får se vad dom säger wifi adaptrarna vi har klarar inte mer än 54mbps ändå dom är stämplade för g nätverket.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Destromath:

Får se vad dom säger wifi adaptrarna vi har klarar inte mer än 54mbps ändå dom är stämplade för g nätverket.

G är hursomhelst en begränsning, stödet för mimo kom med n eller super g som en del kallade de första hybriderna, men hursomhelst så innebär mimotekniken bättre radiodelar så det har man nytta av även om man bara kör det i 54Mbit/s, om du bara har 802.11g delar så bör du nog snart fundera på om du inte ska byta till åtminstone .n

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

G är hursomhelst en begränsning, stödet för mimo kom med n eller super g som en del kallade de första hybriderna, men hursomhelst så innebär mimotekniken bättre radiodelar så det har man nytta av även om man bara kör det i 54Mbit/s, om du bara har 802.11g delar så bör du nog snart fundera på om du inte ska byta till åtminstone .n

Spelar ingen större roll då jag inte har mer än ett 24mbps adsl och får inte ut högre än det där jag bor hur som detta har inget som helst med att göra om varför skiten droppar ner till 1mbps så förstår inte poängen i detta om jag skall vara helt ärlig.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är ju inte bara du som är i etern, på 2,4GHz är det ganska mycket prylar som finns och tar plats, det finns tex blåtand, grannar och microvågsugnar och en del fjärrkontroller, sånt sänker kapaciteten på ditt 802.11g nät, ni delar alla på tiden i etern och det är därför tex 802.11a oftast är många gånger snabbare än .g även om de på papperet är lika snabba så kan .a ge uppåt 10ggr så hög prestanda i verklig användning.
Det är inte så illa att du har nån .b enhet, för den sänker alla andra prylar till .b om den tillåts komma in i nätet.
Och mimoprylar ger rent radiomässiga fördelar även om du kör dem med en länkhastighet på 54Mbit.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.