Bygga tv bänk. Tips/hjälp uppskattas

Permalänk
Inaktiv

Bygga tv bänk. Tips/hjälp uppskattas

Hejsan sweclockers!

Hoppas jag har lagt upp denna tråd i rätt del av forumet!

Jag har tittat runt lite på forumet och ser att många bygger sina egna datorlådor m.m. Så nu tänkte jag börja enkelt genom att bygga en egen tv-bänk!

Vad har ni för tips för en som ska bygga sin första tv bänk?
Vad för material har ni?
Vart köper ni sakerna ni behöver? (Ikea kanske?)
Står den på hjul eller ben?
Har ni isolering? (tänker på om man använder datorn och tittar på! Den har en tendens att låta mycket. Kanske göra ett speciellt fack till just den?)
Glas eller Plexi?

Jag gör skiss och mått senare. Vill bara veta de saker ovan!

Tack på förhand. Med vänlig hälsning/Peterpanik.

*Edit kommer inte skriva eller svara på alla så ni får "Gilla" istället

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Fyfan vad snyggt. Och smart tänkt!
Tack för länken.

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Entusiast

En htpc behöver inte låta mycket. Min taklampa surrar och har sig med den är väldigt tyst, hade jag haft en SSD så hade den varit tyst som en mus. Jag glömmer ofta att stänga av den och somnar lika bra för det. Den är i praktiken helt öppen.

Vad gäller material så tycker jag helt enkelt att du ska välja ett material du känner dig bekväm i att jobba med.

Jag byggde en TV bänk till min tjockTV när jag var liten, den hade hjul. Och jag skulle helt klart rekommendera att ha hjul, mycket lättare när man ska damsuga, koppla in grejer i TVn osv.. Saknar det på min nuvarande TVbänk.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Svensktiger:

Nice tack!

Skrivet av Blargmode:

En htpc behöver inte låta mycket. Min taklampa surrar och har sig med den är väldigt tyst, hade jag haft en SSD så hade den varit tyst som en mus. Jag glömmer ofta att stänga av den och somnar lika bra för det. Den är i praktiken helt öppen.
Vad gäller material så tycker jag helt enkelt att du ska välja ett material du känner dig bekväm i att jobba med.
Jag byggde en TV bänk till min tjockTV när jag var liten, den hade hjul. Och jag skulle helt klart rekommendera att ha hjul, mycket lättare när man ska damsuga, koppla in grejer i TVn osv.. Saknar det på min nuvarande TVbänk.

Ok! då blir det att dra till ikea strax efter jag gjort skiss m.m.! hjul är något att tänka på. Precis som du skrev så underlättar det mycket! tack för koommentar.

*edit jag kör laptop. såg att jag skrev dator! kan misstolkas och den kan låta mycket! men som sakt annars hade jag också kört ssd !

Permalänk
Medlem

Jag skulle bygga i mdf.

Det viktigaste är väl att tänka igenom konstruktionen, så att den uppfyller sin funktion samt är möjlig att montera/bygga med de hjälpmedel man har till buds.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Tackar! Sjukt simpelt men ändå sjukt snyggt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Lite onödigt mycket besvär med gångjärnen/muttrarna

Byggde en tv-bänk åt en kompis. Gjorde den i mdf och sedan blev den spacklat och sprutmålat. Tog inte speciellt lång tid men givetvis hjälpte det att man har både domino och sänksåg.
Har man ingen bord/sänksåg kan man få delarna sågat för en billig peng.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...