Val 2014: har ni ställt in er på något parti och varför?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Crippa90:

Jag fick för mig att du tyckte att generaliseringar i sig va rasistiska och att det inte spelade någon roll om det var en bra eller dålig sådan. Men jag kanske missuppfatta?

Tittar man i idrottssammanhang så ser man rätt snabbt att svarta har ett övertag i exempelvis sprint mot vita. Eller så är dom bara bättre på att dopa sig.

Nja, jag var nog en smula ironisk där. Vi vänder på artikeln lite och kommer till slutsatsen att inte enda plånbok återlämnats i Kosovo, jag tror inte det gått i tryck.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag fick för mig att du tyckte att generaliseringar i sig va rasistiska och att det inte spelade någon roll om det var en bra eller dålig sådan. Men jag kanske missuppfatta?

Vet inte riktigt om ovanstående hänger samman med efterkommande.

Skrivet av Crippa90:

Tittar man i idrottssammanhang så ser man rätt snabbt att svarta har ett övertag i exempelvis sprint mot vita. Eller så är dom bara bättre på att dopa sig.

Nja. Vi ser att Jamaicaner för tillfället har ett övertag i Sprint, Vi ser att människor ifrån det etiopiska och Kenyanska höglandet har en fördel i långdistans lopp.
KhoiKhoi ser vi knappast ens på fältet. Din generalisering är för bred, den måste kokas ned väldigt mycket innan den blir relevant.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

Vet inte riktigt om ovanstående hänger samman med efterkommande.

Nja. Vi ser att Jamaicaner för tillfället har ett övertag i Sprint, Vi ser att människor ifrån det etiopiska och Kenyanska höglandet har en fördel i långdistans lopp.
KhoiKhoi ser vi knappast ens på fältet. Din generalisering är för bred, den måste kokas ned väldigt mycket innan den blir relevant.

Slutsatsen är väl att generaliseringar baserade eller för den delen kopplade till etnicitet är mindre bra. Oavsett slutsats eller syfte.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Nja. Vi ser att Jamaicaner för tillfället har ett övertag i Sprint, Vi ser att människor ifrån det etiopiska och Kenyanska höglandet har en fördel i långdistans lopp.
KhoiKhoi ser vi knappast ens på fältet. Din generalisering är för bred, den måste kokas ned väldigt mycket innan den blir relevant.

Jag tycker då inte att min generalisering är för bred. Tittar man på de 25 snabbaste männen i världen någonsin på 100 meter så är alla svarta vad jag kan se, och endast 6 av dessa är från Jamaica.

Dock har många dit eller erkänt doping men jag tror inte det spelar någon roll.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Jag tycker då inte att min generalisering är för bred. Tittar man på de 25 snabbaste männen i världen någonsin på 100 meter så är alla svarta vad jag kan se, och endast 6 av dessa är från Jamaica.

Dock har många dit eller erkänt doping men jag tror inte det spelar någon roll.

Det är ett konstaterande att svarta ligger i toppen av rankingen, det är ett dåligt generaliserande att svarta är snabbare än andra grupper då andelen av den totala svarta populationen som representeras på rankningen är väldigt liten. Hade det varit så att man gjort en undersökning med ett representativt urval ur alla svarta populationer och vita populationer och den svarta hade uppvisat ett bättre medianresultat så skulle generaliseringen att svarta är snabbare än vita åtminstone vara någorlunda relevant.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Slutsatsen är väl att generaliseringar baserade eller för den delen kopplade till etnicitet är mindre bra. Oavsett slutsats eller syfte.

I både moralisk och faktamässig bemärkelse.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Huzzbutt:

I både moralisk och faktamässig bemärkelse.

Och vi är säkert även överens om att SVD också vet det.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Det är ett konstaterande att svarta ligger i toppen av rankingen, det är ett dåligt generaliserande att svarta är snabbare än andra grupper då andelen av den totala svarta populationen som representeras på rankningen är väldigt liten. Hade det varit så att man gjort en undersökning med ett representativt urval ur alla svarta populationer och vita populationer och den svarta hade uppvisat ett bättre medianresultat så skulle generaliseringen att svarta är snabbare än vita åtminstone vara någorlunda relevant.

Nu skrev jag inte att svarta är snabbare än andra utan att svarta har ett övertag än vita och med det menade jag att det är större chans att en random svart person kommer bli bra på sprint än en random vit.

Angående kenyaner så vill jag minnas att det var ett program om detta på tv för många år sedan och där hittade man en skillnad hos just kenyaner i benen. Kommer inte exakt ihåg vad det var för skillnad men det gav iaf en fördel för långdistans och är man mer intresserad så lär man nog kunna forska fram det.

Kanske kan vara intressant: http://ajcn.nutrition.org/content/71/6/1392.full

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Nu skrev jag inte att svarta är snabbare än andra utan att svarta har ett övertag än vita och med det menade jag att det är större chans att en random svart person kommer bli bra på sprint än en random vit.

Jag påpekar att du inte kan dra den slutsatsen av rankningen.

Skrivet av Crippa90:

Angående kenyaner så vill jag minnas att det var ett program om detta på tv för många år sedan och där hittade man en skillnad hos just kenyaner i benen. Kommer inte exakt ihåg vad det var för skillnad men det gav iaf en fördel för långdistans och är man mer intresserad så lär man nog kunna forska fram det.

Det är dock inte något som gäller alla kenyaner utan de som härstammar från höglandet om jag minns rätt. Det är rätt stor skillnad på de fysiska egenskaperna hos folkgrupperna i det området. Bara en sån sak som längd skillnaden på Tutsi och Hutu uppgår väl till 30cm. trots att de levt väldigt nära varandra, ju lägre abstraktionsnivå desto bättre resultat.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Huzzbutt:

Jag påpekar att du inte kan dra den slutsatsen av rankningen.

Någon vetenskaplig slutsats kan jag inte dra, men då eliten består av främst (endast?) svarta så är en sådan generalisering inte konstig. Tittade man närmare på frågan hade man säkert komma fram till någon schysst slutsats.

Men vafan, vem bryr sig egentligen? Inte jag iaf.

Skrivet av Huzzbutt:

Det är dock inte något som gäller alla kenyaner utan de som härstammar från höglandet om jag minns rätt. Det är rätt stor skillnad på de fysiska egenskaperna hos folkgrupperna i det området. Bara en sån sak som längd skillnaden på Tutsi och Hutu uppgår väl till 30cm. trots att de levt väldigt nära varandra, ju lägre abstraktionsnivå desto bättre resultat.

Jo kenyaner består av många etniska grupper och det var säkert nån som verkligen stod ut. Poängen var att det kan finns skillnader och det således går att göra generaliseringar baserad på etnicitet, ras eller vad man nu vill, samtidigt som generaliseringen är ganska korrekt.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crippa90:

Någon vetenskaplig slutsats kan jag inte dra, men då eliten består av främst (endast?) svarta så är en sådan generalisering inte konstig. Tittade man närmare på frågan hade man säkert komma fram till någon schysst slutsats.

Generaliseringen blir dock felaktig som jag sa.
Att en grupp har en högre högsta nivå innebär inte att de har en högre snittnivå, det innebär inte heller att en given individ ur gruppen har en större chans att ta sig till toppen än ur en annan population.

Skrivet av Crippa90:

Jo kenyaner består av många etniska grupper och det var säkert nån som verkligen stod ut. Poängen var att det kan finns skillnader och det således går att göra generaliseringar baserad på etnicitet, ras eller vad man nu vill, samtidigt som generaliseringen är ganska korrekt.

Jag säger inte emot att man kan göra vissa generaliseringar baserade på etnicitet, det jag säger är att man måste avgränsa så att korrelationen blir vettig.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Ok, du blandar in festlig antropologi, det är kul men ganska onyttigt.
Du blandar in stammar, stammar är subgrupper. Vi kan kalla HA för en modern "stam" men inte för en modern etnicitet då HA inte uppfyller kraven för att vara en etnicitet. Faktum är att HA i Sverige inte ens är stort nog för att kunna propagera utan inavel.

Du kan inte ha en annan etnicitet än den du är tilldelad vid födseln, Det är omöjligt att med dagens teknologi åtgärda det som krävs för att byta etnicitet.
Vad man kan göra är att byta annan grupptillhörighet, vi kan byta medborgarskap, vi kan välja att lägga vår lojalitet hos en organisation som utmanar statsmakten i det land vi lever i, Men vi kan aldrig byta etnicitet.

Vad en individ främst identifierar sig med är heller inte en fråga om etnicitet, det är en fråga om samhörighet. En individ kan förstås främst identifiera sig med sin identitet men det är mer sannolikt att hen identifierar sig med sin musiksmak: Hårdrockare eller Politiska uppfattning: Moderat.
Som individer så tillhör vi många olika nätverk, organisationer och vi har många olika attribut men det är viktigt att hålla isär begreppen:

Etnicitet: Svensk
Politisk uppfattning: Ingen
Musiksmak: 70-tals rock
Favoritlag: Örgryte
Bostadsort: Örebro
Yrke: Chaufför

I alla ovanstående kategorier är det möjligt att skapa en stam, det är också möjligt för individen att främst identifiera sig med kategori tillhörigheten.

Nej jag var helt med på att det var en släkting, det jag inte var med på var att varför polisen ska ha släktingen till en brottsling som själv inte är brottsling i ett register innan hen har blivit utsatt för brott, du får gärna försöka förklara det igen du lyckades inte nyss.

Ja fast nu var det inte så att alla registrerade hade en kriminell anknytning, de hade en anknytning till någon kriminell, det var enkom deras släktskap som låg till grund för registrering. När var det registret skapades förresten? Om du nu ska driva tesen att det är nödvändigt för en pågående utredning så vore det ju intressant att ta upp när registret skapades. vilket också gör det intressant att veta vilken sorts straffsats man kunde räkna med.

Eller fan det är enklare att kolla upp det själv om registret i sin första form kom till redan 2005 Så torde brotten dvs anledningen att fortsätta med den utredningen åtminstone gett straff på 8 år eller mer. Räknar man från 2011 så är det mer än 1år.

Det är dock intressant och spännande att man i Sverige har haft en brottsutredning vars omfattning i personer tycks likna Palme-utredningen.

Tyvärr, etnicitet är inte nödvändigt vis nåt man föds till. Återigen kolla upp samer T.ex.många samer har hittat sin etnicitet i efterhand. Etnicitet är definitivt inget du enbart föds till. Gör,om gör rätt. Det var bra länge sedan etnicitet baserades på ras eller blod, och jag betvivlar att du fått din kunskap,på 50-60talet. Så ja, same kan,man identifiera sig som genom att bejaka en samisk identitet.finnns mängder med exempel. Blir väldigt tröttsamt när,du uppenbarligen inte problematiserat etnicitetsbegreppet. Ingen blir tilldelad en etnicitet utan man tar till sig en via det sociala samspelet T.ex. Och ja, många etniciteter är stängda för sådana tolkningar pga yttre omständigheter men det går. Ett annat möjligt scenario är att gifta sig in i en sådan social sfär.

och angående registreringen så ja ingen har såg emot att alla inte hade kriminell kontakt. Men i deras släkt fanns kriminella. Pga att de kriminella rörde sig i sina släkten så blev det relevant att se släktskapen för de höll det inom släkten.

*** Edit ***

Här har du definitionen på same inom,sametinget:
"
Sametingslag 1992:1433
1 kap. Inledande bestämmelser
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat. "

Notera gärna att det inte står något om blodsband eller att man föds same. Fundera sedan på etnicitetsbegreppet en gång till.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Tyvärr, etnicitet är inte nödvändigt vis nåt man föds till. Återigen kolla upp samer T.ex.många samer har hittat sin etnicitet i efterhand.

Samerna har alltid varit samer, en same som upptäcker sin etnicitet vid ett sent skede i livet är en individ som upptäcker en identitet.

Skrivet av Sentenced:

Etnicitet är definitivt inget du enbart föds till. Gör,om gör rätt. Det var bra länge sedan etnicitet baserades på ras eller blod, och jag betvivlar att du fått din kunskap,på 50-60talet.

Kan du för en gångs skull hitta något som ger dig stöd i ditt resonemang, tex. en fullständig artikel eller text. Kan du inte göra det så tycker jag nog att du gott kan lägga ner dit spår, Under mina år på universitet och högskolor (senare än 60-talet.) Så använde man sig av klara skiljelinjer mellan etnicitet och identitet. Det kan förstås vara en väldigt ny rörelse du är inbegripen i men som sagt var god presentera något som stödjer din tes att begreppet etnicitet inte längre behandlar etnicitet utan blott identitet.

Skrivet av Sentenced:

Så ja, same kan,man identifiera sig som genom att bejaka en samisk identitet.finnns mängder med exempel. Blir väldigt tröttsamt när,du uppenbarligen inte problematiserat etnicitetsbegreppet. Ingen blir tilldelad en etnicitet utan man tar till sig en via det sociala samspelet T.ex. Och ja, många etniciteter är stängda för sådana tolkningar pga yttre omständigheter men det går. Ett annat möjligt scenario är att gifta sig in i en sådan social sfär.

Jag lutar mot att du har blandat ihop identitet med etnicitet.

Skrivet av Sentenced:

och angående registreringen så ja ingen har såg emot att alla inte hade kriminell kontakt. Men i deras släkt fanns kriminella. Pga att de kriminella rörde sig i sina släkten så blev det relevant att se släktskapen för de höll det inom släkten.

Mm fast nu gör du en tvärtom konstruktion, det var de kriminella som utreddes (förhoppningsvis.) och i de kriminellas släkt fanns ickekriminella som registrerades.

Skrivet av Sentenced:

Sametingslag 1992:1433
1 kap. Inledande bestämmelser
2 § Med same avses i denna lag den som anser sig vara same och
1. gör sannolikt att han eller hon har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
2. gör sannolikt att någon av hans eller hennes föräldrar, far- eller morföräldrar har eller har haft samiska som språk i hemmet, eller
3. har en förälder som är eller har varit upptagen i röstlängd till Sametinget, utan att länsstyrelsen därefter beslutat annat. "

Notera gärna att det inte står något om blodsband eller att man föds same. Fundera sedan på etnicitetsbegreppet en gång till.

Det finns en liten liten liten textbit du missar: "Med same avses i denna lag ". I övrigt har jag redan bockat av den filologiska roten till rasbegreppet.
Etniciteter har inte särskilt klara skiljelinjer i det genetiska. (4 festliga punkter att bocka av, du kanske minns dem.)

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Samerna har alltid varit samer, en same som upptäcker sin etnicitet vid ett sent skede i livet är en individ som upptäcker en identitet.

Kan du för en gångs skull hitta något som ger dig stöd i ditt resonemang, tex. en fullständig artikel eller text. Kan du inte göra det så tycker jag nog att du gott kan lägga ner dit spår, Under mina år på universitet och högskolor (senare än 60-talet.) Så använde man sig av klara skiljelinjer mellan etnicitet och identitet. Det kan förstås vara en väldigt ny rörelse du är inbegripen i men som sagt var god presentera något som stödjer din tes att begreppet etnicitet inte längre behandlar etnicitet utan blott identitet.

Jag lutar mot att du har blandat ihop identitet med etnicitet.

Mm fast nu gör du en tvärtom konstruktion, det var de kriminella som utreddes (förhoppningsvis.) och i de kriminellas släkt fanns ickekriminella som registrerades.

Börja med att läs något överhuvud taget om,etnicitet. Multicultural riddle, Bauman och kanske Etnicitet, perspektiv på samhället. Hjerm och Petersson.

och nej du blandar in gamla slags etniska definitioner och resonemang. En same som,definieras enligt sametinget kommer räknas som etnisk same. Det finns inte två olika typer av samer. Och försök inte att skapa någon slags definition att jag skulle hävda att en identitet är samma som etnicitet
,man kan ha mängder med identiteter. Etnicitet är dock djupare än så.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

Börja med att läs något överhuvud taget om,etnicitet. Multicultural riddle, Bauman och kanske Etnicitet, perspektiv på samhället. Hjerm och Petersson.

Suck nej, presentera något som ger stöd till din tes, skriv inte bara "bok x". Du vet själv att det inte funkar och att det är larvigt försökt att smita undan, seså sätt igång. Du kan säkert hitta texten som ger dig stöd på Google Books eller dylikt.

Skrivet av Sentenced:

och nej du blandar in gamla slags etniska definitioner och resonemang. En same som,definieras enligt sametinget kommer räknas som etnisk same. Det finns inte två olika typer av samer.

Nej en same som definieras som same av sametinget omfattas av sametingets definition. Sametinget är inte vad jag skulle kalla för den ledande på området,
Faktum är att jag vågar säga att att Sametingets definition av same inte nödvändigtvis är en definition av etnicitet utan en definition av någon som kan bli medlem i en understatlig organisation.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Suck nej, presentera något som ger stöd till din tes, skriv inte bara "bok x". Du vet själv att det inte funkar och att det är larvigt försökt att smita undan, seså sätt igång. Du kan säkert hitta texten som ger dig stöd på Google Books eller dylikt.

Nej en same som definieras som same av sametinget omfattas av sametingets definition. Sametinget är inte vad jag skulle kalla för den ledande på området,
Faktum är att jag vågar säga att att Sametingets definition av same inte nödvändigtvis är en definition av etnicitet utan en definition av någon som kan bli medlem i en understatlig organisation.

jag är,mycket medveten om sameproblemstiken. Det var ett exempel
,men det tycks inte hjälpa för du försöker inte ens lyssna till vad som,sägs. Ja allt går inte att sammanfatta
det där är ett standardverk när,det gäller etnicitet vid flera universitet och högskolor. Om du inte känner till,Bauman och den etniska förklaringsmodellen så är även det ett problem när,det gäller,dina bakgrundskunskaper.

Så här skriver DO: "Den etniska tillhörigheten bygger på självidentifikation. Det är alltså individen själv som definierar sin eller sina etniska tillhörigheter. "

på wikipedia finns även en flik om "olika sätt att se på etnicitet"

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

jag är,mycket medveten om sameproblemstiken. Det var ett exempel
,men det tycks inte hjälpa för du försöker inte ens lyssna till vad som,sägs. Ja allt går inte att sammanfatta
det där är ett standardverk när,det gäller etnicitet vid flera universitet och högskolor. Om du inte känner till,Bauman och den etniska förklaringsmodellen så är även det ett problem när,det gäller,dina bakgrundskunskaper.

Så här skriver DO: "Den etniska tillhörigheten bygger på självidentifikation. Det är alltså individen själv som definierar sin eller sina etniska tillhörigheter. "

på wikipedia finns även en flik om "olika sätt att se på etnicitet"

http://sv.m.wikipedia.org/wiki/Etnicitet

Även om vi säger att individen väljer sin egen etnicitet så måste etniciteten som väljs vara en etnicitet.

Apropå akademisk litteratur är den i regel lätt att sammanfatta, den tenderar att följa uppsats strukturen och leverera sin slutsats i ett kompakt stycke som inte allt för sällan blir det som säljer boken.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Även om vi säger att individen väljer sin egen etnicitet så måste etniciteten som väljs vara en etnicitet.

Apropå akademisk litteratur är den i regel lätt att sammanfatta, den tenderar att följa uppsats strukturen och leverera sin slutsats i ett kompakt stycke som inte allt för sällan blir det som säljer boken.

hur ska du ha det. Etnicitet var ju något man föddes till? Eller går det alltså att problematisera detta och kan det gud förbud vara så att det kanske inte är så enkelt som du tänkte dig?

Jsg kan hälsa några samer som lärt sig språket och är upptagna i samelängd att de minsann inte är etniska samer enligt Huzzbutt. Medlemmar i en understatlig organisation var det va? Vad skönt för då kan de inte utsättas för etnisk diskriminering heller för de är ju inte samer? (nope inte sameblod där inte. Väl en omgivning med samer och en språklig kultur som,binder dem)

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

hur ska du ha det. Etnicitet var ju något man föddes till? Eller går det alltså att problematisera detta och kan det gud förbud vara så att det kanske inte är så enkelt som du tänkte dig?

Jag har redan sagt hur jag ska ha det, det jag undrar är hur du ska ha det om man utgår ifrån att identiteten är valbar: Vad är etnicitet enligt din definition?

Skrivet av Sentenced:

Jsg kan hälsa några samer som lärt sig språket och är upptagna i samelängd att de minsann inte är etniska samer enligt Huzzbutt. Medlemmar i en understatlig organisation var det va?)

Varför skulle de inte vara etniska samer? Men framförallt, varför skulle de vara etniska samer för att de uppfyller medlemskapskraven i en understatlig organisation?

Skrivet av Sentenced:

Vad skönt för då kan de inte utsättas för etnisk diskriminering heller för de är ju inte samer? (nope inte sameblod där inte. Väl en omgivning med samer och en språklig kultur som,binder dem)

Varför skulle de inte kunna utsättas för etnisk diskriminering? Egentligen är det en väldigt intressant fråga åt båda hållen. Samer kan diskrimineras för att de är Samer men de kan nog också diskrimineras för att de är Svenskar, Norrmän, Finnar eller Ryssar.
Fast det blir förstås ännu roligare om vi lägger stor vikt vid identifiering som du gör, fundera fram problematiken (Informations assymetrin som kännetecknar diskriminering.).

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är en viss skillnad i hur dansk media väljer att rapportera angående det vidriga som hänt i Lund.

http://ekstrabladet.dk/112/article2105938.ece

Hur kan det vara en sådan skillnad?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Hur kan det vara en sådan skillnad?

Danskarna är obildade bonnläpps-rasister, förstås.

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD RX 580
Windows 10

Permalänk
Skrivet av ilstallione:

Det är en viss skillnad i hur dansk media väljer att rapportera angående det vidriga som hänt i Lund.

http://ekstrabladet.dk/112/article2105938.ece

Hur kan det vara en sådan skillnad?

Rapporterar ens svensk media om det extremt vidriga fallet? De har väl fullt upp med att rapportera om romer i något register.

Svenska tidningar skriver inte om det pga etnicitet tror jag. Han som gjort det verkar vara rom så massmedia i Sverige vet inte vad dom ska ta sig till.

Viktigare att rapportera om våldtäkter i Indien.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Jag har redan sagt hur jag ska ha det, det jag undrar är hur du ska ha det om man utgår ifrån att identiteten är valbar: Vad är etnicitet enligt din definition?

Varför skulle de inte vara etniska samer? Men framförallt, varför skulle de vara etniska samer för att de uppfyller medlemskapskraven i en understatlig organisation?

Varför skulle de inte kunna utsättas för etnisk diskriminering? Egentligen är det en väldigt intressant fråga åt båda hållen. Samer kan diskrimineras för att de är Samer men de kan nog också diskrimineras för att de är Svenskar, Norrmän, Finnar eller Ryssar.
Fast det blir förstås ännu roligare om vi lägger stor vikt vid identifiering som du gör, fundera fram problematiken (Informations assymetrin som kännetecknar diskriminering.).

vart någonstans har jag sagt att etnicitet är valbar? Jag har sagt att etnicitet är inget man föds till nödvändigtvis. Vidare så skrev du T.ex. "Samerna har alltid varit samer, en same som upptäcker sin etnicitet vid ett sent skede i livet är en individ som upptäcker en identitet." medan jag påvisade definitionen är lite svårare än så. Att man kan se sig som etnisk svensk under en längre period men sedan i ett senare skede bli en etnisk same.

Detbär alltså inte valbart utan det är precis som DO mfl beskriver men,du vägrar ta till dig en fråga om identifikation och självkänsla. En person som uppfyller T.e.x sametingets definition kommer garanterat att känna sig som en etnisk same och kommer även uppfattas så. Det är självklart inte sametinget som bestämmer detta utan jag påvisade hur en tongivande samisk organisation definierar etniciteten inte som något man föds till utan efter andra grunder. Det tror jag du förstår. De är etniska samer för att de uppfattar sig som sådana. De har tagit till sig den samiska kulturen och förstår sig som,samer.

jag antar att jag måste betona att sådana personer alltså inte föddes som samer utan kan i större delen av sitt liv ansett sig vara svenskar. De har senare upptäckt att det är den samiska kulturen och levnadssättet som de föredragit och därmed ändrat sig och ser sig som samer.bidentitetsmässigt och etniskt. Både enligt sig själva och enligt lagen. Återigen inget de föddes till.

Vidare slingrar du dig fortfarande. Har du även,glömt "Du kan inte ha en annan etnicitet än den du är tilldelad vid födseln"? Hur var det nu igen med detta? Läs på definitionerna av synen på etnicitet och fundera om,det inte är så att du missat något där. Kan det vara så att du omedvetet valt en skola för etnisk definition utan att vara medveten om,andra synsätt?

det blir ju rätt tröttsamt när du inte ens är,konsekvent utan byter fot när det passar dig. Är det en del av din "storhet" eller trollat du bara? Slösa inte min,tid i sådant fall.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

Rapporterar ens svensk media om det extremt vidriga fallet? De har väl fullt upp med att rapportera om romer i något register.

Svenska tidningar skriver inte om det pga etnicitet tror jag. Han som gjort det verkar vara rom så massmedia i Sverige vet inte vad dom ska ta sig till.

Viktigare att rapportera om våldtäkter i Indien.

Menar du att media inte ska rapportera om det register svensk polis fört över romer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

vart någonstans har jag sagt att etnicitet är valbar? Jag har sagt att etnicitet är inget man föds till nödvändigtvis. Vidare så skrev du T.ex. "Samerna har alltid varit samer, en same som upptäcker sin etnicitet vid ett sent skede i livet är en individ som upptäcker en identitet." medan jag påvisade definitionen är lite svårare än så. Att man kan se sig som etnisk svensk under en längre period men sedan i ett senare skede bli en etnisk same.

Här har du hävdat att etnicitet är något som är valbart:

Skrivet av Sentenced:

HA är också en etnisk grupp.

Du har inte påvisat att definitionen av etnicitet jag bad dig göra det men du valde att komma med repliken "Läs bok X" och senare hävda att det är svårt att sammanfatta akademiska poänger, något som inte heller stämmer.

Skrivet av Sentenced:

Detbär alltså inte valbart utan det är precis som DO mfl beskriver men,du vägrar ta till dig en fråga om identifikation och självkänsla. En person som uppfyller T.e.x sametingets definition kommer garanterat att känna sig som en etnisk same och kommer även uppfattas så. Det är självklart inte sametinget som bestämmer detta utan jag påvisade hur en tongivande samisk organisation definierar etniciteten inte som något man föds till utan efter andra grunder. Det tror jag du förstår. De är etniska samer för att de uppfattar sig som sådana. De har tagit till sig den samiska kulturen och förstår sig som,samer.

Fast nu skjuter du dig själv i foten dubbelt upp.

"sametingets definition kommer garanterat att känna sig som en etnisk same och kommer även uppfattas så."

Ovanstående förutsätter antingen att andra individer oavsett deras relation till ovanstående individ är medvetna om individens självuppfattning. Det förutsätter också att andra yttre etnicitet förklarande attribut understiger de individen presenterar.

Skrivet av Sentenced:

jag antar att jag måste betona att sådana personer alltså inte föddes som samer utan kan i större delen av sitt liv ansett sig vara svenskar. De har senare upptäckt att det är den samiska kulturen och levnadssättet som de föredragit och därmed ändrat sig och ser sig som samer.bidentitetsmässigt och etniskt. Både enligt sig själva och enligt lagen. Återigen inget de föddes till..

Om du tittar på kraven för att upptas i sametingets röstlängd så inser du rätt snabbt att ovanstående exempel inte riktigt funkar i de flesta fall, undantaget är väl adoption. Du förutsätter dock att alla etniciteter en individ trott sig haft har varit riktiga. Är det så att individen tror att hen är har en viss etnicitet och sedan upptäcker att hon är av en annan etnicitet så är det väl så enkelt att hen hade fel från början. Inte konstigare än så.

Skrivet av Sentenced:

Vidare slingrar du dig fortfarande. Har du även,glömt "Du kan inte ha en annan etnicitet än den du är tilldelad vid födseln"? Hur var det nu igen med detta? Läs på definitionerna av synen på etnicitet och fundera om,det inte är så att du missat något där. Kan det vara så att du omedvetet valt en skola för etnisk definition utan att vara medveten om,andra synsätt?.

Jag ställde en fråga baserad på vad du postulerade det är en enkel tankeövning och har du ens tagit dig förbi universitetsdörrarna så torde det inte var något ovant för dig, istället för att larva dig kan du väl svara på ursprungsfrågan?

Skrivet av Sentenced:

det blir ju rätt tröttsamt när du inte ens är,konsekvent utan byter fot när det passar dig. Är det en del av din "storhet" eller trollat du bara? Slösa inte min,tid i sådant fall.

Läs ovanför, sitt still och svara på frågan. När du ändå är igång kan du gott lägga upp ett ordentligt referat till vad Zygmunt vill säga. Du kanske hittar något annat också, något spännande som bevisar bortom allt tvivel att etnicitet inte betyder etnicitet utan gängtillhörighet eller dylikt.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Huzzbutt:

Här har du hävdat att etnicitet är något som är valbart:

Du har inte påvisat att definitionen av etnicitet jag bad dig göra det men du valde att komma med repliken "Läs bok X" och senare hävda att det är svårt att sammanfatta akademiska poänger, något som inte heller stämmer.

Fast nu skjuter du dig själv i foten dubbelt upp.

"sametingets definition kommer garanterat att känna sig som en etnisk same och kommer även uppfattas så."

Ovanstående förutsätter antingen att andra individer oavsett deras relation till ovanstående individ är medvetna om individens självuppfattning. Det förutsätter också att andra yttre etnicitet förklarande attribut understiger de individen presenterar.

Om du tittar på kraven för att upptas i sametingets röstlängd så inser du rätt snabbt att ovanstående exempel inte riktigt funkar i de flesta fall, undantaget är väl adoption. Du förutsätter dock att alla etniciteter en individ trott sig haft har varit riktiga. Är det så att individen tror att hen är har en viss etnicitet och sedan upptäcker att hon är av en annan etnicitet så är det väl så enkelt att hen hade fel från början. Inte konstigare än så.

Jag ställde en fråga baserad på vad du postulerade det är en enkel tankeövning och har du ens tagit dig förbi universitetsdörrarna så torde det inte var något ovant för dig, istället för att larva dig kan du väl svara på ursprungsfrågan?

Läs ovanför, sitt still och svara på frågan. När du ändå är igång kan du gott lägga upp ett ordentligt referat till vad Zygmunt vill säga. Du kanske hittar något annat också, något spännande som bevisar bortom allt tvivel att etnicitet inte betyder etnicitet utan gängtillhörighet eller dylikt.

Du skrev: " "Du kan inte ha en annan etnicitet än den du är tilldelad vid födseln"

Och nej det är inte Zygmunt Bauman jag referat till tidigare. Du har däremot inte refererat till något annat än wikipedia eller överhuvudtaget försökt bevisa din tes.

När jag sa att Hells Angels också är en etnisk grupp så var det i ett exempel som utgår från t.ex. samiska (där t.ex. DO definierar detta väldigt bra: där man alltså kan ändra sin etnicitet utifrån sin identitet. Bara enbart att man kan påvisa att man pratar samiska i hemmet. Det är inget ovanligt varken i Finland, Sverige eller Norge utan att man för den delen behöver vara same. Finns mängder med sådana exempel och där dessutom släktingar inte ser sig själv som samer trots att sonen eller dottern blivit upptagen som etnisk same.

Uppenbarligen så har etnicitetsproblematiken gått dig helt förbi. Vilket tyder på att du nog inte studerat det på universitetsnivå i vart fall för att det här är helt vanliga frågor som man diskuterar under sådana kurser som tar upp etnicitet. Du verkar vidare ha problem med definitionen valbar. Det är inte så att man kastar sig in i etnicitet till höger och vänster. Vissa etniska grupper är självklart slutna från delaktighet medan vissa är mer öppna i sin defintion av vilka som tillhör den här etniska gruppen.

Jag vet kraven för att upptas i sametingets röstlängd. Du har inte funderat på om det kan vara så att jag faktiskt känner samer som tidigare ansett sig vara svenska men genom vidare studier i samisk kultur och med hjälp av språket istället tagit till sig en samisk etnicitet? Vissa har till och med så att de anser sig vara etniska svenskar OCH etniska samer men det är lite överkurs för dig kan jag tänka.

Så nej det var knappast nån tankeövning när du hänvisar till etnicitet är något man föds vid. Ett väldigt larvigt slingrande från din sida. Ha lite karaktär och erkänn i alla fall när du är överbevisad. Hela din tidigare argumentation baserade sig på just att man föds in i en etnicitet och omöjligtvis kan ändra den. Läs dina egna inlägg.

Etnicitet betyder verkligen inte gängtillhörighet. Inte ens du kan ha misstolkat det så fel. HA är en väldigt sluten grupp med egna regler, giftermål mellan andra HA-medlemmars släkt med särskilda krav på hur man måste bete sig och vad man måste göra. De har betoning på familjeband som överstiger blodsband och de har egna ritualer, möten och lagar. Det är inte omöjligt att kunna definiera HA som en etnisk gruppering utifrån en mängd olika slags definitioner. Se t.ex. defintioner som etnogenes.

Ett nyckelord för dig är att läsa under etnisk konstruktivism och fundera på vad det här kan betyda.

återigen: "Etnisk tillhörighet
Med etnisk tillhörighet menas enligt lagen en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Alla människor har en eller flera etniska tillhörigheter. Alla kan därför bli utsatta för etnisk diskriminering – samer, romer, personer med svensk, somalisk, bosnisk etnisk tillhörighet och så vidare. Den etniska tillhörigheten bygger på självidentifikation. Det är alltså individen själv som definierar sin eller sina etniska tillhörigheter. "
http://www.do.se/Fakta/Ordlista/

En väldigt enkel beskrivning av saken som du borde förstå.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sentenced:

återigen: "Etnisk tillhörighet
Med etnisk tillhörighet menas enligt lagen en individs nationella och etniska ursprung, hudfärg eller annat liknande förhållande. Alla människor har en eller flera etniska tillhörigheter. Alla kan därför bli utsatta för etnisk diskriminering – samer, romer, personer med svensk, somalisk, bosnisk etnisk tillhörighet och så vidare. Den etniska tillhörigheten bygger på självidentifikation. Det är alltså individen själv som definierar sin eller sina etniska tillhörigheter. "
http://www.do.se/Fakta/Ordlista/

En väldigt enkel beskrivning av saken som du borde förstå.

För mig är den det motsägelsefullt, hur kan etnicitet vara ursprung, hudfärg eller liknande men ändå bestämt av individen?
Man kan inte bestämma sin hudfärg eller ursprung, så förstår inte alls hur det går ihop sig.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Skoj att vi alla kan välja etnicitet. Undra hur många som har valt att bli romer? Misstänker att det inte är så etnohippt att ta sig an den. Någon här borde försöka med det. Sen borde ju alla samer flytta ifrån den norrländska rasismen och välja en annan etnicitet. Mitt förslag är typ den bayerska etnicitet.

Det har kommit upp på tals om att polisen ska få en egen lex maria iom registret. Det kan troligen fungera som ett väldigt oskyldig men effektivt verktyg för att bryta den del av den informella arbetskulturen som gör så att det är en ok att skapa den här typen av register utan att någon verkar haja till.
http://debatt.svt.se/2013/09/25/nu-behover-polisen-en-egen-le...

Sen är någon lagvrängare inne på ett intressant spår:
http://www.dagensjuridik.se/2013/09/romerna-behover-inte-unde...

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blubben:

För mig är den det motsägelsefullt, hur kan etnicitet vara ursprung, hudfärg eller liknande men ändå bestämt av individen?
Man kan inte bestämma sin hudfärg eller ursprung, så förstår inte alls hur det går ihop sig.

Eller annat liknande förhållande står det. Etnicitetsbegreppet är komplicerat och det har skrivits hyllmeter om ämnet. Det finns olika slags inriktningar och olika slags tolkningar av etnicitet. Det mer moderna lutar sig mot konstruktivistiska förhållningssätt istället för det mer omoderna som t.ex. förlitade sig på nationalstater och/eller urkällor, dvs att det finns ett antal ursprungliga etniska grupper som sedan med tiden förändrats och bildat nya.

Det gamla sättet förlitade sig också mycket på just rasbiologi och närliggande tankar. Alla slags etniciteter är såklart inte öppna för alla att ta till sig. Det beror oftast på den sociala kontexten. Som exemplet just med etniska samer. Där kan den språkliga kulturen göra att man själv identifierar sig som same och därmed helt enkelt ses av andra som en etnisk same.

Visa signatur

"It's Tommy this, and Tommy that, And chuck him out the brute,
But it's 'Savior of his Country,' When the guns begin to shoot!"

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Skoj att vi alla kan välja etnicitet. Undra hur många som har valt att bli romer? Misstänker att det inte är så etnohippt att ta sig an den. Någon här borde försöka med det. Sen borde ju alla samer flytta ifrån den norrländska rasismen och välja en annan etnicitet. Mitt förslag är typ den bayerska etnicitet.

Det har kommit upp på tals om att polisen ska få en egen lex maria iom registret. Det kan troligen fungera som ett väldigt oskyldig men effektivt verktyg för att bryta den del av den informella arbetskulturen som gör så att det är en ok att skapa den här typen av register utan att någon verkar haja till.
http://debatt.svt.se/2013/09/25/nu-behover-polisen-en-egen-le...

Sen är någon lagvrängare inne på ett intressant spår:
http://www.dagensjuridik.se/2013/09/romerna-behover-inte-unde...

Finns fler intressanta spår.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/vi-har-uppmuntrats-att-arbet...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.