Permalänk
Medlem

Problem med dator till tv via HDMI

Hej, införskaffade mig en 10m HDMI-sladd häromdan för att kunna visa filmerna på tvn. Dock finns det ett smärre problem. Vid snabba scener såsom jaktscener där mycket händer och det är snabba rörelser så framgår ett streck rakt över skärmen, horisontellt över hela skärmen. I början var det vid nedre halvan av skärmen men sen försvann det för en stund för att nästa gång jag testade framträda nästan överest på skärmen.

Har testat att ändra från 60hz till 50hz men det verkade inte funka heller. Så, vad är lösningen på detta problemet? Fanns en tråd från 2011 vad jag hittade men det verkar inte som om TS fick något svar som fixade hans problem så nu skapar jag denna tråd i hopp om hjälp.

Permalänk
Medlem

Lite mer info om hårdvaran du använde skulle nog vara bra. Dator/komponenter, hdmi sladd, TV? Har du prövat en annan HDMI kabel?

Rör sig inte om exakt samma problem men jag har märkt att med HP laptopen som jag fått av plugget så kan det bli en del "rörelse" problem om man inte stänger av original skärmen medans man ser på film på en annan skärm. Fråga mig inte varför.. Men om du använder en laptop kan du ju ta och pröva det.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K 4,2GHz - MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X - Corsair LPX 16GB, DDR4 3000Mhz - ASUS PRIME Z270-A - Fractal Design Define R5 - Cooler Master 212 EVO - Corsair AX860 80+ Platinum - A-DATA SSD Premier Pro SP900 128GB, Samsung 960 EVO 250GB - Kingston v400 120 GB - Windows 10 Pro 64-bit
2x Dell U2515H IPS 1440p - ath-m50x & Mod Mic - Asus STX - Oculus Rift + Touch

Permalänk
Bildexpert 📺

Låter som det gamla vanliga tearingfenomenet, dvs att datorn inte uppdaterar bilden i jämn takt med displayens frekvens. Programmet du använder för uppspelning behöver använda vertikal synk eller "Vsync".

Permalänk
Medlem

kan du inte ställa ditt graffekort på "visning på tv" så fixar den vsyncen?. Alternativt gå in på inställningar på grafikinställningarna och markera vsync. Spelar du så kan du själv markera "Vsync" i inställningarna för spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daavido:

Lite mer info om hårdvaran du använde skulle nog vara bra. Dator/komponenter, hdmi sladd, TV? Har du prövat en annan HDMI kabel?

Rör sig inte om exakt samma problem men jag har märkt att med HP laptopen som jag fått av plugget så kan det bli en del "rörelse" problem om man inte stänger av original skärmen medans man ser på film på en annan skärm. Fråga mig inte varför.. Men om du använder en laptop kan du ju ta och pröva det.

Jag har en stationär dator med ett Radeon HD7970 grafikkort, en Deltaco HDMI-1070-sladd och tvn är en 50" LG. Minns inte just vilken LG-tv eftersom jag fått den av mina föräldrar som hade den innan.

Har "halvt" löst problemet. Genom att gå in på skärminställningar och byta till "Visa endast på tvn" så märks det inte av någon störning. Dock så blir detta ett problem om man vill spela samtidigt som man visar det på tvn.