Permalänk

Bordsantenn?

Tjena!
Köpte precis en tv till sovrummet med inbyggd digitalbox. Har dock inte något antennuttag i väggen i eller i närheten av rummet och har just nu endast datorn inkopplad. Så vad jag undrar är om det är någon som har koll på hur bordsantenner fungerar och vilka som är att rekommendera eller tvärt om. Har kollat på denna, men har ingen aning om det är någonting att ha;
http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/tv-tillbehor/antenne...

Kom med åsikter och förslag!

Har även en liten extrafråga utöver detta. Finns det något bra program som man enkelt kan använda för att switcha mellan två olika skärmar som är inkopplade till samma dator? Till exempel om jag har använt datorn på datorskärmen men sedan vill luta mig bakåt och spela ett spel på tv-skärmen istället, och då snabbt bara vill byta från den ena skärmen till den andra.

/Andreas

Permalänk
Avstängd

Bordsantenn kan fungera men det beror väldigt mycket på vart du bor i förhållande till den sändare som du försöker nå. 200 är inte så mycket dock så det kanske är värt ett försök? Bor du i skugga från närmaste tv-mast så finns risken att du måste peka den mot en längre bort vilket kan göra att det fungerar dåligt eller inte alls.

Angående att byta mellan skärmar så finns det inbyggt i Windows, smidigast via Win + P (för projektor) som får fram en lista mellan olika lägen, fortsätt tryck på P för att byta mellan dem eller använd musen.

Permalänk
Rekordmedlem

Har du i princip fri sikt till sändaren så kan bordsantenn fungera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Vi bor 22km från närmsta mast och mitt rum är typ som en källare med smala fönster i markhöjd. Trots detta så får jag bild och ljud på alla kanalerna efter första kanalsökningen! Det knastrar i ljud och bild ibland på kanal 1, 2 och 4 vid ett fåtal tillfällen, men jag ska testa justera antennens position lite så ska det nog fungera kanon tillslut!

Jag köpte alltså antennen som jag länkade från Kjell

Permalänk

Har en till extrafråga, om jag vill koppla tv:n till mina datorhögtalare samtidigt som datorn, hur gör jag det på smidigaste sätt? Högtalarna har bara en ingång och denna är en 3,5mm kontakt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av andreas.ringstad:

Har en till extrafråga, om jag vill koppla tv:n till mina datorhögtalare samtidigt som datorn, hur gör jag det på smidigaste sätt? Högtalarna har bara en ingång och denna är en 3,5mm kontakt

Använd en mixer eller en omkopplare, det kan vara dumt att bara använda en förgreningskabel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag köpte den här på Jula:

http://www.jula.se/digital-bordsantenn-407016

som jag har på fönsterbrädan inställd på maxförstärkning vilket ger mig bra bild. Liten och snygg för att vara en tv-antenn.
Ser Nacka-sändaren härifrån Solna och det är kanske närmare 2 mil dit fågelvägen.