Jag kommer snart köpa mig en ny dator, och sitter och velar lite över vad jag ska köpa. Det tyngsta jag gör, utöver lite programmering och MATLAB, är spel (jag renderar då och då musik och bild, men inte så pass ofta att jag känner att jag behöver lägga pengar på fler trådar än 4), så jag var främst inställd på en i5-4670K, och lägga lite extra pengar på grafikkortet, typ ett GTX 780 eller dylikt. Jag vet däremot att jag kommer att köpa ett dedikerat ljudkort, och att jag helst vill hålla dörren öppen för ett till grafikkort för 2x SLI/CF om något halvår eller så (vet att jag skulle behöva överklocka CPUn för att den inte skulle flaska då). Vad jag har hört behöver man inte ha 16 lanes PCI-e per grafikkort, men att nya kort flaskas under 8 lanes. Z87 (beroende på moderkort) kan köra 16/0/0/0, 8/8/0/0, 8/4/4/0 eller 4/4/4/4 om jag har förstått det rätt. Betyder det att man "sabbar" 2x SLI på Z87 om man också stoppar in ett dedikerat ljudkort (som är x1, men jag antar att den ändå tar upp minst x4 i det fallet)? Är det då bättre att köra på X79? Kommer inte kunna lägga mer pengar på processorn än vad en i7-4820K kostar, så ni behöver inte skriva "bättre att punga ut lite extra för en hexacore!".
I kort: Kan man ha två grafikkort på 8x PCI-e vardera och samtidigt ha ett dedikerat ljudkort (x1 PCI-e) på en Z87-plattform (antagligen en i5-4670K)? Behöver man hoppa upp till en X79-plattform för det? Är det en "bra" idé (min budget tillåter inte en hexacore, så det skulle vara en i7-4820K)? Tankar och förslag uppskattas!
Det kommer att vara ett köp i slutet på februari. Det står mellan en i5-4670K/4770K och en i7-4820K. "Bättre att vänta tills x kommer ut", "lägg hellre lite extra pengar på en hexacore", osv., undanbedes! Om något köp däremot är en dålig idé uppskattar jag feedback om det!
Om jag för övrigt har gjort några felaktiga antaganden så får ni gärna rätta mig!