7950 Crossfire Negativ prestanda vid OC

Permalänk
Medlem

7950 Crossfire Negativ prestanda vid OC

Hej forumet!

Jag är ny på crossfire och jag har två stycken Radeon 7950 referens som flashats till 7950 Boost. De funkar fint och går utan problem att överklocka till 1100 MHz var för sig utan att röra volten. I crossfire ger de en rejäl skjuts och i stock får jag 2750 i Valley där ett överklockat kort som mest når 1700 ungefär (ingen extremklockning). Har enbart använt mig av Catalyst, inte testat Trixx eller liknande.

Nu till problemet. Så fort jag höjer core över 925 så sjunker prestandan. Spelar ingen roll om jag höjer till 1100 eller 935 så sjunker prestandan i Valley och jag får 2200 istället för 2750 i stock. Jag ser när jag startar Valley att första sekunden (ungefär) så är FPS-en 60-70 men sjunker sedan till 50 vilket den inte gör i stock. Jag har dragit upp powerlimit 20% men samma drop. Möjligen lätt prestandavinsta i stock med höjd powerlimit men inte mer än så.

Tacksam för all hjälp och information som kan tänkas fås, har sökt lite men inte funnit just detta, kanske inte använt rätt termer.. Dator enligt signatur.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Ge upp och ha korten på 925, jag har försökta allt med mitt 680 och det går inte att få över...

Visa signatur

sebbeboy -Vad är det som är så roligt med att sitta och navigera där med muspekaren? För det är väl det enda vettiga man kan göra i startmenyn?
Tvelander -För den är 10000000000x mer logisk än att sitta leta runt i ett satans fan fullscreen fönster med massa grafik och skit bajs som funkar kiss dåligt på PC.
Kör start8 nu annars får jag FLIPP på windows 8

Permalänk
Medlem
Skrivet av V1pArzZ:

Ge upp och ha korten på 925, jag har försökta allt med mitt 680 och det går inte att få över...

Hmm.. Detta kanske är det bästa råd jag får MEN jag hoppas så klart på annat.. Testade Trixx nu och valde Force Constant Voltage och höjde till 1002 MHz, då höll första scenen i Valley drygt 70 FPS och jag kände att Yes! nu funkar det. Tji fick jag, men det höll i sig i typ fem sekunder mot tidigare en till två..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Videoapan:

Hmm.. Detta kanske är det bästa råd jag får MEN jag hoppas så klart på annat.. Testade Trixx nu och valde Force Constant Voltage och höjde till 1002 MHz, då höll första scenen i Valley drygt 70 FPS och jag kände att Yes! nu funkar det. Tji fick jag, men det höll i sig i typ fem sekunder mot tidigare en till två..

vad kör du med för volt, har du höjt den något?
nu minns jag inte hur allt var exakt, men med mitt 7950 så höjde jag till 1000-1100Mhz på stockvolt, och när jag testade prestandan i spel så fick jag samma till sämre resultat.
Sedan testade jag att öka volten (ganska mkt iofs men men) sen la jag frekvensen på 1200 MHz, funkade rätt bra det lilla jag han testa, ökad prestanda (tror cirka 40% ökning av FPS) innan jag fick lov att avbryta testet då VRM tempsen sprang iväg över 100C

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av CIA_SWE:

vad kör du med för volt, har du höjt den något?
nu minns jag inte hur allt var exakt, men med mitt 7950 så höjde jag till 1000-1100Mhz på stockvolt, och när jag testade prestandan i spel så fick jag samma till sämre resultat.
Sedan testade jag att öka volten (ganska mkt iofs men men) sen la jag frekvensen på 1200 MHz, funkade rätt bra det lilla jag han testa, ökad prestanda (tror cirka 40% ökning av FPS) innan jag fick lov att avbryta testet då VRM tempsen sprang iväg över 100C

Misstänker att det är volten som måste upp. Lyckades på något sätt köra genom hela Valley på 1150 MHz (3100 poäng) men det gick bara en gång. Hade constant voltage, avstängt ultra low power state och power target +20%. Så kan nog mycket väl vara volten som måste upp. Tycker bara det är så konstigt att båda korten klockar rätt fint på stockvolt var för sig men tillsammans klockar de ner sig. Mest förvånad att de verkar göra det så fort jag rör överklockningen, 925 MHz = inget prestandatapp, 930 MHz = 20% sämre prestanda. Kanske att de blir varma också, måste nog värmeoptimera chassi och placering av datorn.

Tack för svaret!

Skrivet av wasprocker:

Det i signaturen, Cooler Master Silent Pro M2 720W. Bra effektivitet men en del testexemplar har haft dåliga rippelvärden.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Hej igen forumet!

Tänkte bara berätta att det löste sig, det krävdes helt enkelt volthöjning för att klara att höja frekvenserna i crossfire. Med en volt på 1,2 fick jag båda korten att gå i 1143 core och 1544 vram till en behaglig 3400+ poäng i Valley. Rätt så nöjd faktiskt Ska bara kolla på 3Dmark också för att se om jag kan få se Firestrike flyta..

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W