Hur rensar man hela Macbooken?

Permalänk
Medlem

Hur rensar man hela Macbooken?

Hej Sweclockare! Vi ska byta våra datorer till en med Windows, har kopierat alla filer och exporterat dem till PDF och Word. Jag vill inte lämna ifrån mig datorn med alla mina saker på den så jag skulle vilja rensa hela datorn så att ALLT försvinner, så hur gör man det?

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Skruva loss hårddisken och sen dra den 30 minuter i mikron

Om du inte vill kunna använda disken igen så verkar de ha hittat en annan metod här.
https://discussions.apple.com/thread/4093987?tstart=0

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Skrivet av ErikFre:

Hej Sweclockare! Vi ska byta våra datorer till en med Windows, har kopierat alla filer och exporterat dem till PDF och Word. Jag vill inte lämna ifrån mig datorn med alla mina saker på den så jag skulle vilja rensa hela datorn så att ALLT försvinner, så hur gör man det?

Jag känner inte till ifall ovanstående förslag från Phlopydisk är vettigt eller ej, så här är mitt förslag:

Vid installation av windows så kommer du få ett val att formatera hårddisken, något du nog även är tvungen att göra för att gå vidare i installationen.

När du gjort detta kommer all din information vara borta och windows kommer installeras på en helt ren disk

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Jag känner inte till ifall ovanstående förslag från Phlopydisk är vettigt eller ej, så här är mitt förslag:

Vid installation av windows så kommer du få ett val att formatera hårddisken, något du nog även är tvungen att göra för att gå vidare i installationen.

När du gjort detta kommer all din information vara borta och windows kommer installeras på en helt ren disk

Vi byter datorer till HP, och jag vill inte lämna ifrån mig datorn med alla mina saker i.

Visa signatur

Windows 7: |CPU: Intel i7 4770K @ 3,5GHz | GPU: Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Mod: ASUS Z87-A | Minne: Corsair 2x8GB=16GB | PSU: Corsair 650W | SSD: Intel 128gb | HDD: 320GB |
Äpple: |Iphone 6 | iPad 3 32gb 3G |
Kameror: | Canon EOS 450D | Canon IXUS 510 | GoPro Hero 3+ Black edition |

Permalänk
Medlem

Jag har inte provat men detta är vad de skrev i guiden. Vore bra om någon kunde intyga.

Du måste starta upp systemet till Recovery HD. Håll ner command + r knappen vid start. Öppna Disc Utillity Tool och radera Macintosh HD. Avsluta av Disc Utility och välj Installera om Mac OS X. Välj Macintosh HD som plats att installera till och vänta på Lion som laddas ner från nätet. Datorn startas om när nedladdningen är slutade och installation startar.

/Phlopy

Visa signatur

Intel i7 7700K, Titan Xp, 32Gb @ 3333MHz, mITX Asus Strix Z270I, Jonsbo UMX1 Plus, Corsair SF600

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Mja... om du gör en lågnivåformatering så är det ish som du säger men osäker på om det går att göra från en windowsinstallation faktiskt.

Första träffen på low level format mac os x på google ger denna lösning http://www.bitrace.net/support/knowledgebase/72-how-to-low-le... som kanske kan funka.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av phlopydisk:

Jag har inte provat men detta är vad de skrev i guiden. Vore bra om någon kunde intyga.

Du måste starta upp systemet till Recovery HD. Håll ner command + r knappen vid start. Öppna Disc Utillity Tool och radera Macintosh HD. Avsluta av Disc Utility och välj Installera om Mac OS X. Välj Macintosh HD som plats att installera till och vänta på Lion som laddas ner från nätet. Datorn startas om när nedladdningen är slutade och installation startar.

/Phlopy

Det fungerar på dom maskiner som har recovery hd
Vill man vara säkrare på att datan är borta kan man även använda security options och köra mer omfattande radering med åtminstone ett pass överskrivning av disken.

Permalänk
Medlem

Om det inte är en ssd i den kan du använda http://www.dban.org/ från en usb sticka, då är den garanterad ren sedan.

Här är annars en hel guide för OSX

http://www.noah.org/wiki/Dd_-_Destroyer_of_Disks

(Hårddisken kommer gå att använda sedan)

Visa signatur

Byter hårdvara alltför ofta.... Mest troligt sitter jag på en dator med någon linuxdist på.