Vilken modell av Asus Zenboojk UX305 skall jag välja?

Permalänk

Är det nån som faktiskt har en Zenbook med 1080p-skärm och kan kommentera hur illa det är med PWM? Jag har bara sett det där enda testet och det kan ju tänkas att det är olika paneler i olika serier. Känns som att en dator för 10k+ ska vara PWM-fri eller åtminstone ha reducerat effekten så mkt det går och förpassat den till extremt låga ljusinställningar.

Lite knepigt det där med bärbara och returer också så man vill vara rätt så säker innan man köper så man slipper en massa bråk.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av bjornhallberg:

Är det nån som faktiskt har en Zenbook med 1080p-skärm och kan kommentera hur illa det är med PWM? Jag har bara sett det där enda testet och det kan ju tänkas att det är olika paneler i olika serier. Känns som att en dator för 10k+ ska vara PWM-fri eller åtminstone ha reducerat effekten så mkt det går och förpassat den till extremt låga ljusinställningar.

Lite knepigt det där med bärbara och returer också så man vill vara rätt så säker innan man köper så man slipper en massa bråk.

Frugan har en UX305 med matt 1920x1080 skärm. Tydligen är problemet du pratar om något som bara uppstår när man har väldigt låg ljusstyrka, under 25% enligt Laptop Media

"Under 25% the frequency of the emitted light is 200Hz (under 500Hz is actually quite damaging to your vision), but to be honest you will not use it under 25%, since the screen becomes really dim. If we have to assess the screen, we will give it 4 out of 5.
...
Basically, we can’t say anything bad for the screen. You’ll have high resolution, high contrast, 97% sRGB color gamut coverage, good viewing angles, and it’s friendly to your eyes (most of the time). It also has pretty accurate color reproduction – all properties, which cannot be seen even on high-end laptops."

Tycker själv det är en av de bättre laptopskärmarna jag använt (en bit ifrån skärmen i min XPS15 men ändå bra). Anser dock att 1920x1080 inte är helt optimalt på 13", utan föredrar 2560x1440 eller 3200x1800 där (bl.a. Microsoft har träffat mitt i prick med den 2736x1824 upplösning som SP4 har) d.v.s. en upplösning där 200% Zoom är lämpligt. Om det finns ett problem under 25% ljusstyrka håller jag med Laptop Media, det är ett icke-problem då jag inte kan se att man någonsin kommer använda skärmen med så låg ljusstyrka.

Edit: om det är problem med PWM, hur borde man se/uppleva det? Testade precis att dra ner skärmens ljusstyrka till det lägsta som är möjligt i Win10, kan inte uppfatta något problem (utom låg ljusstyrka och rätt dålig kontrast jämför med vid "normal" ljusstyrka). Möjligheten finns i.o.f.s. att ASUS bytt panel på UX305 då jag testade Skylake versionen medan Laptop Media och även Notebook Check testade Broadwell versionen.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman: Ja vem vet hur det ligger till. Skylake-modellen UX303UB var iaf helt under all kritik som sagt.

"Das Display flackert mit 178 Hz (höchstwahrscheinlich durch Pulsweitenmodulation PWM) bei einer eingestellten Helligkeit von 90 % und darunter. Darüber sollte es zu keinem Flackern kommen." (notebookcheck)

Sen kanske inte alla märker av det. Jag har inte så mkt erfarenhet av LED, sitter fortfarande med CCFL mest där PWM ofta känns lite "mjukare" pga trögheten i lysrör. Iaf är det vad folk brukar hävda.

Får la gå in i nån butik och kolla hur upplösningen känns på 13''. Det var mest att gränssnittet känns feldimensionerat menade du? Jag ska erkänna att jag har en 28'' 1080p-skärm och den känns helt ok. Jag stretar emot så mkt som möjligt vad gäller upplösning

Permalänk
Datavetare

@bjornhallberg: är det verkligen samma nivå på UX303? Tycker den modellen känns "billigare" än UX305, enda fördelen (om man nu ser det som fördel, ser själv dGPU som ett minus på en Ultrabook) är att UX303 har dGPU.

NotebookCheck säger samma sak som Laptop Media om UX305

"The display backlight flickers at 201.6 Hz (most probably using PWM - Pulse-Width Modulation) at a brightness setting of 25 % (78 cd/m²) and below. Above this brightness setting there should be no flickering / PWM.

The frequency of 201.6 Hz is relatively low and therefore sensitive people should see flickering and can get burning eyes from the screen (using at the stated brightness and below).

As the flickering only occurs in low brightness, it is not a problem in usual settings. Only reading in low light may be tiresome."

Just flimmer är något jag brukar se och störa mig på rejält, men kan som sagt inte se något på vår UX305. Frågan är Win10 ens låter ljusstyrkan sjunka till den nivån där problemet uppstår, är inte 78 cd/m² väldigt svag?

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk

@Yoshman: Så kan det vara! Hade tänkt mig en 303 annars, finns ju modell med endast HD Graphics också. Men man kanske får tänka om. Priserna har inte riktigt landat än heller så det återstår väl att se om man sparar nåt på att köpa 303.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Nu kan jag inte alls spela MineCraft, men har i alla fall testat att springa runt i ca 10 minuter på frugans UX305 Skylake Core m3. Kör man med v-synk påslagen så ligger man stabilt på 30 FPS utomhus och oftast på 60 FPS inne i trånga utrymmen. Det riktigt trevliga är att maskinen faktiskt inte verkar throttla i någon märkbar utsträckning, fick ungefär samma beteende initialt som efter 5-10 minuter, datorn blir lite ljummen där CPUn sitter.

Kör man utan v-synk så drar FPS iväg över 100 FPS i trånga utrymmen och man känner att datorn blir lite varmare. Testade inte så mycket i detta läge då jag avskyr "tearing" + v-synk på är nog en bra idé om man spelar på Core m så att GPU-delen inte går på 100% hela tiden.

Skulle ändå hävda att Skylake Core m3 faktiskt är kapabel till att driva grafiskt enklare spel som t.ex. MineCraft. Borde egentligen inte förvåna någon, tester visar att GPU-delen i Skylake Core m3 ligger mellan Apples senaste iPad (A9) och modellen innan (A8X) och så snarare närmare A9. MineCraft fungerar ju fint att spela redan på iPad 4, d.v.s. A6X.

Det låter ju bra. Det betyder då att den inte throttlar alls lika mycket som MacBook med 5Y71.

Permalänk

Väljer mellan dessa två:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/224768-a...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230926-a...

Ska spela poker, studera, film/tv-tittande och i spelväg blir det nog inte tyngre än Football Manager 2016. Så tänker mest på vilken skärm som anses bäst?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nilsen2k3:

Väljer mellan dessa två:

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/224768-a...

http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/230926-a...

Ska spela poker, studera, film/tv-tittande och i spelväg blir det nog inte tyngre än Football Manager 2016. Så tänker mest på vilken skärm som anses bäst?

Tack på förhand.

Har också tittat en hel del på ux305. Vågar dock inte köpa den då det finns flera olika väldigt liknande modeller med olika skärmar och uppenbart så har en modell inga PWM-problem medans skylake-modellerna är bedrövliga. Har aldrig stört mig på flimmrande skärmar men sen jag läst om PWM som sätt att sänka ljusstyrkan så kan jag inte tänka mig en sådan skärm. Har också tittat på macbook 12", men tycker att den är lite väl dyr men det kanske blir en sådan ändå då den inte verkar ha PWM-problem då apple tydligen inte har PWM under 50% ljusstyrka på sina retinaskärmar från 2015 om det nu stämmer...