Jag har ett moderkort 1151 med 6 sata, vill ha fler!

Permalänk
Medlem

Jag har ett moderkort 1151 med 6 sata, vill ha fler!

Om man skall försöka klämma in ett antal stora diskar till, utöver dom som är upptagna (6st)
I dag har jag ett 1151 (Z170) moderkort DDR4 med 6 sata 6 kontakter.
Ett går åt till min systemdisk "240 Gb SSD"
ett går åt för en 1 TB backuppdisk för win. 10 ( måste man ha en sådan? ) !!!!!!!( jag menar allvar)
sedan har jag fyra kvar som går åt till fyra 3 TB diskar(lagring)
Anledning till så stor lagring är att jag redigerar film.

Men jag skulle behöva minst fyra sata 600 uttag till.
Vilket instickskort skall jag välja.
Vill inte lägga ut en förmögenhet utan vill helt enkelt ha ett kort med fyra sata till bästa pris som fungerar bra utan att tappas bort av systemet.
I dag har jag ett kontrollerkort med två sata 600, men det räcker inte.
Jag har förstått att man inte skall blanda kontrollerkort, så jag blir väl av nöd att köpa ett med fyra sata 600

Framöver skal jag byta ut mina små tre TB diskar mot större, men inte just nu, väntar på att priset skall gå ner.
Sedan är dom 3 TB diskarna nästan nya, som jag har

Summarum, så har jag 8 sta 600 kontakter i dag, men det räcker inte.

Mycket tacksam för riktigt bra förslag

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem

@Hawk:
Har du lediga PCI-E (x1-4 d.v.s de små slottarna)/PCI slottar kan du ha hur många kontroller kort du vill, de påverkar inte varandra, möjligtvis kan bandbredden påverkas, d.v.s det är möjligt att saker inte körs i "full hastighet".

Det ska även gå att sätta ett x1-4 kort i en x16 slot, men jag lyckades förstöra ett kort genom att göra det, så jag är inte trygg med att rekommendera det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

@Hawk
Jag har kört med ett sånt här, funka kalas.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

@Hawk
Jag har kört med ett sånt här, funka kalas.

har 2xsata på ett liknande kort....pga vertex2 v haswell bugg...funkar mycket bra. testade med ett annat snabbt sdd..
max hastigheten verkar vara 360Mb/sek men annars funkar fint.

går ju att koppla hårdiskar via USB2-USB3 också....T.ex win10 backup disk kör jag via en sådan.

Permalänk
Avstängd

Funderat på att använda en extern backup-disk istället? Som endast ansluts när backup/återställning ska göras? Att använda en intern disk för backup är inte lika säkert.

NAS med flera hårddiskplatser istället för att fylla datorn?

Permalänk

@Exxovion:

det började jag med faktiskt igår. Har en extern 500Gb (från en laptop i ett extern HDD skall)...den är endast för images och files histories...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

I dag har jag ett kontrollerkort med två sata 600, men det räcker inte.

Hawk, den här är nog vad du söker: Startech 4 Port PCI Express SATA III RAID Card

Permalänk
Medlem

@Roggo:
Hej
Ja den ser verkligen läcker ut, men kostar som ett halvt moderkort.
Har redan s st. sådana kort med två sata på varje och dom var inte heller så billiga när jag köpte dom, skall pröva med båda.
Ett i sänder funkar bra, men två portar är för ite

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roggo:

Hej
Detta borde väl duga, lite billigare
DeLock 89395

Så får man väl hoppas att det finns drivrutiner til win10, det gäller ju båda korten

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

Detta borde väl duga, lite billigare
DeLock 89395

Så får man väl hoppas att det finns drivrutiner til win10, det gäller ju båda korten

Ja, det där skulle jag inte tveka att köpa. Drivrutiner finns till Windows 10 för båda korten, så oavsett vilket du väljer fungerar dom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hawk:

@Roggo:
Hej
Ja den ser verkligen läcker ut, men kostar som ett halvt moderkort.
Har redan s st. sådana kort med två sata på varje och dom var inte heller så billiga när jag köpte dom, skall pröva med båda.
Ett i sänder funkar bra, men två portar är för ite

Du kan ju också titta på tex ebay och bra beg hårdvari RAID kort.
typ LSI 9240 för ca 700kr. Dessa har drivare för typ alla OS som finns, är än så länge i aktivt utveckling och med SAS portar kan du lägga till 4 SATA diskar på 1 SAS port, och få totalt 8 diskar på bara detta kort.