Fläkt kortslöts och nätagget dött

Permalänk
Medlem

Fläkt kortslöts och nätagget dött

Tjena!
Datorn dog plötsligt under spelande och vid försök att starta upp den igen slog det gnistor i en fläkt och det började ryka, sedan dog datorn igen. Nu händer inget när jag försöker starta upp den, trotts att jag kopplat ur allt som inte är väsentligt. Tror att det är nätagget som blivit stekt eller vad tror ni? Finns det någon säkring inne i agget som kan ha gått? Det är ju 10 års garanti på agget, är det lönt att försöka få ett nytt på garantin? Kan något annat ha tagit skada av att agget dog?
Tack på förhand!

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Att det slår gnistor från en fläkt betyder att den fått alldeles för hög spänning, risken är väl att det gått nätspänning rakt igenom nätagget till fläkten. Om fläkten var kopplad direkt till nätagget så kan du ha tur och det var bara den fläkten som dog, men det finns nog en ganska stor risk att andra komponenter också skadats om nätagget matat ut för hög spänning. Hur som helst så ökar chansen att något går sönder varje gång du försöker starta datorn med det nätagget, så låt bli att göra det och börja med att få nätagget utbytt.

Permalänk
Medlem

Okej, låter den stå nu. Vad skulle få agget att plötsligt mata ut högre spänning på fläktarna? Det är ju ändå ett högkvalitativt nätagg. Värt att tillägga är att fläkten som började ryka har låtit konstigt under uppstart och är en allmänt dålig och gammal fläkt. Men jag ska prova byta agget på garantin! Återkommer, tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pejnar:

Okej, låter den stå nu. Vad skulle få agget att plötsligt mata ut högre spänning på fläktarna? Det är ju ändå ett högkvalitativt nätagg. Värt att tillägga är att fläkten som började ryka har låtit konstigt under uppstart och är en allmänt dålig och gammal fläkt. Men jag ska prova byta agget på garantin! Återkommer, tack!

Ja, jag var nog vid närmare eftertanke lite hastig att peka ut nätagget. Det kan ju faktiskt vara så att det bara är fläkten som kortslutits, och därmed fått nätagget att stänga av sig som skydd. Nätagg brukar ha automatiska säkringar som återställs efter en stund. Vad du kan testa är att ta ur nätagget och tjuvkoppla det. Om det går igång då så kan du testa att koppla på t.ex. en chassifläkt om du har någon över och se om det fungerar. I såna fall är det troligtvis bara att koppla in allt igen och köra (minus den brända fläkten så klart).

När du testar nätagget så bör du stänga av ECO-läget om det är på (liten spak på baksidan av nätagget), annars kommer inte dess fläkt gå igång så att man ser om det är något liv i nätagget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Ja, jag var nog vid närmare eftertanke lite hastig att peka ut nätagget. Det kan ju faktiskt vara så att det bara är fläkten som kortslutits, och därmed fått nätagget att stänga av sig som skydd. Nätagg brukar ha automatiska säkringar som återställs efter en stund. Vad du kan testa är att ta ur nätagget och tjuvkoppla det. Om det går igång då så kan du testa att koppla på t.ex. en chassifläkt om du har någon över och se om det fungerar. I såna fall är det troligtvis bara att koppla in allt igen och köra (minus den brända fläkten så klart).

När du testar nätagget så bör du stänga av ECO-läget om det är på (liten spak på baksidan av nätagget), annars kommer inte dess fläkt gå igång så att man ser om det är något liv i nätagget.

Känns som det måste varit någon intern säkring i agget som gått efterdom den först tvärdog och sen gick att starta igen.

Nu när jag tjuvkopplar den hör jag att det klickar till i nätagget men fläkten börjar inte snurra trots att eco läget är av. Tror att jag får lämna in det

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||

Permalänk
Medlem

Nu kopplade jag in en fläkt och den går igång när agget tjuvkopplas fast på väldigt låg hastighet inbillar jag mig. Skumt detta

Edit* Den separata fläkten snurrar normalt men aggets fläkt går inte igång. Borde jag prova koppla in mobo?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: FD Arc || PSU: EVGA G2 750W || MB: ASUS B350M-A || CPU: RYZEN 5 1400 || GPU: HD 6870 || RAM: 8GB|| HDD: 1TB WD || SSD: Intel 330 120GB||