Behöver hjälp med en pyton uppg

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp med en pyton uppg

Hej!

kan någon snälla hjälpa mig med Unix-kommandon mina första övningsuppgifter nedan då jag saknar facit.
uppgift bilden finns här

https://www.pixeltopic.com/image/dydzuxegwarghwb/

Jag har svarat: cp ../../..fickur/fickur armbandsur/digital/

Permalänk
Medlem

Kommandot cp kopierar filen. För att flytta filer ska du använda mv [fil att flytta] [katalog till]. Eftersom du redan står i katalogen fickur behöver du bara ange filnamnet för första argumentet. Filväg till katalogen du ska flytta filen till är att du först måste "backa" tillbaka till klockar och sedan ner till katalogen digital.

mv fickur ../klockor/armbandsur/digital

Notera att mv är UNIX kommando. DOS fungerar på samma sätt men syntaxen är annorlunda.

move fickur ..\klockor\armbandsur\digital

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Kommandot cp kopierar filen. För att flytta filer ska du använda mv [fil att flytta] [katalog till]. Eftersom du redan står i katalogen fickur behöver du bara ange filnamnet för första argumentet. Filväg till katalogen du ska flytta filen till är att du först måste "backa" tillbaka till klockar och sedan ner till katalogen digital.

mv fickur ../klockor/armbandsur/digital

Notera att mv är UNIX kommando. DOS fungerar på samma sätt men syntaxen är annorlunda.

move fickur ..\klockor\armbandsur\digital

Jahaa, men gud vad snälllt å tack för snabbt svar. nu när du säger det m för move liksom....

Stämmer det här då också? (om du orkar)

1: https://www.pixeltopic.com/image/qqesbkedmmvjlxk/
2: https://www.pixeltopic.com/image/qfafziklzbqps/
3: https://www.pixeltopic.com/image/wetekcpkeoxrx/
4: https://www.pixeltopic.com/image/goypexhrnpveref/

Permalänk
Medlem
Skrivet av bore69:

Kommandot cp kopierar filen. För att flytta filer ska du använda mv [fil att flytta] [katalog till]. Eftersom du redan står i katalogen fickur behöver du bara ange filnamnet för första argumentet. Filväg till katalogen du ska flytta filen till är att du först måste "backa" tillbaka till klockar och sedan ner till katalogen digital.

mv fickur ../klockor/armbandsur/digital

Notera att mv är UNIX kommando. DOS fungerar på samma sätt men syntaxen är annorlunda.

move fickur ..\klockor\armbandsur\digital

Klockor ska inte vara med i sökvägen eftersom man hamnar i klockor när man backar ur fickur.

"../" betyder ett steg upp i filträdet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Klockor ska inte vara med i sökvägen eftersom man hamnar i klockor när man backar ur fickur.

"../" betyder ett steg upp i filträdet.

Så det ska vara

mv fickur /klockor/armbandsur/digital

bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyymel:

Så det ska vara

mv fickur /klockor/armbandsur/digital

bara?

Nej, det finns ingen katalog "klockor" i "fickur". Klockor ska inte vara med.
mv fickur ../armbandsur/digital

Permalänk
Medlem

Ett tips är att gå till kommandoprompten i Windows och testa (förutsatt att du har Windows på datorn). Skriv "cmd" i sökfönstret (efter tryck på förstoringsglaset nere nere till vänster) och tryck enter.
Du kan skapa kataloger med "mkdir", eller så gör du det i utforskaren först.
Testa till exempel att leka med "cd"-kommandot som man byter katalog med. Det är samma tänk för "cd" som för "mv".

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Ett tips är att gå till kommandoprompten i Windows och testa (förutsatt att du har Windows på datorn). Skriv "cmd" i sökfönstret (efter tryck på förstoringsglaset nere nere till vänster) och tryck enter.
Du kan skapa kataloger med "mkdir", eller så gör du det i utforskaren först.
Testa till exempel att leka med "cd"-kommandot som man byter katalog med. Det är samma tänk för "cd" som för "mv".

Nahh har ju inte det, men aa ändå Tack så mkt för svaret!! Vet du om jag har tänkt rätt på de andra som jag postade lite högre upp?

Permalänk
Medlem

@heyymel:
1. Var noga med stor/liten bokstav.
2. Ska du ta bort katalogen Dam så måste Dam finnas med i kommandot.
3. Aktuell katalog är digital. Du behöver alltså utgå ifrån katalogen digital.
4. Läs frågan igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

@heyymel:
1. Var noga med stor/liten bokstav.
2. Ska du ta bort katalogen Dam så måste Dam finnas med i kommandot.
3. Aktuell katalog är digital. Du behöver alltså utgå ifrån katalogen digital.
4. Läs frågan igen.

Är det rätt såhär
1. mv Barn/Kjolar/Kimera Herr/
2. rm -r ..Dam/Toppar
3. cp ../../fickur/fickur
4. mv ..Barn/Herr (eller ska det vara .. efteråt?)

Permalänk
Medlem

@mrsound: Sant, jag slarvade i svaret.

Permalänk
Medlem

@mrsound: oj nu har jag redigera, skrev fel. på fråga 2 ska det vara rm -r ..Dam/Kläder

Permalänk
Medlem

Men den där uppgift jag postade i början var inte alls rätt ;S

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyymel:

Men den där uppgift jag postade i början var inte alls rätt ;S

Då har du skrivit något fel i svaret för dom svar du fått är rätt. Har testat det själv precis.

mv fickur ../armbandsur/digital/

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrsound:

Nej, det finns ingen katalog "klockor" i "fickur". Klockor ska inte vara med.
mv fickur ../armbandsur/digital

Om det man ser på bilden är hela filträdet så var kommandot korrekt.

/klockor/armbandsur/digital

är en absolut filväg till destinationskatalogen.

Permalänk
Medlem

@SimpLar:
@hamre:

Hur blir det då med denna? https://www.pixeltopic.com/image/ukhpxmblppgrfkg/ om vi testar en ny?

Permalänk
Medlem
Skrivet av heyymel:

@SimpLar:
@hamre:

Hur blir det då med denna? https://www.pixeltopic.com/image/ukhpxmblppgrfkg/ om vi testar en ny?

Inte för att vara elak men har du testat söka något alls och försökt själv? Döpa om en fil är bland det simplaste som går att göra.

Det är inte meningen att vi ska göra dina uppgifter åt dig. Vi kan hjälpa dig på traven men just denna är så simpel att det borde vara simpelt att söka efter eller lära sig i din arbetsbok?

Permalänk
Medlem

@heyymel: Jag håller med @hamre på detta. Du bör åtminstone ha ett "jag försökte med detta, vad är fel?" för att det ska vara vettigt för oss att ge lite ledtrådar.

Permalänk
Medlem

@hamre: @SimpLar: jag försöker göra det här utan att använda dator /:

för när ni hjälpte mig, skapade ni asså två mappar, sedan undermappar/filer i respektive mapp för att testa?

Permalänk
Medlem

Du använder väl en dator för att skriva din inlägg?
Och hur har du tänkt att du ska programmera framöver utan en?
Skriva maskinkod på ett papper och sedan bygga en mekanisk dator?

Måste verkligen vara något av det sämsta ursäkt jag läst på länge

Permalänk
Medlem

@nikwad: man kan ju faktiskt läsa kod utan att behöva köra den utan dator?

Permalänk
Medlem

@heyymel: Nej, jag har inte testat något. Då jag använder bash dag ut och dag in så sitter dessa grejer i ryggmärgen. Även utan en dator borde du kunna komma med ett försök på detta. Jag kan ge dig en ledtråd: att byta namn på en fil är detsamma som att flytta den från sitt nuvarande namn till ett annat. Googlar du något i stil med "rename file Linux" så får du tusentals förklaringar på hur du gör.